Miksi yleisimmästä työttömän työllistymisvaikeudesta vaietaan?
Siitä, että työnantaja ei halua palkata työtöntä. Työttömyys nähdään pahempana kuin alkoholismi ja pysyvänä vakavana ongelmana. Itse olin työtön ja peiliin katsomalla näin ihan tavallisen kouluja käyneen tyypin, jossa ei ole mitään sen kummempaa vikaa kuin niissäkään, jotka ovat töissä. Keskustelupalstojen kommentien sekä myös harjoittelupaikoissakin joidenkin toimia sivusilmällä seuraamisen perusteella tulin ja tulen yhä, nyt kun täyteen tulee 10 vuotta työelämässä ilman taukoja, samaan tulokseen: Jotkut ovat palkanneet täysiä pölkkypäitä.
Jokainen tietää, että työttömäksi voi jäädä yllättäin, muutenkin kuin yt-neuvottelujen seurauksena. Jokainen tietää, että työttömänä on koulutettua väkeä, jolla saattaa olla pitkäkin työkokemus. Tiedän tyyppejä, jotka ovat olleet työelmässä 30-40 vuotta kuvitellen, etteivät koskaan jää työttömäksi ja töitä saa kun haluaa. Toisin on heille käynyt. Kukaan ei halua heitä enää, kun ovat työttömiä. Usein tässä käy niin, että jäädään ansiosidonnaiselle lomailemaan ja ajatellaan mennä töihin, kun päivät ovat kuluneet - hupsistakeikkaa eipä se ihan niin vain onnistukaan.
Kommentit (106)
Entä jos työkkäri oikeasti välittäisi töitä eli määräisi, että tuonne haet tai tuonne menet, vaihtoehtoja ei ole eikä työttömällä myöskään mitään oikeutta kieltäytyä työstä tai työpaikasta, jota ei halua. Lisäksi työnantajalla olisi nykyisenlainen koeaikapurkumahdollisuus, jolloin huono käytös, laiskottelu ja työnantajan yrityskuvan vastainen käytös aiheuttaisi automaattisesti karenssin.
Olisiko nykyiset työttömät onnellisempia, kun perjantaina tulisi ilmoitus, että sunnuntaina tulee olla tietyssä yrityksessä klo 7.15 valmiina tekemään töitä ja samalla tulisi työtopimuspaperit allekirjoitettaviksi. Palkkaan ei voisi vaikuttaa, ei työvuoroihin jne., vaan työkkäri ilmoittaisi, että käytössä on alan TES eikä mikään tekosyy lastenhoidon hankaluudesta tai autottomuudesta oikeuttaisi kieltäytymään työstä.
Jos on kaikista osaavin, pätevin ja muutenkin työyhteisöön parhaiten sopiva hakija, en oikeasti jaksa uskoa, että työttömyys olisi palkkaamisen este. Siis että palkattaisiin joku vähemmän osaava, vähemmän pätevä ja työyhteisöön huonommin sopiva tyyppi vain siksi, ettei tämä ole ollut työtön.
Oma tilanteenikin kuvaa tätä hyvin. Olin vuoden työtön valmistumisen jälkeen, tuntuu ettei mihinkään kelvannut.
Sitten sain määräaikaisen paikan toiselta alalta 60km päästä kotoa. Tein siellä sitten reilun vuoden erilaista pätkää ja sainkin vakipaikan. Samaan aikaan siis minut vakinaistettiin eikä joitakin jopa 7vuotta pätkää tehneitä. Vaikka reilu vuosi sitten työttömänä en kelvannut mihinkään...
Ihmisessä joka hakee töitä on jotain epäilyttävää. Miksei se vaan mene töihin?
Vierailija kirjoitti:
Jep tuntuu, että monet myös hyvin nopeasti unohtaa ne suhteet joiden kautta on töihin alunperin päästy 😂 sitten katotaan työttömiä nenänvartta pitkin, kun pienet piirit pyörii monissa yrityksissä
Niimpä, kesätyöpaikan haku taas edessä ja kaveri kehuu et MENEE mummon firmaan töihin, on kuulemma tylsää mut rahaa saa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työkkäri oikeasti välittäisi töitä eli määräisi, että tuonne haet tai tuonne menet, vaihtoehtoja ei ole eikä työttömällä myöskään mitään oikeutta kieltäytyä työstä tai työpaikasta, jota ei halua. Lisäksi työnantajalla olisi nykyisenlainen koeaikapurkumahdollisuus, jolloin huono käytös, laiskottelu ja työnantajan yrityskuvan vastainen käytös aiheuttaisi automaattisesti karenssin.
Olisiko nykyiset työttömät onnellisempia, kun perjantaina tulisi ilmoitus, että sunnuntaina tulee olla tietyssä yrityksessä klo 7.15 valmiina tekemään töitä ja samalla tulisi työtopimuspaperit allekirjoitettaviksi. Palkkaan ei voisi vaikuttaa, ei työvuoroihin jne., vaan työkkäri ilmoittaisi, että käytössä on alan TES eikä mikään tekosyy lastenhoidon hankaluudesta tai autottomuudesta oikeuttaisi kieltäytymään työstä.
Työnantaja tykkää, kun työntekijä ottaa lapset mukaan töihin hoitopaikan puuttuessa. Ehdotuksesi on typerä, sillä jokaiseen työpaikkaan löytyy työnhakija, jolla on auto käytössä eikä pieniä lapsia. Kai nyt työkkärivirkailijalta voi olettaa järjen käyttämistä?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jäädä työttömäksi ilman YT:tä? Firma lopetetaan - on muuten aika lailla harvinaista, että tuo tapahtuu yllättäen!
Iso osa työttömistä työllistyy alle 6 kk sisällä työttömyyden alkamisesta. Silti meillä on melkoinen määrä väkeä, joka on ilman koulutusta, motivaatiota ja työkokemusta. He ovat niitä standardityöttömiä, jotka lehtien palstoilla itkevät, kun yhteiskunta ei annakaan samaa elintasoa kuin keskiveropalkansaaja saa.
Konkurssit eivät ole harvinaisia. Ei ne Anttilan työntekijätkään kuulleet työn loppumisesta yhtään sen aiemmin mitä julkisuuteen kerrottiin. Konkurssissa yrityksen palkanmaksuvelvollisuus ja irtisanomisaika on kaksi viikkoa, ei sen enempää. Pienten yritysten konkurssit eivät ylitä uutiskynnystä.
Ei työkkärivirkailija käytä järkeä, tuttavani on ajokortiton ja olisi päässyt julkisilla aloittamaan työt klo 7. Työnantaja vaati tulemaan töihin 6.30. Seurauksena tietysti karenssi.
Vierailija kirjoitti:
No kai se työnantaja näkee sen, onko henkilö ollut työttömänä 6 viikkoa vai 6 vuotta. Eikö näiden työllistymisessä muka ole mitään eroa? Jos henkilö irtisanotaan yt:issä, siinä on normaali irtisanomisaika, jolloin voi hakea töitä. Jos sinäkään aikana ei löydy töitä, ei voi kyllä olla syy pelkästään siinä, että työttömiä ei palkata. Kyllä silloin työllistymisen esteitä on olemassa muitakin.
Tässäpä tämä yksi ymmärtämättömyyden esimerkki. Etkö todellakaan tiedä, että työttömäksi jäämiseen on muitakin muotoja kuin yt:t? Enpä kerro mitä, sillä jokaisen fiksun pitäisi tajuta itse. Jos ei tajua, ei ole riittävän fiksu tekemään mitään vaativaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jäädä työttömäksi ilman YT:tä? Firma lopetetaan - on muuten aika lailla harvinaista, että tuo tapahtuu yllättäen!
Iso osa työttömistä työllistyy alle 6 kk sisällä työttömyyden alkamisesta. Silti meillä on melkoinen määrä väkeä, joka on ilman koulutusta, motivaatiota ja työkokemusta. He ovat niitä standardityöttömiä, jotka lehtien palstoilla itkevät, kun yhteiskunta ei annakaan samaa elintasoa kuin keskiveropalkansaaja saa.
Jos tätä pitää kysyä, ei ole riittävän fiksu tekemään mitään työtä. Todella paljon muita muotoja.
No kerrotaan. Ei konkurssit ole harvinaisia, ei todellakaan, lapsellista ja tyhmää ajatella niin. Minä sain tietää oman työn loppumisesta kaksi tuntia ennen sulkemista. Muut tiesivät jo aamulla, mutta minä olin äitiyslomalla. Sittenpä yksi oli hoksannut, että hei, onko kukaan ilmoittanut "Pirkolle". Firma voi lakkauttaa tietyn osaston toiminnot kokonaan niin että se on vain ilmoitus, että ei jatku. Kaveri joutui pitkälle lomall. Alihankkijan toiminnot saattaa loppua siihen, että pääostaja ilmoittaa, ettemme osta enää, alamme ostaa Kiinasta. TAi pienissä työpaikoissa voi tapahtua niinkin, että työnantaja ottaa ja saa sydärin, eikä jatkajaa ole. Kaikenlaista voi tapahtua.
Mielestäni sillä ei ole mitään eroa, onko viisi vuotta äitiyslomilla, niin että työpaikka pysyy, vai viisi vuotta työttömänä. Sama jälkeenjääneisyys on molemmissa tapauksissa, ellei itse kehitä ja kouluta itseään samalla.
Kaiiki tekee rikoksia valtavista fuusioyrityksistä lähtien. Toiiset osaa naamioida sen vaaan paremmin porsaanreikiä hyväksi käytttäen. Verotuus on niiin epäsuhdanteiiinen että rikos on ainoa mikä kannnattaa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siten, että määräaikainen työsuhde loppuu.
Itse näin ensin työttömäksi "normaalisti" yt-neuvottelujen kautta. Jonkin ajan päästä sain pätkätyön kunnalta. Niitä pätkiä sitten tuli peräkkäin niin, että ehdin olla töissä yli neljä vuotta yhtä mittaa, siihen mahtui yhdeksän pätkää. Seuraavaa ei enää tullut, vaan tuli määräys supistaa henkilöstöä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiiki tekee rikoksia valtavista fuusioyrityksistä lähtien. Toiiset osaa naamioida sen vaaan paremmin porsaanreikiä hyväksi käytttäen. Verotuus on niiin epäsuhdanteiiinen että rikos on ainoa mikä kannnattaa.
Oikeuuudenmukaisuus toteutuu siiinä kohtaa kun vanhusksia kuoleee ja media uutisoi niiistä. Nekiin muistetaaan vain hetken ja unohtuvat informaaatiotulvan joukkkoon.
Kun miettii että työttömän maine on tällainen työnantajille, niin mitenkähän paha asia se on sitten deittailun suhteen?
Vierailija kirjoitti:
AP puhuu täyttä asiaa. On suuri virhe jäädä ansiosidonnaisille lomailemaan jos jää työttömäksi YT:n tai firman kaatumisen jälkeen. Työn saamisen todennäköisyys pienenee rajusti n. 6kk työttömyyden jälkeen. Tämä siksi että työnantajat - ehkä alitajuisesti, ehkä tietoisesti - karsastavat henkilöitä jotka eivät ole puoleen vuoteen "etsineet" töitä.
Joo. Minä kyllä etsin töitä ansiosidonnaisella, itse asiassa etsin vakituista työtä koko ajan määräaikaisessa ollessani jo myös. Mutta kun ikä alkaa viitosella niin aika vaikeaa jo. Ei se etsiminen tai jopa hakeminen sitä tarkoita, että töitä saisi.
Voi, tämä on niin totta. Olin työttömänä yli 2 v, ja aloin jo itsekin uskoa itsessäni olevan jotain pahasti vialla. Mutta kun lopulta sain töitä, huomasin muuttuneeni muutamassa kuukaudessa tavoiteltavaksi työntekijäksi, joka saattoi halutessaan vaihtaa työpaikkaa parempaan. Silti jokaisessa uudessa työpaikassa minultakin on vienyt aikaa oppia työ kunnolla, kuten veisi samalla koulutustaustalla työttömänä olleeltakin. Ja jo seuraavassa työpaikassa olin mukana rekrytoinneissa, joissa muut olivat varmoja, että työttömät hakijat olivat jotenkin viallisia. Argh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP puhuu täyttä asiaa. On suuri virhe jäädä ansiosidonnaisille lomailemaan jos jää työttömäksi YT:n tai firman kaatumisen jälkeen. Työn saamisen todennäköisyys pienenee rajusti n. 6kk työttömyyden jälkeen. Tämä siksi että työnantajat - ehkä alitajuisesti, ehkä tietoisesti - karsastavat henkilöitä jotka eivät ole puoleen vuoteen "etsineet" töitä.
Joo. Minä kyllä etsin töitä ansiosidonnaisella, itse asiassa etsin vakituista työtä koko ajan määräaikaisessa ollessani jo myös. Mutta kun ikä alkaa viitosella niin aika vaikeaa jo. Ei se etsiminen tai jopa hakeminen sitä tarkoita, että töitä saisi.
Ymmärrän myös tämän tilanteen hyvin. Mutta on paljon tapauksia, jotka jäävät lomailemaan vain siksi, että luulevat saavansa töitä sitten kun on pari vuotta lomailtu, tuosta vaan. Valitettavasti nämä pilaavat myös työhaluisten maineen. Kun omana työttömyysaikana kävin kursseja, joka kurssilla oli 1-2 lusmua ja kaikki muut etsivät hiki hatussa töitä koko ajan. Itsellä tulossa tilanne, että pieni työnantaja jää eläkkeelle. Mitä sitten? Pidän työstäni, palkka on hyvä ja työ on koulutusta vastaavaa ja mielenkiintoista. Työnantaja ei edes ajattele sitä vaihtoehtoa, että lähtisin pois, mutta minun on pakko miettiä jotain ennen kuin firma loppuu. Luultavasti en työllisty minäkään vapaille markkinoille, joten pakko miettiä joku yritysidea. Nykyiseen työhön ei ole pätevyyttä yrittäjänä, pitäisi löytää työntekijöitä - ala vaatii sertifikaatteja, minä olen assari. Alaa ei voi opiskella juurikaan etänä tai työn ohessa, lisäksi alalla suhtaudutaan naisiin tympeästi. Minun suunnitelmissa on aina pomon allekirjoitus, vaikka minä olisin tehnyt suunnitelmat.
Niinpä niin. Itse tein sellaisen virheen, että sairastuin vakavaan masennukseen nuorena. Toipuminen oli hidasta ja kesti noin seitsemän vuotta. Nykyään olen kuitenkin lääkkeetön ja terve, mieliala on ollut hyvä jo kymmenen vuoden ajan. Koulutuskin on, sen hankin toivuttuani. Mutta töitä en saa, koska cv:ssä ammottaa tuo vuosien katkos. Siinä vaiheessa kun muut opiskelivat ja saivat ensimmäisiä työpaikkoja, itse olin osastolla ja mielenterveyskuntoutujana mt-palveluissa (ne, missä kävin olivat ihan karmeita aikuisten päiväkerhoja muuten, ehkä paras motivaattori parantumiseen oli se, ettei enää ikinä tarvitse moisiin mennä - tai niin kuvittelin, kunnes tuli vastaan te-palvelujen pupukerhot). Haluaisin niin mielelläni olla hyödyllinen yhteiskunnan jäsen, mutta tilaisuutta ei anneta! Ja lisäksi pidetään toisen luokan kansalaisena ja haukutaan loiseksi, hyvä kun ei syljetä päälle. Minulle kelpaisi mikä tahansa työpaikka, mutta ei niin ei. :(
Mielenkiintoista, että kukaan muu kuin sinä ja 2000-luvun alku eivät tulkitse asiaa noin.