Miten omatoiminen 8-vuotiaanne on?
Meillä lapsi ei ota itse ruokaa, ei osaa ottaa maitoa jääkaapista tai vettä hanasta, vitamiinejaan, ei välipalaa, vaan pyytää että tuodaan. Ei osaa esim. ottaa ruokaa lautaselle tai tehdä omatoimisesti voileipää, tai kuoria hedelmää. Ei vie lautasiaan tiskiin, ei vie pyykkejään, ei peseydy, pukeudu tai käy edes pissalla ilman patistelua. Ei nukahda ilman monipuolista nukutusrutiinia vanhemman ollessa sängyn vieressä. Yöllä silti herää ja pyrkii vanhempien sänkyyn. Olen itse uusperheessä uusi aikuinen,. Tykkään kyllä lapsesta, mutta hämmentää, kun näkemäni samanikäiset ovat yleensä paljon omatoimisempia. Olenko ihan väärillä jäljillä, , kun minusta lasta olisi pitänyt opettaa vähän omatoimisemmaksi? "Se on vasta kuus, se on vasta seitsemän..." mutta nyt on jo kahdeksan, ja pian tässä käy niin, että on kymmenen tai vanhempi... Olisi kiva kuulla vastaavan ikäisten "suoriutumisesta" muiltakin.
Kommentit (10)
Oma poika oli aivan avuton tuossa vaiheessa. ja vielä paljon myöhemminkin. Luulin, että ei opi ikinä lukemaan. Vasta kolmannella sai varsinaisen lukutaidon.
Kaikki aina kadoksissa, hukassa, jäi kesken, unohtui jonekkin ja ennen kaikkea kaikki tavarat hajosi sen käsissä. Epäilin jo, että olisi jotain vaikeutta tai oppimisongelmaa.
Nyt on 22v. Opiskelee lääkiksessä, ja vaikka edelleen tavarat välillä missä lie, niin on tosi hyvin elämä ja hommat hanskassa. On vaan uskottava, että lapset kasvaa ja kehittyy omalla tavallaan ja omassa tahdissa. Persoonia ne on jo lapsena, älä vertaa naapurin tai sukulaisten lapseen.
Miten se pärjää koulussa? Tuskin opettajalla on aikaa tarjoilla ruokaa ja siivota jälkiä tai patistella pukemaan. Jos lapsi muuten ikäisensä, niin ehkä hän vain pitää kiinni saavutetuista eduista :) Onko lapsi saanut keskustella tunteistaan eroon liittyen, kun sanoit että kyseessä uusioperhe?
Koulussa ei syö juuri mitään, ehkä järsii leipää, "ei tykkää". Muutenkin tosin nirso syömään, ja ruokailu on ainaista "juonittelua". On saanut keskustella eroon liittyvistä tunteista, vanhemmat myös hyvissä väleissä keskenään ja pyrkivät tukemaan uusperhekuviota. Lapsi on kuitenkin tuollainen "passattu ainokainen", ja näin uutena perheeseen tulleena näen sen ehkä selvemmin kuin hänet vauvasta kasvattaneet vanhemmat. Tosissaan huolettaa, että omatoimisuuteen rohkaisemattomuus kostautuu lähivuosina, mutta en tietenkään tiedä, että onko kuvailemani osaamattomuus ihan normia tuon ikäiselle. -AP
Meillä 8v on todella omatoiminen, on ollut aina. Kävi jo 6v kaupassa ruokaostoksilla.
Meidän kaikki lapset on olleet todella omatoimisia aina. Joten ehkä kyse on vain luonteenpiirteestä? Toisaalta jos ei sitä omatoimisuutta ole vanhempien puolelta tuettu alusta asti, niin on voinut into sitten lopahtaa.
Tietynlainen vetkuttelu kuitenkin alkoi juuri 8-vuotiaana meidän pojalla. Se "joo kohta" meininki. Teki kyllä pyydetyt asiat, mutta täysin omassa aikataulussaan. Piti myös muistuttaa aika monta kertaa pikkujutuista (käsienpesu vessan jälkeen, ulkovaatteiden nostaminen naulakkoon jne), mutta vanhemmiten kasvoi siitä kyllä yli.
Kertaus kuitenkin on opintojen äiti, niin minä ainakin rohkaisisin toimimaan itse eli ruuan jälkeen, jos ei itse muista, niin pyydä tuomaan lautanen tiskiin. Kun on välipalan aika, niin pyydä ottamaan välipalaa ja ole itse siinä tarvittaessa apuna, jos esim tarvitsee leikata leipää tmv. Samoin pyykit, pyydä viemään pyykkikoriin, jotta saa taas vaatteen puhtaana käyttöön. Jne..
Onhan tästä jo aikaa, kun kuopuskin on jo 12v, mutta muistelisin, että välipalaa koulun jälkeen osasi ottaa ihan itse. Sen järkevyydestä voi sitten olla monta mieltä, jos kaapista löytyi joku herkku (vaikka suklaavanukas) se saattoi kyllä kadota, vaikka terveellisempääkin oli tarjolla. Muista asioista piti sanoa ja muistuttaa eli puki itse ja vei pyykit, laittoi astiat ja roskat oikeisiin paikkoihin, kunhan siitä sanoi. Samoin nukkumaan meno ohjeistettin. Eli ei kyllä itsekseen varmaan juurikaan saanut juttuja tehtyä vielä eka-tokaluokalaisena. Kun asioita vaan opetettiin, nyt menee 12 vuotiaalla asiat ihan omatoimisesti, paitsi nukkumaan saa patistella vieläkin iltasin..
Vierailija kirjoitti:
Meidän 8vee Ajelee jo autolla ja käy naisissa
Niin meilläkin, mutta kyllä me hämmästyttiin kun automaattivaihtesso oli vikaa niin vesseli pyrki ja kokosi sen automaattilaaikon ja nyt auton on parempi kuin uusi.
Meidän 8vee Ajelee jo autolla ja käy naisissa