Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7592)
Hauskaa lukea tämän ketjun noin vuoden takaista aloitusta ja siitä eteenpäin.
Kukaan ei osannut ajatella saati varautua nykyiseen tilanteeseen.
Joditabletteja kyllä osteltiin muttei mitään virussuojaukseen liittyvää.
Ensimmäinen maininta taisi olla käsidesien ostorajoitukset viime maaliskuulta. Oliko sitäkään kellään hankittuna varautumisvarastoon?
Pointtina siis että kohtuullinen varautuminen on hyvästä, kaikki muu on haihattelua.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen maininta taisi olla käsidesien ostorajoitukset viime maaliskuulta. Oliko sitäkään kellään hankittuna varautumisvarastoon?
Pointtina siis että kohtuullinen varautuminen on hyvästä, kaikki muu on haihattelua.
Minulla oli käsidesiä ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin, koska olen tottunut käyttämään sitä! Samoin vesipulloja ja vessapaperia. Myös särkylääkkeitä on aina jemmassa. Tilasin maskeja jo ennen kuin niitä alettiin käyttää Suomessa.
Se mikä hieman hävettää on että ostin myös reseptilääkkeitä ilman kelakorvausta varmistaakseni niiden riittämisen. Pohdin mielessäni, että olen mieluimmin itsekäs ja elossa kuin ilman lääkitystä. Tiedän, että samalla me kaikki näin toimineet vaaransimme muiden lääkkeiden saannin, mutta kuten sanottua, päätin olla itsekäs.
Jäätyvä helvetti sai minutkin miettimään, koska tuo naapuri on niin arvaamaton.
Kuivatuotteita olen ostanut varstoon ehkä liikaakin ja pakastin on ollut syksyllä täysi, mutta mitä pakasteille tapahtuu jos ei ole sähköä, vielä ei ole agrekaattia. Takka on ja puita sekä kaasukeitin, kaivon vesi pitäisi keittää.
Olen opiskellut miten luonnosta saa ravintoa ja muutama vanhat kirjat ovat olleeet oikeita aarteita, niissä kerrotaan kasveista joita voi käyttää ruokana. Syötävien kasvien määrä on uskomattoman suuri.
Pienelläkin pihalla voi kasvattaa ruokaa, mutta sitten tulee säilytys ongelmat eteen, kun ei ole maakellaria. Kuivaaminen on yksi mahdollisuuus, myös umpiointi ja esimerkiksi kurpitsat joita voi latoa kuin halot ja säilyvät seuraavaan satokauteen.
Oma siementuotanto oli varmaan hyvä juttu. Ongelma on monien kasvien kohdalla, että ne ovat F1 kasveja joista ei saa siemantä. Toki vielä löytyy vanhoja lajikkeita, joista voi kerätä siemmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli käsidesiä ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin, koska olen tottunut käyttämään sitä! Samoin vesipulloja ja vessapaperia. Myös särkylääkkeitä on aina jemmassa. Tilasin maskeja jo ennen kuin niitä alettiin käyttää Suomessa.
Se mikä hieman hävettää on että ostin myös reseptilääkkeitä ilman kelakorvausta varmistaakseni niiden riittämisen. Pohdin mielessäni, että olen mieluimmin itsekäs ja elossa kuin ilman lääkitystä. Tiedän, että samalla me kaikki näin toimineet vaaransimme muiden lääkkeiden saannin, mutta kuten sanottua, päätin olla itsekäs.
Hengityssuojaimia on FFP2/3V riittävästi, muita vielä enemmän sekä moottorikäyttöinen raitisilmanaamari molemmille, hankittu muutama v. sitten harrastuksen takia. Parasta merkkiä, parhain suodattimin, joita on myös hyllyssä.
Reseptilääkkeitä saa kasattua pikkuhiljaa aika hyvän varannon, kun laskee milloin on se eka päivä jolloin voi hankkia seuraavan annoksen.Taitaa olla 10pv se raja , eli hakee 10pv aiemmin kuin se edellisen ostopäivän mukaan loppuisi, ja taas seuraava kerta 10pv aiemmin kuin se edellinen määrä loppuisi, näin jää varalle joka kerta se 10pv annos lisää.
Jos aina jättää sen uudellen haun siihen asti kun se lääke oikeasti loppuu, niin eihän siinä ole mitään järkeä.Kun varautuu suunnittelulla, niin ei haittaa pienet toimitusvaikeudet tms.
Ja jos jokin lääke on merkattu annoksena 1-2 tabl/pv ja pärjää sillä yhdellä, niin ostaa voi kuitenkin sen 2 tabletin ohjeen mukaisen määrän.
Näin kasasin puolisolleni vuoden varaston sentakia, kun niissä ole yhteenaikaan toimitus vaikeuksia.Nyt ei haittaa vaikka muutama kk olisikin puutteita apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Jäätyvä helvetti sai minutkin miettimään, koska tuo naapuri on niin arvaamaton.
Kuivatuotteita olen ostanut varstoon ehkä liikaakin ja pakastin on ollut syksyllä täysi, mutta mitä pakasteille tapahtuu jos ei ole sähköä, vielä ei ole agrekaattia. Takka on ja puita sekä kaasukeitin, kaivon vesi pitäisi keittää.
Olen opiskellut miten luonnosta saa ravintoa ja muutama vanhat kirjat ovat olleeet oikeita aarteita, niissä kerrotaan kasveista joita voi käyttää ruokana. Syötävien kasvien määrä on uskomattoman suuri.
Pienelläkin pihalla voi kasvattaa ruokaa, mutta sitten tulee säilytys ongelmat eteen, kun ei ole maakellaria. Kuivaaminen on yksi mahdollisuuus, myös umpiointi ja esimerkiksi kurpitsat joita voi latoa kuin halot ja säilyvät seuraavaan satokauteen.
Oma siementuotanto oli varmaan hyvä juttu. Ongelma on monien kasvien kohdalla, että ne ovat F1 kasveja joista ei saa siemantä. Toki vielä löytyy vanhoja lajikkeita, joista voi kerätä siemmeniä.
Ohi aiheen, mutta...
Ainakin kukkien siemenistä kasvatetut kukat itää ja kasvaa, olen monista F1 merkitystä kukista kasvattanut vuosikaudet uusia samanlaisia kukkia.Jokainen siemen on kasvanut,tiedän, kun olen vain yhden laittanut pikkupottiin.Jopa kerrattukukkainen petunia on kasvanut, on vaikea, mutta kasvoi ja tulee kuin kaupasta ostetut.
Työkaluja. Niitä perinteisiä, ei mitään sähkökäyttöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kommentti-euroopan-sahkoverkko-m…
Sanoiko joku, että Suomessa ei voi tulla pitkää sähkökatkos?
Niinpä. Ei olla mikään Pakistan, ei voi tapahtua Euroopassa nönnönnöö...
Sadan vuoden sisään suomi on jo ainakin puoliksi paskastan.
Sarajevon piirityksen aikana laadittiin lista 100 esineestä / tavaroista, jotka katoavat hyvin nopeasti kriisitilanteessa. Googlatkaa "Sarajevo 100 items to disappear first".
Vierailija kirjoitti:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kommentti-euroopan-sahkoverkko-m…
Sanoiko joku, että Suomessa ei voi tulla pitkää sähkökatkos?
Kommentoin tähän ketjuun aiemmin, että sähkön loppuminen voi olla mahdollista. Ja tarkoitin siis, että kyse ei ole katkoksesta, vaan siitä, että koko sähköinfra saa sellaisen shokin, että sen korjaamiseen menee kuukausia tai jopa vuosia. En juuri saanut tukea mielipiteelleni. Lähinnä ajatusta pidettiin mahdottomana, eikä ymmärretty, että en puhunut katkoksesta, vaan loppumisesta. Esim. relevantti uhka on, että tulee samanlainen auringonpurkaus, kuin 1859 tapahtui. Tuolloin se ei romahduttanut yhteiskuntaa, koska suurin osa työstä tehtiin hevosilla ja mekaanisilla koneilla. Mutta vastaava tapahtuma nyt, pysäyttäisi kaiken toiminnan aivan täysin. Nykyisin kaikki asiat tapahtuu digitaalisesti, eli puolijohteilla. Ja ne kun pimenee, niin pimenee ihan kaikki.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001844504.html
Sähköautoista sen verran, että jos on kyse katkoksesta, niin tilanne ei ole niin paha. Autoissa on myös akut, ja jos akku on ladattu, niin mökille pääsee. Mutta ei pääse enää takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka äkkiä kerrostalokämppä jäätyy kylmäksi jos pakkasta on -5 - -25 astetta? Periaatteessa pärjäisin vaatetuksella, mutta lemmikkieläimistä olisi huolta. Kissat kun eivät pärjää Suomen pakkasissa paleltumatta. Enkä usko, että äreät vanhat kissat haluaisivat hengata toppatakkini sisällä vuorokausia. Siinä olisin sitten itsekin verillä.
Ja olen satavarma, että jos ihmiset voisivat kerääntyä joihinkin urheiluhalleihin, kouluihin tms yhteistiloihin niin Suomessa lemmikeiltä kiellettäisiin välittömästi niihin pääsy..
Jäätyy tietysti, mutta jos sulla on höyhenpeitot ja tyynyt, ei kylmä tunnu missään. Poronnahkatkin menee nykyään kompostiin, kun ei kukaan kerää niitä minnekään:-D
Laita huonekalut niin, että pääset kiertämään seinänvieriä (hyvin toimii, meillä on ollut kauan) kävellen ja saat liikuntaa sopivasti, kun j o u d u t kiertämään huoneet ympäri. Minne sulla on kotona k i i r e ?
Aurinkoisiin ikkunoihin n hyvä laittaa mustat tylliverhot, niin aurinko lämmittää ja jos mattoja käytät, voit asetella ne niin, että seisot niiden päällä ikkunan ääressä, et tule mökkihöperöksi, näet pöllöt ja muut otukset mukavasti siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengityssuojaimia on FFP2/3V riittävästi, muita vielä enemmän sekä moottorikäyttöinen raitisilmanaamari molemmille, hankittu muutama v. sitten harrastuksen takia. Parasta merkkiä, parhain suodattimin, joita on myös hyllyssä.
Reseptilääkkeitä saa kasattua pikkuhiljaa aika hyvän varannon, kun laskee milloin on se eka päivä jolloin voi hankkia seuraavan annoksen.Taitaa olla 10pv se raja , eli hakee 10pv aiemmin kuin se edellisen ostopäivän mukaan loppuisi, ja taas seuraava kerta 10pv aiemmin kuin se edellinen määrä loppuisi, näin jää varalle joka kerta se 10pv annos lisää.
Jos aina jättää sen uudellen haun siihen asti kun se lääke oikeasti loppuu, niin eihän siinä ole mitään järkeä.Kun varautuu suunnittelulla, niin ei haittaa pienet toimitusvaikeudet tms.
Ja jos jokin lääke on merkattu annoksena 1-2 tabl/pv ja pärjää sillä yhdellä, niin ostaa voi kuitenkin sen 2 tabletin ohjeen mukaisen määrän.
Näin kasasin puolisolleni vuoden varaston sentakia, kun niissä ole yhteenaikaan toimitus vaikeuksia.Nyt ei haittaa vaikka muutama kk olisikin puutteita apteekissa.
Toi ei kyllä toimi noin lääkkeiden kanssa, olen yrittänyt. Ainakin meidän apteekissa laskettiin ajat reseptin alusta asti, sitä en muista, laskivatko sen kauemmas taaksepäin.
Itse varaan muutaman pulloveden tyyppi 9 litraa parvekkeella . Samoin ostanut paljon pastaa , tomaattimurskaa, kahvia tietty (tärkein). Miten selviää ruoanlaitosta jos sähköt katkeaa . Se on toinen asia mikä pitää ratkaista. Pelottavaa aikaa eletään.
Nyt kun Ruotsissa suljettiin ydinvoimalaitos ja ostamme paskasta sähköä Puolasta mm , mietin miten voidaan hyväksyää vihreät alta 4 % hallitsemaan koko Ruotsia. Mikähän salaisuus päästää vihreät tuhoamaan koko maan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain kotosalla, niin eipä sitä käsidesiä ihan kauheesti tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Rajamäen pirtua on yli 50 litraa, siitä saa lantattua monet pullot käsidesiksikin.
Tuo tuli hankittua joskus 1996, kun velimies oli sellaisen yhtiön säiliöauto kuski, joka noita ajeli. Joka autolastista voi ottaa ämpärillisen, ettei se näkynyt missään mittareissa.
Rikos vanhentunut ja velimieskin jo kuollut .
Kristityt vastaan muut uskonnot eikö niin ja tavalliset vastaan rikolliset. Eksytykset vastaan Nasaretilainen ja armo vastaan laki.
Pähkinää , sipsejä ,laastaria ja limsaa. 🍌🍌🐔🐔🥚🥚🐥🐷
Monta pussia karkkia kirjoitti:
Tuomiopäivä onkin pahaa tehneille muistakaa se. Hyvää tehneitä ei tuomita eikä kristittyjä jotka on sovitettu jo. Ei paljon voi ottaa mukaan jos lähtö tulee asunnoista mutta ehkä reppu missä tarpeet viikoksi ja säilykkeitä , laastaria ,vesipulloja ja suklaata , keksiä pähkinää ja mehua. Pussikeittoa hernekeitto. Villasukat ja alusvaatteet. Ehkä jos asuntoon saa jäädä niin mehua limua suolaa sokeria näkkileipää kirppuja keksejä sipejä riisiä ja tonnikalaa muutama purkki säilyke keittoa ja pussikeittoa. Jos sähköä ei ole niin muutama kynttilä .
Kiinostaa miten säilytät niitä kirppuja, ja onko ne eläviä vai kuivattuja, säilöttynä öljyyn/veteen, vai miten....
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Itse varaan muutaman pulloveden tyyppi 9 litraa parvekkeella . Samoin ostanut paljon pastaa , tomaattimurskaa, kahvia tietty (tärkein). Miten selviää ruoanlaitosta jos sähköt katkeaa . Se on toinen asia mikä pitää ratkaista. Pelottavaa aikaa eletään.
Nyt kun Ruotsissa suljettiin ydinvoimalaitos ja ostamme paskasta sähköä Puolasta mm , mietin miten voidaan hyväksyää vihreät alta 4 % hallitsemaan koko Ruotsia. Mikähän salaisuus päästää vihreät tuhoamaan koko maan.
Talvesta on hyötyäkin: jos sähköt menevät ja pakastimet täynnä niin ne säilyvät ulkona pakkasessa (ainakin pohjoisessa). Jos pastaa pitäisi saada, eikä hella toimi niin TULITIKUT tai muut tulentekovehkeet auttavat. Kyllä se makaroni onnistuu nuotiollakin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Talvesta on hyötyäkin: jos sähköt menevät ja pakastimet täynnä niin ne säilyvät ulkona pakkasessa (ainakin pohjoisessa). Jos pastaa pitäisi saada, eikä hella toimi niin TULITIKUT tai muut tulentekovehkeet auttavat. Kyllä se makaroni onnistuu nuotiollakin.
Ainakin ok-taloissa, joilla on huvimaja, on myöskin hiili/kaasu/puu/grillit ja takat sekä kaasuhellat
Niinpä. Ei olla mikään Pakistan, ei voi tapahtua Euroopassa nönnönnöö...