Kehitysvammainen teinityttöni oli ajettu pois, kun söi penkillä kaupan aulassa ostamaansa munkkia, vieressä söi kaksi vanhusta mutta heille ei sanottu mitään
Kyse ei ollut mistään teiniporukan mölinästä, vaan tyttö söi ihan kiltisti yksinään hiljaa munkkia. On todella ujo ja hiljainen eikä uskalla sanoa vieraalle aikuiselle vastaan, joten totteli. Oli ostanut ks. munkin siitä kaupasta eli ei syönyt "omia eväitä" ja kaupan pussi oli näkyvillä + näytti kuittia. Vieressä istuville vanhuksille ei sanottu mitään, eli jos siinä olisi ollut joku syömiskielto niin kai se olisi koskenut kaikkia? Vartija oli tullut paikalle ja sanonut "sinä voit varmaan syödä sen myöhemminkin, ei siihen tarvitse jäädä roikkumaan"
En nyt ole iltapäivälehteen soittamassa, mutta mitä mieltä ks. tapauksesta? Tyttö erottuu selkeästi ulkomuotonsa vuoksi "tavallisista" teineistä.
En ny
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos penkki on täynnä, kaupassa asioivat huonokuntoisemmat eivät mahdu istumaan vaikka tarvitsisivat levähtää. Todella harva uskaltaa tai haluaa mennä vaatimaan paikkaa. Ehkä tästä syystä tytölle mainittiin asiasta, hän oli hyväkuntoisen näköinen ja ilmeisestikin pystyi siirtymään kauemmas syömään. Vanhusten osalta levähtämistarve on hyvin ymmärrettävää. Toki asia olisi pitänyt ilmaista kohteliaammin ja perustella pyyntö.
Toisaalta kehitysvammaan voi liittyä muita sairauksia ja esim. liikkumisen ongelmia, joten luultavasti ap:n tytär olisi ollut ihan yhtä oikeutettu istumaan penkeillä siinä missä vanhuksetkin. Mitä sanoo ap?
Ei ole liikkumisessa ongelmia, mutta vaivana on kyllä ajoittaista mm. käsien ja kasvolihasten nytkähtelyä. Osaa silti syödä siististi.
Ap
Ok. Vartija toimi joka tapauksessa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kauppa kysessä? Kerro nyt.
Turtolan Citymarket, Tampere.
Ap
Kyllähän siellä on penkkejä ihan tarpeeksi kaikille vanhuksille ja parille teinillekin, laita ihmeessä palautetta. Olen minäkin 30v terve nainen istunut siinä monet kerrat ilman että on tullut sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity kehitysvammaisuuteen, vaan ikään. Olin 5 vuotta sitten töissä ruokakaupassa ja siellä penkit oli tarkoitettu vanhuksille, kaikki lapset ja nuoret ajettiin pois jos meinasivat jäädä hengailemaan kauppaan. Tämä ei siis ollut minun päätökseni, vaan kauppiaan/myymäläpäällikön.
Asioinkohan teidän kaupassa kun olin 16 vai onko muitakin kauppoja, jotka on yhtä perseestä. Oltiin äidin kanssa kaupassa pari päivää siitä kun mä pääsin sairaalasta skolioosileikkauksen jälkeen. Kaikki siinä leikkauksessa olleet tietää, että se ei oo mikään pikku operaatio ja sen jälkeen liikkuminen on vaikeaa ja kivuliasta pitkään. Mulla loppu siellä kaupassa voimat aivan täysin ja sovittiin äidin kanssa, että meen odottelemaan penkeille kassojen jälkeen. Välittömästi tuli joku häätämään mut pois siitä, koska ei nuoret saa istua siellä. Piti sit soittaa äidille, että en mä saa istua täällä ja tarvin auton avaimen. Äiti antoi aika kiukkuista palautetta, että miks täällä on penkit, jos ihminen joka ei jaksa seistä ei saa istua niillä. Vastauksena oli sössötystä, että pitää olla vapaana penkit vanhuksille, ku kyllä terve nuori ihminen sen verran jaksaa. Niin, mutta jos ei oo terve nuori ihminen vaan on nuori ihminen, jolle on viikko sitten vedetty rautaa selkä täyteen ja kova kipulääkitys ja toipilas edelleen?
vähän omituista "valintaa" kaupoilta, jos jotkut saa istua penkeillä, mutta toiset ei. en ymmärrä että tällaisia valikoivia penkkejä laitetaan, kun sinnehän sitten kuitenkin istuu joku, joka ei saa istua siellä. ja eihän se ole kaupalle hyvää mainosta, jos kielletään jatkuvasti jollain mielivaltaisella perusteella.
ainahan se oma lapsi on kiltti,herttainen ja täydellinen.
MIstä tiedät ettei riuhunut siellä ja huudellut yms ?
Laittaisin palautetta kauppaan. Jos penkit on tarkoitettu vain vanhuksille ja liikuntavammaisille, niissä pitäisi lukea niin, ja tuskin lukee. Mielivaltaista toimintaa vartijalta. Mahdotonta sanoa, oliko syynä kehitysvammaisuus vai ikä vai jokin muu asia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
ÄlÄ yleistä NAISILLAKIN ON VARTIJA KOULUTUS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on sikoja!!!
Onko yllätys,että on NAISIAKIN VARTIOINA.TAAS YKSI TYPERÄ YLEISTYS!!!!!!
Vartijakoulutus*
Vartijoina*
Pilkun tai pisteen jälkeen tulee välilyönti.
Todennäköisesti oli ihan vaan teinejä varten kielto roikkua aulassa. Sotkevat, häiriköivät ja häätävät pois muita asiakkaita. En usko edes että vartija tajusi tyttösi olevan vammainen, sitä paitsi noita kauppakeskuksessa roikkujia ei nyt muutenkaan aina erota kehitysvammaisista.
Kokoomuksen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti oli ihan vaan teinejä varten kielto roikkua aulassa. Sotkevat, häiriköivät ja häätävät pois muita asiakkaita. En usko edes että vartija tajusi tyttösi olevan vammainen, sitä paitsi noita kauppakeskuksessa roikkujia ei nyt muutenkaan aina erota kehitysvammaisista.
Kokoomuksen äänestäjä
Ap:n ujo tyttö istui hiljaa penkillä ja söi munkkia. Sen ei pitäisi häiritä ketään.
Kyllä lähiPrismassamme ainakin melkoinen mummomafia + alkon vakiasiakkaat ovat vallanneet penkit. Siellä kokoontuvat ilman kauppareissua. Ei ole enää Esson baaria missä kokoontua, joten Prisman aulassa sitten.