Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli elämäntilanteesi keväällä 2009 ja suhtautumisesi silloin sikainfluenssaan?

Vierailija
03.02.2020 |

Eroaako koronavirukseen suhtautumisesta?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa ja en ollut yhtään huolissani. Äitini halusi minun ottavan rokotteen, sanoin ottavani, mutta en ikinä mennyt piikille. Jälkikäteen olin tyytyväinen etten tieten tahtoen hankkinut narkolepsiaa.

Koronavirusta seuraan popparit esiin -meiningillä. Tsekkaan joka ilta ja aamu monta uutta tapausta on tullut ja seuraan uutisia innokkaasti. Virus itsessään ei huoleta, koska tulen kuitenkin saamaan sen jokapäiväisten junamatkojen ja ihmiskontaktien takia.

Vierailija
62/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat ympäri maailmaa kehittävät kiivaasti rokotetta koronavirukseen, mutta tähän hätään se ei auta – altistuskokeetkin vievät aikaa

Rokotteen testaamiseen kuuluu useita koevaiheita. Käyttöönottoon kuluu kuukausia, vaikka osa niistä jätettäisiin väliin.

Uuden rokotteen kehittäminen alkaa tutustumisesta viruksen ominaisuuksiin; on tunnettava viruksen rakenne ja se, mitkä rakenneosat ovat niitä, joita tarvitaan suojan muodostamiseksi ihmisessä.

Koronaviruksesta tämä tieto saatiin nopeasti. Kiina jakoi viruksen geneettisen koodin, joten tutkijat ovat saaneet pikaisesti käyttöönsä nämä tärkeät perustiedot.

Epidemioiden torjuntaa edistävä kansainvälinen järjestö CEPI (the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) (siirryt toiseen palveluun)on kertonut rahoittavansa kolmea tutkimusohjelmaa, joissa kehitetään rokotetta koronavirusta vastaan. Myös Yhdysvaltojen kansallinen terveysinstituutti (NIH) on myöntänyt varoja kehitystyöhön.

Lisäksi Kiinassa tutkimus on jo pitkällä. Nohynek huomauttaa, että Kiina tuottaa itse lähes kaikki kansallisessa ohjelmassaan käyttämänsä rokotteet.

Wuhanin virustyyppi on seitsemäs ihmisiin siirtynyt koronavirus, nCoV-2019. Tämänhetkisen tiedon mukaan uusi korona ei ole voimakkaimmin muuntautuva virus. Se helpottaisi viruksen aiheuttamien sairastapausten ehkäisyä ja hoitoa jatkossa.

https://yle.fi/uutiset/3-11184070

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin ylästeella ja Demi.fi:ssä aktiivisesti ja siellä hirveät paniikit. Mua se tauti ei ahdistanut mutta en olisi halunnut ottaa rokotusta kun tuntui että se rokoteaine oli kauhean kiireessä tehty. Äiti kuitenkin pakotti. Sain kuumeen seuraavana päivänä mutta ei mitään sen kummempaa.

Vierailija
64/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin sikainfluenssarokotuksen ja käsi tuli kipeäksi. Myöhemmin mainitsin käsivarsikivusta sairaanhoitajalle muussa yhteydessä, ja hän tuntui siitä kovasti kiinnostuvan. Kertoi että monelle on käsivarsi jäänyt kipeäksi. Kipu hellitti muutaman vuoden kuluessa.

Vierailija
65/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut rokotusta enkä ole ikinä ottanut muitakaan kausirokotteita.

Sairastin sikalentsun yhdessä 06 syntyneen pojan kanssa ja oli aika kuolema tulee olotila useamman viikon ajan kuumeen laskettuakin

Vierailija
66/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin esikoista viimeisilläni 2009. Raskaus oli niin pitkällä että en ehtinyt enää saada rokotetta. Lapsen synnyttyä hänkään ei saanut rokotetta. Mies ei halunnut ottaa, joten meitä ei rokotettu. Sairaalassa oli vierailukielto sikainfluenssan takia. En päästänyt flunssaisia vauvaa katsomaan ja oltiin paljon kotona. En ottanut vauvaa kauppaan mukaan. Sairastuin sikainfluenssaan toisessa aallossa v.2016. Samaa aikaa positiivisena oli a-influenssa ja H1N1. Olin sairaslomalla 3 viikkoa ja puolikuntoisena 3-6kk. Naapurin mies sairasti samaa aikaa sikainfluenssan ja oli teholla, hengityskoneessa ja kotona happipullon kanssa odottamassa keuhkojensiirtoa.

Vierailija
67/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelija Tampereella. Pidin possunuhaa perusflunssana, enkä hakenut rokotetta kuten en ikinä vuosittaista influenssarokotettakaan. En tunne ketään, joka olisi saanut possunuhan. Ystäväpiiristäni kukaan ei ottanut rokotetta, vaikkemme rokotevastaisia olekaan. Emme vain kokeneet sitä niin vakavana.

Vierailija
68/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuosta vuodesta sen pelonsekaisen tunteen. Tämä kylläkin pörssiin liittyen, sikainfluenssaa en pelännyt. Lapsi oli 9-vuotias, hän ei ottanut rokotetta eikä kovin moni mukaan hänen luokallaan. Hänen koulussaan tuota sikainfluessaa kyllä oli, mutta ei meidän lapsella eikä meillä muillakaan. Mies muistaakseni otti rokotteen, mutta hän on vähän sellainen vauhko joka muutenkin ottaa influenssarokotteita.

En pelkää influenssoja enkä muitakaan tauteja. En pidä sairastumista pahana asiana enkä kuolemaakaan, joten otan näiden suhteen lunkisti. Toki jos sairastun niin en kieltäydy hoidosta. Mutta en harrasta rokotuksia enkä seulontoja.

Vierailija
69/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan katsoneeni TV:stä, kun porukka oli jonossa jonkun arvauskeskuksen edessä ja ihan tosissaan tappeli käsirysyssä saadakseen rokotteen.

..

Rokotutin tuolloin 3-vuotiaan tyttäreni marraskuussa 2009.

Onneksi ei tullut narkolepsiaa.

..

Annoin pistää itseeni saman rokotteen helmikuussa 2010 ihan solidaarisuussyystä.

Ei ollut enää tappelevia jonojakaan...

Vierailija
70/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin armeijassa ja jouduin sen takia sairastuvalle palvelusajallani ensimmäistä ja ainuatta kertaa. Kuume oli todella korkea ja muistan hämärästi etten tiennyt olinko unessa vai hereillä. Koko prikaati komennettiin samalla viikolla karanteeniin samalla kuin rokotteita annettiin järjestelmällisesti jokaiselle joka ei ollut jo sairastunut.

Vierailija
71/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut muhun mitenkään. En pelännyt, enkä ottanut rokotetta. Tunnen yhden joka sairastui sikainfluenssaan mutta ei se mitenkään kausi-influenssasta poikennut.

Vierailija
72/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli juuri syntynyt. Mediassa oli sikaflunssapaniikki ja neuvola suositteli rokotetta. Mietimme sitä monelta kantilta mutta emme ottaneet, koska rokote oli uusi ja paniikki jotenkin liioiteltu. Kun rokotteen narkolepsiakytkös paljastui, oli melko helpottunut olo. Mutta helppohan se on jälkikäteen sanoa - olisihan se todella voinut levitä kunnolla Suomeen ja kauheita tapahtua vauvalleni.

Vierailija
73/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 15 vuotias. Muu perhe otti rokotukset, mutta minä en suostunut. Vanhempani olivat hirveän vihaisia ja en uskaltanut lähes poistua huoneestani pariin päivään. Haukuttiin hysteerikoksi ja vaikka miksi. Yksi ystäväni ei ottanut, sairasti sikainfluenssan. Ei ollut pahaa flunssaa kummempi tauti. Toinen ystäväni otti rokotteen ja sairastui narkolepsiaan. Sitä ei ole ollut helppo seurata vierestä.

Vierailija
74/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaana viimeisilläni, ja sairastin sen hemmetin sikaflunssan miehen kanssa. Olin ihan varma, että kuolen, olo oli kyllä todella huono. Sairaalassa käytiin sitten kuuntelemassa vauvan sydänääniä ja ultrattiin kun vauvakin oli ihan naatti, eikä juurikaan liikkunut. Mutta vauvalla oli onneksi kaikki hyvin, ja paraninkin siitä taudista loppujen lopuksi, enkä ole oikeastaan sen jälkeen ollut kipeänä ollenkaan. Edes perusflunssassa. Sain kai siitä jonkin supervastustuskyvyn. 

Vierailija
75/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin rokotteen raskaana ollessani.

Käsi tuli todella kipeäksi.

Muistan lehtien lööpit, kun sadat ihmiset jonotti ilman ajanvarausta niihin rokotuksiin.

Vierailija
76/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20v ja naista tuli ovista ja ikkunoista ja alla e36 bemari :D Nyt istun itsemurhayksiössä sossurottana ja selailen ylilautaa. Aamulla nauran töihin lähteville lampaille.

Vierailija
77/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13v enkä halunnut ottaa rokotetta. Muistaakseni vitsailtiin kavereiden kanssa ihmisten hätäilystä asian suhteen.

Nyt ehkä vähän hirvittää, varmaan sen vuoksi kun lukee enemmän uutisia mitä tuon ikäisenä ja lähinnä äidin ja isovanhempieni puolesta. Omasta puolestani et panikoi enkä aio myöskään mahdollisia rokotteita ottaa tälläkään kertaa.

Vierailija
78/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 20v ja naista tuli ovista ja ikkunoista ja alla e36 bemari :D Nyt istun itsemurhayksiössä sossurottana ja selailen ylilautaa. Aamulla nauran töihin lähteville lampaille.

heh heh

Vierailija
79/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ravasi räkätautisia ihmisiä mutta itse en sairastunut. Varalta jätin ukkini 90 vuotisjuhlat väliin, kun mietitytti levitänkö tautia.

Vierailija
80/122 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori aikuinen, muistaakseni olin kiinnostuneempi urastani kuin sikaflunssasta. Rokotuksen muistaakseni otin olkia kohautellen.

Nyt kun olen pienten lasten äiti, olen huolestuneempi taudeista. Onneksi lapseni ovat perusterveitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi