Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7620)
Treenatkaa ja asein varustautukaa.
Vierailija kirjoitti:
Päästiin muuttamaan kaupungista maalle viime vuonna tähän aikaan. Otettiin melkein heti kanoja ja nythän ne munii jo meille ruokaa ihan mukavasti. Myös kesäkurpitsaa kasvatin hieman..mietin vain sitä että että mikä on järkevintä kasvatettava, noin kun miettii omaa työpanostaan ja lopputuotteen kalorimäärää..esim se että kerää yrttejä tuntitolkulla mutta ei niistä paljoa mahan täytettä saa kun taas esim kasvattaisi lihakaneja.
Sitten mietin sellaista jos piilottaisi maahan jonkun säilykekätkön, mutta miten sen tekisi toimivaksi. Jos pakkaan säilylleet tynnyriin ja hautaan maahan niin pärjääkö ne siellä kun on pakkasta. Mietin tämmöistä kätköä ikään kuin viimeiseksi toivoisi, kun kaikki muu on syöty ja lisää ruokaa ei ole näköpiirissä mistään suunnasta.Toivon ajatuksia aiheesta.
Kaiva maahan vanha pakastin tai jääkaappi. Ei jäädy.
Kotiviinipaketti, jos ei pääse kauppaan hakemaan olutta.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä...
Ajattelin että alan vähitellen listata ja hankkia juuri näitä jokapäiväisessä elämässä tarvittavia asioita (vessapaperi, nenäliinat, patterit, sulakkeet, tulitikut, saippua jne.) sekä lääkkeitä yms (särkylääkkeet, laastarit, ensiaputarvikkeet, käsidesi jne.) ja elintarvikkeita / vettä (kaikkea mitä voi säilöä, myös koirille. ).
En tiedä miksi tämä nyt mietityttää, ehkä olen tulossa vanhaksi. Ennen nimittäin naureskelin kaikille kotivara- asioille.
Kaasunaamari, kovaääninen, vedensuodatin, separaattori, Kiipeli, teurastusvälineet, välineet nahkain käsittelyä varten, sähköaggregaatti, kidekone, sammutusvälineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset on jo laatineet meille kotivara-listan, ei tarvi keksiä atomikelloa uudelleen.
Mutta mitä muuhun tulee, varautuminen riippuu täysin siitä, millaisen katastrofin kuvittelee tulevaksi.
Onko se hyökkäys: tarvitaan aseita ja muureja. Onko se nälänhätä: tarvitaan kanala ja kasvimaa. Onko se sähkökatko: tarvitaan kaasuliesi ja kynttilöitä.
aika random-aihe, sanoisin.
Kiitos ylimalkaisesta ja nihilistisestä vastauksestasi, näitä mainitsemiasi kysymyksiä tässä nimeomaan yritetään pohtia. Itselläni ollut juuri kaltaisesi ylenkatsova ja vähättelevä asenne näihin päiviin asti.
Ap
...uups. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Olen oikeasti pahoillani, ap. Ei ollut tarkoitus ylenkatsoa, koska aloituksesi on hyvä.
Mut tää on aika hankala aihe, jos ei tiedä mihin on varautumassa. Halusitko siis keskustella siitä, että mikä on sellainen realistinen uhka, johon kannattaa varautua? Koska se on erittäin hyvä kysymys, ja sitä olen perheeni kanssa itsekin miettinyt.
Kotivara on itsestäänselvyys, mutta mitä sen lisäksi? Aiempi sanoi, että tarpeeksi bensaa, että pääsee Norjaan. Mulla on reitti jo kartalta katsottuna.
Mikä ap susta on meidän pahin uhka?
Kiitos selventävästä vastauksestasi. Minä kyselen, koska edes tuo kotivara ei ole ollut itsestäänselvyys. Olen lähinnä hekotellut moisille ajatuksille. Nyt mieli on muuttumassa (ikää yli 40, nuoruuden huolettomuus ilmeisesti väistymässä jne.) En edes tiedä mikä mielestäni olisi pahin uhka. Ydinonnettomuus tai pandemia.
Kiitos ettet suuttunut :D
Jos listaan mun pahimpia skenaarioita, ne olisi ehkä
-maanlaajuinen pitkä sähkökatko (sis. pankkikorttilaitteiden lamaannuksen)
-netin kaatuminen
-pandemia
-joku maailmankauppaan vaikuttava iso ongelma (pandemia, poliittinen hässäkkä), mikä lakkauttaa elintarviketuonnin
-vihamielisen valtion hyökkäys, okei tätä ei melkein uskalla ajatella
Sähkökatkosta selviää puulämmityksellä, käteisellä, kotivaralla, lääkevarastolla, omalla kaivolla.
Pandemia, sama juttu, eristäytyminen maalle, jossa kotivara jne.
Muihin ongelmiin vastaus on Norja. Ehkä.
Entä ystävällismielisen valtion hyökkäys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset on jo laatineet meille kotivara-listan, ei tarvi keksiä atomikelloa uudelleen.
Mutta mitä muuhun tulee, varautuminen riippuu täysin siitä, millaisen katastrofin kuvittelee tulevaksi.
Onko se hyökkäys: tarvitaan aseita ja muureja. Onko se nälänhätä: tarvitaan kanala ja kasvimaa. Onko se sähkökatko: tarvitaan kaasuliesi ja kynttilöitä.
aika random-aihe, sanoisin.
Kiitos ylimalkaisesta ja nihilistisestä vastauksestasi, näitä mainitsemiasi kysymyksiä tässä nimeomaan yritetään pohtia. Itselläni ollut juuri kaltaisesi ylenkatsova ja vähättelevä asenne näihin päiviin asti.
Ap
...uups. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Olen oikeasti pahoillani, ap. Ei ollut tarkoitus ylenkatsoa, koska aloituksesi on hyvä.
Mut tää on aika hankala aihe, jos ei tiedä mihin on varautumassa. Halusitko siis keskustella siitä, että mikä on sellainen realistinen uhka, johon kannattaa varautua? Koska se on erittäin hyvä kysymys, ja sitä olen perheeni kanssa itsekin miettinyt.
Kotivara on itsestäänselvyys, mutta mitä sen lisäksi? Aiempi sanoi, että tarpeeksi bensaa, että pääsee Norjaan. Mulla on reitti jo kartalta katsottuna.
Mikä ap susta on meidän pahin uhka?
Kiitos selventävästä vastauksestasi. Minä kyselen, koska edes tuo kotivara ei ole ollut itsestäänselvyys. Olen lähinnä hekotellut moisille ajatuksille. Nyt mieli on muuttumassa (ikää yli 40, nuoruuden huolettomuus ilmeisesti väistymässä jne.) En edes tiedä mikä mielestäni olisi pahin uhka. Ydinonnettomuus tai pandemia.
Kiitos ettet suuttunut :D
Jos listaan mun pahimpia skenaarioita, ne olisi ehkä
-maanlaajuinen pitkä sähkökatko (sis. pankkikorttilaitteiden lamaannuksen)
-netin kaatuminen
-pandemia
-joku maailmankauppaan vaikuttava iso ongelma (pandemia, poliittinen hässäkkä), mikä lakkauttaa elintarviketuonnin
-vihamielisen valtion hyökkäys, okei tätä ei melkein uskalla ajatella
Sähkökatkosta selviää puulämmityksellä, käteisellä, kotivaralla, lääkevarastolla, omalla kaivolla.
Pandemia, sama juttu, eristäytyminen maalle, jossa kotivara jne.
Muihin ongelmiin vastaus on Norja. Ehkä.
Entä ystävällismielisen valtion hyökkäys?
Vierailija kirjoitti:
Päästiin muuttamaan kaupungista maalle viime vuonna tähän aikaan. Otettiin melkein heti kanoja ja nythän ne munii jo meille ruokaa ihan mukavasti. Myös kesäkurpitsaa kasvatin hieman..mietin vain sitä että että mikä on järkevintä kasvatettava, noin kun miettii omaa työpanostaan ja lopputuotteen kalorimäärää..esim se että kerää yrttejä tuntitolkulla mutta ei niistä paljoa mahan täytettä saa kun taas esim kasvattaisi lihakaneja.
Sitten mietin sellaista jos piilottaisi maahan jonkun säilykekätkön, mutta miten sen tekisi toimivaksi. Jos pakkaan säilylleet tynnyriin ja hautaan maahan niin pärjääkö ne siellä kun on pakkasta. Mietin tämmöistä kätköä ikään kuin viimeiseksi toivoisi, kun kaikki muu on syöty ja lisää ruokaa ei ole näköpiirissä mistään suunnasta.Toivon ajatuksia aiheesta.
Tee maakellari ,siellä säilyy kaikki.
Tuo pakastimen hautaaminen oli hyvä idea!
Meillä on tontilla kellari mutta se ei ole riittävän kylmä ruuan säilytykseen ja haluaisin nimenomaan piiloon kaivaa ne eväät, kuin orava
T. Se maalle muuttanut
It kirjoitti:
Olen karpannut muutaman kkn ja paino on pudonnut n. kilon viikossa. Suurin osa suomalaisista aikuisista on todella ylipainoisia, ja vararavintoa on kehossa rasvan muodossa jopa vuoden tarpeiksi. Niin oli myös minulla, en siis arvostele ketään. Nyt painonpudotusaikana syön melko yksipuolisesti, kun on helpompi pitää ruokahimot kurissa. Puhun siis kokemuksesta, kun sanon, että aikuinen pärjää viikkokausia rasvalla ja proteiinilla tarvittaessa. Eikä siihen tarvita painomäärissä paljoa, kannattaa katsoa rasvan kalorimäärät. Itse olen myös huomannut, että jaksaminen on huomattavasti parempi kun iso osa energiasta tulee rasvoista. Ravinnosta saatava nautinto varmasti vähenee, mutta katastrofitilanteessa sillä ei liene niin väliä. Tällä kokemuksella pakkaisin rasvat reppuun, jos lähtö tulisi. Niillä ne naparetkeilijätkin on pärjännyt. Oma kokemus on myös, että hiilarit vaan lisää nälkää ja väsymystä. Jo sen joku totesi tässä ketjussa aiemmin.
Esimerkiksi pähkinät säilyvät kylmässä hyvin ja niissä on rasvaa tiukasti pakattuna. Talviaikana niitä voi säilyttää vaikka ulkona ja elää niitä syömällä.
Itse olen kerännyt aiemmin vararavintoa, josta riittäisi kulutettavaa vaikka vuodeksi ilman kiinteää ruokaa, mutta nyt olen sulatellut sitä pois paastoamalla (ruokavarastot säilyvät pidempään). Jos esim. paastoaa joka toinen päivä, pärjää hyvin vaikka laihtuu ja käytännössä 6 kk ajan ei tarvitse kuluttaa ruokavarastoja / syödä mitään.
Ajattelen, että kriisitilanteessa on enemmän hyötyä siitä, että pystyy liikkumaan eivätkä terveysongelmat aiheuta välittömästi vaikeuksia. Esim. jos joutuu juoksemaan karkuun zombeja, se on vaikeampaa 30 kg ylipainoisena ja huonokuntoisena. Tai jos on lääkitys ja lääkkeet loppuvat, tilanne on optimaalisempi jos ei ole ylipainoa lisärasitteena.
Kannattaa pitää arvokorut yhdessä paikassa ja jos on varaa, sijoittaa kultakoruihin. Nämä kannattaa napata siihen 3 päivän reppuun mukaan valuutaksi. Ei kannata aliarvioida muiden ihmisten rikkauden ja kullanhimoa! Moni tekee hölmöjäkin vaihtokauppoja, jos tarjoat parintonnin timanttisormusta vaihdossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatin ja työn puolesta varautuminen syntyy valtaosin automaattisesti ilman isompia ponnisteluja.
Polttoainetta on varastossa normaalikäyttöä ajatellen noin puolentoista vuoden tarve, riittää tarvittaessa säännösteltynä viitisen vuotta.
Vesi tulee tällä hetkellä vesilaitoksen putkesta, mutta tarvittaessa on käytettävissä pintaveden lisäksi muutama kaivo.
Lämmitys hoituu tälläkin hetkellä puulla tosin hieman sähköllä avustettuna, mutta on helposti muutettavissa täysin sähköttömäksi. Varavoimaakin on tosin olemassa sekä aggregaatin, että aurinkopaneelien muodossa. Niillä pärjäisikin siihen asti, että saisi rakennettua tuulivoimalan.
Ruoka voidaan myös valmistaa useammassa pisteessä tulen avulla, samalla tulee lämpöä, Puuta on varastossa pilkottuna yli 5 vuoden tarve ja lisää kasvaa.
Ruokaa on eri tavalla säilöttynä, niin että pärjättäisiin reilu vuosi jos sen saanti tyystin loppuisi, siinä välissä ehtii olla jo yksi kesä jolloin täydentää varastoja jos nyt ydintalvea ei tule.
Vaihdannan välineitä pitää olla myöskin. Alkuvaiheessa toimii ihan käteinen raha. Käteisen tarpeeseen ei tarvitse tulla edes maailmanlopun olosuhteita. Pitkä pankki- tai tietoliikennealan lakko, laajat häiriöt tietoliikenteessä tai sähkönsaannissa, niin korttimaksaminen ei onnistukkaan.
Täydellisen romahduksen sattuessa raha menettää arvonsa ja sen sijaan pitää olla kultaa, hopeaa, jalokiviä yms tämän suhten itselläkin olisi parannettavaa; myös arkiset asiat kuten vaatteet tai ruoka toimivat tilanteessa maksuvälineenä.
Maastossa selviytymiskykyä löytyy samoinkuin metsästys- ja kalastustaitoja sekä välineitä.
Isompia lääkitystarpeita ei onneksi ole, ne olisivat hankalammin järjestettäviä, kun lääkehuolto ei näytä kunnolla toimivan nykyoloissakaan saati sitten kriisitilanteessa. Peruslääkkeet ja ensiaputarpeet tietysti löytyy.
Työkaluvalikoimaa ja niiden käyttötaitoa sen verran että oman infransa pystyy huoltamaan ja kehittelemään uusia selviytymiskeinoja.
Kirjallisuutta, nimenomaan kirjallisuutta. Jos täydellinen kaaos tulee niin netti lakkaa toimimasta ja sen myötä kaikki näppärät tuben selviytymis- ja rakenteluvideot katoavat bittiavaruuteen. Perinteinen kirja on sellainen formaatti, että se aukeaa myös maailmanlopun jälkeisessä maailmassa kunhan ei päästä kastumaan.
Viimeisenä vaan tärkeimpänä. Peace through superior firepower. Anarkia on kolmen lämpimän aterian päässä. Jos paska osuu tuulettimeen, niin yhteiskunta ei riennä auttamaan kun vahvempi vie hernekeittopurkin heikomman kädestä. Silloin ei auta kuin oma voima jota pitää olla riittävästi.
Mitäs siinä leuhkit "Ammatin ja työn puolesta varautumisesta". Tarkoitus oli kai jakaa yleisä hyviä vinkkejä eikä selittää kuinka hyvin itsellä asiat ovat, kun eivät kuitenkaan kaikki voi asua porakaivo pihassa.
Ja ihan hirveä tuo amerikkalaisilta opittu asenne "Peace through superior firepower." Kyllä se vain on niin, että jos minulla olisi kaksi hernekeittopurkkia ja joku nälkäinen tulisi ovelle, niin kyllä minä sen ruokani jakaisin ja kuoltaisiin sitten yhdessä nälkään, en minä sitä tappamaan rupeaisi.
Joo, näin minäkin varmaan tekisin. Ja todennäköisesti me kaksi empaattista auttajaa kuolisimme sitten ensimmäisten joukoissa, kun meitä huijattaisiin jatkuvasti :D Tai sitten me ehtisimme oppia ja muuttuisimme ihan kamaliksi.
Oletteko miettineet et pitäisikö naisena varautua poikkeusoloihin jotenkin lisätoimenpitein? Siis zombeja tuskin kiinnostaa ruokapalan sukupuoli, mutta jossain täysin kaoottisessa tilanteessa tulisi lisäturvaa sukupuolen naamioimisesta.
Esim. tukan ajeleminen, löysät vaatteet ja kynsilakan poistaminen tulee nyt ekana mieleen. Ehkä en myöskään kovaäänisesti puhuisi uusien ihmisten kanssa kuivamuonan maustamisesta ja ehdottaisi leipomista.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta moni on puhunut veden säilönnästä.
Kannattaa myös muistaa aktiivihiilisuodattimet, millä saa likavettä suodatettua. Tai kannattaa tietenkin etsiä mahdollisimman puhdasta vettä suodatettavaksi, mikä ei ole täällä vaikeaa.
Kannattaa selvittää lähistön vesistöt. esim. onko pohjavesilähteitä, ja käydä vaikka silmämääräisesti tarkistelemassa myös, että miten vaikea vedenhakureissu tulisi.
Itse olen miettinyt, että viemärit varmaan kuitenkin toimisivat, muuten olisi hyvä katsoa minne mahdolliset vessajätteet ja muut laitetaan ja laittaa vaikka pohjustettu kuoppa aluille johonkin yleiseen käyttöön. Väliaikaiseksi vessasihan käy siis vaikka kannellinen sankko ja muovipusseja, en viitsi alkaa tukkimaan jotain kälystä kellarikoppia millään kuivakäymälöillä.
Kuivakahvia pitää olla paljon. Aatelkaa, jos tulee joku pitkittynyt kriisi, eikä sais kahvia. Vois siinä mielenhallinnat pettää.
Jossain partio/retkeilykaupoissa myydään sellaisia juomapillejä, joissa on suodatin. Sellaisella voi juoda vaikka mistä rapaojasta ja saa nesteytettyä itsensä. Olettaen tietysti, ettei vesi ole saastunutta.
Talvella voi sulattaa lunta ainakin pohjoisessa ja pilkkiä kaloja vatsan täytteeksi. Voi toki olla, ettei kesällä ole enää hampaita, jos ei ole niitä marjoja kuivattuna / säilöttynä.
Kuivaaminen on muuten mainio tapa säilöä ruokaa. Ruoka kutistuu ja vie vähemmän tilaa, se on kevyttä, säilyy ilman kylmää jne.
Auringon koronapurkaus voi tuhota kaikki sähkölaiteet.
Tai vastaava ter-roritekona EMG pulssi.
Siinä on puolivuotta koko maailma sekaisin.
Tai iso tulivuori pimentää taivaan ja sähköt pois monta kuuksutta kun psneelit tuota sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Auringon koronapurkaus voi tuhota kaikki sähkölaiteet.
Tai vastaava ter-roritekona EMG pulssi.
Siinä on puolivuotta koko maailma sekaisin.
Tai iso tulivuori pimentää taivaan ja sähköt pois monta kuuksutta kun psneelit tuota sähköä.
Ilman pulssiakin saa netin kaadettua tai sähköt nurin. Se olisi iso ongelma jo yhdessä vuorokaudessa, valtavat vahingot, täysi kaaos jne.
Ajatelkaa nyt ihan meidän olosuhteissakin, miten talot jäätyisivät ja vanhukset kuolisivat pakkaseen. Ruoka loppuisi kaupoista. Puhelimella ei voisi soittaa. Netti olisi nurin. Vain käteinen kävisi, eikä sitä olisi eikä saisi mistään. Siinä alkaisi niillä vessapapereillakin olla jo vaihtoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikki on se joka ketjun järjen jättiläinen, joka ilmoittaa lähtevänsä mökille omavaraistalouteen metsästämään ja hoitamaan kasvimaata. Ei tarvinnut pettyä tässäkään ketjussa.
Mikä tuossa niin mahdoton ajatus on? Joka kesä vietän monta viikkoa mökillä lähes omavaraisesti, ei ole sähköjä eikä vesijohtoja. Polttopuuta on liiteri täynnä ja omaa metsää mistä hakea lisää. Jos joku kriisi tulisi, niin todellakin lähtisin mökille. Siellä isovanhemmatkin elivät koko ikänsä ja pärjäsivät kyllä.
Ksla loppuisi siitä järvestä parissa päivässä ainakin, kun kaikki kaupunkilaiset saisivat ihsn saman idean. Syötävän kasvattamiseen menisi "hiemsn" aikaa. Ja mitä jos olisikin talvi?
Parempihan se siellä mökillä olisi silti enempi turvassa ja lämpimässä, kuin kerrostaloasunnossa, missä mikään infra ei toimi, eikä olisi tulisijojakaan? Enempi minusta näissä on ongelmana, että mitä jos mökille ei pääsisikään? Harvalla on mökki kävelymatkan etäisyydellä.
Ap tässä.
Enpä arvannut 1.2.2020 tätä keskustelua aloittaessani minkälainen poikkeuksellinen vuosi meillä olisi edessä. Jaksamista kaikille, pysytään terveinä!