Miksi yleisimmästä työttömän työllistymisvaikeudesta vaietaan?
Siitä, että työnantaja ei halua palkata työtöntä. Työttömyys nähdään pahempana kuin alkoholismi ja pysyvänä vakavana ongelmana. Itse olin työtön ja peiliin katsomalla näin ihan tavallisen kouluja käyneen tyypin, jossa ei ole mitään sen kummempaa vikaa kuin niissäkään, jotka ovat töissä. Keskustelupalstojen kommentien sekä myös harjoittelupaikoissakin joidenkin toimia sivusilmällä seuraamisen perusteella tulin ja tulen yhä, nyt kun täyteen tulee 10 vuotta työelämässä ilman taukoja, samaan tulokseen: Jotkut ovat palkanneet täysiä pölkkypäitä.
Jokainen tietää, että työttömäksi voi jäädä yllättäin, muutenkin kuin yt-neuvottelujen seurauksena. Jokainen tietää, että työttömänä on koulutettua väkeä, jolla saattaa olla pitkäkin työkokemus. Tiedän tyyppejä, jotka ovat olleet työelmässä 30-40 vuotta kuvitellen, etteivät koskaan jää työttömäksi ja töitä saa kun haluaa. Toisin on heille käynyt. Kukaan ei halua heitä enää, kun ovat työttömiä. Usein tässä käy niin, että jäädään ansiosidonnaiselle lomailemaan ja ajatellaan mennä töihin, kun päivät ovat kuluneet - hupsistakeikkaa eipä se ihan niin vain onnistukaan.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää työkkärin, Kelan ja sossun tädeissä lapasuus. Heidänhän pitäisi olla asiantuntijoita ja auttaa asiakasta, joka ei välttämättä koulutuksensa perusteella omaa samaa tietämystä. Silti olen kohdannut lähinnä hymistelyä ja käsien levittelyä, jos olen rohjennut apua pyytää. Aina kaikki ei ole niin suoraviivaista ja byrokratian koukeroissa on monia porsaanreikiä, joista porsaat kyllä pääsevät läpi, muut eivät.
Te-toimistoissa on jopa 60% osa-aikaiseksi palkattuja suojatyöläisiä.
Eivät osaa edes atk:oota käyttää.
Monilla on myös hämmästyttävän huono kirjallinen ulosanti. Välimerkkejä puuttuu tai niitä on liikaa, verbit on taivutettu oudosti ja lauseenvastikkeita ei hallita. Yhdyssanat kirjoitetaan miten sattuu ja erisnimet samaten. Pahimmillaan suunnitelman sisältö voi kömpelön kielen vuoksi muuttua ihan toisenlaiseksi tai se voidaan ymmärtää väärin. Saa olla tarkkana, kun näiden kanssa asioi. Ja kyllä, ihan supisuomalaisista virkailijoista on kysymys.
Olen jokaikisessä työpaikassa saanut pelkkiä kehuja työnteostani ja olen lennosta vaihtanut paikkoja aiemmin. Olen päässyt kaikkiin hakemiini kouluihin jne.
Nyt elämässä oli hetki, että tarvitsin työelämästä taukoa. Se tauko venähti muutamaksi vuodeksi. Sen takia olen nykyään hylkiö, tai sitten syy on siinä, että olen tehnyt liikaa asioita ja pätevyyttä löytyy moneen...
Työkkärin virkailijoillakin on surkea palkka eikä varsinaisia pätevyysvaatimuksia ole. Sinne voi päästä tradenomiopiskelija tai vastavalmistunut biologi ainakin määräaikaiseksi tai sijaiseksi. Ymmärrän hyvin, etteivät he tiedä kaikkia kiemuroita varsinkaan kun omaa kokemusta niistä ei ole. Parhaita työkkärivirkailijoita olisivatkin sekä työelämää että työttömyyttä pitkään kokeneet - juuri ne yli viiskymppiset työttömät, jotka on vedetty kölin ali monta kertaa. Miksei heitä palkata työkkäriin ja Kelaan? Yleensähän siellä uudet on aina nuoria. On ihan selvä ettei heillä ole paljoa elämänkokemusta eikä tietoa eri tukimuodoista, erilaisista mahdollisuuksista ja keinoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se työnantaja näkee sen, onko henkilö ollut työttömänä 6 viikkoa vai 6 vuotta. Eikö näiden työllistymisessä muka ole mitään eroa? Jos henkilö irtisanotaan yt:issä, siinä on normaali irtisanomisaika, jolloin voi hakea töitä. Jos sinäkään aikana ei löydy töitä, ei voi kyllä olla syy pelkästään siinä, että työttömiä ei palkata. Kyllä silloin työllistymisen esteitä on olemassa muitakin.
Tässäpä tämä yksi ymmärtämättömyyden esimerkki. Etkö todellakaan tiedä, että työttömäksi jäämiseen on muitakin muotoja kuin yt:t? Enpä kerro mitä, sillä jokaisen fiksun pitäisi tajuta itse. Jos ei tajua, ei ole riittävän fiksu tekemään mitään vaativaa työtä.
No mitä muita muotoja siis on, joissa se tuleva työttömyys ei ole tiedossa muutamaan kuukautta ennen työttömyyttä? Itselleni ei tule yhtäkään tällaista tilannetta mieleen. Konkurssi ja määräaikaisen sopimuksen päättyminen eivät nekään tule yllätyksenä.
En ymmärrä, miksi tuo aiempi kommenttini sai noin paljon alapeukkuja. Ehkä porukka nyt ehti vetää herneet nenään, kun kuvittelivat minun vihjaavan, että työntekijässä olisi itsessään jotain vikaa. Sitä en suinkaan tarkoittanut, vaan esimerkiksi, että paikkakunnalla tai alalla ei ole kovin hyvä työllisyystilanne muutenkaan. Näissä työllistymisen hankaluus ei siis liity pelkästään henkilön työttömyyteen, vaan siihen, että työpaikat ovat muutenkin tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Syy: henkilöstöhallinto / rekrytointi on täynnä rasisteja. Tämä on useaan kertaan tutkittu, mutta hyvin harvoin saa mediassa näkyvyyttä. Rasmia on myös ikärasismi ja kaikki muu leimaaminen, kuten työttömyyden perusteella leimaaminen.
Tämän takia olenkin sanonut minut haastatteluun halunneille firmoille ettei minua todellakaan haastattele mitkään HR-noidat vaan mahdollinen tuleva esimies ja kollega. Kolme viimeistä duuniani saanut näin, kaksi on vedonnut johonkin hämärään HR-prosessiin ja olen kieltäytynyt niistä.
Sama homma nyt kun itse olen haastattelijana: meitä on kolme eri porukan esimiestä joista sillo7n tällöin yhdelle haetaan tekijää. HR päästetään sitten vasta kuvioon mukaan kun palkkauspäätös on tehty, mutta haastatteluihin ei todellakaan päästetä pelottelemaan inssinörttejä aivan irrelevanteilla kysynyksillä.
Viimeksi joulukuussa tehtiin varsinainen löytö, +50v erittäin työnnälkäinen ja kovan luokan osaaja jolla loppui määräaikainen viime vuoden lopulla. Kuukaudessa osoittanut ettei tälläkään kertaa nenä pettänyt...ja samalla omaan trackrecordiin lisää se, ettei minun kauttani firmaan tule kuin tekijöitä, mukavat pulisijat jäävät kiinni noin 5-10 min aikana.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Itse tein sellaisen virheen, että sairastuin vakavaan masennukseen nuorena. Toipuminen oli hidasta ja kesti noin seitsemän vuotta. Nykyään olen kuitenkin lääkkeetön ja terve, mieliala on ollut hyvä jo kymmenen vuoden ajan. Koulutuskin on, sen hankin toivuttuani. Mutta töitä en saa, koska cv:ssä ammottaa tuo vuosien katkos. Siinä vaiheessa kun muut opiskelivat ja saivat ensimmäisiä työpaikkoja, itse olin osastolla ja mielenterveyskuntoutujana mt-palveluissa (ne, missä kävin olivat ihan karmeita aikuisten päiväkerhoja muuten, ehkä paras motivaattori parantumiseen oli se, ettei enää ikinä tarvitse moisiin mennä - tai niin kuvittelin, kunnes tuli vastaan te-palvelujen pupukerhot). Haluaisin niin mielelläni olla hyödyllinen yhteiskunnan jäsen, mutta tilaisuutta ei anneta! Ja lisäksi pidetään toisen luokan kansalaisena ja haukutaan loiseksi, hyvä kun ei syljetä päälle. Minulle kelpaisi mikä tahansa työpaikka, mutta ei niin ei. :(
Tämä kai itsellänikin edessä. Cv:ssä ei sinänsä aukkoja mutta kyllähän siitä omat päätelmänsä voi vetää jos opiskelut on kestäneet 8 vuotta mutta ei minkäänlaista työkokemusta siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
No kai se työnantaja näkee sen, onko henkilö ollut työttömänä 6 viikkoa vai 6 vuotta. Eikö näiden työllistymisessä muka ole mitään eroa? Jos henkilö irtisanotaan yt:issä, siinä on normaali irtisanomisaika, jolloin voi hakea töitä. Jos sinäkään aikana ei löydy töitä, ei voi kyllä olla syy pelkästään siinä, että työttömiä ei palkata. Kyllä silloin työllistymisen esteitä on olemassa muitakin.
Niin koska kaikkien alojen työpaikkoja on aina ja jatkuvasti auki yksi jokaista työtöntä varten jokaisella Suomen paikkakunnalla, sitäkö tarkoitat? Koskaan ei ole yt-neuvotteluja, yritysten lakkauttamisia, siirtoja muualle, ei ole koskaan valtion budjeteissa leikkauksia, yms.?
Sori, en vaan tajua missä maailmassa elät, jos noin uskot.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jäädä työttömäksi ilman YT:tä? Firma lopetetaan - on muuten aika lailla harvinaista, että tuo tapahtuu yllättäen!
Iso osa työttömistä työllistyy alle 6 kk sisällä työttömyyden alkamisesta. Silti meillä on melkoinen määrä väkeä, joka on ilman koulutusta, motivaatiota ja työkokemusta. He ovat niitä standardityöttömiä, jotka lehtien palstoilla itkevät, kun yhteiskunta ei annakaan samaa elintasoa kuin keskiveropalkansaaja saa.
Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessahan selvisi että "pitkäaikaistyöttömien joukossa on paljon korkean koulutustason työnhakijoita, jotka ovat työorientoituneita, motivoituneita ja suhtautuvat toiveikkaasti työllistymiseen."
"Yleinen käsitys pitkäaikaistyöttömistä ei tee oikeutta tälle tutkitulle ryhmälle, jolla on paljon osaamista ja kokemusta. Toivottavasti tutkimuksemme osaltaan muuttaa stereotyyppisiä käsityksiä", toivoivat tutkijat.
Otapa siis opiksesi.
Olen osa-työkykyinen ja voin rehellisesti sanoa, ettei työpanokseni hyödytä ketään. Parhaimmassa tapauksessa tuottoprosenttini koulutusten ja työjärjestelyjen jälkeen on +-1, pahimmassa tapauksessa teen yritykselle enemmän haittaa kuin tuotan mitään. Uudelleenkoulutus ei tule kuuloonkaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sitten työkkärin tädit kuvittelee, että joku työkkärin askartelupaja auttaa tähän. No ei auta vaikka siellä kävis kymmenen vuotta.
Jos se työkkärin täti saisi päättää, niin työtön olisi työkkärin asiakas 6 kk ajan ja sen jälkeen menisi sossuun tai eläisi säästöillään. Siellä on asiakkaana ihan liian monta motivoitumatonta vätystä, jotka ei todellakaan halua töihin ja olettaa, että joku muu kuin he järjestää sen työpaikan.
Tiesitkö, että Te-toimistot olivat aiemmin nimenomaan työnvälitystoimistoja, joiden tehtävänä juuri oli järjestää työttömille työpaikkoja?
Tiesin. Mutta tiesitkö sinä, että laki muuttui 2002 ja silloin niistä tuli työvoimatoimistoja ja edelleen 2012 työ- ja elinkeinotoimistoja. Samalla tehtävänkuva muuttui eli työnvälitys vapautui markkinavoimille etuuksien ja valvonnan jäädettä työvoimatoimistoille.
Suosittelen paneutumista Finlexiin, sieltä avautuu moni asia.
Suosittelen että luet tän:
http://siltasaarenvalopaat.blogspot.com/2016/10/julkisten-te-palveluide…
Meillä oli siis suurella vaivalla rakennettu toimiva järjestelmä, joka on nyt ajettu alas.
Samaan aikaan kun työhallintoa on purettu, ovat lisääntyneet äänenpainot, joissa työttömiä on pidetty itse syyllisinä työttömyyteen siis käytännössä työpaikkojen puutteeseen. Jokin yhteys varmasti näillä kehityskuluilla on. Kyse on siis ideologiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska kaikkien alojen työpaikkoja on aina ja jatkuvasti auki yksi jokaista työtöntä varten jokaisella Suomen paikkakunnalla, sitäkö tarkoitat? Koskaan ei ole yt-neuvotteluja, yritysten lakkauttamisia, siirtoja muualle, ei ole koskaan valtion budjeteissa leikkauksia, yms.?
Sori, en vaan tajua missä maailmassa elät, jos noin uskot.
Miten ihmeessä kommenttini ymmärretään noin pieleen? Sitähän nimenomaan tuossa sanoinkin, että niitä työllistymisen esteitä on olemassa muitakin kuin se, että henkilö on työtön. Esimerkiksi juuri se, että niitä työpaikkoja ei ole jatkuvasti auki jokaista työtöntä varten jokaisella paikkakunnalla. Missä ihmeen maailmassa itse elät, jos käsitit minun väittävän mitään muuta? Lue nyt vielä uudestaan minun kommenttini. Ja ne kaikki muutkin alapeukuttajat voisivat lukea ensin, mitä sanotaan, ennen kuin tehdään omia oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Typerä avaus. Esim. puhelinmyyntityötä on tarjolla yllin kyllin.
Haitanteko on rikos, ei sitä pitäisi nimittää työksi vaikka joku siitä maksaisikin. Ei palkkamurhakaan ole työtä. Tai jos on, niin sitten ei kaikki työ ole tekemisen arvoista. Valitkaa tuosta jompikumpi linja ja pitäkää siitä kiinni, kiiitos.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työkkäri oikeasti välittäisi töitä eli määräisi, että tuonne haet tai tuonne menet, vaihtoehtoja ei ole eikä työttömällä myöskään mitään oikeutta kieltäytyä työstä tai työpaikasta, jota ei halua. Lisäksi työnantajalla olisi nykyisenlainen koeaikapurkumahdollisuus, jolloin huono käytös, laiskottelu ja työnantajan yrityskuvan vastainen käytös aiheuttaisi automaattisesti karenssin.
Olisiko nykyiset työttömät onnellisempia, kun perjantaina tulisi ilmoitus, että sunnuntaina tulee olla tietyssä yrityksessä klo 7.15 valmiina tekemään töitä ja samalla tulisi työtopimuspaperit allekirjoitettaviksi. Palkkaan ei voisi vaikuttaa, ei työvuoroihin jne., vaan työkkäri ilmoittaisi, että käytössä on alan TES eikä mikään tekosyy lastenhoidon hankaluudesta tai autottomuudesta oikeuttaisi kieltäytymään työstä.
Huokaus. Eikö sun maailmaan todellakaan mahdu kuin se että työttömät laiskottelevat kotona odottaen unelmahommaa tai että työkkäri väkisin käskyttää työttömät paskaduuneihin?
Hellou ollaan jo 2020-luvulla!
Lisäksi kyllähän systeemi on vieläkin sellainen että jos TE-toimistosta työhönosoitus tulee, sinne on pakko hakea ellei halua menettää työttömyyskorvaustasi.
Mutta arvaa mitä? Niitä työhönosoituksia tai edes ehdotettuja työpaikkoja ei tule enää TE-toimistosta, koska työpaikkoja ei vaan ole monille työttömille. Viimeksi olen nähnyt työhönosoituksen vuonna 2009 tammikuussa.
Kyllä jokainen työtön on nykyään aivan täysin omillaan. Vaikka perustuslaissa edelleen on teksti että "Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön."
Lisäksi huomautan että koeaikana purkuun ei tarvitse ilmoittaa syytä. Työntekijä voidaan siis yhtä hyvin erottaa siksi että hän on laiska kuin siksi että hän on ahkera tai siksi että yrityksen johto on mokannut jossakin ja se tuli kalliiksi tai siksi että joku tilauskanta romahti tai että yrityksen hallitus päätti lopettaa työpisteen, jossa koeajalla työskennellyt oli. Kukaan ei tiedä. Se että sinä näet vain työttömään liittyviä negatiivisia syitä on sinun henkilökohtainen ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaikista osaavin, pätevin ja muutenkin työyhteisöön parhaiten sopiva hakija, en oikeasti jaksa uskoa, että työttömyys olisi palkkaamisen este. Siis että palkattaisiin joku vähemmän osaava, vähemmän pätevä ja työyhteisöön huonommin sopiva tyyppi vain siksi, ettei tämä ole ollut työtön.
Sä olet ihanan kirkasotsainen idealisti.
Todellisuudessa ihmiset ovat hyvin asenteellisia ja se vaikuttaa siihen miten he havainnoivat esimerkiksi toisen pätevyyttä, persoonaa ja kokemusta.
Lisäksi uskot siis että esimiehet ovat aina rehellisiä, fiksuja ja päteviä. Unohdat että johtoasemassa, eli päättämässä uusista työntekijöistä, voi olla heikosti koulutettuja tomppeleita. Heille voi olla tärkeää saada joku tuttavan kummi tai muu siihen avoimeen työpaikkaan. Lisäksi nykyään työnantajat aina itkevät kuinka kallista on palkata työntekijä, joten monet katsovat vaan sitä rahapuolta ja palkkaavat mielummin kokemattoman halvemman työntekjiän. Tai nuoremman, jos työtön ja pätevä hakija on yli 55 v. Joissakin paikoissa edelleen sukupuolella voi olla merkitystä. Sukunimikin voi vaikuttaa, tai etninen tausta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisessä joka hakee töitä on jotain epäilyttävää. Miksei se vaan mene töihin?
Reps
Kuvittelen itseni kirkumassa "Mut mä haluun tulla töihin!" kun ko. työpaikan väkivahvat vartijat kantavat minua ulos sieltä :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla esteenä olivat kuusi vuotta kestäneet syöpähoidot. Kuka haluaa palkata niin pitkään sairauslomalla olleen töihin? Lopulta löysin yrityksen, joka palkkasi minut, mutta palkkani romahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla esteenä olivat kuusi vuotta kestäneet syöpähoidot. Kuka haluaa palkata niin pitkään sairauslomalla olleen töihin? Lopulta löysin yrityksen, joka palkkasi minut, mutta palkkani romahti.
No niin. Tässäpä jälleen uusi este työllistymiseen. Mikä tuossa kommentissani oli alapeukutettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP puhuu täyttä asiaa. On suuri virhe jäädä ansiosidonnaisille lomailemaan jos jää työttömäksi YT:n tai firman kaatumisen jälkeen. Työn saamisen todennäköisyys pienenee rajusti n. 6kk työttömyyden jälkeen. Tämä siksi että työnantajat - ehkä alitajuisesti, ehkä tietoisesti - karsastavat henkilöitä jotka eivät ole puoleen vuoteen "etsineet" töitä.
Joo. Minä kyllä etsin töitä ansiosidonnaisella, itse asiassa etsin vakituista työtä koko ajan määräaikaisessa ollessani jo myös. Mutta kun ikä alkaa viitosella niin aika vaikeaa jo. Ei se etsiminen tai jopa hakeminen sitä tarkoita, että töitä saisi.
Ymmärrän myös tämän tilanteen hyvin. Mutta on paljon tapauksia, jotka jäävät lomailemaan vain siksi, että luulevat saavansa töitä sitten kun on pari vuotta lomailtu, tuosta vaan. Valitettavasti nämä pilaavat myös työhaluisten maineen. Kun omana työttömyysaikana kävin kursseja, joka kurssilla oli 1-2 lusmua ja kaikki muut etsivät hiki hatussa töitä koko ajan. Itsellä tulossa tilanne, että pieni työnantaja jää eläkkeelle. Mitä sitten? Pidän työstäni, palkka on hyvä ja työ on koulutusta vastaavaa ja mielenkiintoista. Työnantaja ei edes ajattele sitä vaihtoehtoa, että lähtisin pois, mutta minun on pakko miettiä jotain ennen kuin firma loppuu. Luultavasti en työllisty minäkään vapaille markkinoille, joten pakko miettiä joku yritysidea. Nykyiseen työhön ei ole pätevyyttä yrittäjänä, pitäisi löytää työntekijöitä - ala vaatii sertifikaatteja, minä olen assari. Alaa ei voi opiskella juurikaan etänä tai työn ohessa, lisäksi alalla suhtaudutaan naisiin tympeästi. Minun suunnitelmissa on aina pomon allekirjoitus, vaikka minä olisin tehnyt suunnitelmat.
Olette liian kerkeitä tuomitsemaan ihmiset jonkin ulkoisen seikan perusteella. Kun syvemmin perehtyy ihmisten tilanteisiin niin näet siellä paljon monimutkaisia tilanteita.
Olin itse usein määräaikaisissa työsuhteissa omalla alallani. Usein mulle ladattiin hirveät määrät työtä, lomia ei saanut ottaa ja piti tuurata muita. Siis kolmen terveen työt yhdelle. Lisäksi mulla on pitkäaikaissairaus, joka pahenee ylitöistä ja stressistä. Määräaikaisuuden loppuessa olin niin loppu ja heikossa kunnossa että piti saada lepoaikaa palautua.
Toisaalta usein määräaikaisuuden loppuessa, luvattiin pian uutta pätkää. Jos kerran oli luvassa töitä omalta alalta, olisi ollut väärä ratkaisu alkaa hakea töitä joltain toiselta alalta. Tai siis oikeastaan ihan ajanhukkaa sekä mulle että työllistävälle yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sitten työkkärin tädit kuvittelee, että joku työkkärin askartelupaja auttaa tähän. No ei auta vaikka siellä kävis kymmenen vuotta.
Jos se työkkärin täti saisi päättää, niin työtön olisi työkkärin asiakas 6 kk ajan ja sen jälkeen menisi sossuun tai eläisi säästöillään. Siellä on asiakkaana ihan liian monta motivoitumatonta vätystä, jotka ei todellakaan halua töihin ja olettaa, että joku muu kuin he järjestää sen työpaikan.
Tiesitkö, että Te-toimistot olivat aiemmin nimenomaan työnvälitystoimistoja, joiden tehtävänä juuri oli järjestää työttömille työpaikkoja?
Minulla oli muuten tällainen harhakuva nuorena ja aloin itkeä, kun en saanutkaan työkkäristä mitään apua so. töitä. :D
Kyllä työkkäri ennen toimi on.
Mun äiti oli työkkärin täti, työnvälityksessä siis alkujaan ja todellakin saattoi olla tilanne jossa sisään tulee asiakkaana vaikka työtön hitsaaja, ja äiti soittaa asiakkaan kuulleen suoraan telakan työhönottajalle (jonka tuntee henkilökohtaisesti) ja sanoo että "Moro Pena, mulla on tässä yks hitsajaa" ja luettelee tyypin osaamiset. Pensa arvaa että työkkärin virkailija on vakuuttunut että kyseessä on reipas ammattimies ja sanoo sitten siihen, että "lähetä se tänne". Työtön menee sitten työkkäristä suoraan telakalle töihin.
Nykyäänhän tuollaista ei voi enää kuvitellakaan.
No mitäpä sitten tarjoaisit ratkaisuksi tähän miehesi veljen ongelmaan? Pitäisikö hänen vain tyytyä olemaan loppuelämänsäkin työttömänä, koska työnantajat ja rekrytoijat katselevat häntä nenänvartta pitkin siksi, koska on ollut työtön? Juuri tuollaiset asenteet tekevät kaikkein pahinta vahinkoa työttömille. Varsinkin niille, joilla on halu töihin, mutta joiden on kaikkein vaikein työllistyä.