Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli elämäntilanteesi keväällä 2009 ja suhtautumisesi silloin sikainfluenssaan?

Vierailija
03.02.2020 |

Eroaako koronavirukseen suhtautumisesta?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että kouluissa järjestettiin ihan massarokotuksia sikainfluenssaa vastaan.

Olin silloin 32-vuotias ja raskaana.

Ainut massarokotus, minkä muistan, oli 80-luvulla se poliorokote, joka mentiin ottamaan. Muistan, kuinka käveltiin iltapäivällä ala-asteen koululle ja saatiin sokeripalat, jotka piti imeskellä.

Vierailija
102/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin yksin ja kävin töissä. En hakenut rokotetta, vaikka olisin saanut jonojen ohi koska mulla on astma. Mutta en jaksanut pahemmin miettiä koko asiaa ja elossa ollaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
103/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä sairaanhoitajana paikallisen sairaalan eristysosastolla, jossa hoidettiin sikainfluenssapotilaita. Rokote oli meille pakollinen.

En jaksa vouhottaa koronasta.

Vierailija
104/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä sairaalassa ja laadin tietojärjestelmää, jonka kautta koottiin yhteenvetoa sikainfluenssatilanteesta. Eli lähinnä työn kannalta otin. Sen suurempia tunteita asia ei minussa herättänyt. Olikohan niin, että meidän piti käydä ottamassa rokotus?

Nyt olen työttömänä ja koronavirus ei henkilökohtaisesti merkitse minulle mitään. 

Vierailija
105/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä sairaanhoitajana. Silloisen työnantajan taholta ei tullut painostusta ottaa rokote. Enkä olisi ottanut vaikka olisikin. En sairastanut sikaa tai tavallista influenssaa tuona vuonna. Nykyisen pakkolain aikana en ota vieläkään influenssarokotetta. Enkä ottaisi Koronaakaan vastaan, jos sellainen pikahutiloitaisiin.

Vierailija
106/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Lontoossa, kuljin täydessä ruuhkametrossa työmatkat kahdesti päivässä, eikä pelottanut. Läheiseni, joka tekee rokotetutkimusta toisen sairauden parissa, kertoi ettei sikainfluenssarokotetta kannata ottaa, kun oli tuotettu niin nopeasti. En olisi ottanut muutenkaan, kun en kuulunut riskiryhmään.

Nyt olen viimeisilläni raskaana, ja vähän ahdistaa sen vuoksi.

Vierailija
107/122 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
108/122 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin lukiossa juuri syksyllä aloittanut ja elin muuten todella ahdistavaa aikaa. Oikeastaan pahinta tähän mennesä mitä olen koskaan kokenut. Ahdistus oli ihan jatkuvaa ja en saanut edes syödyksi mitään, kun koko ajan paha olo. Senkin vuoksi ei tullut lainkaan mietittyä koko tautia. Kuitenkin varmaan viimeisenä päivänä sitten hain vielä koulun kautta terveydenhoitatajalta sen rokotteen. Myöhemmin mietin, että jos olisin saanut narkolepsian niin aika sillä tavalla ikävää kun minun ei siis ollut tarkoitus edes rokotetta ottaa ja se päätös olisi sitten maksanut aika paljon kun sen otinkin. Toisaalta voin silloin niin huonosti muutenkin, ettei tullut liikaa mietittyä koko asiaa.

Vierailija
109/122 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun opettaja yritti painostaa ja aivopestä meitä oppilaita rokotuksiin. Jotkut meni. Suhtauduin itse epäluuloisesti uusiin rokotteisiin enkä mennyt. Siitä tyynestä kieltäytymisestä olen ollut myöhemmin ylpeä. Pesin toki käsiäni huolellisemmin ja käytin käsidesiä. Ps. En vastusta rokotteita. On tärkeää antaa perus-klassikkorokotuset lapsille. Näihin uusiin panikilla lietsottuihin rokotteisiin suhtaudun yhä nihkeästi.

Vierailija
110/122 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 ja en suostunut ottamaan rokotetta koulussa koska pelkäsin sitä piikkiä enemmän kuin sitä tautia 🤣

Vierailija
111/122 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
112/122 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiinnittänyt juuri mitään huomiota sikainfluenssaan, ejattelin lähinnä että flunssat ja influenssat kuuluvat normaaliin elämään. Kävin töissä, käytin julkisia, en pessyt käsiäni sen useammin kuin ennenkään, en ottanut rokotetta, en sairastunut.

Nykypäivänä ajattelen kuitenkin hieman toisin. Vaikka en pelkää sairastumista omalla kohdalla, olen alkanut iän myötä ajatella muitakin. Nykypäivänä varmaankin ottaisin rokotteen jotta vähentäisin uhkaa niiltä jotka eivät voi ottaa. Hygieniastakin huolehdin paremmin.

Vierailija
113/122 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
114/122 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
115/122 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnosti kuin kilo pascaa. En ottanut rokotetta - enkä onneksi rokotuttanut lapsiani.

Korona kiinnostaa kuin kilo pascaa, en ottaisi rokotetta vaikka tarjottaisiin.

Sama tilanne siis. Jossain vaiheessa varmaan joku kova rutto korjaa näin huolettoman pois, mutta olenpa elänyt ilman pelkoa.

Vierailija
116/122 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen oli melko neutraali sikainfluenssaan. Nyt suhtautuminen koronavirukseen on monta kertaa pelokkaampaa kun ymmärrän koronan olevan monin verroin vaarallisempi niin yksilötasolla terveydelle/kuolemalle kuin yhteiskunnan tasolla.

Vierailija
117/122 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut mitenkään. En ottanut silloinkaan rokotusta vaikka työnantaja sen olisi kustantanut.

Silloinhan tuli pikavauhtia nämä sikainfluenssarokotteet jota THL etunenässä hyvin voimakkaasti eri medioissa markkinoi.

Mieleen jäi tuolta ajalta A-studio jossa THL:n edustaja suorastaan pelotteli sikainfluenssan tarttuvuudella ja painosti jokaista perustervettä ottamaan rokotteen koska "suurin riskiryhmä on nuoret perusterveet aikuiset". Sama henkilö myös avoimesti naureskeli mukana olleelle nuorelle naiselle joka kyseenalaisti rokotteen turvallisuuden ja uskoi mielummin terveellisiin elämäntapoihin ja käsihygieniaan kuin pikavauhdilla kehitettyyn rokotteeseen jota ei kunnolla ehditty edes testata.

Ja kaikki varmaan muistaa kuinka siinä sitten kävi.

Vierailija
118/122 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin tarhaikäisen äiti ja seurasin tilannetta, mutten ollut huolestunut eli sama kuin nyt. Kukaan perheestä ei sairastunut, lapsi sai rokotteen. En pidä sikainfluenssaa tai koronaa täysin harmittomina, riskien olemassaolo on hyvä tiedostaa ja toimia sen mukaan. En vain ole nähnyt syytä paniikkiin.

Vierailija
119/122 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
120/122 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi