Mikä oli elämäntilanteesi keväällä 2009 ja suhtautumisesi silloin sikainfluenssaan?
Kommentit (122)
Tarhaikäisen äiti. En pelännyt, enkä huolestunut.
En pelännyt sikainfluenssaa, en ottanut rokotusta enkä sairastunut. Ihmettelin ihmisiä, jotka jonottivat rokotuksiin. En pelkää nytkään, mutta olen kuitenkin hieman huolestunut tästä koronasta.
Lapset oli molemmat kotona ja toinen melko pieni. Ei silti hetkauttanut suuntaan tai toiseen. Rokotteet annettiin koulussa, ja se riitti.
Hysteria ei kiinnosta vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi pientä lasta ja odotin kolmatta. Pidin asiaa paisuteltuna ja rokote kiireellä tehty rahankiilto silmissä. En ottanut rokotetta lapsilleni ja erityisesti itseni jätin rokottamatta koska olin raskaana ja riskit rokotteesta suuremmat.
Tämä nykyinen vouhotus varmasti poikii myös rokotteen josta ei ole juuri muuta hyötyä kuin myyjän lompakon paksuneminen. Jää sekin ottamatta meidän perheessä.
Kyllä. Tähän koronaan parasta aikaa on kehitteillä rokotteita ympäri maailmaa.
En ottanut rokotetta. Olin kolmekymppinen. Sairastin elämäni ensimmäisen influenssan. Ei vaatinut lääkärikäyntiä.
Ystäväni pieni lapsi sai rokotteesta neurologisia oireita, mm. pään outoa retkahtelua. Asiaa tutkittiin, oireet lievenivät onneksi ajan kanssa.
Lapsi oli 6-vuotias ja ryhmiksessä hoidossa, ei ehtinyt saada rokotetta, kun sairastui sikainfluenssaan. Kävi ilmi, että kaksi hoitajaa oli ollut influenssassa töissä ja koko 12 lapsen ryhmä sairastui, yksi joutui sairaalahoitoonkin.
Olin raskaana. Suht rauhallisin mielin seurasin tilannetta. Todennäköisesti sairastin taudin lievänä (viikon kuume, hengitys raskasta, keuhkoissa nestettä, syy jäi sairaalahoidosta huolimatta tuntemattomaksi, ei testattu) jo heti alkumainigeissa. En ottanut sen takia enää rokotetta. Kaverit panikoi hulluna ja ihmetteli miksi kätilö ei ota rokotetta itselleen. Käsi sydämellä en heillekään voinut suositella.
Rokotutin lapseni ja olen kantanut siitä syyllisyyttä vaikka eivät narkolepsiaan sairastuneetkaan.
Oliko sitä jo keväällä 2009? Muistan vaan kevään syksyn 2009 ja kevään 2010, kun olin raskaana ja kovasti painostettiin ottamaan rokotus. Onneksi en ottanut!
Olin 12-vuotias ja täysin tietämätön koko sikainfluenssasta ja mitä se käytännössä tarkoitti. Otin rokotteen koulussa vanhempien pakottamana ja tietämättä yhtään mitään mahdollisesta narkolepsiasta, luojan kiitos en sairastunut siihen. Nyt tuskin ottaisin rokotusta jos sellainen tulisi.
Olin silloiin lukiossa ja en ottanut rokotetta. Sanoisin että suurinosa koulustamme otti kyseisen rokotteen. Itse yritin etsiä ja etsinkin netistä tietoa taudin vakavuudesta ja rokotteen hyödyistä. Sairastuin loppuvuodesta kuumeeseen joka kesti 2 päivää ja oli lievää. Sitä en tiedä oliko sikainfluenssa vai jokin muu tauti.
Vierailija kirjoitti:
Sekä itse että kolme lasta rokotettiin, ei meillä mitään hysteriaa tai paniikkia ollut. Laskin vaan että rokote on parempi kuin se että kolme alle kouluikäistä ja itse saisimme sikataudin. Ei tullut tautia eikä rokotteesta ollut mitään haittaa. Kuten siitä ei ollut valtaosalle rokotetuista. Narkolepsia oli valitettava sivuhaitta, johtuen suomalaisten (ja ruotsalaisten) geeniperimästä. Itse rokote oli turvallinen. Sillä piikitettiin miljoonia ihmisiä, eikä mitään massakuolemia tullut. Nuo narkolepisiaan sairastuneet olisivat sen saaneet mitä todennäköisimmin jonkun muun infektion jälkeen. Heillä kun oli alttius sen saamiseen, tarvittiin vain laukaisija. Nyt se oli rokote mutta se laukaiseva tekijä olis voinu olla joku muu, vaikka vaan tavisflunssa.
Tämä on ollut tähän mennessä ketjun fiksuin ja asiapitoisin kommentti, itse asiassa yksi harvoista joissa on mitään järkeä. Ihmeen paljon saanut alapeukkuja, näköjään ihmiset joilla ei ole hajuakaan lääketieteestä tai lääkekehityksestä tykkäävät keulia tässä ketjussa omalla ”maalaisjärjellään”.
Tosiaankin tuo rokote ei aiheuttanut narkolepsiaa vaan laukaisi sen eräillä, joilla muutenkin oli alttius, mikä tarkoittaa että tauti olisi puhjennut myöhemmin jostain muusta syystä. Lisäksi tuo haittavaikutus oli erittäin harvinainen, vaikka toki valitettava. Itse otin rokotteen ja ottaisin vastaavassa tilanteessa uudestaankin, jos uhka-arvio olisi samanlainen. Kaikkien lääkkeiden käyttö on aina tasapainoilua mahdollisten haittavaikutusten ja sairauden aiheuttaman riskin kanssa, koska haittavaikutuksetonta lääkettä ei ole olemassa. Se, että olimme sikainfluenssan kanssa onnekkaita, ei mitenkään poista sitä tosiasiaa, että ennemmin tai myöhemmin puhkeaa epidemia/pandemia, joka oikeasti tappaa huomattavan määrän ihmisiä. Niin on käynyt historiassa useita kertoja (esim. Espanjantauti), ja nykyiset ihmistiheydet ja lentäminen kasvattavat riskiä koko ajan.
Mutta jatkakaa te vain naureskelua, arvon rokotekriittiset.
Olin nuori kouluikäisen äiti. Jouduin kirjoittamaan sikarokotuskieltolapun kouluun. Tiesin, ettei rokote ole ongelmaton netistä tihkuneiden tietojen vuoksi.
Olin raskaana, otin rokotteen ja lapset myös rokotettiin. Ei saatu sikainfluenssaa eikä haittoja rokotteesta. Ja olin aivan selvillä että nopeasti tehty rokote, jolla voi olla haittoja, mutta koska perheessä riskiryhmään kuuluva, tehtiin päätös ottaa rokote.
Nyt pelottaa enemmän, koska corona-virus vaikuttaa paljon helpommin leviävältä. Rokotetta tuskin tulee olemaan tarjolla. Arkea eletään normaalisti mutta kyllä on tullut mietittyä, ollaanko seuraavan joukkotuhon keskellä. Sars ei aiheuttanut lapsilla rajua tautia, toivon hartaasti että tässä olisi sama, että lapset selviäisi vähällä.
Töissä kävin eikä mitään sen kummempaa vouhotusta. Sain mitä ilmeisimmin sian, olisko julkisista tullut. Muistelen flunssan olleen erilainen kuin normaalisti, kesti pidempään ja jotain muuta outoa. Sen jälkioireina tuli menierin taudin tyyppinen vaiva
Keväällä 2009 Meksikon terveysviranomaiset raportoivat sikainfluenssaviruksen muuntuneen siten, että se kykeni leviämään myös siasta ihmiseen ja ihmisestä ihmiseen. Virus oli alatyyppiä H1N1.
Taudin oireet olivat yleensä tyypillisen influenssan oireita.
Yleensä tauti oli vaarallinen tyypilliseen influenssan riskiryhmään kuuluville, joiden vastustuskyky oli muun sairauden takia heikentynyt. Tauti kuitenkin tappoi teollisuusmaissakin muuten täysin terveitäkin.
Yleisesti käytettiin epätäsmällistä ”sikainfluenssa”-nimitystä; virus sisältää sian, linnun ja ihmisen influenssavirusgeenejä.
Tauti levisi 2009 melko pian Meksikosta Yhdysvaltoihin ja Kanadaan. Euroopassa sitä havaittiin ensimmäisen kerran Espanjassa. Toukokuun alussa tauti saapui myös Suomeen.
WHO julisti sikainfluenssan pandemiaksi kesäkuussa 2009.Pandemiajulistus merkitsi monessa maassa mittavia rokotehankintoja. Myös Suomi osti sikainfluenssarokotteen koko väestölleen.
Suomessa rokote esti rekisteritietojen perusteella 80 000 sikainfluenssatartuntaa, tehohoitotapauksia ja noin 50 kuolemaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sikainfluenssa#Vuoden_2009_pandemia
Vierailija kirjoitti:
Oliko sitä jo keväällä 2009? Muistan vaan kevään syksyn 2009 ja kevään 2010, kun olin raskaana ja kovasti painostettiin ottamaan rokotus. Onneksi en ottanut!
Kyllä oli!
Tauti tuli Suomeen toukokuussa 2009, olin juuri tullut raskaaksi, muistan sen siitä.
Rokote tuli joskus marraskuussa 2009.
Olin raskauden alussa ja pelotti kovasti, sekä rokottaminen että rokottamatta jättäminen. Otin lopulta rokotuksen. Lapsi on autistinen. Tiedostan, ettei yhteyttä, mutta synkkinä hetkinä mietin sitä päätöstä edelleen.
Tämä ei samalla tavalla kosketa, koska tähän tilanteeseen ei liity omaa päätöstä.
Elämäntilanteessa ei muutosta, suhtautumisessa ei myöskään: ei voisi vähempää kiinnostaaa.
Kyllä oli! Kaikissa lehdissä ja uutisissa.