Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7620)

Vierailija
4241/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kun isohkolle osalle survivalismi on vessapaperin hamstraaminen ja tilapäisen vessan rakentaminen.

Itse ainakin elän kokoajan 14vrk:n ruoka-ainesten kierrättämisellä. Pidän tärkeämpänä syödä, kuin ulostaa etiketin mukaan. Tarpeilla voin käydä riuvulla lähimetsässä.

Kyllä. Jauhelihaakin voi pakastaa ja valmistaa retkikeittimellä...Talvella pakkasta riittää. Kesällä kuivaruokapuoli hiutaleet, jne kasvavat kaapeissa.

Ydintalven sattuessa menen lappiin, jonkin 14:sta joen varrelle. Nuo joet ovat enää ainoita juomakelpoisia jokia. Lapissa olen metsästellyt ja kalastellut. Vantaajoen ympärillä tuo ei vain onnistu, vaikka moni kerrostaloasuja tässä ketjussa niin väittääkin.

Kylmyyttä vastaan on olemassa vaatetusta ja makuupusseja. Kuumuutta voi välttää uimalla joessa.

Nuo Ylen perustarpeet pidän itsestäänselvänä miniminä itsellä ja ystävien talouksissa.

Realistiset ihmiset ymmärtävät, että jätehuolto on erittäin kriittinen osa katastrofien hallintaa. Ilman edes jonkinlaista jätelogistiikkaa taudit leviävät yhteisöissä erittäin nopeasti. Myös kuvitelma siitä, että lähtee rauhassa Lappiin telttailemaan ei ole realistinen, jos 5 miljoonaa ihmistä puskee sinne pakoon. 

Vierailija
4242/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on:

Vessapaperia, ämpäreitä, sateenvarjoja ja ruokaohjeita. Kaikki tämän forumin keskustelut ladattuna, joita voin aina dissata ja canceloida.

T. AV-Mamma

Ne keskustelut voisi ehkä myös tulostaa?

Ja ruokaohjeiden lisäksi saattaisi olla hyötyä siitä, että olisi jotain ruoka-aineita, joita niissä resepteissä on käytetty. Ehkä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4243/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kun isohkolle osalle survivalismi on vessapaperin hamstraaminen ja tilapäisen vessan rakentaminen.

Itse ainakin elän kokoajan 14vrk:n ruoka-ainesten kierrättämisellä. Pidän tärkeämpänä syödä, kuin ulostaa etiketin mukaan. Tarpeilla voin käydä riuvulla lähimetsässä.

Kyllä. Jauhelihaakin voi pakastaa ja valmistaa retkikeittimellä...Talvella pakkasta riittää. Kesällä kuivaruokapuoli hiutaleet, jne kasvavat kaapeissa.

Ydintalven sattuessa menen lappiin, jonkin 14:sta joen varrelle. Nuo joet ovat enää ainoita juomakelpoisia jokia. Lapissa olen metsästellyt ja kalastellut. Vantaajoen ympärillä tuo ei vain onnistu, vaikka moni kerrostaloasuja tässä ketjussa niin väittääkin.

Kylmyyttä vastaan on olemassa vaatetusta ja makuupusseja. Kuumuutta voi välttää uimalla joessa.

Nuo Ylen perustarpeet pidän itsestäänselvänä miniminä itsellä ja ystävien talouksissa.

Realistiset ihmiset ymmärtävät, että jätehuolto on erittäin kriittinen osa katastrofien hallintaa. Ilman edes jonkinlaista jätelogistiikkaa taudit leviävät yhteisöissä erittäin nopeasti. Myös kuvitelma siitä, että lähtee rauhassa Lappiin telttailemaan ei ole realistinen, jos 5 miljoonaa ihmistä puskee sinne pakoon. 

Varsinkin, kun niitä ihmisiä saattaa olla myös 100 miljoonaa, jos Eurooppaan tulee ydinlaskeuma, jota joudutaan pakenemaan. Rajavartijat eivät ihan heti pysäytä sellaista ihmismassaa.  

Vierailija
4244/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realistiset ihmiset voisivat jututtaa armeijan käyneitä ihmisiä, jos haluavat varautua siihen, jos olemme pahemmassa jamassa, kuin Ukraina.

Tilanteen ollessa oikeasti ja kunnolla päällä hakeudutaan siviilihenkilöinä vähempiarvoisille paikoille turvaan. Eli lappiin/ harvaanasutulle seudulle. Ei jäädä pyörimään kaupunkiin Mad-Maxia mirraten.

Siellähän on "Sotatila" 247.

Ei metsäleireillä ole, kuin riuku ja luxusta on perinteinen huussi.

Armeijakin marssii vatsallaan, säähän soveltuvalla vaatetuksella ja sen jälkeen hakeutuu telttoihin. Ulostaminen on se pienin murhe. Vettä saa Suomessa, vaikka mistä ja sitä jokainen osaa keittää.

Ja kyllä. Minä ainakin pystyn suunnistamaan noilla edellämainituilla kartoilla. Yksi iso kartta kulkee helpommin mukana, kuin miljoona pientä. Kyllä moni muukin. Suomesaa ei ole niin isoja maastollisia ja vaikeita esteitä, että niitä ei helpohkosti kierrä ja selvitä 1:250000, tai 1:400000 kartastakin.

Kunnon myllerryksen ollessa päällä menee kännykät käyttökieltoon, jottei vihollinen paikanna. Toinen seikka on, että tukiasemia laitetaan kiinni.

Ainakin minun alakoulussa opetettiin kartan ja kompassin käyttö. En tiedä, miten nykyaikana ja miksi sitä on ketjussa alapeukutettu. Liekö diginatiivit lukemassa.

Tästä keskustelusta käy ilmi "Kaikki mulle heti nyt" ihmisten ajatusmaailma monilta osin.

Yksi seikka on, että paskan osuessa tuulettimeen, heidän pitäisi repiä vähintään peräkärryä perässä, jotta kaikki hamstrattu tavara kulkeutuu mukana.

Oman koulutushaaran kollegat pärjäävät rinkassa kulkevilla tavaroilla helposti viikon, jotka sisältävät ruoat ja vaatetuksen. Luonnonantimia hyväksi käyttäen pidemmällekin. Taisteluvyössä kulkee sitten siviileille "Tarpeeton" materiaali, poislikien pakki& lusikkahaarukka.

Nyt on haastavimmat kelit. Märkää/ tuulee/ pimeää. Menkää laavuille ja nuotiopaikoille tulitikkujen ja puukon kera. Vuolkaa/ kerätkää syttöjä ja koittakaa saada tulet aikaiseksi. Tulet saa pintamärkiinkin puihin. Sitten on mielikuvitus rajana, jos vaikka Trangialla haluaa kokeilla ruoanlaittoa. Vaihtelua viikonloppuun. Huomaatte tuonkin vievän alussa kohtalaisesti aikaa.

Viikon- parin ruoat rinkassa kaikkineen tykötarpeineen, tulenteot, leposijan rakentamiset ja niin edelleen= voi alkaa laskemaan realistista maksimisiirtymää (Maastossa) A->B. Talvella suksilla nopeahkoa. Kesällä kävellen, voi olla yllättävänkin hidasta. Avoimilla teillä ei kukaan vihollista pelkäävä kävele. Ainiin. Suomessa ei tehdä Ukrainan virheitä, pitämällä koko kaupunki valaistuna vihollista varten. Silloin ollaan jo sähköt poikki/ omavaraisia, jos tiedossa on morkulaa niskaan.

Vierailija
4245/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, keski-ikäinen tanakanpuoleinen naisihminen pärjään rinkkaan mahtuvalla varustuksella räntäsateisessa suomalaisessa maastossa pari viikkoa, osin kiukutellen ja jurputtaen, mutta suht terveenä ja ilman vammoja, olen testannut. Osaan lukea karttaa ja kompassia, harvoin edes tarvitsen kompassia, kun ilmansuuntia voi yleensä päätellä luonnosta. Näin marraskuisena tasaharmaana päivänä se ei oikein onnistu, kun ei edes varjoja ole (kompassin voi tehdä myös neulasta magneetin avulla, olen testannut). Noilla maantiekartoilla, mitä olen vaellusaikoina kerännyt, pärjää ihan hyvin metsässäkin - monet ovat jo useampaan kertaan maininneet, että ei niitä joka ikistä kiveä ja kantoa tarvitse olla merkittynä, vesistöt, tiet ja suot jo antavat ihan hyvän osviitan mihin mennä. En nyt muista mitä mittakaavaa ne paperikartat ovat, mutta niitä oli liki maakunnittain, esimerkiksi meillä on erikseen Käsivarren ja Pohjois-Lapin kartat. Ihan olivat huoltoasemilla myytäviä vielä 90-luvulla. Mutta mä oon dinosaurus.

Kun tarkoitus tuskin on 3 metrin tarkuudella suunnistaa, niin tuollaisella pärjää hyvin, tuollaisella suunnistettiin vaelluksillakin, oli niihin tunturit merkattu. (koulusuunnistuksessa en käyttänyt kompassia, koska suunnistuskarttaa oli hiin helppo lukea, pelkkein maamerkkien avulla tiesi koko ajan missä oli menossa)

Jos koko perhe joutuisi karkaamaan metsiin, niin eihän silloin jokaisen tarvitsisi raahata mukanaan kaikkea. Yksi teltta riittäisi, yksi-kaksi risukeitintä/trangiaa, ja siis siihen yhteen/kahteen trangiaan polttoainetta, ei jokaisen tarvitse raahata myös laitetta mukanaan. Yhdellä pressu, toisella teltta, kolmannella kuivamuonat, kaikilla oma makuupussi, vaatetta, vettä jne.

Mutta en kyllä ihan äkkiä keksi, miksi meidän pitäisi keskeltä korpea lähteä vielä keskemmäs korpea? Ei tänne nouse edes tulvavesi eikä (itämerelle mahdoton) tsunamikaan.

Vierailija
4246/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina ne armeijan käyneet luulee olevansa jotain rambo survivalisti yksinäisiä susia heti kun ovat kykkineet yhden yön metsässä? Että jos joku on preppaaja eikä varsinaisesti survivalisti, pitää yllä kotivaraa tiettyjä tilanteita varten, niin se on muka hölmöläisten hommaa, ja tarkoittaa ettei kyseinen henkilö olisi valmis tai kykenevä lähtemään liikkeelle, ainakaan ilman sitä kotivaraansa, jos tilanne olisi sellainen.

On se prkle kun pitää olla niin täynnä omaa paremmuuttaan niin ei näe muuta. 🥱

Vierailija
4247/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realistiset ihmiset voisivat jututtaa armeijan käyneitä ihmisiä, jos haluavat varautua siihen, jos olemme pahemmassa jamassa, kuin Ukraina.

Tilanteen ollessa oikeasti ja kunnolla päällä hakeudutaan siviilihenkilöinä vähempiarvoisille paikoille turvaan. Eli lappiin/ harvaanasutulle seudulle. Ei jäädä pyörimään kaupunkiin Mad-Maxia mirraten.

Armeijakin marssii vatsallaan, säähän soveltuvalla vaatetuksella ja sen jälkeen hakeutuu telttoihin. Ulostaminen on se pienin murhe. Vettä saa Suomessa, vaikka mistä ja sitä jokainen osaa keittää.

Ja kyllä. Minä ainakin pystyn suunnistamaan noilla edellämainituilla kartoilla. Yksi iso kartta kulkee helpommin mukana, kuin miljoona pientä. Kyllä moni muukin. Suomesaa ei ole niin isoja maastollisia ja vaikeita esteitä, että niitä ei helpohkosti kierrä ja selvitä 1:250000, tai 1:400000 kartastakin.

Kunnon myllerryksen ollessa päällä menee kännykät käyttökieltoon, jottei vihollinen paikanna. Toinen seikka on, että tukiasemia laitetaan kiinni.

Ainakin minun alakoulussa opetettiin kartan ja kompassin käyttö. En tiedä, miten nykyaikana ja miksi sitä on ketjussa alapeukutettu. Liekö diginatiivit lukemassa.

Tästä keskustelusta käy ilmi "Kaikki mulle heti nyt" ihmisten ajatusmaailma monilta osin.

Yksi seikka on, että paskan osuessa tuulettimeen, heidän pitäisi repiä vähintään peräkärryä perässä, jotta kaikki hamstrattu tavara kulkeutuu mukana.

Oman koulutushaaran kollegat pärjäävät rinkassa kulkevilla tavaroilla helposti viikon, jotka sisältävät ruoat ja vaatetuksen. Luonnonantimia hyväksi käyttäen pidemmällekin. Taisteluvyössä kulkee sitten siviileille "Tarpeeton" materiaali, poislikien pakki& lusikkahaarukka.

Nyt on haastavimmat kelit. Märkää/ tuulee/ pimeää. Menkää laavuille ja nuotiopaikoille tulitikkujen ja puukon kera. Vuolkaa/ kerätkää syttöjä ja koittakaa saada tulet aikaiseksi. Tulet saa pintamärkiinkin puihin. Sitten on mielikuvitus rajana, jos vaikka Trangialla haluaa kokeilla ruoanlaittoa. Vaihtelua viikonloppuun. Huomaatte tuonkin vievän alussa kohtalaisesti aikaa.

Viikon- parin ruoat rinkassa kaikkineen tykötarpeineen, tulenteot, leposijan rakentamiset ja niin edelleen= voi alkaa laskemaan realistista maksimisiirtymää (Maastossa) A->B. Talvella suksilla nopeahkoa. Kesällä kävellen, voi olla yllättävänkin hidasta. Avoimilla teillä ei kukaan vihollista pelkäävä kävele. Ainiin. Suomessa ei tehdä Ukrainan virheitä, pitämällä koko kaupunki valaistuna vihollista varten. Silloin ollaan jo sähköt poikki/ omavaraisia, jos tiedossa on morkulaa niskaan.

Siellä huoneen nurkassa on todennäköisesti semmoinen laatikko tai levy, johon saa kuvan. Sitä kutsutaan televisioksi. Illalla sieltä tulee semmoinen ohjelma, kuin uutiset. Suosittelen joskus katsomaan. 

1. Ukrainalaiset asuvat yhä edelleen pääosin kaupungeissa, koska kaupunkeihin pystytään järjestämään ruokahuolto yms. He eivät todellakaan ole levinneet ympäri metsiä ja peltoja telttakyliin.

2. Miksi sä kuvittelet, että vihollinen jäljittäisi juuri sinun, yhden pakenevan siviilin, kännykkäsignaalia ja lähettäisi joukkoja juuri sinun perääsi. Sulla taitaa olla jonkinmoinen rambokompleksi.

3. Millaista suunnistusta ajattelit tehdä sillä 1:400 000 kartalla? Se on siis ihan perus GT-kartta, johon on boldattu suosittuja pyöräretkeilyreittejä, kuten Saariston rengasreitti. Varsinkin, kun sanoit, ettet liiku teitä pitkin. Kyllähän sillä pystyy ottamaan suunnan Tampereelta Jyväskylään ja jos osuu Päijänteeseen on liian idässä, mutta paljon tarkempaan sillä ei pysty. Et pysty esimerkiksi sillä leuhkimallasi peilikompassissa ottamaan suuntimia, koska karttaan ei ole merkattu kukkuloita, mastoja yms. mistä suuntimat yleensä otetaan. 

4. Kaupungien pimentäminen pommituksilta suojautumiseksi toimi jotenkuten vielä 2. maailmansodassa, kun pommikoneilla ja tykistölläkin oli vain paskat kartat ja kompassit. Nykyään jopa venäläisillä on GPS:t ja he kyllä löytävät perille. Heillä ei ehkä ole teknologiaa sijoittaa ohjustaan juuri oikeasta ikkunasta presidentin linnaan sisään, mutta kyllä he Helsingin kokoiseen maaliin osuvat. 

Mikään sota ei maailman historiassa ole toiminut niin, että siviilit katoavat sodan ajaksi metsiin piiloon, koska a) metsiä ei pystytä huoltamaan b) siviileitä tarvitaan pitämään sotatalous pyörimässä. 

Ota siis asioista selvää ja lopeta nuo järjettömät rambounelmasi, joissa koko Venäjän armeija jahtaa sinua, kunnes omin pikkukätösin tuhoat sen ja kansa juhlii sinua. 

Vierailija
4248/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä huoneen nurkassa on todennäköisesti semmoinen laatikko tai levy, johon saa kuvan. Sitä kutsutaan televisioksi. Illalla sieltä tulee semmoinen ohjelma, kuin uutiset. Suosittelen joskus katsomaan. 

1. Ukrainalaiset asuvat yhä edelleen pääosin kaupungeissa, koska kaupunkeihin pystytään järjestämään ruokahuolto yms. He eivät todellakaan ole levinneet ympäri metsiä ja peltoja telttakyliin.

2. Miksi sä kuvittelet, että vihollinen jäljittäisi juuri sinun, yhden pakenevan siviilin, kännykkäsignaalia ja lähettäisi joukkoja juuri sinun perääsi. Sulla taitaa olla jonkinmoinen rambokompleksi.

3. Millaista suunnistusta ajattelit tehdä sillä 1:400 000 kartalla? Se on siis ihan perus GT-kartta, johon on boldattu suosittuja pyöräretkeilyreittejä, kuten Saariston rengasreitti. Varsinkin, kun sanoit, ettet liiku teitä pitkin. Kyllähän sillä pystyy ottamaan suunnan Tampereelta Jyväskylään ja jos osuu Päijänteeseen on liian idässä, mutta paljon tarkempaan sillä ei pysty. Et pysty esimerkiksi sillä leuhkimallasi peilikompassissa ottamaan suuntimia, koska karttaan ei ole merkattu kukkuloita, mastoja yms. mistä suuntimat yleensä otetaan. 

4. Kaupungien pimentäminen pommituksilta suojautumiseksi toimi jotenkuten vielä 2. maailmansodassa, kun pommikoneilla ja tykistölläkin oli vain paskat kartat ja kompassit. Nykyään jopa venäläisillä on GPS:t ja he kyllä löytävät perille. Heillä ei ehkä ole teknologiaa sijoittaa ohjustaan juuri oikeasta ikkunasta presidentin linnaan sisään, mutta kyllä he Helsingin kokoiseen maaliin osuvat. 

Mikään sota ei maailman historiassa ole toiminut niin, että siviilit katoavat sodan ajaksi metsiin piiloon, koska a) metsiä ei pystytä huoltamaan b) siviileitä tarvitaan pitämään sotatalous pyörimässä. 

Ota siis asioista selvää ja lopeta nuo järjettömät rambounelmasi, joissa koko Venäjän armeija jahtaa sinua, kunnes omin pikkukätösin tuhoat sen ja kansa juhlii sinua. 

Juurikin näin ja kun tuohon lisää vielä sen, että 75% suomalaista asuu kaupungeissa, niin sepä se vasta järkevää olisi, kun "tilanteen ollessa kunnolla päällä" - mitä se sitten tarkoittaakin, miljoonat kansalaisemme lähtisivät vaeltamaan metsiin rinkat selässä. Se olisi kaikkea muuta kuin järkevää. Se ajaisi yhteiskunnan kaaokseen ja mittava määrä yhteiskunnan kriittissiä resursseja, myös armeijan ja pelastustoimen, menisi ihmisten paimentamiseen ja pelastamiseen teiltä, niiden varsilta ja metsistä sen sijaan, että nämä yksiköt voisivat keskittyä tapeellisiin hallittuihin evakuointeihin ja infrastuktuurien ylläpitämiseen kriisialueilla.

Poikkeustilanteissa mikään ei ole niin vaarallinen kuin sooloileva sankari. Ei edes se vihollinen, jonka sentään voi ampua.

Vierailija
4249/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vettä saa Suomessa, vaikka mistä ja sitä jokainen osaa keittää.

Ja näin, rakkaat lapset, saadaan aluilleen potentiaalisesti tappava epidemia.

Vaikka Suomi on "tuhansien järvien maa" juomakelpoista vettä ei silti ole kaikkialla tuosta noin vaan keittämällä ja tuollainen luulo kostautuu nopeasti potentiaalisesti hengenvaarallisena vatsatautina. Esimerkiksi erilaiset levät, kuten sinilevä, on levinnyt laajalti ympäri Suomen. Sinilevän myrkyt eivät katoa keittämällä. Sinilevää ei myöskään aina tunnista, vaikka niin luulisi.

Lammet ovat myös eläinten juomapaikkoja. Se tarkoittaa sitä, että vedessä saattaa olla eläinten ulostetta, joka ei näy eikä maistu, mutta tuntuu kyllä kun vettä on juonut. Järvivettä ei suositelle juomavedeksi kuin hätätilanteessa ja silloinkin vesi pitäisi kuumentaa 130-asteiseksi (5 minuuttia), jotta bakteeri-itiöit tuhoutuvat varmasti. Vesisuodattimetkaan eivät puhdista kaikkia mikrobeja ja itse suodatin pitäisi vaihtaa säännöllisesti jotta siitä ei tule bakteeripesää itsessään.

4250/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautujia ja varautumista näyttää olevan montaa sorttia. Helppo arvostella toisten suunnitelmia kun ei tiedä mihin tapahtumiin he ovat mielessään valmistautuneet. Toiset varautuu siihen, että sähköt on pari päivää poissa ja toiset siihen, että yhteiskunta on lopullisesti romahtanut. Tai jotain siltä väliltä. Siis kyssäri niille, jotka kehtaa vastata: millaisiin poikkeusoloihin olet mielessäsi tai jopa käytännössä varautunut? Vastaan malliksi itse omaan kysymykseeni: Täytyy tulla toimeen pari viikkoa ilman sähköä ja yhteiskunnan palveluita. Sitten asiat palaavat suunnilleen ennalleen.

Vastaan kyssäriin: pitää voida tulla toimeen sen mainitsemasi kaksi viikkoa ilman sähköä ja palveluita. Jos sen jälkeen ei asiat palaa suunnilleen ennalleen, niin kyseessä on sellainen kriisi, että pitää alkaa kunnella, mitä viranomaiset sanovat. Kriisiajalle on olemassa hyvät väestönsuojelusuunnitelmat ja minun täytyy vain luottaa siihen, että ne toimivat ainakin jotenkin. Kuulostaa passiiviselta vain odotella että esim. tulee evakuointi, mutta ei siitä mitään tule, jos kaikki alkavat leikkiä sankaria ja lähteä metsiin piileskelemään risukeittimen kanssa.

Koronan aikana testasin ja pohdin omavaraisuuttani ja totesin että kaksi viikkoa meni aivan mainiosti. 

Tositilanteessa miettisin, jäisinkö kaupunkikotiin, lähtisinkö 50 km päähän haja-asutusalueelle sukulaisen luo vai lähtisinkö mökille, jossa voin olla kevyesti puoli vuotta jos ruokaa riittää (talvenkin yli selviäisin jotenkin puulämmityksellä). Riippuu kriisistä ja uhista: vyöryvätkö tankit itärajan yli, pommitetaanko kaupunkeja; onko koko sähköverkko alhaalla pitkän ajan; iskeekö tappava pandemia jne jne. Worst case scenario olisi yhteiskunnan täydellinen romahtaminen, mutta sen todennäköisyys on niin pieni että en usko voivani sellaiseen 100% varautua (kuka voi?).

4251/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mummoon kannattaa pitää hyvät välit

Miesten muoti- ja tyylivinkit: https://vuodenmies.com

Vierailija
4252/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli hyvä vinkki, että kannattaa ostaa etikkaa ja hillosokeria kotivaraan jos on pakastanut marjoja jne ja tulee niin pitkä sähkökatko, että pakasteet sulaa eikä ulkona ole tarpeeksi pakkasta, että ne vois viedä ulos. Silloin voi tehdä niistä marjoista ja joistain vihanneksista hilloa ja etikkasäilykkeitä ja ne säilyy huoneenlämmössä. Jos siis on mahdollisuus kuumentaa liemen tai keittää hilloa. Hillosokerihan ei tarvitse kun jonkun 10 minuuttia keittoaikaa https://www.omavarainen.fi/kotivara

Vierailija
4253/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uros Kotka kuten kovia jätkiä nimitellään löytää aina ruokaa hädässäkin.

4254/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli hyvä vinkki, että kannattaa ostaa etikkaa ja hillosokeria kotivaraan jos on pakastanut marjoja jne ja tulee niin pitkä sähkökatko, että pakasteet sulaa eikä ulkona ole tarpeeksi pakkasta, että ne vois viedä ulos. Silloin voi tehdä niistä marjoista ja joistain vihanneksista hilloa ja etikkasäilykkeitä ja ne säilyy huoneenlämmössä. Jos siis on mahdollisuus kuumentaa liemen tai keittää hilloa. Hillosokerihan ei tarvitse kun jonkun 10 minuuttia keittoaikaa https://www.omavarainen.fi/kotivara

Erittäin hyvä pointti! Meillä on aina käytetty natriumbentsoaattia säilöttäessä, eli vanhaa kunnon Atamonia ja miksei myös Melatinia kannata hankkia säilöntää varten jemmaan. Säilyvät hyvin! ;)

Vierailija
4255/7620 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, löytyy molempia ihan riittävästi, ja tavallista sokeria noin 20kg lisäksi. Ja suolaa noin 15kg. Suolaa voisi olla enemmänkin, mutta juuri nyt ei ole sille paikkaa.

Vierailija
4256/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina ne armeijan käyneet luulee olevansa jotain rambo survivalisti yksinäisiä susia heti kun ovat kykkineet yhden yön metsässä? Että jos joku on preppaaja eikä varsinaisesti survivalisti, pitää yllä kotivaraa tiettyjä tilanteita varten, niin se on muka hölmöläisten hommaa, ja tarkoittaa ettei kyseinen henkilö olisi valmis tai kykenevä lähtemään liikkeelle, ainakaan ilman sitä kotivaraansa, jos tilanne olisi sellainen.

Armeijassa ollaan useita kuukausia metsässä ja opetetaan siellä elämisen jalo taito.

Niimpä. Nuo kerrostalosurvivalistit kuvittelevat pärjäävänsä vessapaperin ja toimivan wc:n kanssa ydinsodastakin 🤣

Vierailija
4257/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomi on "tuhansien järvien maa" juomakelpoista vettä ei silti ole kaikkialla tuosta noin vaan keittämällä ja tuollainen luulo kostautuu nopeasti potentiaalisesti hengenvaarallisena vatsatautina. Esimerkiksi erilaiset levät, kuten sinilevä, on levinnyt laajalti ympäri Suomen. Sinilevän myrkyt eivät katoa keittämällä. Sinilevää ei myöskään aina tunnista, vaikka niin luulisi.

Lammet ovat myös eläinten juomapaikkoja. Se tarkoittaa sitä, että vedessä saattaa olla eläinten ulostetta, joka ei näy eikä maistu, mutta tuntuu kyllä kun vettä on juonut. Järvivettä ei suositelle juomavedeksi kuin hätätilanteessa ja silloinkin vesi pitäisi kuumentaa 130-asteiseksi (5 minuuttia), jotta bakteeri-itiöit tuhoutuvat varmasti. Vesisuodattimetkaan eivät puhdista kaikkia mikrobeja ja itse suodatin pitäisi vaihtaa säännöllisesti jotta siitä ei tule bakteeripesää itsessään.

Ja näin rakkaat lapset luodaan joukkohysteria. Kirjoittajalla lienee 30 piikkiäkin otettuna.

Ja kyllä ihmiset kuolivat ennen monta kertaa sukupuuttoon, viela muutama vuosikymmen sitten meitä ei ollut vielä olemassa.

Vierailija
4258/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa ollaan useita kuukausia metsässä ja opetetaan siellä elämisen jalo taito.

Niimpä. Nuo kerrostalosurvivalistit kuvittelevat pärjäävänsä vessapaperin ja toimivan wc:n kanssa ydinsodastakin 🤣

Asun armeijan "vieressä" ja voin kertoa, että ehkä yksi tuhannesta alokkaasta saa koulutuksen, jota tuossa ylempänä kuvataan. Loput hytisevtä puolijoukkueteltoissa ja tilaavat pizzataksin tuomaan illalla ruokaa, kun päivällä on sotkun munkit syöty, kun sotilaskotisisaret ovat ne käyneet sinne metsään tuomassa.

Vierailija
4259/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottiko äijjä kolhua?

Vierailija
4260/7620 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin rakkaat lapset luodaan joukkohysteria. Kirjoittajalla lienee 30 piikkiäkin otettuna.

Ja kyllä ihmiset kuolivat ennen monta kertaa sukupuuttoon, viela muutama vuosikymmen sitten meitä ei ollut vielä olemassa.

Taas sinä salaliittohullu täällä jankkaamassa. Amhu ihtesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan