Syntyvyyden lisääminen ja työllisyyden lisääminen (2 tärkeää hallitustavoitetta) sulkee toisensa pois!
Nykysuomessa ei ole mahdollista yhtä aikaa lisätä työllisyyttä ja syntyvyyttä. Ne on täysin toisensa poissulkevat tavoitteet, ja siksi tuntuu ihan hullulta, että hallitus yrittää tavoitella molempia yhtä aikaa.
Jos äidit halutaan hoitovapaalta aikaisemmin töihin heikentämällä hoitovapaan ehtoja eli pakottamalla naiset aikaisin töihin ja lapset ihan pieninä päivähoitoon (eli näin lisätä naisten työllisyyttä), niin siitä seuraa väistämättä se, että naiset ei enää halua tehdä sitäkään vähää vauvoja mitä nyt. Eli syntyvyys laskee. Naiset haluaa saada lapsen nykyään vain, jos kokee, että sille lapselle pystyy tarjoamaan hyvän lapsuuden ja itse olemaan hyvä vanhempi. Toki tässä on yksittäisiä poikkeuksia, mutta pääsääntö on tämä.
Syntyvyys saadaan nousuun vain, jos mahdollistetaan entistä paremmat työelämän joustot lasten hoitoon.
Jos taas halutaan nostaa naisten työllisyyttä pakottamalla naiset töihin kun lapsi on vasta ihan pieni, niin ehkä työllisyys sillä nousee, epäilemättä, mutta vauvoja ei enää tehdä.
Joten päättäisivät päättäjät jo kumpaa haluavat! Kumpi on tärkeämpää, syntyvyyden lisäys (esim. ihan jo huoltosuhteen heikentymisen ehkäisemiseksi) vai se, että synnytysikäisten naisten työllisyysprosentti on suurempi!
Kommentit (38)
Päättäjien tyhmyys näkyy jo siinä että halutaan nostaa eläkeikää samalla kun työttömien määrä lisääntyy. Työpaikkoja olisi aivan eri tavalla tarjolla jos 60-vuotiaana täysin palvelleena voisi siirtyä viettämään eläkepäiviä. Toinen juttu on vuorotteluvapaa sitäkin vaan rajoitetaan vaikka sekin on erittäin tehokas keino saada työttömille töitä.
“ We expect women to work like they don’t have children and raise children as if they dont’t work”
Kahden lapsen äitinä allekirjoitan tämän täysin. Äitiysloma on Suomessa vielä hyvä, mutta kun se lapsi tarvitsee valtavan määrän hoivaa ja huolenpitoa ihan sinne teini-ikään saakka. Ja se on vaikea yhtälö, etenkin meille yksinhuoltajille. Tehdä kokopäivätyötä ja yrittää pärjätä taloudellisesti, ja samalla pitää huolta jälkikasvusta.
Voitais vielä sulkea muutamat synnytysosastot vähentää kätilöiden koulutusta.
Nämäkin toimet varmasti nostavat sekä syntyvyyttä että työllisyyttä. Ainakin päättäjien mielestä. Aika huonoon jamaan toki ollaan jo tilanne saatu, mutta kyllä sitä pystyy vielä heikentämään. Sitä voisi markkinoida palveluiden parantamisena (niinkuin heikennyksiä meille yleensä markkinoidaan).
Halutahan saa vaikka mitä. Sellaisen miehen kanssa niitä lapsia ei pidä tehdä, joka ei niitä suostu hoitamaan. Olen töissä Ruotsalaisessa firmassa, jossa isät ovat poikkeuksetta kotona sen 6kk. Juuri tällaisia lainsäädäntöjä tarvitaan tai ne junttimiehet eivät ikinä muutu. Nyt tulee ns. Kova kovaa vasten ja näidenkin miesten tulee todella miettiä muitakin kuin itseään ja niitä omia haluja. Pakan kääntöpuolella naisten tulee osallistua perheen elätykseen ja harkita ammatinvalinassakin mahdollisuutta työllistyä ja palkkaa, kuten kuuluukin, eikä sysätä sitä vastuuta kokonaan miehelle. Näin toimii tasa-arvoinen yhteiskunta.
Syntyvyydenlasku ei ole mikään Suomea koskeva ilmiö vaan globaali. Mikään Suomessa asetettu lainsäädäntö ei tule vaikuttamaan syntyvyyteen hyttysen pissaa enempää. Jos joku todella on vielä niin vanhanaikainen, että jättää lapsen tekemättä, koska ei saa olla kotona koko
Hoitovapaata ja on vielä mennyt tekemään lapsen sellaisen juntin kanssa, joka ei kotona suostu olemaan, eipä suomi siinä kyllä mitään menetä. Päinvastoin, tällaisia perheitä ei todellakaan kaivata yhtään enempää.
Päiväkoti on lisäksi lapsille monella tapaa hyväksi. Minä olen kotona hoidettu lapsi ja en ikinä tekisi niin omalle lapselleni. Siitä oli ehdottomasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Alle 3 vuotias kyllä viihtyy siellä tarhassa ja monella tapaa tekee myös hyvää, ettei ole aina vain äidin kanssa vaan saa myös muualta monipuolisempaa kasvatusta.
Asun maassa, jossa vauva menevät yleensä 4kk ikäisenä hoitoon, koska äitiysloma on 4kk ja mitään hoitovapaita ei ole. Meillä on onnekas asema, että isä on kotona siihen asti kun vahva on päälle vuoden ja minä elätän perheen. Töihin palasin, kun vauva oli 5kk. Toki olisin mielelläni ollut pidempäänkin kotona, mutta vauva saa parasta mahdollista hoitoa toiselta vanhemmalta - aivan kuten kuuluukin olla. Olen iloinen, että Suomessakin uskalletaan mennä eteenpäin näissä asioissa ja ennen kaikkea siitä, että miestenkin pitää päästä yli siitä itsekkyydestä ”ei halua jäädä kotiin” lässytyksestä ja oikeasti kantaa vastuuta siitä perheestä tai kukaan ei tällaisen juntin kanssa mitään perhettä perusta. Toivottavasti ainakaan.
Jos äitiydestä tehdä työsuhde, niin pim, työllisyys kasvaa. Äitiys- ja vanhempainvapaat työsuhteiksi ja paikalliseksi, niin työllisyys nousee.
Minä en ainakaan aio hankkia enempää lapsia tämän yhden lisäksi, mikäli tuo uudistus menee läpi. Miehellä ei ole mitään mielenkiintoa jäädä pitkäksi aikaa kotiin, joten lapsi jouduttaisiin laittamaan hoitoon alle vuoden ikäisenä. Itse päiväkodissa töissä olleena en ikinä laittaisi lastani sinne niin nuorena.
Tämä uudistus on myös imetyksen kannalta erittäin haitallinen ja kaikin tavoin vähentää perheen päätösvaltaa omiin asioihinsa.
Niiltä puuttuu kokonaiskuva, kun on liikaa avustajia, jotka yrittää vain matkia Tanskaa ja jättää siitäkin hyvät puolet pois.
Lopettakaa se krääsän ja rääsyjen ostelu, niin jää rahaa vauvaan tai eläkkeeseen. Me ei saada eläkettä, kuten poliitikot.
Eipä tuo mahdollinen perhevapaauudistu oikeastaan juuri mitenkään muuta asioita, ainoa asia mikä siinä on että isille on pari kuukautta enemmän kiintiöity vapaita, eikö se kiintiöity osuus ollu isälle tässä uudessa mallissa 4kk(2kk vapaista pystyi siirtämään äidille) nykyisin isille on kiintiöity noin 2kk(?).
Ehkä yksi muutos voi olla se että miehien lapsi haaveet tässä vähenee koska miehiä harvemmin lapset kiinnostaa sekä miesten työura sekä eläkkeet kärsivät jos ne jää kotiin.
Nyt puhuin vain miehistä ja en usko että naisiin/äiteihin tämä vaikuttaa millään tavalla koska heidän vapaita tässä ei taidettu pidentää(?).
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan aio hankkia enempää lapsia tämän yhden lisäksi, mikäli tuo uudistus menee läpi. Miehellä ei ole mitään mielenkiintoa jäädä pitkäksi aikaa kotiin, joten lapsi jouduttaisiin laittamaan hoitoon alle vuoden ikäisenä. Itse päiväkodissa töissä olleena en ikinä laittaisi lastani sinne niin nuorena.
Tämä uudistus on myös imetyksen kannalta erittäin haitallinen ja kaikin tavoin vähentää perheen päätösvaltaa omiin asioihinsa.
Minkälainen on ihminen, jolla ei ole mitään mielenkiintoa hoitaa lastaan?
Tuo on se juurisyy syntyvyydessä. Ja hyvä, ettei lapsia tee tällaiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo mahdollinen perhevapaauudistu oikeastaan juuri mitenkään muuta asioita, ainoa asia mikä siinä on että isille on pari kuukautta enemmän kiintiöity vapaita, eikö se kiintiöity osuus ollu isälle tässä uudessa mallissa 4kk(2kk vapaista pystyi siirtämään äidille) nykyisin isille on kiintiöity noin 2kk(?).
Ehkä yksi muutos voi olla se että miehien lapsi haaveet tässä vähenee koska miehiä harvemmin lapset kiinnostaa sekä miesten työura sekä eläkkeet kärsivät jos ne jää kotiin.
Nyt puhuin vain miehistä ja en usko että naisiin/äiteihin tämä vaikuttaa millään tavalla koska heidän vapaita tässä ei taidettu pidentää(?).
Edelleenkään miesten ei tartte jäädä kotiin. Eläkkeeseen ansiosidonnainen vapaa ei vaikuta laskevasti ja työuran kannalta muutama kuukausi perhevapaita tuskin merkitsee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Naisen vapaat ei tässä lyhene yhtään, koska osa isien vapaista voidaan siirtää äidille. Eli miten sinä tässä kärsit?
Vierailija kirjoitti:
Halutahan saa vaikka mitä. Sellaisen miehen kanssa niitä lapsia ei pidä tehdä, joka ei niitä suostu hoitamaan. Olen töissä Ruotsalaisessa firmassa, jossa isät ovat poikkeuksetta kotona sen 6kk. Juuri tällaisia lainsäädäntöjä tarvitaan tai ne junttimiehet eivät ikinä muutu. Nyt tulee ns. Kova kovaa vasten ja näidenkin miesten tulee todella miettiä muitakin kuin itseään ja niitä omia haluja. Pakan kääntöpuolella naisten tulee osallistua perheen elätykseen ja harkita ammatinvalinassakin mahdollisuutta työllistyä ja palkkaa, kuten kuuluukin, eikä sysätä sitä vastuuta kokonaan miehelle. Näin toimii tasa-arvoinen yhteiskunta.
Syntyvyydenlasku ei ole mikään Suomea koskeva ilmiö vaan globaali. Mikään Suomessa asetettu lainsäädäntö ei tule vaikuttamaan syntyvyyteen hyttysen pissaa enempää. Jos joku todella on vielä niin vanhanaikainen, että jättää lapsen tekemättä, koska ei saa olla kotona koko
Hoitovapaata ja on vielä mennyt tekemään lapsen sellaisen juntin kanssa, joka ei kotona suostu olemaan, eipä suomi siinä kyllä mitään menetä. Päinvastoin, tällaisia perheitä ei todellakaan kaivata yhtään enempää.Päiväkoti on lisäksi lapsille monella tapaa hyväksi. Minä olen kotona hoidettu lapsi ja en ikinä tekisi niin omalle lapselleni. Siitä oli ehdottomasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Alle 3 vuotias kyllä viihtyy siellä tarhassa ja monella tapaa tekee myös hyvää, ettei ole aina vain äidin kanssa vaan saa myös muualta monipuolisempaa kasvatusta.
Asun maassa, jossa vauva menevät yleensä 4kk ikäisenä hoitoon, koska äitiysloma on 4kk ja mitään hoitovapaita ei ole. Meillä on onnekas asema, että isä on kotona siihen asti kun vahva on päälle vuoden ja minä elätän perheen. Töihin palasin, kun vauva oli 5kk. Toki olisin mielelläni ollut pidempäänkin kotona, mutta vauva saa parasta mahdollista hoitoa toiselta vanhemmalta - aivan kuten kuuluukin olla. Olen iloinen, että Suomessakin uskalletaan mennä eteenpäin näissä asioissa ja ennen kaikkea siitä, että miestenkin pitää päästä yli siitä itsekkyydestä ”ei halua jäädä kotiin” lässytyksestä ja oikeasti kantaa vastuuta siitä perheestä tai kukaan ei tällaisen juntin kanssa mitään perhettä perusta. Toivottavasti ainakaan.
Suomalaisten naisten ja etenkin äitien työllisyysaste on hyvä. Samoin koulutusaste.
Isä voi osallistua lapsensa hoitoon muutenkin kuin jättäytymällä kotiin juuri imetysaikana. Imetyksen kannalta on erittäin perusteltua että äiti hoitaa lasta ensisijaisesti ainakin ensimmäisen elinvuoden ajan.
Päiväkodit ei ole lapsille tärkeitä, vaan varhaiskasvatus. Alle 3-vuotiaan kasvatuksessa kuitenkin korostuu pysyvä suhde yhteen hoitajaan ja kodinomainen ympäristö. Noin 3-vuotiaasta eteenpäin lapsi alkaa enemmän hyötymään varsinaisesti lapsiryhmässä toimimisesta, mutta siihenkin riittää esim. aamupäivä, ei niinkuin Suomalaisessa yhteiskunnassa tehdään, että lapsen hoitopäivään matkoineen kuluu 10 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on ihminen, jolla ei ole mitään mielenkiintoa hoitaa lastaan?
Tuo on se juurisyy syntyvyydessä. Ja hyvä, ettei lapsia tee tällaiset ihmiset.
Ihminen voi olla ihan hyvä vanhempi, vaikka ei halua täysipäiväisesti jäädä hoitamaan pientä, alle 3- tai jopa 1-vuotiasta lasta. Vanhemmuus kun kestää läpi elämän! Joku voi olla todella hyvä äiti/isä isommalle leikki-ikäiselle, koululaiselle, teinille, nuorelle aikuiselle jne. Usein juuri isän rooli kehittyy syvemmäksi, kun lapsi kasvaa, esimerkiksi harrastusten tai läksyissä auttamisen kautta. Olisi aika likinäköistä sanoa, ettei vaikka mies/nainen tietyn miehen kanssa saa hankkia lapsia, jos ei mies halua jäädä kotiin hoitamaan vauvaa. Siinä saadaan kyllä syntyvyys aika dramaattiseen laskuun, jos kaikki tuota noudattaisivat. Lapsi on ihan pieni vain lyhyen aikaa, eikö sen aikaa voisi kotona lapsen kanssa olla se, joka sinne haluaa jäädä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhuin vain miehistä ja en usko että naisiin/äiteihin tämä vaikuttaa millään tavalla koska heidän vapaita tässä ei taidettu pidentää(?).Edelleenkään miesten ei tartte jäädä kotiin. Eläkkeeseen ansiosidonnainen vapaa ei vaikuta laskevasti ja työuran kannalta muutama kuukausi perhevapaita tuskin merkitsee mitään.
Miksi sitten miehiä painostetaan ja pyritään saamaan kotiin vaikka erttäin harva mies haluaa jäädä kotiin hoitamaan lasta?
Miksi isille ja äideille on kiintiöity vapaita?
Tuo koko uudistus on huono, tekisin lapsia heti jos vapaissa ei olisi kiintiöitä ja vapaat voisi käyttää vapaasti.
Lapsia en kyllä tänne aio tehdä ja syynä on ihan tämä asenne täällä että miehet pitää saada kotiin.
M27
Vierailija kirjoitti:
Päättäjien tyhmyys näkyy jo siinä että halutaan nostaa eläkeikää samalla kun työttömien määrä lisääntyy. Työpaikkoja olisi aivan eri tavalla tarjolla jos 60-vuotiaana täysin palvelleena voisi siirtyä viettämään eläkepäiviä. Toinen juttu on vuorotteluvapaa sitäkin vaan rajoitetaan vaikka sekin on erittäin tehokas keino saada työttömille töitä.
Kuka ne eläkkeet maksaa jos kalliisti koulutetut naisetkin kökkivät kotona monta vuotta? Jos haluaa olla pitkään kotona tekee sen omalla rahalla.
Ihmetyttää myös ajatus, että äidillä olisi työpaikka, johon palata tuosta vain.
Minulla ei ainakaan olisi, koska olen saanut vain pätkää (jos sitäkään) koko työurani ajan ja vakituista paikkaa tulen n. 30-vuotiaana naisena tuskin saamaan ennen kuin on lapsi/lapsia tehtynä jos edes silloinkaan.
Ainakin minä olen aloittanut työurani pitkässä hoitovapaan sijaisuudessa. Meille töihin ei palkata sijaisia lyhyisiin sijaisuuksiin, koska työhön oppiminen ja projektit kestää vähintään vuoden. Eli pitkät hoitovapaat ihan oikeasti auttaa vastavalmistuneita pääsemään työelämään kiinni. Ne on siitäkin hyviä. Ap