Kehitysvammainen teinityttöni oli ajettu pois, kun söi penkillä kaupan aulassa ostamaansa munkkia, vieressä söi kaksi vanhusta mutta heille ei sanottu mitään
Kyse ei ollut mistään teiniporukan mölinästä, vaan tyttö söi ihan kiltisti yksinään hiljaa munkkia. On todella ujo ja hiljainen eikä uskalla sanoa vieraalle aikuiselle vastaan, joten totteli. Oli ostanut ks. munkin siitä kaupasta eli ei syönyt "omia eväitä" ja kaupan pussi oli näkyvillä + näytti kuittia. Vieressä istuville vanhuksille ei sanottu mitään, eli jos siinä olisi ollut joku syömiskielto niin kai se olisi koskenut kaikkia? Vartija oli tullut paikalle ja sanonut "sinä voit varmaan syödä sen myöhemminkin, ei siihen tarvitse jäädä roikkumaan"
En nyt ole iltapäivälehteen soittamassa, mutta mitä mieltä ks. tapauksesta? Tyttö erottuu selkeästi ulkomuotonsa vuoksi "tavallisista" teineistä.
En ny
Kommentit (50)
K Market kysessä, vai mikä kauppa?
Nykyään seurataan tosi tarkasti ihmisiä, varsinkin viattomat.
Triplassa esim. On paljon huumejengejä ja he jostain syystä saavat olla rauhassa.
Minä olin ulkona vanha apen kanssa ja lapsen kanssa ja vartija seurasi meidät joka paikkaan ja puhui radiopuhelimessa.
Miksi?!
Minä soittaisin suoraan yhdnvertaisuusvaltuutetulle.
reetta kimulainen petäjävesi kirjoitti:
On epäterveellistä syödä munkkia kaupan aulassa. Vartia toimi oikein.
Mitä tiedät vartijan nimen, taisit olla itse asialla.
Jos tyttösi söi munkin ja pari vanhusta siinä samalla niin sietääkin moinen kannibaali ajaa kaupasta ulos!
Vierailija kirjoitti:
Vartijoiden sivistystaso ei liene kovin korkea. Veikkaan, että alalla työskentelevillä on monenlaisia ennakkoluuloja ja vastaavanlaisia ylilyöntejä sattuu paljon.
Vartijalle riittää terve maalaisjärki ja hyvä pelisilmä eri tilanteissa.
Valitettavasti alalle hakeutuu sellainenkin aines, joka ei sinne kuulu.
Ei liity kehitysvammaisuuteen, vaan ikään. Olin 5 vuotta sitten töissä ruokakaupassa ja siellä penkit oli tarkoitettu vanhuksille, kaikki lapset ja nuoret ajettiin pois jos meinasivat jäädä hengailemaan kauppaan. Tämä ei siis ollut minun päätökseni, vaan kauppiaan/myymäläpäällikön.
Juuri tällaisen erikoiskohtelun takia vanhukset on nykyään aivan sietämättömiä
Jos penkki on täynnä, kaupassa asioivat huonokuntoisemmat eivät mahdu istumaan vaikka tarvitsisivat levähtää. Todella harva uskaltaa tai haluaa mennä vaatimaan paikkaa. Ehkä tästä syystä tytölle mainittiin asiasta, hän oli hyväkuntoisen näköinen ja ilmeisestikin pystyi siirtymään kauemmas syömään. Vanhusten osalta levähtämistarve on hyvin ymmärrettävää. Toki asia olisi pitänyt ilmaista kohteliaammin ja perustella pyyntö.
Niin. Osaako syödä nätisti vai oliko hillot pitkin penkkiä ja murusia penkin ympärystä täynnä?
Oliko vartija mies? Miehillä nyt on tapana suhtautua nihkeästi sellaisia naisia ja tyttöjä kohtaan, joita eivät koe vaimomateriaaliksi
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisen erikoiskohtelun takia vanhukset on nykyään aivan sietämättömiä
What?
Vierailija kirjoitti:
Jos penkki on täynnä, kaupassa asioivat huonokuntoisemmat eivät mahdu istumaan vaikka tarvitsisivat levähtää. Todella harva uskaltaa tai haluaa mennä vaatimaan paikkaa. Ehkä tästä syystä tytölle mainittiin asiasta, hän oli hyväkuntoisen näköinen ja ilmeisestikin pystyi siirtymään kauemmas syömään. Vanhusten osalta levähtämistarve on hyvin ymmärrettävää. Toki asia olisi pitänyt ilmaista kohteliaammin ja perustella pyyntö.
Toisaalta kehitysvammaan voi liittyä muita sairauksia ja esim. liikkumisen ongelmia, joten luultavasti ap:n tytär olisi ollut ihan yhtä oikeutettu istumaan penkeillä siinä missä vanhuksetkin. Mitä sanoo ap?
Vierailija kirjoitti:
Mikä kauppa kysessä? Kerro nyt.
Turtolan Citymarket, Tampere.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oliko vartija mies? Miehillä nyt on tapana suhtautua nihkeästi sellaisia naisia ja tyttöjä kohtaan, joita eivät koe vaimomateriaaliksi
No nyt on miesvihasontaa taas. Päinvastoin, miehet ovat useimmiten ystävällisiä kaikille, mutta sitten kun kohdalle tulee nainen joka aiheuttaa ihastusta niin mies saattaa heti oudosti käyttäytyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity kehitysvammaisuuteen, vaan ikään. Olin 5 vuotta sitten töissä ruokakaupassa ja siellä penkit oli tarkoitettu vanhuksille, kaikki lapset ja nuoret ajettiin pois jos meinasivat jäädä hengailemaan kauppaan. Tämä ei siis ollut minun päätökseni, vaan kauppiaan/myymäläpäällikön.
Omituista. Lapsella tai nuorella voi olla jokin liikkumisvaikeus, jonka vuoksi haluaa istua välillä. Ymmärrän, että häiritsevät nuorisoporukat ajetaan pois mutta en tuollaista nollatoleranssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kehitysvammaan voi liittyä muita sairauksia ja esim. liikkumisen ongelmia, joten luultavasti ap:n tytär olisi ollut ihan yhtä oikeutettu istumaan penkeillä siinä missä vanhuksetkin. Mitä sanoo ap?
Ei ole liikkumisessa ongelmia, mutta vaivana on kyllä ajoittaista mm. käsien ja kasvolihasten nytkähtelyä. Osaa silti syödä siististi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lukiko penkin vieressä, että "vain vanhuksille" tai "K65"? Eikö liikuntarajoitteinen nuori saanut istua siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiko penkin vieressä, että "vain vanhuksille" tai "K65"? Eikö liikuntarajoitteinen nuori saanut istua siinä?
Ehkä liikuntarajoitteinen nuori saa istua penkeillä, jos hänellä lukee diagnoosi otsassa tai jos hän näyttää vartijalle lääkärintodistuksen vammastaan.
Ihmettelen tätä juttua kyllä. Iäkkäällä ihmisellä ei välttämättä ole mitään vaikeuksia liikkumisessa, ja toisaalta moni nuori tai nuori aikuinen voi kärsiä vaikka tilapäisistä kivuista, joiden vuoksi haluaa välillä istua ja levähtää. Miksi nuoret eivät saisi istua?
Tämä minullekin tuli mieleen. Oli miten oli, väärin toimittu vartijalta.