Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7622)
Vierailija kirjoitti:
Säilykkeiden ym. hamstraaminen on hönöjen hommaa, koska ne on nopeasti syöty pois.
Ihminen selviää paastoamalla monta viikkoa, kunhan saa vettä. Mitä enemmän läskiä on, sitä kauemmin vararavintoa riittää. Nyt voit vihdoin iloita vararenkaasta vyötärölläsi. Opettele paastoamaan, niin et joudu paniikkiin heti kun ne hernekeittopurkit on syöty.
Opettele tunnistamaan luonnosta syötäviä kasveja. Niitä on paljon (siis paljon enemmän kuin nokkonen ja voikukka!) ja vanhakansa on niiden voimalla selvinnyt pahimpien päivien yli. Toimii keväästä pitkälle syksyyn.
Jos haluat varastoida kotiin jotain, niin varastoi siemeniä. Ne ovat halpoja, vievät vähän tilaa ja säilyvät lähes ikuisesti. Niissä on paljon hyviä rasvoja, proteiinia ja vitamiineja. Idättämällä siemeniä saat nopeasti virheää, ravinteikasta ruokaa. Elät näillä todennäköisesti pidempään kuin säilykkeillä, joissa ei ole mitään ravintosisältöä.
Pitkittyneessä kriisissä vain ne pärjäävät, joilla on tiedot ja taidot. Hanki etukäteen pula-ajan keittokirja, esim. Martat ovat sellaisen julkaisseet. Sitten vaan pettuleipää paistelemaan.
Siittä vaan kaatamaan maanomistajien puut. Eiku. Siittä vaan verkot mereen, eiku.
Siittä vaan metsästämään. Eiku. Siittä vaan keräämään pelloilta viljat. Eiku
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Entä miten aiotte hoitaa lääkkeet? Itse tarvitsen psykoosilääkitystä ja paria muuta.
Ap
Ei varmaan pysty muuta kuin hakemaan maksimimäärät aina kerralla apteekista?
Mitä kaikkea olette kuivattaneet? Mietin tätä vaihtoehtoa kun pakastin on täynnä.
Kuivattanut hedelmiä, porkkanaa, sipulia, valkosipulia mm.
Pääpointti on se, että kun sitä yhteiskunnan apua tarvitsisi, niin sitä ei ole saatavilla.
Ihan turha kuvitella, että jos jotain isompaa sattuu niin mukamas "kunta" sitten
jelppii. Saatte nähdä.
On tultava toimeen omillaan. Me ruvettiin keräilemään tarpeita, ruokaa ja vetta noin viitisen vuotta sitten. Nykyään se menee automaattisesti, ei tarvitse enää kuluttaa energiaa mihinkään erityiseen suunnitteluun tms. Tuntuu ihan kivalta, että kotona on kaikkea, jos jotakin sattuu eikä yhteiskunta enää toimikaan normaalisti.
Se ns 3 päivän reppu. Laittakaa sinne eteiseen valmiiksi ja pärjäätte sillä
Vierailija kirjoitti:
Se ns 3 päivän reppu. Laittakaa sinne eteiseen valmiiksi ja pärjäätte sillä
Oliko tuon tarkoitus olla vitsi? Ei muuten naurata.
Mihin on tarkoitus lähteä sen repun kanssa ja jaksaako kaikki kantaa tarvitsemansa, onko kokeiltu?
Toivottavasti se paska putoaa suoraan päälle ja kuolen nopeasti ja kivuttomasti. Kauheinta olisi jäädä katselemaan kurjuutta ja tappelemaan hernaripurkista, kun meno vain menee hurjemmaksi selviytymistaistelussa.
Pieniin yllättäviin tilanteisiin pidän kyllä kotivaraa, esim kuivatavaraa on aina avattu ja avaamaton paketti plus säilykkeitä. Löytyy myös trangia, kynttilät, tikut, grilli ja puita, vesikanistereja mitä täytellä tulehduskipulääkkeitä ja ensiaputarvikkeita ja vähän käteistä.
Ainoa mitä mietin on, että pitäisikö olla pari halpaa prepaid liittymää, koskaan ei tiedä mikä lakkaa toimimasta.
"Tuntuu ihan kivalta, että kotona on kaikkea, jos jotakin sattuu eikä yhteiskunta enää toimikaan normaalisti.[/quote]"
Mutta jos oikein hyvin varustaudut, niin siellä teidän kotona on myös kutsumattomia vieraita. Jotka syö teidän varastot.
Kannattaa printata kaikki parhaat av.n ketjut säilöön niin voi lukea niitä ydintalven iskiessä
Kertokaa jos olen väärässä. Muistelen lukeneeni jostain että aikoinaan sodan alkaessa kaikki kotitaoudet käytiin läpi ja varastot vietiin valtion taholta.
Esim. Sokeria sai olla vain 2 kg, muut vietiin armeijan käyttöön.
Naispreppaaja Helsingistä täällä.
Eiköhän suurin osa arkielämän preppaajista ole naisia, kun naisethan ovat kotirintamaa aina pyörittäneet.
Sen 3:n päivän repun tarkoitus on tarjota juuri ne välttämättömät hengissäpysymis edellytykset vuodenajan mukaan. 3 ekaa päivää ovat todella pahassa tilanteessa ratkaisevat. Se napataan mukaan jos tulee äkkilähtö, heitetään autoon tai juostaan ja lujaa, jos ihan helvetti on irti ( esim sotatilanne, luonnonmullistus tms. Loppu selviytyminen on sitten taidoista ja sisusta kiinni
Miehenä kannan koko porukan tavarat tarvittaessa. Tosin juuri tällä hetkellä sinkkuna ollessa ei tarvitse kuin yhden teini-ikäisen muksun tavarat kantaa, jos sellainen tilanne tulisi joskus eteen. Niin pitkä kokemus selviytymis jutuista, että kaikki on koeteltu kyllä.
Ja se 3 päivää on aikalailla yleismaailmallinen hyväksi havaittu aika. Eri valtioiden armeijoissa, luonnonmullistusten ( mm. maanjäristykset, tsunamit, hurrikaanit ) kohdalla
Kommentoisin vielä, että jos kuvitellaan oikein kusinen pitkäkestoinen tilanne, niin etsimään täytyy lähteä kämpästä muita samanlaisia, jotka haluavat selviytyä eivätkä jää tuleen makaamaan.
Porukassa on kuitenkin voimaa. Tarvitaan kaikilta aloilta asiantuntemusta jne..
Mun marjapensaaseen parvekkeella ei tullut yhtään marjoja. Se siitäkin omavaraisuuden mahdollisuudesta....
Itse olen nainen Helsingin suunnalta. Ketjusta olin olettanut monen muunkin olevan nainen.
Olen itsekin miettinyt, miten selviydyn ruoanlaitosta ilman sähköä. Omasta asunnostani löytyy takka: voisin takassa lämmittää makkaraa tai foliossa ”uuniperunoita”. Meillä on ulkona kaasugrillin, jossa voi valmistaa ruokaa niin kauan kuin kaasupullossa on kaasua jäljellä. - Täytyykin ostaa reserviin toinen varakaasupullo.
Vesikatkoksestakin selviytyisin, koska asumme järven rannalla. Varastossa on noin 18 juomapulloa, joten lyhyen aikaa pullojuomat auttavat. Ongelma on, jos järvivesi olisi saastunutta eikä se puhdistuisi edes keittämällä.
Lääkekaappi voisi olla runsaampi. Minulla on joditablettejakin ja haavojen desinfiointiainetta.
Radio löytyy. isoja Paristoja voisi olla reservissa enemmän.
Samoin onki pitäisi hommata, jotta mies voisi onkia kalaa ruoaksi.
Metsästä saan kyllä keräämällä sieniä marjoja ja villiyrttejä ravinnoksi.
Ongelma on, jos järvivesi olisi saastunutta eikä se puhdistuisi edes keittämällä.
-Sinilevää ei poista mikään konst.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on, jos järvivesi olisi saastunutta eikä se puhdistuisi edes keittämällä.
-Sinilevää ei poista mikään konst.
https://www.utupub.fi/handle/10024/144540
Hmmm... kun ei edes idä mikään muu kuin gm.?
Aika harvinaista lukea prepperinaisesta.
En kerro omista valmistautumisistani sen enempää kuin, että autotallin alla on tila josta kukaan ei tiedä mitään.