Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli elämäntilanteesi keväällä 2009 ja suhtautumisesi silloin sikainfluenssaan?

Vierailija
03.02.2020 |

Eroaako koronavirukseen suhtautumisesta?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin  teini, juuri täysikäistymässä. Päätin ensin etten ota rokotetta, mietin maailmanlopun teorioita että sekin virus on vain salajuoni lääkeyhtiöiltä yms. Lopulta vanhempieni mieliksi kävin ottamassa sen kun niin kovasti olivat huolissaan ja kaikki ympärillä tuntui painostavan siihen, valtaosa oli silloin rokotteen jo käynyt terkkarilla hakemassa. Sairastin masennusta, ja totesin että samapa se jos rokote minulle jotain aiheuttaa. Ei se sitten onneksi aiheuttanut kuin vuorokauden säryn käteen.

Enpä tiiä, nyt suhtautumiseni on ehkä hmm, realistinen, kyllästynyt? Rokotetta en ottaisi todennäköisesti, sehän nähtiin sikainfluenssarokotteiden jälkeen mitä seuraukset ovat rokotteessa jota ei riittävän kauan ole tutkittu. Kunnolla tutkitun rokotteen voisin ottaa, mutta eihän sellaista tarjolla sitten olisi... 

Noin yleisesti, en panikoi, ja koko korona aiheena hieman kyllästyttää.katson mitä tuleman pitää, mutta ohan tässä vuosien varrella kaikki ebolapaniikit ja muut nähty niin no jaa.

Vierailija
82/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
84/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin saanut juuri esikoiseni. Emme ottaneet rokotetta, mutta muistan, että varoin kyllä ruuhkabusseja ja julkista liikennettä. Minun lähipiirissäni muutamat sairastivat sikainfluenssan ja muistan, että aikuisilla tauti oli ihan kamala. Tuttavien lapset pääsivät melko vähällä. En ole ottanut stressiä koronasta, ainakaan vielä.

Vierailija
85/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella. En erityisemmin muista tuota aikaa. Keskityin koulunkäyntiin, enkä seurannut uutisia. Muistan kyllä, että sikainfluenssasta vouhkattiin paljon. Mutta ei se mua kiinnostanut. Virus muiden joukossa. Olin terve ja nuori. Sitäpaitsi ei mua olisi erityisemmin haitannut kuollakaan. Koulussa järjestettiin massarokotuspäivä, mutta jostain syystä se jäi mulla väliin. En muista, miksi. En jaksanut hankkia rokotetta muualta. Ehkä ihan hyvä näin.

En ole rokotekielteinen. Nykyään otan kausi-influenssarokotteen joka vuosi työn takia. Sikainfluenssasta oppineena en taida ottaa enää kokeiluvaiheen rokotteita, ellei kyseessä ole oikeasti vaarallinen tauti.

Seuraan uutisia korinaviruksesta. Ei minua huoleta, jos itse sairastun. Mutta lähipiirissäni on ihmisiä, jotka eivät ole kovin terveitä. Toistaiseksi virus ei näytä aiheuttavan uhkaa. Mutta jos se muuntautuu tai pääsee leviämään pahemmin Kiinan ulkopuolelle, niin sitten huolestun.

Vierailija
86/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin yliopistossa. En kiinnittänyt siihen mitään huomiota ja jatkoin elämääni ihan normaalisti. Suhtautumiseni koronavirukseen on ollut sama.

Vierailija
87/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahden pienen lapsen äiti. Luin paljon netistä ko rokotteesta ja kävi selväksi, että sitä ei ole testattu riittävästi. Pelotti tehdä päätös, ettei rokoteta kun painostus oli kovaa. Anoppi ja käly suorastaan suuttuivat asiasta. Mutta pikku hiljaa selvisi, että tauti ei muutenkaan ollut kummoinen. Lasten päiväkotikaverit rokotettiin ja myös raskaana olevat naiset, mikä oli minusta kauheaa.

Nyt en osaa pelätä tätä koronaa ollenkaan, viimeksi liiottelu oli niin törkeää, että ehkä tulin immuuniksi.

Vierailija
88/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin raskauden alussa ja pelotti kovasti, sekä rokottaminen että rokottamatta jättäminen. Otin lopulta rokotuksen. Lapsi on autistinen. Tiedostan, ettei yhteyttä, mutta synkkinä hetkinä mietin sitä päätöstä edelleen.

Tämä ei samalla tavalla kosketa, koska tähän tilanteeseen ei liity omaa päätöstä.

Minä olin myös raskaana ja otin rokotteen, lapsella autismin kirjon diagnoosi. En tiedä onko yhteyttä, mutta olen tätä miettinyt, että yhdessä perimän kanssa ehkä? Päätin, että teen kuten viranomaiset neuvovat, koska jos en olisi ottanut rokotusta ja jotain olisi sattunut, olisin voinut ns.syyttää vain itseäni ja omaa ratkaisuani. Nyt en syytä ketään.

Vierailija
89/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin lapseton, joten ei huolettanut yhtään. Nyt on 2 pientä lasta, joiden puolesta olen huolissani.

Vierailija
90/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä ja pari työkaveria sairastui sikainfluenssaan. Vaikka huolehdin hygieniasta jne niin eräänä päivänä alkoi kuume nousta. Meitä oli ohjeistettu, että heti kun kuume nousee, ole yhteydessä työterveyteen niin saat lääkkeen, joka ehtii vaikuttaa 2 vuorokauden sisällä. Soitin työterveyteen, mutta koska kuumetta oli eka päivänä vain 38 ja toka päivänä 39 eikä vaadittua 40 astetta, niin he kieltäytyivät antamasta minulle vastalääkettä. Muut oireet oli sikainfluenssaoireita. Käskettiin soittaa seuraavana päivänä uudestaan, jos vielä on kuumetta. Yöllä kuume nousi 41 asteeseen ja kun aamulla soitin, käskettiin paniikissa tulla työterveyteen tarkistukseen. Eipä enää lääkitty, vaikka sikainfluenssa löytyi. Sairastin yli kuukauden, nimittäin perusterveydestä ja nuoruudesta riippumatta sain jälkitautina pahan keuhkokuumeen. Lääkäri ei muuten huomannut tutkiessaan tuota keuhkokuumetta, vaan hoitaja joka antoi lääkärille satikutia. Keuhkokuume vei minut todella huonoon kuntoon ja ilman oikeaa hoitoa olisin voinut kuolla siihen. Tämä ja muutama muu vastaava kokemus on osoittanut, että nykylääkärit eivät suureksi osaksi tiedä mistään mitään. Lukevat kirjoja, mutta käytäntö on monilla hukassa. Ilman hoitsujen käytännön kokemusta olisi moni lääkäri hukassa...

Vierailija
91/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut sikainfluenssasta juurikaan huolissani, mutta otin rokotuksen koska yritimme silloin tulla raskaaksi. En tullut raskaaksi enkä saanut sivuvaikutuksia rokotuksesta.

Sikainfluenssan takia aloin kiinnittää huomiota käsihygieniaan ja lisäsin rutiineihini saippuakäsipesun aina kotiin tullessa.

En ole huolissani Koronaviruksesta.

Vierailija
92/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä itse että kolme lasta rokotettiin, ei meillä mitään hysteriaa tai paniikkia ollut. Laskin vaan että rokote on parempi kuin se että kolme alle kouluikäistä ja itse saisimme sikataudin. Ei tullut tautia eikä rokotteesta ollut mitään haittaa. Kuten siitä ei ollut valtaosalle rokotetuista. Narkolepsia oli valitettava sivuhaitta, johtuen suomalaisten (ja ruotsalaisten) geeniperimästä. Itse rokote oli turvallinen. Sillä piikitettiin miljoonia ihmisiä, eikä mitään massakuolemia tullut. Nuo narkolepisiaan sairastuneet olisivat sen saaneet mitä todennäköisimmin jonkun muun infektion jälkeen. Heillä kun oli alttius sen saamiseen, tarvittiin vain laukaisija. Nyt se oli rokote mutta se laukaiseva tekijä olis voinu olla joku muu, vaikka vaan tavisflunssa. 

Tämä on ollut tähän mennessä ketjun fiksuin ja asiapitoisin kommentti, itse asiassa yksi harvoista joissa on mitään järkeä. Ihmeen paljon saanut alapeukkuja, näköjään ihmiset joilla ei ole hajuakaan lääketieteestä tai lääkekehityksestä tykkäävät keulia tässä ketjussa omalla ”maalaisjärjellään”.

Tosiaankin tuo rokote ei aiheuttanut narkolepsiaa vaan laukaisi sen eräillä, joilla muutenkin oli alttius, mikä tarkoittaa että tauti olisi puhjennut myöhemmin jostain muusta syystä. Lisäksi tuo haittavaikutus oli erittäin harvinainen, vaikka toki valitettava. Itse otin rokotteen ja ottaisin vastaavassa tilanteessa uudestaankin, jos uhka-arvio olisi samanlainen. Kaikkien lääkkeiden käyttö on aina tasapainoilua mahdollisten haittavaikutusten ja sairauden aiheuttaman riskin kanssa, koska haittavaikutuksetonta lääkettä ei ole olemassa. Se, että olimme sikainfluenssan kanssa onnekkaita, ei mitenkään poista sitä tosiasiaa, että ennemmin tai myöhemmin puhkeaa epidemia/pandemia, joka oikeasti tappaa huomattavan määrän ihmisiä. Niin on käynyt historiassa useita kertoja (esim. Espanjantauti), ja nykyiset ihmistiheydet ja lentäminen kasvattavat riskiä koko ajan.

Mutta jatkakaa te vain naureskelua, arvon rokotekriittiset.

Hassua, että ainoa, joka ei ymmärtänyt otsikon kysymystä, tuli keulimaan tänne omalla viisaudellaan vs muiden tyhmyys.

Vierailija
93/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä itse että kolme lasta rokotettiin, ei meillä mitään hysteriaa tai paniikkia ollut. Laskin vaan että rokote on parempi kuin se että kolme alle kouluikäistä ja itse saisimme sikataudin. Ei tullut tautia eikä rokotteesta ollut mitään haittaa. Kuten siitä ei ollut valtaosalle rokotetuista. Narkolepsia oli valitettava sivuhaitta, johtuen suomalaisten (ja ruotsalaisten) geeniperimästä. Itse rokote oli turvallinen. Sillä piikitettiin miljoonia ihmisiä, eikä mitään massakuolemia tullut. Nuo narkolepisiaan sairastuneet olisivat sen saaneet mitä todennäköisimmin jonkun muun infektion jälkeen. Heillä kun oli alttius sen saamiseen, tarvittiin vain laukaisija. Nyt se oli rokote mutta se laukaiseva tekijä olis voinu olla joku muu, vaikka vaan tavisflunssa. 

Tämä nainen sai korvauksi narkolepsiastaan:

https://www.irishexaminer.com/breakingnews/ireland/student-teacher-who-…

Kai hän on sitten sukujuuriltaan suomalainen tai ruotsalainen jos sinun viestiä on uskominen.

Vierailija
94/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut tähän mennessä ketjun fiksuin ja asiapitoisin kommentti, itse asiassa yksi harvoista joissa on mitään järkeä. Ihmeen paljon saanut alapeukkuja, näköjään ihmiset joilla ei ole hajuakaan lääketieteestä tai lääkekehityksestä tykkäävät keulia tässä ketjussa omalla ”maalaisjärjellään”.

Tosiaankin tuo rokote ei aiheuttanut narkolepsiaa vaan laukaisi sen eräillä, joilla muutenkin oli alttius, mikä tarkoittaa että tauti olisi puhjennut myöhemmin jostain muusta syystä. Lisäksi tuo haittavaikutus oli erittäin harvinainen, vaikka toki valitettava. Itse otin rokotteen ja ottaisin vastaavassa tilanteessa uudestaankin, jos uhka-arvio olisi samanlainen. Kaikkien lääkkeiden käyttö on aina tasapainoilua mahdollisten haittavaikutusten ja sairauden aiheuttaman riskin kanssa, koska haittavaikutuksetonta lääkettä ei ole olemassa. Se, että olimme sikainfluenssan kanssa onnekkaita, ei mitenkään poista sitä tosiasiaa, että ennemmin tai myöhemmin puhkeaa epidemia/pandemia, joka oikeasti tappaa huomattavan määrän ihmisiä. Niin on käynyt historiassa useita kertoja (esim. Espanjantauti), ja nykyiset ihmistiheydet ja lentäminen kasvattavat riskiä koko ajan.

Mutta jatkakaa te vain naureskelua, arvon rokotekriittiset.

Hassua, että ainoa, joka ei ymmärtänyt otsikon kysymystä, tuli keulimaan tänne omalla viisaudellaan vs muiden tyhmyys.

Tämä on se as tro tur ffimainen tapa keskustella. Viedään huomio pois aiheesta ja keskitytään mollaamaan muita kirjoittajia.

Vierailija
95/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kakkahätä aina ku kuulin tai luin jostain tosta flunssasta.

Zinc

Vierailija
96/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin uusi talo jossa oli remppaaminen, ja koiranpentu. En muista koko sikainfluenssasta mitaan. Ainut rokote josta huolehdin oli jaykkakouristusrokotteen voimassaolo, kun astuin ruosteiseen naulaan remppahuumassa. (Oli se voimassa.) 

Vierailija
98/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adjuvant Systems for vaccines: 13 years of post-licensure experience in diverse populations have progressed the way adjuvanted vaccine safety is investigated and understood.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31420171

Näin vanhoja on ne "vanhat rokotteet". 13 vuotta? Rokotteita kehitetään jatkuvasti.

Vierailija
99/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joidenkin ihan normaaleille vastauksille ja kokemuksille on annettu alapeukkuja!??

Vierailija
100/122 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin yläasteella. Sairaus pelotti, ja kyllähän sen sitten sainkin. Se oli rankka tauti, en muista olleeni koskaan niin kipeä kuin sikainfluenssassa. 

Sain myös rokotteen. Tulin siitäkin todella kipeäksi, mutta mitään jälkitiloja ei onneksi jäänyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän