Miksi yleisimmästä työttömän työllistymisvaikeudesta vaietaan?
Siitä, että työnantaja ei halua palkata työtöntä. Työttömyys nähdään pahempana kuin alkoholismi ja pysyvänä vakavana ongelmana. Itse olin työtön ja peiliin katsomalla näin ihan tavallisen kouluja käyneen tyypin, jossa ei ole mitään sen kummempaa vikaa kuin niissäkään, jotka ovat töissä. Keskustelupalstojen kommentien sekä myös harjoittelupaikoissakin joidenkin toimia sivusilmällä seuraamisen perusteella tulin ja tulen yhä, nyt kun täyteen tulee 10 vuotta työelämässä ilman taukoja, samaan tulokseen: Jotkut ovat palkanneet täysiä pölkkypäitä.
Jokainen tietää, että työttömäksi voi jäädä yllättäin, muutenkin kuin yt-neuvottelujen seurauksena. Jokainen tietää, että työttömänä on koulutettua väkeä, jolla saattaa olla pitkäkin työkokemus. Tiedän tyyppejä, jotka ovat olleet työelmässä 30-40 vuotta kuvitellen, etteivät koskaan jää työttömäksi ja töitä saa kun haluaa. Toisin on heille käynyt. Kukaan ei halua heitä enää, kun ovat työttömiä. Usein tässä käy niin, että jäädään ansiosidonnaiselle lomailemaan ja ajatellaan mennä töihin, kun päivät ovat kuluneet - hupsistakeikkaa eipä se ihan niin vain onnistukaan.
Kommentit (106)
Marraskuun puolivälissä ollessa työpaikkahaastattelussa minulta kysyttiin kolme kertaa, olenko nyt siis työtön. Vastasin olevani, mutta kerroin, että voisin aloittaa työt heti. Haastattelija lupasi palata joulukuun alussa asiaan. Eipä ole kuulunut mitään, edes ilmoitusta, että eivät valinneet minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sitten työkkärin tädit kuvittelee, että joku työkkärin askartelupaja auttaa tähän. No ei auta vaikka siellä kävis kymmenen vuotta.
Jos se työkkärin täti saisi päättää, niin työtön olisi työkkärin asiakas 6 kk ajan ja sen jälkeen menisi sossuun tai eläisi säästöillään. Siellä on asiakkaana ihan liian monta motivoitumatonta vätystä, jotka ei todellakaan halua töihin ja olettaa, että joku muu kuin he järjestää sen työpaikan.
Tiesitkö, että Te-toimistot olivat aiemmin nimenomaan työnvälitystoimistoja, joiden tehtävänä juuri oli järjestää työttömille työpaikkoja?
Tiesin. Mutta tiesitkö sinä, että laki muuttui 2002 ja silloin niistä tuli työvoimatoimistoja ja edelleen 2012 työ- ja elinkeinotoimistoja. Samalla tehtävänkuva muuttui eli työnvälitys vapautui markkinavoimille etuuksien ja valvonnan jäädettä työvoimatoimistoille.
Suosittelen paneutumista Finlexiin, sieltä avautuu moni asia.
Sitten lienee te-toimiston virkailijan turha laittaa "hae paikkaa"-uhkailuja, kun kerran eivät halua työttömiä auttaa töihin pääsemään?
Koska onhan se kiva säilyttää oma tarpeeton suojatyö, muiden ollessa työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka VMP:lle,
:)
Luuletko, että siellä on jokaiselle työttömälle työpaikka?
Ihmiset luulevat liikoja näistä rekryfirmoista ja ne kyllä itsekin pitävät väärää mielikuvaa yllä. Ei niillä ole mitään loppumatonta varantoa vapaista työpaikoista. Ehkä joskus 80-luvulla saattoi heti saada sihteerinpaikan, kunhan osasi käyttää kirjoituskonetta, mutta nykyisin ne tarjoavat eioota suurimmalle osalle hakijoista. Kaikilla rekryfirmoilla on tuhansia ihmisiä listoillaan. Sen takia ne markkinoivat palvelujaan yrityksille "meiltä löytyy sinulle tekijä" -tyyliin. Voi tietysti löytyäkin. Yksi saa paikan, mutta samalla sadat muut hakijat jäävät rannalle.
Rekryfirmat aniharvoin tarjoavat listoillaan oleville ihmisille töitä tiskin alta. Kaikki uudet paikat menevät nettisivuille vapaasti haettavaksi. Mitään ohituskaistaa ei ole niille, jotka ovat heidän rekistereissään. Voit käydä ihan itse katsomassa montako paikkaa on tarjolla. Ei kovin montaa.
Minä olen ollut erään rekryfirman listoilla melkein kaksi vuotta. Teen heidän kauttaan osa-aikatöitä ja voisin tehdä enemmänkin tunteja, mutta heillä ei yksinkertaisesti ole tarjota mitään. Näin siis siitäkin huolimatta, että he ovat todenneet minut hyväksi työntekijäksi. En minä rekryfirmaa syytä. Eiväthän hekään pysty töitä tyhjästä luomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja sitten työkkärin tädit kuvittelee, että joku työkkärin askartelupaja auttaa tähän. No ei auta vaikka siellä kävis kymmenen vuotta.
Jos se työkkärin täti saisi päättää, niin työtön olisi työkkärin asiakas 6 kk ajan ja sen jälkeen menisi sossuun tai eläisi säästöillään. Siellä on asiakkaana ihan liian monta motivoitumatonta vätystä, jotka ei todellakaan halua töihin ja olettaa, että joku muu kuin he järjestää sen työpaikan.
Tiesitkö, että Te-toimistot olivat aiemmin nimenomaan työnvälitystoimistoja, joiden tehtävänä juuri oli järjestää työttömille työpaikkoja?
Minulla oli muuten tällainen harhakuva nuorena ja aloin itkeä, kun en saanutkaan työkkäristä mitään apua so. töitä. :D
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työkkäri oikeasti välittäisi töitä eli määräisi, että tuonne haet tai tuonne menet, vaihtoehtoja ei ole eikä työttömällä myöskään mitään oikeutta kieltäytyä työstä tai työpaikasta, jota ei halua. Lisäksi työnantajalla olisi nykyisenlainen koeaikapurkumahdollisuus, jolloin huono käytös, laiskottelu ja työnantajan yrityskuvan vastainen käytös aiheuttaisi automaattisesti karenssin.
Olisiko nykyiset työttömät onnellisempia, kun perjantaina tulisi ilmoitus, että sunnuntaina tulee olla tietyssä yrityksessä klo 7.15 valmiina tekemään töitä ja samalla tulisi työtopimuspaperit allekirjoitettaviksi. Palkkaan ei voisi vaikuttaa, ei työvuoroihin jne., vaan työkkäri ilmoittaisi, että käytössä on alan TES eikä mikään tekosyy lastenhoidon hankaluudesta tai autottomuudesta oikeuttaisi kieltäytymään työstä.
Onko se te-toimiston virkailija tuollaisella varoitusajalla/palkalla/v-loppuisin/iltaisin töissä? Sitten kun on niin katsotaan uudestaan.
Ärsyttää työkkärin, Kelan ja sossun tädeissä lapasuus. Heidänhän pitäisi olla asiantuntijoita ja auttaa asiakasta, joka ei välttämättä koulutuksensa perusteella omaa samaa tietämystä. Silti olen kohdannut lähinnä hymistelyä ja käsien levittelyä, jos olen rohjennut apua pyytää. Aina kaikki ei ole niin suoraviivaista ja byrokratian koukeroissa on monia porsaanreikiä, joista porsaat kyllä pääsevät läpi, muut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse valmistuin koulusta toukokuussa 2019.
Olen jättänyt hakemuksia joka ikinen kuukausi useampia. En edes haastatteluihin asti ole päässyt, vaan sähköpostiin tulee aina viestiä "Kiitos mielenkiinnostasi, mutta tällä kertaa et tullut valituksi. Säilytämme hakemuksesi kuitenkin 24 kk...". Joo o.
Ja ei, en ole hakenut vain oman alani töitä.
Olisi tässä vika ennemminkin siinä, että sinulla ei ole työkokemusta, kuin että olet työtön?
Vierailija kirjoitti:
Typerä avaus. Esim. puhelinmyyntityötä on tarjolla yllin kyllin.
Luuletko että siitä saa muuta kuin provisiot? Eli harva saa palkkaa, ei ole "työpaikka".
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää työkkärin, Kelan ja sossun tädeissä lapasuus. Heidänhän pitäisi olla asiantuntijoita ja auttaa asiakasta, joka ei välttämättä koulutuksensa perusteella omaa samaa tietämystä. Silti olen kohdannut lähinnä hymistelyä ja käsien levittelyä, jos olen rohjennut apua pyytää. Aina kaikki ei ole niin suoraviivaista ja byrokratian koukeroissa on monia porsaanreikiä, joista porsaat kyllä pääsevät läpi, muut eivät.
Te-toimistoissa on jopa 60% osa-aikaiseksi palkattuja suojatyöläisiä.
Eivät osaa edes atk:oota käyttää.
No kenet v,itut firma palkkaa, jos ei työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaikista osaavin, pätevin ja muutenkin työyhteisöön parhaiten sopiva hakija, en oikeasti jaksa uskoa, että työttömyys olisi palkkaamisen este. Siis että palkattaisiin joku vähemmän osaava, vähemmän pätevä ja työyhteisöön huonommin sopiva tyyppi vain siksi, ettei tämä ole ollut työtön.
Kyllä se vain on. Lue vaikka nettikeskusteluja. Aika moni työnantaja sanoo, ettei palkkaa työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
No kenet v,itut firma palkkaa, jos ei työtöntä.
Vastavalmistuneen, jos palkkaa, monelle ei kelpaa ja yksi työttömyyden syy on että valmistuu, mutta ei saa töitä, jonkun jo kirjoilla olevista määräaikaisista tai paikanvaihtajan. Ei kaikki harjoittelupaikat tarjoa töitä, vaan ottavat uusia tilalle. Eräällä ex-työpaikallani, valtio, tuli paniikki, kun yksikään oppilaitoksen harjoitteilja ei sinä vuonna hakenutkaan sinne ja aina ennen oli ollut 2-3 ilmaista työntekijää koko ajan. Samalla työkkäristä ilmoitettiin, että määrärahat on loppu, ei tipu tukityöllistettyä.
Tissien järjettömän korkeat aloituspaikat on suurin työmarkkinoiden ongelma. Kukaan ei halua maksaa järjetöntä palkkaa harjoittelijalle, josta ei ole kuin haittaa ja kustannuksia. Toisaalta ammattitaitoista työvoimaa ei saa mistään kun kukaan ei ota harjoittelijoita.
Ihan järjetöntä että peruskoululaisille täytyy maksaa kesätöistä toista kymppiä tunnissa, kun ihan oikeiden ammattimiestenkin tuntipalkat jää alle kahteenkymppiin. Näin raksalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaikista osaavin, pätevin ja muutenkin työyhteisöön parhaiten sopiva hakija, en oikeasti jaksa uskoa, että työttömyys olisi palkkaamisen este. Siis että palkattaisiin joku vähemmän osaava, vähemmän pätevä ja työyhteisöön huonommin sopiva tyyppi vain siksi, ettei tämä ole ollut työtön.
Kyllä se vain on. Lue vaikka nettikeskusteluja. Aika moni työnantaja sanoo, ettei palkkaa työtöntä.
Tästä oli taannoin hesarissa iso artikkeli, töihin otetaan jo ennestään töissä olevia.
Suomesssa on niin vähän työpaikkoja ja tulosta takoviiia firmoja kun nämä pskat ei saaa mitään aikaan. Katsokaa ruotsia, miksi sielllä menestytäään ja meilllä imetäään peukaloa.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkärivirkailija käytä järkeä, tuttavani on ajokortiton ja olisi päässyt julkisilla aloittamaan työt klo 7. Työnantaja vaati tulemaan töihin 6.30. Seurauksena tietysti karenssi.
Ois menny taksilla
Syy: henkilöstöhallinto / rekrytointi on täynnä rasisteja. Tämä on useaan kertaan tutkittu, mutta hyvin harvoin saa mediassa näkyvyyttä. Rasmia on myös ikärasismi ja kaikki muu leimaaminen, kuten työttömyyden perusteella leimaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tissien järjettömän korkeat aloituspaikat on suurin työmarkkinoiden ongelma. Kukaan ei halua maksaa järjetöntä palkkaa harjoittelijalle, josta ei ole kuin haittaa ja kustannuksia. Toisaalta ammattitaitoista työvoimaa ei saa mistään kun kukaan ei ota harjoittelijoita.
Ihan järjetöntä että peruskoululaisille täytyy maksaa kesätöistä toista kymppiä tunnissa, kun ihan oikeiden ammattimiestenkin tuntipalkat jää alle kahteenkymppiin. Näin raksalla.
Lisätietoja tissien aloituspaikoista.
Totesin itse, että pitänee muokata CV:tä. Siskolla on yhden naisen nettikauppafirma ja sovin siskon kanssa että olen hänellä "töissä". Jos joku mahdollinen työnantaja soittaa hänelle, hän on juonessa mukana.