Miksi yleisimmästä työttömän työllistymisvaikeudesta vaietaan?
Siitä, että työnantaja ei halua palkata työtöntä. Työttömyys nähdään pahempana kuin alkoholismi ja pysyvänä vakavana ongelmana. Itse olin työtön ja peiliin katsomalla näin ihan tavallisen kouluja käyneen tyypin, jossa ei ole mitään sen kummempaa vikaa kuin niissäkään, jotka ovat töissä. Keskustelupalstojen kommentien sekä myös harjoittelupaikoissakin joidenkin toimia sivusilmällä seuraamisen perusteella tulin ja tulen yhä, nyt kun täyteen tulee 10 vuotta työelämässä ilman taukoja, samaan tulokseen: Jotkut ovat palkanneet täysiä pölkkypäitä.
Jokainen tietää, että työttömäksi voi jäädä yllättäin, muutenkin kuin yt-neuvottelujen seurauksena. Jokainen tietää, että työttömänä on koulutettua väkeä, jolla saattaa olla pitkäkin työkokemus. Tiedän tyyppejä, jotka ovat olleet työelmässä 30-40 vuotta kuvitellen, etteivät koskaan jää työttömäksi ja töitä saa kun haluaa. Toisin on heille käynyt. Kukaan ei halua heitä enää, kun ovat työttömiä. Usein tässä käy niin, että jäädään ansiosidonnaiselle lomailemaan ja ajatellaan mennä töihin, kun päivät ovat kuluneet - hupsistakeikkaa eipä se ihan niin vain onnistukaan.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy: henkilöstöhallinto / rekrytointi on täynnä rasisteja. Tämä on useaan kertaan tutkittu, mutta hyvin harvoin saa mediassa näkyvyyttä. Rasmia on myös ikärasismi ja kaikki muu leimaaminen, kuten työttömyyden perusteella leimaaminen.
Tämän takia olenkin sanonut minut haastatteluun halunneille firmoille ettei minua todellakaan haastattele mitkään HR-noidat vaan mahdollinen tuleva esimies ja kollega. Kolme viimeistä duuniani saanut näin, kaksi on vedonnut johonkin hämärään HR-prosessiin ja olen kieltäytynyt niistä.
Sama homma nyt kun itse olen haastattelijana: meitä on kolme eri porukan esimiestä joista sillo7n tällöin yhdelle haetaan tekijää. HR päästetään sitten vasta kuvioon mukaan kun palkkauspäätös on tehty, mutta haastatteluihin ei todellakaan päästetä pelottelemaan inssinörttejä aivan irrelevanteilla kysynyksillä.
Viimeksi joulukuussa tehtiin varsinainen löytö, +50v erittäin työnnälkäinen ja kovan luokan osaaja jolla loppui määräaikainen viime vuoden lopulla. Kuukaudessa osoittanut ettei tälläkään kertaa nenä pettänyt...ja samalla omaan trackrecordiin lisää se, ettei minun kauttani firmaan tule kuin tekijöitä, mukavat pulisijat jäävät kiinni noin 5-10 min aikana.
Kuulostat ihanalta! Meidän firmaan palkataan pääasiassa vain pulisijoita, jotka saavat ylennykset ja kaikki työt - ja samaan aikaan firmassa kitistään, kun dead linet paukkuvat ja kun porukka ei kirjaa työtehtäviään oikein ja kun kommunikaatio ei pelaa. Kaikki vakavat, hiljaiset tekijät paria lukuunottamatta ovat lähteneet jo ajat sitten.
Olisitpa haastattelemassa minua! Haluan ihan virallisen työn enkä osa-aikaisia "kutsutaan, jos tarvitaan" muruja enää tässä iässä. Osaamista löytyy, motivaatiota löytyy, ajan ja itsensä hallinan osaamista löytyy, uskollisuutta työnantajalle löytyy (paitsi, jos työantaja on paksusuolesta). Onnistuu työt lähellä ja etänä, työhyvinvointi ja hyvä johtaminen ovat sydäntä lähellä, mutta minnekään en kelpaa määräaikaisuutta pidemmäksi. Nykyinen työpaikkani on "vakituinen" eli voin olla firmassa eräänlaisena freelancer-yrittäjänä, mutta firman ei tarvitse antaa mulle mitään hommia, jos se ei sitä halua.
Kuulostat todella hyvälle asiantuntijalle!
N38
Tässä keskustelussa jälleen tulee ilmi, että asennevammat on hyvin iso syyllinen. Hakemuksienkin tekoon on helppo antaa ohjeita, mutta eri ihmiset kiinnittävät niissäkin huomiota eri asioihin. Hain joskus takavuosina kahteen samantyyppiseen paikkaan hiukan erilaisella hakemuksella, laitoin persoonaa peliin, kun se oli siihen aikaan "muotia". Pääsin kahteen työpaikkaan haastatteluun. Toinen kehui hakemustani hyväksi ja erilaiseksi. Toisen mielestä se oli kummallinen. Kumpaankaan työhön en päässyt. Toiseen haluttiin työllistämistukikelpoinen, mitä en itse juuri silloin ollut, ja toiseen otettiin vastavalmistunut. Minulla oli juuri työllistämistukipaikka silloin - en kyllä tietenkään kertonyt työnantajille, että kyse oli tukipaikasta.
Tässä viestissä se onkin jo sanottu. Tradenomit ja ekonomit ovat erittäin epäpäteviä palkkaamaan tekniikan alan duunareita tai suunnittelijoita. Vastavalmistunut tradenomi miettimässä että tämä kirvesmies ei ole hyvä, kun pilkku puuttuu ja on yhdyssanavirheitäkin. Ei se vasaran oikein päin pitämisen osaaminen ole niin tärkeää, pilkut hakemuksessa on tärkeämpiä. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jäädä työttömäksi ilman YT:tä? Firma lopetetaan - on muuten aika lailla harvinaista, että tuo tapahtuu yllättäen!
Iso osa työttömistä työllistyy alle 6 kk sisällä työttömyyden alkamisesta. Silti meillä on melkoinen määrä väkeä, joka on ilman koulutusta, motivaatiota ja työkokemusta. He ovat niitä standardityöttömiä, jotka lehtien palstoilla itkevät, kun yhteiskunta ei annakaan samaa elintasoa kuin keskiveropalkansaaja saa.Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessahan selvisi että "pitkäaikaistyöttömien joukossa on paljon korkean koulutustason työnhakijoita, jotka ovat työorientoituneita, motivoituneita ja suhtautuvat toiveikkaasti työllistymiseen."
"Yleinen käsitys pitkäaikaistyöttömistä ei tee oikeutta tälle tutkitulle ryhmälle, jolla on paljon osaamista ja kokemusta. Toivottavasti tutkimuksemme osaltaan muuttaa stereotyyppisiä käsityksiä", toivoivat tutkijat.
Otapa siis opiksesi.
Luitko tuota tutkimusta lainkaan? Kyse oli työttömien omista mielipiteistä eli heillä oli vahva kokemus siitä, että he olivat työorientoituneita jne. Haastatteluun valikoitiin nimenomaan työllistyneitä työttömiä joilla saattaa olla jokin sellainen ominaisuus, jonka vuoksi he ovat töissä ja ne muut eivät. Huomattavasti hedelmällisempää olisi ollut kysely niiltä, jotka yhä pakoilevat töitä.
Mulla ainakin on sellainen ominaisuus, että oli helvetin hyvä tuuri vuosien pätkätyöläisyyden jälkeen. Sattui vain avautumaan paikka juuri kun määräaikainen loppui ja mulla sattui olemaan juuri sellaisia erikoisia kursseja, mitä nykytyössäni tarvitaan. Vanhanaikaisia ohjelmia, mitä "kukaan ei käytä", mutta meidän firma käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestissä se onkin jo sanottu. Tradenomit ja ekonomit ovat erittäin epäpäteviä palkkaamaan tekniikan alan duunareita tai suunnittelijoita. Vastavalmistunut tradenomi miettimässä että tämä kirvesmies ei ole hyvä, kun pilkku puuttuu ja on yhdyssanavirheitäkin. Ei se vasaran oikein päin pitämisen osaaminen ole niin tärkeää, pilkut hakemuksessa on tärkeämpiä. Huokaus.
Olen koulutukseltani molemman, enkä kiinnittäisi palkatessa huomiota epäolennaisuuksiin...
Olen tosin työtön, koska vissiinkään tradenomit eivät palkkaa minua, koska haen matalamman vaatimuksen töitä, kuin mihin moni koulutuksellani hakee. Tietävät paremmin... jotakin vikaahan minussa on... Kumma kun aikaisemmin on vain kehuja sadellut työnteostani. Oikeastaan niin paljon, että olen miettinyt onko kyseessä sarkasmi ja vi**uilu, koska en mielestäni ole sen kummempi kuin muutkaan.
Hyvin kirjoitettu. Itse valmistuin keväällä 2010 alanvaihtajana. Hain töitä koko sen kevään ja kesän, kesän olin työttömänä. Lopulta elokuussa sain kutsun haastatteluun työhön, jota hain toukokuussa. Sain paikan. Työ alkoi lokakuussa. Nuorena kävin vähän samoin, siitä on kyllä jo tosi kauan. Hain erästä paikkaa, en päässyt edes haastatteluun. Siitä meni n. 5 kk kun eräs henkilö toiselta osastolta lähti pois. Kyseisen osaston päällikkö oli hakenut hakemukset sen toisen paikan päälliköltä ja selannut niitä ja löytänyt neljä sopivaa haastateltavaa. Minä olin yksi niistä. Minulla oli tosin silloin työ, mutta ei omaa alaa. Minä sen paikan sitten myös sain. Toinen ääripää on se, kun menin joskus kauan sitten haastatteluun ja jäin töihin saman tien vähän yli vuodeksi siihen asti, kunnes pääsin opiskelemaan. Kyllä näitä voi nykyäänkin sattua. Mieheni aloitti nykyisessä paikassaan 2017 kaksi vuotta sen jälkeen, kun oli hakenut sieltä töitä. Hänkään ei tosin ollut työtön eikä työttömyysuhan alainen, mutta työpaikkojemme välimatka oli pitkä ja halusimme lähemmäksi molempien työpaikkaa. Nyt molemmilla on kävelymatka.