Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7620)

Vierailija
4281/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa lähtemisissä kannattaa ottaa huomioon se, ettei se lähteminen ole yhtä helppoa kuin tänään. Kun sota puhkesi Ukrainassa, kaikki tiet oli välittömästi täynnä pakenevia kansalaisia ja matka, joka normaalisti oli vienyt 2 tuntia, saattoi viedä jopa 2 päivää (paikalla olevien toimittajien kokemusten mukaan). Tiet olivat tukossa, liikenne mateli kävelyvauhtia, autoista loppui bensa ennen huolto-asemia, joille oli jopa kilometrien jonot, ja teille sammuneet autot tukkivat liikennettä.

Tämä on realismia missä tahansa ja milloin tahansa, kun samaan aikaan samalta alueelta pyrkii pois paljon ihmisiä. Jos merkit ovat ilmassa ja suunnitelmissa on lähteä, kannattaa lähteä kun ne vakavat merkit ovat ilmassa, eikä vasta kun kaikki muutkin ovat samalla tiellä.

Ihminen ei aina usko lähestyvää uhkaa ja jopa vähättelee sitä. Se on normaali puolustusmekanismi ihmisessä. Ukrainalaisiakin varoiteltiin, että Venäjä on iskemässä, todennäköisesti viikon sisällä. Päivää ennen ensimmäistä iskua ukrainalaiset kävelivät puistoissa ja vastailivat ulkomaalaisten toimittajien kyselyhin vailla huolen häivää. Seuraavana aamuna kaikki oli toisin ja lähteminen vaikeaa.

En usko että tuli heille yllätyksenä, vaan ihmiset jäävät koska ei ole muutakaan paikkaa minne mennä tai sitten haluavat jäädä.

Ja sit seuraavana aamuna ne kuitenkin lähti? 🙄

Jos asenne on se että naapurissa asuu hullu jolle ei oikein voi mitään, tulee jos on tullakseen, minä jatkan elämää mahdollisimman tavallisesti siihen asti, ja jos huomenna se koti onkin sitten pommitettu tuhannen pskaksi ja vasta silloin lähtee muualle, niin mitä väärää siinä on? Veikkaan että suurinosa toimisi samalla tavalla, koska koti on yllättävän usein se paras paikka olla selviytyäkseen, ei metsään tai tienpäälle lähteminen ihan vaan varmuuden vuoksi. Helsingin pommitustenkin aikaan elämä jatkui suhteellisen tavallisesti, mentiin vaan pommisuojiin ja tultiin jälkeenpäin ihmettelemään tuhoja. Kautta historian ennakoivasti lähteneet ovat ne jotka voivat, eli yleensä parempiosaiset, yksinelävät, terveet.

Ei mitään väärää, mutta edellisen kommentoijan kommentti oli vailla logiikkaa. Kyse oli siitä, miten tiet tukkeutuvat, bensa-asemille on kilometrien jonot, liikenne jumittuu ja kuinka lähteminen vaikeutuu sen jälkeen kun kaikki muutkin ovat tiellä. Tähän kommentoija vastasi sanomalla, että "he halusivat jäädä tai heillä ei ollut paikkaa minne mennä." So what, siellä tiellä he kuitenkin seuraavana päivänä olivat luomassa sitä liikennesotkua.

Vierailija
4282/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varautujia ja varautumista näyttää olevan montaa sorttia. Helppo arvostella toisten suunnitelmia kun ei tiedä mihin tapahtumiin he ovat mielessään valmistautuneet. Toiset varautuu siihen, että sähköt on pari päivää poissa ja toiset siihen, että yhteiskunta on lopullisesti romahtanut. Tai jotain siltä väliltä. Siis kyssäri niille, jotka kehtaa vastata: millaisiin poikkeusoloihin olet mielessäsi tai jopa käytännössä varautunut? Vastaan malliksi itse omaan kysymykseeni: Täytyy tulla toimeen pari viikkoa ilman sähköä ja yhteiskunnan palveluita. Sitten asiat palaavat suunnilleen ennalleen.

Minä olen varautunut monenlaisiin ja monentasoisiin ryppyihin normaalielämässä.

Auto hajoaa, ei pääsekään tänään töihin. Mitä tehdä?

2/3 perheestä mahataudissa, terveet alaikäisiä (ei edes mopoikäisiä) - mitä tehdä?

Pohjaveden pinta laskee niin alas, että pumpun putki ei enää yletä vedenpintaan - mitä tehdä?

Lumimyrsky (no tuisku) tukkii tien, ei ole järkeä lähteä ajamaan ja juuttumaan hankeen - mitä tehdä?

jne jne jne

Sitten hankalampia: tie poikki myrskyn takia 2-7 päivää (jos isolle tielle tulee sortuma tai puita kaatuu pitkältä matkalta, niin viikko voi olla ihan mahdollinen)

Samaisen myrskyt takia sähköt poikki vähintään yhtä kauan kuin tien raivaaminen kestää.

Telon oikean jalkani, enkä pysty ajamaan edes automaattia - mitähän hittoa sitä tekisi...?

Koira sairastuu ja tarvitsee kolmen tonnin hoitokeikan - mitä tehdä? (no, se oli viimeksi kissa)

Olen työmatkalla keskisessä Euroopassa, kun Islannissa/Italiassa pamahtaa tulivuori ja lennot ovat seis useamman viikon - mitä tehdä?

Kantaverkossa tapahtuu jotain, ja vähintään puoli maakuntaa on ilman sähköjä useamman viikon - mitä tehdä?

Eli olen varautunut ihan jokapäiväisesti, ilman sen kummempaa hämmentelyä lyhytaikaisiin (alle kaksi viikkoa) tilanteisiin. Sen lisäksi olen varautunut pidempiin härdelleihin, ja se on vaatinut vähän enemmän panostusta, eli kotivaran pitämistä ajan tasalla (ruokaa noin 3kk tarpeisiin, mahdollisuus toimia ilman sähköä, kykyä mukautua muuttuviin olosuhteisiin - ja tämä kaikki siten, että neljä teiniä selviävät siinä mukana).

En ole varautunut planeetan tuhoutumiseen (miksi varautua asiaan, josta ei selviä?), vain vajavaisesti jättimäiseen aurinkomyrskyyn (ei ole minun murheeni, jos pankkijärjestelmä romahtaa) ja totuuden nimissä vajavaisesti myös mahdolliseen ydinonnettomuuteen/ydinsotaan (johan minä yhdestä ydinonnettomuudesta selvisin, joten toinen saattaa olla kohtalokas).

Kerro mulle, mitä tehdä,,kun meillä on just päällä tuo tilanne, että pumpun putki ei ylety porakaivon pohjaan. Please!

Meillä on rengaskaivo, ja olen siinä pitäytynyt ihan sen vuoksi, että se on käytettävissä myös ilman sähköä (porakaivoihin SAA käsipumppuja, mutta en tiedä, kuinka yleisiä ne Suomessa ovat, jenkeistä saa ainakin tilattua). Meillä pumpun horastessa tyhjää siirrytään sitten ämpärillä vettä nostelemaan (sekä köysi että  ämpäri on erikseen varattu tähän tarkoitukseen), yleensä se vesi nousee hitaasti kuitenkin riittävän korkealle. Porakaivosta ei ole kokemusta, sen verran tiedän, että jos porakaivosta loppuu vesi, niin syy on yleensä vähän ongelmallisempi kuin vain matalalla oleva pohjavesi. Vesipaineaukaisua käytetään, en ole siis itse kokeillut (sen pitäisi lisätä vedenantoa porakaivoihin).

Todennäköisesti porakaivossa vesi ei ole lopussa, vaan vika löytyy ejektorista/pumpusta tai painesysteemeistä. Näin sivusta seuranneena sanoisin.

Molemmissa on puolensa ja riskinsä. Rengaskaivo kuivuu herkästi ja sen vesi kontaminoituu jos kaivoon pääsee lika- tai tulvavettä, eläin tai vaikkapa jotain laskeumaa. Porakaivosta vesi loppuu aniharvoin ja sen vesi on paremmin turvattu rengaskaivon riskitekijöiltä. Pumpun saa sähkökatkon aikana toimimaan aggregaatilla. Eihän siihen mene kuin pari minuuttia kun suuren saavillisen täyttää letkulla. Jos itse pumppuun tulee vikaa, sitä ei toisiaan itse yleensä korjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
4283/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli hyvä vinkki, että kannattaa ostaa etikkaa ja hillosokeria kotivaraan jos on pakastanut marjoja jne ja tulee niin pitkä sähkökatko, että pakasteet sulaa eikä ulkona ole tarpeeksi pakkasta, että ne vois viedä ulos. Silloin voi tehdä niistä marjoista ja joistain vihanneksista hilloa ja etikkasäilykkeitä ja ne säilyy huoneenlämmössä. Jos siis on mahdollisuus kuumentaa liemen tai keittää hilloa. Hillosokerihan ei tarvitse kun jonkun 10 minuuttia keittoaikaa https://www.omavarainen.fi/kotivara

Toki etikkaa ja sokeria/ hillosokeria on hyvä olla varalla, mutta lasipurkit ja kannet täytyy pestä todella hyvin ja kuumentaa (uunissa) jotta hillo säilyisi. Homeitiöt ovat niin sitkeitä, että edes kiehuvalla vedellä huuhteleminen ei niitä tuhoa. Yksi ainoa itiö pilaa koko hillon, etenkin kun ne säilytetään huoneenlämmössä. Hillon täytyy olla kiehuvan kuumaa, ja se laitetaan kiehuvan kuumiin purkkeihin, hygieenisesti.

Teen itse kotiviiniä marjoista, jos ne alkaa mennä pilalle, enkä pysty kuivattamaan niitä. Oletuksena, että asuntoni ei ole jääkylmä, ja viini alkaa käydä. Lahjoitan myös marjoja naapureille, kaikilla ei niitä ole, ja etenkin lapsiperheissä kulutus on suuri.

Hillopurkit pystyy desinfioimaan hyvin myös keittämällä. Pelkkä kiehauttaminen tai kuumalla vedellä huuhtelu ei tietenkään riitä, mutta itse olen jo 15v keittänyt hillo/säilykepurkit+kannet ja kertaakaan ei ole hometta säilykkeisiini ilmestynyt. Keittämisellä tarkoitan sitä, että ladon vedellä täytetyt purkit 10l kattilaan, jonka täytän vedellä (niin paljon, että nousee yli korkeimman purkin) ja laitan levyn päälle. Sitten alan hillonkeittoon. Nuo kiehuvat noin 15-30min ennen täyttämistä, ja se näköjään riittää. Jos purkissa on jotain vikaa, tai kannessa vähänkään epäilyttävää, niin laitan kierrätykseen.

Jos on puuhella, niin sen uuniin voi myös laittaa purkit.

Sori jos toistan itseäni: kun ne purkit huuhtelee Atamonilla, homehtumisen vaara vähenee. Kannattaa ostaa muutama pussi jemmaan siltä varalta, että pakastinta ei voi käyttää ja sen sisältö pitää säilöä umpioimalla tai hilloamalla. Jos sitä ei tarvita, ensi kesänä sitä voi käyttää hillon tekemiseen.

Vierailija
4284/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta, että ei ehdikään metsiin ja erämaihin voisi olla paikallaan tarkistaa myös ohjeet miten toimia ison väkijoukon kuljettaessa sinua edes takaisin ahtaassa paikassa. Viittaan Koreassa tapahtuneeseen tragediaan, jossa ihmismassoja puristettiin kapealle kadulle molemmista päistä ja n. 150 ihmistä tukehtui/tallaantui kuoliaaksi.

Näin erään ohjeistuksen tällaiseen tilanteen liittyen. Kyse ei ole sellaisesta rynnistyksestä, jossa ihmiset siirtyvät vauhdilla paikasta a paikkaan b vaan kun väkeä on näin paljon "ihmiset muuttuvat nestemäiseksi" eli käytännössä liikut sen virran mukana ilman mitään mahdollisuuksia vaikuttaa suuntaasi. Jos ihmiset painavat sinua kahdelta suunnalta (esim molemmat hartiat tai rinta ja hartia) olet jo vaarassa. Aina pitää pyrkiä poistumaan mikäli mahdollista. Sitten kun virta lähtee viemään, pitää vaan soljua mukana, pitää kädet alhaalla rinnan kohdalla ja yrittää olla kaatumatta, säästää happea ja pyrkiä olemaan rauhallinen. Lyhyet ihmiset kuvailevat tuota virran mukana menoa osuvasti, heidän jalkansa eivät osu edes maahan, vaan keho liikkuu muiden mukana. On tärkeää pitää kädet alhaalla, esim. koukussa rinnan kohdalla, EI nostaa niitä ylös. Suurin osa uhreista tukehtuu, koska ei voi hengittää. Kun kädet ovat alhaalla, on ehkä enemmän tilaa. Korkokengät ovat hengenvaaralliset ja samoin vaatteet ja laukut mistä voi tarttua kiinni. Huutaminen ja kirkuminen tuhlaa happea, kannattaa säästää sitä. Jos kaatuu, pitää pyrkiä äkkiä sikiöasentoon kyljelleen. Jos pystyy siirtymään jaloista pois liikkuen, se tehdään konttaamalla.

Lisää neuvoja saa antaa. Itse aion välttää massoja jatkossakin, pelkkä ajattelu ahdistaa. En pidä esim. festareista yms massakonserteista ja -tapahtumista näistä syistä.

Vierailija
4285/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli hyvä vinkki, että kannattaa ostaa etikkaa ja hillosokeria kotivaraan jos on pakastanut marjoja jne ja tulee niin pitkä sähkökatko, että pakasteet sulaa eikä ulkona ole tarpeeksi pakkasta, että ne vois viedä ulos. Silloin voi tehdä niistä marjoista ja joistain vihanneksista hilloa ja etikkasäilykkeitä ja ne säilyy huoneenlämmössä. Jos siis on mahdollisuus kuumentaa liemen tai keittää hilloa. Hillosokerihan ei tarvitse kun jonkun 10 minuuttia keittoaikaa https://www.omavarainen.fi/kotivara

Toki etikkaa ja sokeria/ hillosokeria on hyvä olla varalla, mutta lasipurkit ja kannet täytyy pestä todella hyvin ja kuumentaa (uunissa) jotta hillo säilyisi. Homeitiöt ovat niin sitkeitä, että edes kiehuvalla vedellä huuhteleminen ei niitä tuhoa. Yksi ainoa itiö pilaa koko hillon, etenkin kun ne säilytetään huoneenlämmössä. Hillon täytyy olla kiehuvan kuumaa, ja se laitetaan kiehuvan kuumiin purkkeihin, hygieenisesti.

Teen itse kotiviiniä marjoista, jos ne alkaa mennä pilalle, enkä pysty kuivattamaan niitä. Oletuksena, että asuntoni ei ole jääkylmä, ja viini alkaa käydä. Lahjoitan myös marjoja naapureille, kaikilla ei niitä ole, ja etenkin lapsiperheissä kulutus on suuri.

Hillopurkit pystyy desinfioimaan hyvin myös keittämällä. Pelkkä kiehauttaminen tai kuumalla vedellä huuhtelu ei tietenkään riitä, mutta itse olen jo 15v keittänyt hillo/säilykepurkit+kannet ja kertaakaan ei ole hometta säilykkeisiini ilmestynyt. Keittämisellä tarkoitan sitä, että ladon vedellä täytetyt purkit 10l kattilaan, jonka täytän vedellä (niin paljon, että nousee yli korkeimman purkin) ja laitan levyn päälle. Sitten alan hillonkeittoon. Nuo kiehuvat noin 15-30min ennen täyttämistä, ja se näköjään riittää. Jos purkissa on jotain vikaa, tai kannessa vähänkään epäilyttävää, niin laitan kierrätykseen.

Kyllä, ne voi myös keittää. Homma on aivan helppo, jos on puuhella tmv suuri tulisija, sekä iso kattila. Oletukseni oli (ja oma tilanteeni), että käytössä on vain trangia kerrostaloasunnossa. Mulla on lähes 100l marjoja. Ei onnistu trangian kanssa umpioida niitä.

Vierailija
4286/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä varalta, että ei ehdikään metsiin ja erämaihin voisi olla paikallaan tarkistaa myös ohjeet miten toimia ison väkijoukon kuljettaessa sinua edes takaisin ahtaassa paikassa. Viittaan Koreassa tapahtuneeseen tragediaan, jossa ihmismassoja puristettiin kapealle kadulle molemmista päistä ja n. 150 ihmistä tukehtui/tallaantui kuoliaaksi.

Näin erään ohjeistuksen tällaiseen tilanteen liittyen. Kyse ei ole sellaisesta rynnistyksestä, jossa ihmiset siirtyvät vauhdilla paikasta a paikkaan b vaan kun väkeä on näin paljon "ihmiset muuttuvat nestemäiseksi" eli käytännössä liikut sen virran mukana ilman mitään mahdollisuuksia vaikuttaa suuntaasi. Jos ihmiset painavat sinua kahdelta suunnalta (esim molemmat hartiat tai rinta ja hartia) olet jo vaarassa. Aina pitää pyrkiä poistumaan mikäli mahdollista. Sitten kun virta lähtee viemään, pitää vaan soljua mukana, pitää kädet alhaalla rinnan kohdalla ja yrittää olla kaatumatta, säästää happea ja pyrkiä olemaan rauhallinen. Lyhyet ihmiset kuvailevat tuota virran mukana menoa osuvasti, heidän jalkansa eivät osu edes maahan, vaan keho liikkuu muiden mukana. On tärkeää pitää kädet alhaalla, esim. koukussa rinnan kohdalla, EI nostaa niitä ylös. Suurin osa uhreista tukehtuu, koska ei voi hengittää. Kun kädet ovat alhaalla, on ehkä enemmän tilaa. Korkokengät ovat hengenvaaralliset ja samoin vaatteet ja laukut mistä voi tarttua kiinni. Huutaminen ja kirkuminen tuhlaa happea, kannattaa säästää sitä. Jos kaatuu, pitää pyrkiä äkkiä sikiöasentoon kyljelleen. Jos pystyy siirtymään jaloista pois liikkuen, se tehdään konttaamalla.

Lisää neuvoja saa antaa. Itse aion välttää massoja jatkossakin, pelkkä ajattelu ahdistaa. En pidä esim. festareista yms massakonserteista ja -tapahtumista näistä syistä.

Olen joskus joillakin festareilla joutunut (lyhyenä ihmisenä) tuohon tilanteeseen, kun jalat ovat nousseet ilmaan ja ihmismassa on vienyt mihin vienyt. Olen ollut vaan rentona (kädet kyjissä) ja antanut mennä, en taistellut vastaan - tapani ei ole panikoida juuri milloinkaan. Minulla on aina turvakengät jalassa konserteissa ja festareilla, kun en halua, että varpaani survotaan.

Noissa tilanteissa on kuitenkin se ero tuohon Korean tapahtumaan, että siellä on vain yksi/kaksi suljettua suuntaa (lava ja ehkä joku tekniikkalava), ja paine purkautuu sivuille jossain vaiheessa.

Vierailija
4287/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtaista varautumisesta:

https://yle.fi/aihe/a/20-10003411

Vierailija
4288/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa intti/retkisapuskaa johon lisätään vain vettä ja lämmitetään.

Retkikeitin. Varalle tuikuilla lämmitettävä keitin.

Kynttilöitä + tulitikkuja. Sytytyspaloja.

Untuvamakuupussi. Makuualusta. Varalla lisäpeite.

Vaihtovaatekerta putkikassissa, jossa myös kumisaappaat.

Välttämättömät lääkkeet + kipu- ja kuumelääkkeitä. Autosta otettu pieni ensiapupakkaus.

2 kanisteria vettä itselle ja 2 kanisteria bensaa autolle.

Kevyt vedenkestävä retkiteltta. Taskulamppu + varaparistot. Paristoradio + aurinkokennolaturi.

Kännykkä + laturi + aurinkokennolaturi.

Talous- ja vessapaperia kolmeksi päiväksi.

Peseytymisvälineet: Shampoopullo, saippuaa, 2 pyyhettä.

Välttämättömät työkalut autossa, sis. lapion, kirveen, puukon, sahan jne.

Kivääri ja 120 luotia käyttövalmiina.

Passi, sotilaspassi ja hieman käteistä rahaa pieninä seteleinä kaulapussukassa.

(Jos Putin tulee kavereineen kutsumattomana vieraana ja ilman viisumia kylään, tähän pysähtyy ... ) !!!

Vierailija
4289/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä puuttuu kunnon ohjeet siitä, miten kerrostalossa pärjää pakkasella, jos lämmitystä ei ole. Sen ekan vuorokauden varmaan joo, mutta parin päivän päästä alkaa asunto olla pakkasen puolella jo, eikä makuupussi ja teltta olohuoneessa riitä.

Pitäisikö tässä ostaa ullakkovarastoon joku retkteltta ja kamina siihen? Mikä teidän suunnitelmanne on?

Vierailija
4290/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa lähtemisissä kannattaa ottaa huomioon se, ettei se lähteminen ole yhtä helppoa kuin tänään. Kun sota puhkesi Ukrainassa, kaikki tiet oli välittömästi täynnä pakenevia kansalaisia ja matka, joka normaalisti oli vienyt 2 tuntia, saattoi viedä jopa 2 päivää (paikalla olevien toimittajien kokemusten mukaan). Tiet olivat tukossa, liikenne mateli kävelyvauhtia, autoista loppui bensa ennen huolto-asemia, joille oli jopa kilometrien jonot, ja teille sammuneet autot tukkivat liikennettä.

Tämä on realismia missä tahansa ja milloin tahansa, kun samaan aikaan samalta alueelta pyrkii pois paljon ihmisiä. Jos merkit ovat ilmassa ja suunnitelmissa on lähteä, kannattaa lähteä kun ne vakavat merkit ovat ilmassa, eikä vasta kun kaikki muutkin ovat samalla tiellä.

Ihminen ei aina usko lähestyvää uhkaa ja jopa vähättelee sitä. Se on normaali puolustusmekanismi ihmisessä. Ukrainalaisiakin varoiteltiin, että Venäjä on iskemässä, todennäköisesti viikon sisällä. Päivää ennen ensimmäistä iskua ukrainalaiset kävelivät puistoissa ja vastailivat ulkomaalaisten toimittajien kyselyhin vailla huolen häivää. Seuraavana aamuna kaikki oli toisin ja lähteminen vaikeaa.

En usko että tuli heille yllätyksenä, vaan ihmiset jäävät koska ei ole muutakaan paikkaa minne mennä tai sitten haluavat jäädä.

Ja sit seuraavana aamuna ne kuitenkin lähti? 🙄

Jos asenne on se että naapurissa asuu hullu jolle ei oikein voi mitään, tulee jos on tullakseen, minä jatkan elämää mahdollisimman tavallisesti siihen asti, ja jos huomenna se koti onkin sitten pommitettu tuhannen pskaksi ja vasta silloin lähtee muualle, niin mitä väärää siinä on? Veikkaan että suurinosa toimisi samalla tavalla, koska koti on yllättävän usein se paras paikka olla selviytyäkseen, ei metsään tai tienpäälle lähteminen ihan vaan varmuuden vuoksi. Helsingin pommitustenkin aikaan elämä jatkui suhteellisen tavallisesti, mentiin vaan pommisuojiin ja tultiin jälkeenpäin ihmettelemään tuhoja. Kautta historian ennakoivasti lähteneet ovat ne jotka voivat, eli yleensä parempiosaiset, yksinelävät, terveet.

Ukrainalaiset ovat tottuneet naapurin hullujen suunsoittoon viimeisen 20 vuoden aikana. Osa nuorista aikuisista ei edes muista toisenlaista aikaa.

Toki vanhemmat haluavat sodan uhatessa rai Z kausvaaraan joutuvien tyttäriensä lähtevän pakoon. Heillä on kokemusta NL:n menetelmistä, joiden kuulusteluissa on käytetty samaa tapaa kuin nyt Ukrainassa.

Vierailija
4291/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä puuttuu kunnon ohjeet siitä, miten kerrostalossa pärjää pakkasella, jos lämmitystä ei ole. Sen ekan vuorokauden varmaan joo, mutta parin päivän päästä alkaa asunto olla pakkasen puolella jo, eikä makuupussi ja teltta olohuoneessa riitä.

Pitäisikö tässä ostaa ullakkovarastoon joku retkteltta ja kamina siihen? Mikä teidän suunnitelmanne on?

Untuvamakuupussi ja toppavaatteet sekä tietenkin villaa alla.

Vierailija
4292/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntovaunu. Halvan saa parilla tonnilla. Näissä on kaasuliedet ja lämmitys. Bonuksena retkeily vaikka kerrostalon pihassa.

Vierailija
4293/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautunut köyhästi! kirjoitti:

Hyvä kompakti reppu, taskulamppu, tulenteko välineet (vaikka monta erilaista), puukko, retki kirves, narua, telttakangas tai jopa teltta?, makuupussi (mielellään talvi versio), vara alusvaate kerrasto (talvi versio), perus ensiapu setti + antibiootteja (mikäli niitä jo löytyy), pikku kattila/armeijan ruoka-astia, puuroa paketti (kestää yli viikon yhdelle), muutama sardiini purkki, vesipullo.

Extra setit jos vaikka tilaa repussa: maasto puku, pistooli?, kiikarit, rahaa muutama satanen, votka puteli, käärittävää tupakkaa (helpottaa ajan kulua jos joku kriisi).

Tämä setti on sellainen jolla pärjää hätäisesti vaikka viikon metsässä (talvella aika kärsimystä mutta pitäisi selvitä), setti on myös sellainen että sen voi napata heti mukaan ja lähteä livohkaan vaikka korpeen tai pyrkiä rajan yli ulkomaille karkuun rahan avulla. Puuro paketti riittää viikoksi ja sardiineista saa elinvoimaa, ja vettä löytyy järvestä.. ;)

Setti on myös erittäin kevyt ja sen voi tehdä vaikka erittäin halvalla valmiiksi. Setissä myös muutamia juttuja joilla voi selvitä pidempään mikäli keksii jonkin ruuan lähteen, jos tilanne vaatii siis yli viikon pakoilua metsissä tms.

Varmasti joo yksi (p@skahousu) voi leikkiä sissiä tuolla varustuksella ja yrittää maasta poistumista. Usein ihmisillä on läheisiä, kuten lapsia ja vanhuksia sekä lemmikkieläimiä. Ei siinä perheenäiti tee mitään viinapulloilla ja sätkillä ja kiikareilla.

Kyllä se on näin että kotoa ei lähdetä, tuli mitä tuli. Siellä on kyllä varustusta ja taitoa pärjätä.

Vierailija
4294/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautunut köyhästi! kirjoitti:

Hyvä kompakti reppu, taskulamppu, tulenteko välineet (vaikka monta erilaista), puukko, retki kirves, narua, telttakangas tai jopa teltta?, makuupussi (mielellään talvi versio), vara alusvaate kerrasto (talvi versio), perus ensiapu setti + antibiootteja (mikäli niitä jo löytyy), pikku kattila/armeijan ruoka-astia, puuroa paketti (kestää yli viikon yhdelle), muutama sardiini purkki, vesipullo.

Extra setit jos vaikka tilaa repussa: maasto puku, pistooli?, kiikarit, rahaa muutama satanen, votka puteli, käärittävää tupakkaa (helpottaa ajan kulua jos joku kriisi).

Tämä setti on sellainen jolla pärjää hätäisesti vaikka viikon metsässä (talvella aika kärsimystä mutta pitäisi selvitä), setti on myös sellainen että sen voi napata heti mukaan ja lähteä livohkaan vaikka korpeen tai pyrkiä rajan yli ulkomaille karkuun rahan avulla. Puuro paketti riittää viikoksi ja sardiineista saa elinvoimaa, ja vettä löytyy järvestä.. ;)

Setti on myös erittäin kevyt ja sen voi tehdä vaikka erittäin halvalla valmiiksi. Setissä myös muutamia juttuja joilla voi selvitä pidempään mikäli keksii jonkin ruuan lähteen, jos tilanne vaatii siis yli viikon pakoilua metsissä tms.

Varmasti joo yksi (p@skahousu) voi leikkiä sissiä tuolla varustuksella ja yrittää maasta poistumista. Usein ihmisillä on läheisiä, kuten lapsia ja vanhuksia sekä lemmikkieläimiä. Ei siinä perheenäiti tee mitään viinapulloilla ja sätkillä ja kiikareilla.

Kyllä se on näin että kotoa ei lähdetä, tuli mitä tuli. Siellä on kyllä varustusta ja taitoa pärjätä.

No, minulla (perheenäiti) on kyllä jemmassa alkoholia ihan tarkoituksella. Se on niin monikäyttöinen aine, tästä on kirjoitettu useampi sivu tähänkin ketjuun.

Vierailija
4295/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy alkoholia kotoa mutta en sitä lähde perheen kanssa selässä metsään raahaamaan.

Vierailija
4296/7620 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpimät vaatteet ja lämmin makuupussi riittävät kyllä kovassakin pakkasessa selviytymiseen. Ihminen kestää aika hyvin kylmää ja ongelmiin joudutaan yleensä vasta siinä vaiheessa, kun kylmä ja märkä yhdistyvät. Kerrostalot ovat kuitenkin kylminäkin vedenpitäviä, jos putket eivät räjähtele, joten kyllä siellä varmasti pärjäilee.

Vierailija
4297/7620 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökö kirjoitti:

"Pikku kattila/armeijan ruoka-astia, puuroa paketti (kestää yli viikon yhdelle), muutama sardiini purkki, vesipullo."

Nalle puuropaketti 500g sisältää 1750 kcal, koko paketilla saa vuorokauden energian 1 hlö.

Aikanaan tuli vaellettua ja varmaan yli sata vrk on maastossa asuttu ja noita kaloreita opeteltu laskemaan.

Kannattasi hieman laskea kcal ja suunnitella kotivaransa realistisemmin. Itse olen suunnitellut ruokakokonaisuuksia. Esim tölkkipapuja, tölkkilihaa ja pussimuusia yhdeksi ateriaksi.  Kokonaisuudessa on kalorit,proteiinit, rasvat,kuidut,vitamiinit, yms edes jotenkin terveellisellä tasolla.

Myös energiaa ( lue kaasua) kuluu aterian valmistamiseen hyvin vähän, kun lähinnä keitetään vain vesi muusille.

En ole mikään hard core -preppaaja, mutta olen päättänyt pitää kunnon kotivaran. Laskin pelkän proteiinin, ja ajattelin, että siihen sitten riittävä määrä riisiä, pastaa, pussimuusia jne, niin sillä pärjäillään. Jos tilanne olis päällä, en kuitenkaan säännöstelisi ruokaa sillä tarkkuudella, vaikka miten olisin laskenut varastoni hivenaineita myöten.

(En ole tuo, jolle vastasit)

Vierailija
4298/7620 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vettä saa Suomessa, vaikka mistä ja sitä jokainen osaa keittää.

Ja näin, rakkaat lapset, saadaan aluilleen potentiaalisesti tappava epidemia.

Vaikka Suomi on "tuhansien järvien maa" juomakelpoista vettä ei silti ole kaikkialla tuosta noin vaan keittämällä ja tuollainen luulo kostautuu nopeasti potentiaalisesti hengenvaarallisena vatsatautina. Esimerkiksi erilaiset levät, kuten sinilevä, on levinnyt laajalti ympäri Suomen. Sinilevän myrkyt eivät katoa keittämällä. Sinilevää ei myöskään aina tunnista, vaikka niin luulisi.

Lammet ovat myös eläinten juomapaikkoja. Se tarkoittaa sitä, että vedessä saattaa olla eläinten ulostetta, joka ei näy eikä maistu, mutta tuntuu kyllä kun vettä on juonut. Järvivettä ei suositelle juomavedeksi kuin hätätilanteessa ja silloinkin vesi pitäisi kuumentaa 130-asteiseksi (5 minuuttia), jotta bakteeri-itiöit tuhoutuvat varmasti. Vesisuodattimetkaan eivät puhdista kaikkia mikrobeja ja itse suodatin pitäisi vaihtaa säännöllisesti jotta siitä ei tule bakteeripesää itsessään.

Ja näin rakkaat lapset luodaan joukkohysteria. Kirjoittajalla lienee 30 piikkiäkin otettuna.

Ja kyllä ihmiset kuolivat ennen monta kertaa sukupuuttoon, viela muutama vuosikymmen sitten meitä ei ollut vielä olemassa.

Voin ihan kokemusperäiseen tietoon tukeutuen sanoa, että muutama vuosikymmen sitten ainakin minä sekä sisarukseni ja vanhempani olivat olemassa, samoin isovanhempani. Niin tai jos joku on vain säteilyttänyt päähäni tuollaisia kuvitelmia 🤣

Vierailija
4299/7620 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästä ammuksia niin saa kyllä tarvittavat kun paska lyö tuulettimeen....

Vierailija
4300/7620 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö näille riittävästi ammuksia -tyypeille antaa bannit?