Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areenassa dokumenttisarja syrjäytyneistä nuorista miehistä

Vierailija
03.02.2020 |

Kommentit (826)

Vierailija
741/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta oikeasti sellainen suututtaa, että kun Suomeen on aiemmat sukupolvet rakentaneet toimivan infrastruktuurin, tukiverkoston ja maailmanlaajuisesti ajatellen erittäin joustavan byrokratian eli viranomaistominnan, niin muuta ei tämä nuori sukupolvi osaa kuin vttua ja saatanaa hokea, jos oman sähläämisen takia ei kotioven avaimet ole kourassa nyt heti tässä ja nyt. En käsitä, miten sosiaalipuoli jaksaa tällaisia ihmisiä, jotka heittäytyvät ihan penskoiksi, uhkaaviksi ja aggressiivisiksi. Mulla ei riittäisi hermot, ei ihmisystävällisyys, ei sympatia, ei mikään. Ehkä osa näistä vässyköistä aktivoituisi, jos ne viskattaisiin Intiaan tai Bangladeshiin tai Pakistaniin. Ei olisi vttu kiusana vttu sossutantat vttu eikä kelavttu, kun ei niitä olisi vttu niin. 

Ehkä niiden ongelmien syvyys lähtee jo siitä, ettei ole yleissivistystä, ei ole käytöstapoja, aina on saatu heti tässä nyt kaikki namit tai mä vttu heittäydyn kaupan lattialle rääkymään, vttu niin. Ja kun ei ole käytöstapoja ja hygieniakin vähän niin ja näin, niin ihmiset suhtautuu negatiivisesti ja se lisää vain negatiivista kierrettä.

Tälläiseen tarvittaisiin jotain real life simulaattoria. Omassa kuplassa on helppo elää.

Missäköhän itse olisit jos sua olis potkittu päähän koko sen ajan kun sun ois pitänyt opetella elää ihmisiksi.

Siellä Intiassa, Bangladeshissa tai Pakistanissa nää vois olla vaikka sarjamurhaajia.

Kun tämä aina näköjään vedetään kommentoijan omaan elämään, niin kerrotaan nyt sitten oma tarina:

tämä tyttö syntyi maalaispitäjään, köyhään duunariperheeseen, isä tuurijuoppo, äiti uskovainen, jouduin setänsä hyväksikäyttämäksi n. 6 -vuotiaana, ei terapiaa, ei mitään, asia hyssyteltiin silloiseen tapaan ihan kuin sitä ei olis tapahtunut, isän tuurijuoppouden lisäksi tuli mukaan äidin pahoinpitely, se tiesi monta reissua yönselkään, kun juostiin naapuriin tai mummolaan turvaan, koulussa kiusattiin mm. rumista vaatteista, varsinkin yläaste oli kovaa aikaa, kun sekä pojat että tytöt kiusasi, muutto toiselle paikkakunnalle heti peruskoulun loputtua, koko elämä uusiksi, omanlaisten ihmisten etsiminen muun muassa, rahasta oli tiukkaa, välillä oli useita päiviä ilman ruokaa, jouduin myös raiskatuksi, joka avasi samalla vanhoja haavoja, mutta itsehoidolla siitäkin selvisin, päivät töissä, illat koulussa, ensin lukio, sitten kauppaopisto, myöhemmin opinnot jatkuivat sekä ammattikorkeakoulussa että yliopistossa, kaikki opinnot rahoitin itse, tein duunia siivoojasta sihteeriin, nyt olen asiantuntijatyössä, talous ok, ei päihdeongelmia, elän ihan mukavaa, tavallista elämää - ja elän myös syrjässä, tai ainakin monen mielestä syrjemmällä, koska en niin kauheasti muista ihmisistä pidä.

Tiedän, ettei kohtaloni ole niitä kauheimpia, jos ei nyt niin kauneimpiakaan, eikä minusta ole tullut psykopaattitappajaa (miksi ei? kohderyhmäkin olisi selkeä: lapsenn'zzijat), eikä muiden rahoilla eläjää.

Pitää sanoa sinulle, että olet vahva ihminen. Itse en varmaan enää olisi elossa tuon kaiken jälkeen. Satun näet olemaan niin heikko, että kiusaaminen sai melkein jo sekoamaan ja tulin sen myötä kaikkea muuta ikävää. En olisi kestänyt sinun elämääsi voi sen todellakin sanoa. 

Vierailija
742/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas innostaa puurtaa töissä ja kustantaa verorahoilla tuollaisia vetelyksiä. Mutta pääasia on kai että heillä pärisee kivasti. Nuo asuvat koko ikänsä yhteiskunnan laskuun upeissa asunnoissa joista tulee nopeasti sotkuisia sikolättejä, käyvät välillä täyshoitoreissuja erilaisissa viihtyisissä laitoksissa 'kuntoutumassa' ja sitten taas sekoillaan, pelataan yöt ja nukutaan päivät.

Voi vattu sanon minä. Tulisipa joku ja laittaisi asiat kuntoon, saunan takana on tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän nuo vaikuttaa olevan tyytyväisiä elämäänsä. Mikäpä siinä sitten.

Mutta minä maksumiehenä en ole tyytyväinen. Jokaisen terveen ihmisen pitää ottaa itse vastuu elämästään eikä velttoilla sossun rahoilla.

Vierailija
744/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullero väitti olevansa sosiaalinen mutta sanoisin että röyhkeän itsekeskeinen. 

Vierailija
745/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöiset veronmaksajien elätit saavat kaikkien sapen kiehumaan. 

Vierailija
746/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patrik tosiaan sanoi jotenkin, että pelailee päivät, kun se on kivaa. Kyllähän me muutkin tehtäis päivisin milloin mitäkin, mutta kun pitää käydä töissä ja veroilla sitten maksetaan Patrikinkin tuet.

En toki kadehdi kiusaamista, masennusta yms. Mutta useampien pitäis osallistua yhteisiin menoihin eikä vain kuluihin.

Tunnen monia jotka tekee duunia koska se on kivaa. Tosi pitkää päivää.

Ovat tavallaan omassa putkessaan. Eivät huomaa kun perhe katoaa sinne taustalle, ystävät katoaa.

Voi olla kovaakin päihteiden käyttöä sivussa ja sitten töitä taas.

Kyllä pojat näyttäisi kärsivän kovasta työntesta ja siitä johtavasta uupumuksesta.

Heillehän tuo pelaaminen on työ.

Se voisi olla ihan mikä tahansa toimistotyö.

Ei teistä jeeustelijoista olisi tuohon istumamaratooniin. Nuo on kovia duunareita, jos pelin tilalla olisi ihan mikä tahansa homma näyttöpäätteen edessä.

Samalaisia on Japani täynnä. Ne kärsii ja oireilee.

Tyyppien oikeasti pitäisi tehdä jotain kivaa ja nauttia elämästä, mutta eivät selvästi pysty. Heillä on burnout.

Tämän on pakko olla provo.

Vierailija
747/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta oikeasti sellainen suututtaa, että kun Suomeen on aiemmat sukupolvet rakentaneet toimivan infrastruktuurin, tukiverkoston ja maailmanlaajuisesti ajatellen erittäin joustavan byrokratian eli viranomaistominnan, niin muuta ei tämä nuori sukupolvi osaa kuin vttua ja saatanaa hokea, jos oman sähläämisen takia ei kotioven avaimet ole kourassa nyt heti tässä ja nyt. En käsitä, miten sosiaalipuoli jaksaa tällaisia ihmisiä, jotka heittäytyvät ihan penskoiksi, uhkaaviksi ja aggressiivisiksi. Mulla ei riittäisi hermot, ei ihmisystävällisyys, ei sympatia, ei mikään. Ehkä osa näistä vässyköistä aktivoituisi, jos ne viskattaisiin Intiaan tai Bangladeshiin tai Pakistaniin. Ei olisi vttu kiusana vttu sossutantat vttu eikä kelavttu, kun ei niitä olisi vttu niin. 

Ehkä niiden ongelmien syvyys lähtee jo siitä, ettei ole yleissivistystä, ei ole käytöstapoja, aina on saatu heti tässä nyt kaikki namit tai mä vttu heittäydyn kaupan lattialle rääkymään, vttu niin. Ja kun ei ole käytöstapoja ja hygieniakin vähän niin ja näin, niin ihmiset suhtautuu negatiivisesti ja se lisää vain negatiivista kierrettä.

suomeen kuten moneen muuhunkin maahan rakennettiin hyvinvointiyhteiskuntia koska toinen maailmansota opetti useimpia sortamisen seurauksista. Hyvinvointivaltion rakentaminen pysähtyi 90 luvun lamaan . Se oli poliittinen tahto millä hyvinvointivaltio rakennettiin nyt tahto on toinen. 

Vierailija
748/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin särähti korvaan ne Patrikin kommentit siitä miten hän tekee vain sellaisia asioita, mistä tykkää ja mitä pitää kiinnostavina. Että miksi tekisi jotain muuta?

Kun eikös tuo oikeasti lähde ihan kasvatuksesta, että lapsille neuvotaan asiat mitkä pitää vain tehdä, kiinnosti tai ei. Jos lähdetään ihan hygieniasta, että pestään hampaat, käydään pesulla jne. Siivotaan omat tavarat, tyhjennetään tiskikone, syödään kasviksia jne,

Onko oikeasti Suomessa paljonkin tällaisia 20-35 - vuotiaita, joiden ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään mitä eivät halua?

Tiedän suoralta kädeltä puolisen tusinaa reppanaa, joille kaikki on lapsesta asti kannettu eteen ilman, että on tarvinnut edes pyytää (kaikki poikia), minä itse mukaanlukien.

Itse asiassa tälle voisi löytyä looginen syy siitä, että lapsen kasvatus on oikeasti todella rankkaa. En yhtään ihmettele nyt aikuisena, miksi vanhemmat luovuttavat kasvattamisen television, viedopelien ja tietokoneen varaan. Kun ei se täysipäisyys ole siltikään taattua, vaikka vääntäisit niistä rajoista lapsen kanssa 20 vuotta. Kaikille ei oppi vain mene perille.

Kaikilla ei lisäksi ole ystäviä, joihin tukeutua hädän hetkellä. Monilla ei ole omaa elämää ja lapsi aistii sen hyvin herkästi. Tunne-elämän patoutumia on hurjan monella aikuisella, joka luonnollisesti vaikuttaa merkittävässä määrin lapsen kehitykseen.

Virtuaalihalaus kaikille yksinäisille ihmisille.

Sinä olet tärkeä ❤!

Vierailija
749/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta minä maksumiehenä en ole tyytyväinen. Jokaisen terveen ihmisen pitää ottaa itse vastuu elämästään eikä velttoilla sossun rahoilla.

Mutta kysymys kuuluukin, ovatko nämä dokumentin henkilöt henkisesti siinä kunnossa, että he voisivat tehdä täysipäiväistä työtä.

Vierailija
750/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläiseen tarvittaisiin jotain real life simulaattoria. Omassa kuplassa on helppo elää.

Missäköhän itse olisit jos sua olis potkittu päähän koko sen ajan kun sun ois pitänyt opetella elää ihmisiksi.

Siellä Intiassa, Bangladeshissa tai Pakistanissa nää vois olla vaikka sarjamurhaajia.

Kun tämä aina näköjään vedetään kommentoijan omaan elämään, niin kerrotaan nyt sitten oma tarina:

tämä tyttö syntyi maalaispitäjään, köyhään duunariperheeseen, isä tuurijuoppo, äiti uskovainen, jouduin setänsä hyväksikäyttämäksi n. 6 -vuotiaana, ei terapiaa, ei mitään, asia hyssyteltiin silloiseen tapaan ihan kuin sitä ei olis tapahtunut, isän tuurijuoppouden lisäksi tuli mukaan äidin pahoinpitely, se tiesi monta reissua yönselkään, kun juostiin naapuriin tai mummolaan turvaan, koulussa kiusattiin mm. rumista vaatteista, varsinkin yläaste oli kovaa aikaa, kun sekä pojat että tytöt kiusasi, muutto toiselle paikkakunnalle heti peruskoulun loputtua, koko elämä uusiksi, omanlaisten ihmisten etsiminen muun muassa, rahasta oli tiukkaa, välillä oli useita päiviä ilman ruokaa, jouduin myös raiskatuksi, joka avasi samalla vanhoja haavoja, mutta itsehoidolla siitäkin selvisin, päivät töissä, illat koulussa, ensin lukio, sitten kauppaopisto, myöhemmin opinnot jatkuivat sekä ammattikorkeakoulussa että yliopistossa, kaikki opinnot rahoitin itse, tein duunia siivoojasta sihteeriin, nyt olen asiantuntijatyössä, talous ok, ei päihdeongelmia, elän ihan mukavaa, tavallista elämää - ja elän myös syrjässä, tai ainakin monen mielestä syrjemmällä, koska en niin kauheasti muista ihmisistä pidä.

Tiedän, ettei kohtaloni ole niitä kauheimpia, jos ei nyt niin kauneimpiakaan, eikä minusta ole tullut psykopaattitappajaa (miksi ei? kohderyhmäkin olisi selkeä: lapsenn'zzijat), eikä muiden rahoilla eläjää.

Juu tämmöstä settiä tulee aina niiltä jotka perustelee jotain kuntouttavaa työtoimintaa tai vastaavaa. 

Sinulle tuo yo. tarina ehkä edustaa jonkinlaista "ennenwanhaan hiihdettiin kouluun kesät talvet ylämäkeen mennentullen" -legendaa. 

Minusta taas ei ole mikään ihme että monia erilaisia todella rankkoja juttuja kokenut ja niistä selvinnyt ei ehkä enää jaksa x:n kerran ottaa kovin tosissaan jotakuta joka perustelee yritteliäisyyden puutetta jollain "mutku koulukiusaus [sic]!!!"

Ja älkää suuttuko, uskon kyllä että esim. juuri tuo koulukiusaaminen voi joissain tapauksissa olla todella invalidisoiva asia ja toimia alkusykäyksenä syrjäytymiskierteelle mutta toisaalta mitä enemmän yhteiskunnassa saadaan isojen ongelmien määrää vähennettyä, sitä pienemmistä ongelmista alkaa tulla "isoja".  

Vierailija
751/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen dokkari pitkästä aikaa. Mä en silti voi käsittää, että jotkut elää tollasessa kaatopaikassa. Siis tämä jonka äiti pesee pyykitkin on kyllä aika huonossa jamassa. Parikymppinen ja fyysinen kunto tossa mallissa, ei pumppu enää kauas jaksa tota elämäntyyliä. Sen lisäksi asunto oli niin oksettavan likainen, että ei voi ymmärtää. Silkkaa saamattomuutta. Näitä on Suomi pullollaan.

Järkytyin suoraansanottuna kun katselin ne. Äitinä olisin väkisin mennyt sen lihavan pojan asunnon siivoomaan tai uhannut hälyttää sinne terveystarkastajan. Tuommoisesta voi naapureihinkin levitä ties mitä. Poika näytti elävän pelkällä sokerilla. Sokerimehuja kämppä täynnä ja äidin kaapeista kaivoi heti sokerimössöjä. 

Näyttäisi niin että lapsuudessa niillä ei ole ollut kuria, rajoja ja joku syrjäytynyt nainen, reppana itsekkin sitten jotenkuten koittanut selviytyä huonoin tuloksin. Kaikki nämä tapaukset kamalan laiskoja ja yhteiskunta kun tarjoaa ilmaisen ylläpidon niin mikään muu ei kiinnosta kun pelaaminen pimeessä läävässä. Pitäisi ne laittaa pakkotyöhön joka päivä tai rahaa ei muuten tule jos ei sen eteen mitään tee. 

Luultavasti äiti siivosikin väkisin. Tuo kohtaushan on fiktiota. Ohjaaja halusi näin, mutta näkeehän äiti viimeistään filmiltä missä kunnossa kämppä ja petivaatteet olivat.

Vierailija
752/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää nämä, jotka luulevat, että kun itse ovat tulleet "kunnon kansalaisiksi" vaikeista kokemuksista huolimatta, niin sitten olettavat, että se onnistuu kaikilta muiltakin yhtä helposti. Musta ei ole mitenkään kehuttavaa, että turruttaa omaa oloaan suorittamiseen ja (tiedän, oon kokenut samankaltaisia kuin sinä ja suorittanut paljon elämääni, jonain päivänä ne ikävyydet voivat tulla takaisin ja saattavat iskeä kovempaa kuin luulet) eikä tarvitse ulkopuolista selvitäkseen. On hienoa, että olet kaikesta huolimatta tehnyt kaiken tuon, mutta se ei tarkoita, että kaikki siihen kykenisivät ilman apua ja tukea. Jos niin luulee, tulee helposti painettua alas niitä, jotka vaikka sairastuvat masennukseen hyväksikäytön tai kiusaamisen myötä. Se on yleistä noiden kokemusten jälkeen, vaikka kaikille ei niin kävisikään. En tiedä, mitä aikaa olet elänyt, olen itse suht nuori ja olen äärimmäisen iloinen, että nykyään ei hävetä terapiaa, ja avun hakemista ja uskalletaan sanoa, etten minä nyt vain jaksa. 

Vierailija
753/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Lisään kommenttiini vielä sen, että olen nähnyt tätä turruttamista myös lähipiirissäni. Kun ennen vanhaan terapiaa pidettiin häpeällisenä ja "hullujen" paikkana, niin se näkyy muun muassa niin, että eräs tuntemani entinen, työssä käyvä kunnon kansalainen on nyt eläkkeellä ja sitten alkoi lääkitseminen. Hän juo joka päivä viinaa selvitäkseen menneisyyden traumoista. Ei ole kovin kaunista katseltavaa.

Vierailija
754/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä taas innostaa puurtaa töissä ja kustantaa verorahoilla tuollaisia vetelyksiä. Mutta pääasia on kai että heillä pärisee kivasti. Nuo asuvat koko ikänsä yhteiskunnan laskuun upeissa asunnoissa joista tulee nopeasti sotkuisia sikolättejä, käyvät välillä täyshoitoreissuja erilaisissa viihtyisissä laitoksissa 'kuntoutumassa' ja sitten taas sekoillaan, pelataan yöt ja nukutaan päivät.

Voi vattu sanon minä. Tulisipa joku ja laittaisi asiat kuntoon, saunan takana on tilaa.

Täytyy olla vähän sokea jos oikeasti kadehtii syrjäytyneen elämää. Jos nuo yksiöt ovat jostakin myös jotain upeita asuntoja niin rima on ehkä aika alhaalla. Ja tuskin nuo jaksot tuolla päihdehoidossa tai mielenterveyspuolen laitoksisssa mitään unelmalomia ovat. Ne kiusaajat ja muut k'sipäät sinne saunan taakse pitäisi pistää eikä niitä jotka muutenkin ovat kärsineet elämässään. Pistäisit minutkin varmaan sinne saunan taakse ja uskoisit, että sillä tavalla kaikki on taas kunnossa. Mutta eihän tämä asenne yllätä yhtään. Totesinkin joskus, että t'ppaako ne ihmiset pitäisi jotta kaikki olisi taas hyvin.

Vierailija
755/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla vähän sokea jos oikeasti kadehtii syrjäytyneen elämää. Jos nuo yksiöt ovat jostakin myös jotain upeita asuntoja niin rima on ehkä aika alhaalla. Ja tuskin nuo jaksot tuolla päihdehoidossa tai mielenterveyspuolen laitoksisssa mitään unelmalomia ovat. Ne kiusaajat ja muut k'sipäät sinne saunan taakse pitäisi pistää eikä niitä jotka muutenkin ovat kärsineet elämässään. Pistäisit minutkin varmaan sinne saunan taakse ja uskoisit, että sillä tavalla kaikki on taas kunnossa. Mutta eihän tämä asenne yllätä yhtään. Totesinkin joskus, että t'ppaako ne ihmiset pitäisi jotta kaikki olisi taas hyvin.

Narsistit on ajatusmaailmaltaan niin hukassa että ei niitä kannata edes yrittää ymmärtää. 

Vierailija
756/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän on pakko olla provo.

Ei ole. Käytä vähän mielikuvitusta ja istu 18-20h paikallasi näpytellen ja klikkaillen täydellä fokuksella tämä aika monta viikkoa putkeen. Viikonloppuja ei ole.

Ei tarvita mielikuvitusta paljoa.

Kuvittele itse istuvasi koko päivä jotain peliä pelaten. Tai vaikka wordin äärellä vaan istut siinä 20h ja käyt ehkä nukkumassa 4h yöunet ja jatkat taas naputtamista tai klikkailua.

Se on melkein kuin fanaattista toimistohommaa.

ET takulla pysty siihen. Nuo jätkät on kovia duunaamaan. Toki ne pelaa, mutta pelaaminen on silloin jo työtä, kovaa työtä. Peppu puutuu ja hikoaa.

Japanissa pitkää päivää tekevillä on pepuissa haavaumia. Samalaisia mitä potilailla on jos niitä ei käännellä sängyllä.

Verenkierto heikkenee jaloista.

Ei taukoja, ei ruokailua, ehkä vähän energiajuomaa.

Se on kovaa duunia.

Ja sä väität provoksi.

Suurimmalla osalla koululaisistakin jo pelkän päivän istuminen tuntuu selässä ja kropassa.

Nuo jätkät duunaa pelin parissa ihan liian kauan.

Samat oireet tulee kuin burnoutissa.

Vierailija
757/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveitä? Skitrofreniaa, keskivaikeaa masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistusta, päihderiippuvuutta...  Vai oletko sen ajan ihmisiä, jolloin nämä eivät olleet vielä sairauksia? Sinun verorahojasi käytetään muun muassa kansanedustajien etuihin (kuten taksimatkoihin ja lukuisiin avustajiin) ja pippaloihin, isojen, kuormittavien byrokratiarattaiden pyörittämiseen, yritystukiin (joista 90 prosenttia on hyödyttömiä), ympäristöä tuhoaviin kaivoksiin (Terrafame)…. Mutta eihän nämä "ne elää mun verorahoilla!" -huutelijat ikinä puhu näistä monista paljon turhemmista verorahakohteista, vaan aina se syy on siinä työttömässä tai sairaassa, joka elää jollain minimituloilla, että saa katon pään päälle ja ruokaa jääkaappiin. E

Vierailija
758/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöiset veronmaksajien elätit saavat kaikkien sapen kiehumaan. 

Itse näyttöpäätteen edessä halvalla pienellä palkalla globaalissa maailmassa työskentelevänä näen, että nuo jätkät omaa todella kovan työkunnon tehdä tietokoneella töitä. Kuka tahansa pomo palkkaisi noin kovia istujia töihin.

Harva tuohon pystyy. Et pystyisi edes puoleen tuosta mitä nuo jätkät tekee ja istuu täydellä ajatuksella ja kenties vähillä yöunilla ja jaksaa vaan naputtaa.

Naputtaa kovempaa kuin sun turhanpäiväinen louskuleuka.

Vähän kunnioitusta.

Et oikein osaa nähdä asioita järkevästi. Sulla on selvästi heti hyökkäävä kanta.

Eipä monikaan työ tänäpäivänä tee taloudellista voittoa tai tuota mitään.

Bussikuskit ajelee ja lähiliikenne tuottaa usein tappiota. Poliisit tuottaa taloudellista tappiota, kelan työntekijät tuottaa tappiota, sairaalat tuottaa tappiota.

Mikäs noilla on yhtään eri? No se että peliyhtiö ei maksa näille palkkaa pelaamisesta, mutta onhan tuo aika kova suoritus ja harvinaista että noin pitkään kyetään näyttöpäätteen äärellä työtä tekemään.

Suurin osa työstä ei suoranaisesti nosta tai kohota taloutta.

Jos nuoret miehet pelaa, niin ei ne ainakaan ketään raiskaile tai ryöstele.

Jos tätä tältä kantilta ajattelee että on mielekästä puuhaa tilastolliselle riskiryhmälle eli nuorille miehille jotka edustaa vankilatilastoissa enemmistöä.

Vierailija
759/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää nämä, jotka luulevat, että kun itse ovat tulleet "kunnon kansalaisiksi" vaikeista kokemuksista huolimatta, niin sitten olettavat, että se onnistuu kaikilta muiltakin yhtä helposti. Musta ei ole mitenkään kehuttavaa, että turruttaa omaa oloaan suorittamiseen ja (tiedän, oon kokenut samankaltaisia kuin sinä ja suorittanut paljon elämääni, jonain päivänä ne ikävyydet voivat tulla takaisin ja saattavat iskeä kovempaa kuin luulet) eikä tarvitse ulkopuolista selvitäkseen. On hienoa, että olet kaikesta huolimatta tehnyt kaiken tuon, mutta se ei tarkoita, että kaikki siihen kykenisivät ilman apua ja tukea. Jos niin luulee, tulee helposti painettua alas niitä, jotka vaikka sairastuvat masennukseen hyväksikäytön tai kiusaamisen myötä. Se on yleistä noiden kokemusten jälkeen, vaikka kaikille ei niin kävisikään. En tiedä, mitä aikaa olet elänyt, olen itse suht nuori ja olen äärimmäisen iloinen, että nykyään ei hävetä terapiaa, ja avun hakemista ja uskalletaan sanoa, etten minä nyt vain jaksa. 

Niin, tuolla vain sanottiin aiemmin, että 'Tälläiseen tarvittaisiin jotain real life simulaattoria. Omassa kuplassa on helppo elää. Missäköhän itse olisit jos sua olis potkittu päähän koko sen ajan kun sun ois pitänyt opetella elää ihmisiksi.' No, minä olisin ja olen tässä, vaikka päähän on potkittu. Minkähänlaista real life-simulaattoria minun vielä pitäisi kokeilla kaiken kokemani jälkeen - juo ja sniffaa pääsi sekaisin ja itke sitten tukea- simulaattori? tee silkasta laiskuudesta paskaista tyynytaidetta -simulaattori? -hakkeroi ja krimiloi ja perselöi epäluotettavasti muutenkin ja itke sitten kun et edes kouluun pääse- simulaattori?

Käyköhän teidän mielessä koskaan sellainen ajatus, että sillä saattaisi olla myös hyviä puolia sillä entisaikojen kamalalla ajatuksella ja kasvatuksella, että itse on pyrittävä selviytymään ja että edes pikkaisen hävettäisi ottaa avustuksia yhteiskunnalta, jolle jo muutenkin on ollut pelkkä menoerä?

Minä olen dinosaurus ja jos valta olisi minulla, toisin kansalaispalkan kaikille. Loppuisi köyhien ja (omaa syytä tai syyttä) syrjäytyneiden ihmisten  nöyryyttäminen. Rahat otettaisiin automatiikasta, ehkä jossain siintäisi jo ajatus siitä, että jokaisella ihmisellä olisi robotti tai muu vastaava, jolla se elanto tienattaisiin. Ne jotka on kunnianhimoisia ja työkeskeisiä, olisivat sitä todennäköisesti edelleen, moni saattaisi uskaltautua yrittäjäksi ja köyhemmille tulisi enemmän ostovoimaa. 

Vierailija
760/826 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveitä? Skitrofreniaa, keskivaikeaa masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistusta, päihderiippuvuutta...  Vai oletko sen ajan ihmisiä, jolloin nämä eivät olleet vielä sairauksia? Sinun verorahojasi käytetään muun muassa kansanedustajien etuihin (kuten taksimatkoihin ja lukuisiin avustajiin) ja pippaloihin, isojen, kuormittavien byrokratiarattaiden pyörittämiseen, yritystukiin (joista 90 prosenttia on hyödyttömiä), ympäristöä tuhoaviin kaivoksiin (Terrafame)…. Mutta eihän nämä "ne elää mun verorahoilla!" -huutelijat ikinä puhu näistä monista paljon turhemmista verorahakohteista, vaan aina se syy on siinä työttömässä tai sairaassa, joka elää jollain minimituloilla, että saa katon pään päälle ja ruokaa jääkaappiin. E

Samaa mieltä. Minusta on aika typerää nähdä nämä muutenkin heikoilla olevat aina suurempana kulueränä tässä maassa, kun oikeasti rahaa pistetään moneen turhempaankin asiaan. Ja toisaalta eihän siinä paljon edes säästöä vielä tulisi jos jätettäisiin jo muutenkin pieni tuki maksamatta vaikka jotkut näköjään luulevat, että tämäkin maa vaurastuisi jos köyhimpien elämää vielä kurjistettaisiin entisestään. Kyllä ne säästöt voisi tehdä monen turhemmankin asian puolella.  Jotenkin typerää myös ajatella, että kaikki aina pääsisivät töihin ja muutenkin pystyisivät siellä käymään. Kaikille ( monesti jopa hyvinkin kouluttautuneille) ei töitä löydy joten miten sitten ne sinne pääsisivät joilla muutenkin vähäinen työhistoria tai sairauksia, jotka rajoittavat elämää. Hehän ovat tässä vielä heikommilla. Itsekin tiedän monilla "normaaleillakin" ihmisillä olevan vaikeaa työllistyä joten miten sitten ne joilla muutenkin ongelmia ja ovat heikommilla. Ne ajat ovat muutenkin jo menneet kun töihin voi vaan kävellä sisään ja nykyään ei meinaa riittää enää mikään.

Elämä tuntuu täälläkin muutenkin menneen vaan huonoon suuntaan. Mietin juuri vanhempieni elämää ja he elivät sitä aikaa, kun töitä oli kaikille. Isällänikään ei ole mitään virallista koulutusta ja pääsi silti aina töihin eikä ole ollut töitön lainkaan. Nykyisin tämä ei olisi enää mahdollista. Samaten vanhemmat pääsivät köyhistä oloista helposti aika hyväänkin elämää ja ostivar paljon asuntoja yms ja nykyään ei enää varmaan ole niin helppo vaurastua jos on muutenkin heikoista lähtökohdista tai köyhästä kodista. Tosin meidänkin perheen talouden vei jo lama aikoinaan ja vanhemmat selvisivät veloistaan juuri ja juuri. Viimeiset velat vasta tänä vuonna maksettu ja oikeastaan koko taloraha meni ja tuli, kun piti velat maksaa pankille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi