Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7622)
Nyt kannattaa täydentää varastoja, kun Suomen tilanne on rauhallisempi. Syksyllä ja talvella epidemia kuitenkin jälleen pahenee, eikä sitten kannata käydä kaupassa jonkun wc-paperin takia. Mahdollinen koronarokote kannattaa ottaa vasta talvella, kun sitä on ensin jo jaettu useampia viikkoja, niin näkee aiheuttaako se ikäviä sivuvaikutuksia. Käsidesi ja kasvomaskit on juuri nyt joissakin kaupoissa jopa alessa.
Vierailija kirjoitti:
Säilykkeiden ym. Jhamstraaminen on hönöjen hommaa, koska ne on nopeasti syöty pois.
Ihminen selviää paastoamalla monta viikkoa, kunhan saa vettä. Mitä enemmän läskiä on, sitä kauemmin vararavintoa riittää. Nyt voit vihdoin iloita vararenkaasta vyötärölläsi. Opettele paastoamaan, niin et joudu paniikkiin heti kun ne hernekeittopurkit on syöty.
Opettele tunnistamaan luonnosta syötäviä kasveja. Niitä on paljon (siis paljon enemmän kuin nokkonen ja voikukka!) ja vanhakansa on niiden voimalla selvinnyt pahimpien päivien yli. Toimii keväästä pitkälle syksyyn.
Jos haluat varastoida kotiin jotain, niin varastoi siemeniä. Ne ovat halpoja, vievät vähän tilaa ja säilyvät lähes ikuisesti. Niissä on paljon hyviä rasvoja, proteiinia ja vitamiineja. Idättämällä siemeniä saat nopeasti virheää, ravinteikasta ruokaa. Elät näillä todennäköisesti pidempään kuin säilykkeillä, joissa ei ole mitään ravintosisältöä.
Pitkittyneessä kriisissä vain ne pärjäävät, joilla on tiedot ja taidot. Hanki etukäteen pula-ajan keittokirja, esim. Martat ovat sellaisen julkaisseet. Sitten vaan pettuleipää paistelemaan.
Höpöhöpö. Säilykkeiden varass on käyty ja käydään pitkittyneitä sotia. Jos pitää olla toimintakykyä, ei siinä mitään herneenversoja ja vehnänoraita imeskellä.
Survivalisti? Preppaaja?
Ei kyllä ole suomea nämä. Ettekö osaa omaa kieltänne?
Survivalist -> selviytyjä
Prepper -> valmistautuja, varautuja
Jos ei selviä edes äidinkielen perusasioista, ei selviä mistään isommista kriiseistäkään.
Onnittelut vomafantasioillenne.
Miten kauan pullovesi säilyy juomiskelpoisena?
Olen hankkinut varastooni jo 5 kpl 36 rullan Lambi-suurpakkauksia. Laskelmani mukaan selviydyn niiden ansiosta ainakin 720 vuorokautta eli noin 24 kk. Tehkää perässä.
Olen karpannut muutaman kkn ja paino on pudonnut n. kilon viikossa. Suurin osa suomalaisista aikuisista on todella ylipainoisia, ja vararavintoa on kehossa rasvan muodossa jopa vuoden tarpeiksi. Niin oli myös minulla, en siis arvostele ketään. Nyt painonpudotusaikana syön melko yksipuolisesti, kun on helpompi pitää ruokahimot kurissa. Puhun siis kokemuksesta, kun sanon, että aikuinen pärjää viikkokausia rasvalla ja proteiinilla tarvittaessa. Eikä siihen tarvita painomäärissä paljoa, kannattaa katsoa rasvan kalorimäärät. Itse olen myös huomannut, että jaksaminen on huomattavasti parempi kun iso osa energiasta tulee rasvoista. Ravinnosta saatava nautinto varmasti vähenee, mutta katastrofitilanteessa sillä ei liene niin väliä. Tällä kokemuksella pakkaisin rasvat reppuun, jos lähtö tulisi. Niillä ne naparetkeilijätkin on pärjännyt. Oma kokemus on myös, että hiilarit vaan lisää nälkää ja väsymystä. Jo sen joku totesi tässä ketjussa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on taidoista, joiden avulla voi elää poikkeustilan kestäessä kauan.
Itse olen opetellut viljelemään maata, korjaamaan ja tekemään vaatteita, perehtynyt yrttilääkintään, kalastamaan, ampumaan ja metsästämään ansoilla. Opettelen parhaillani nylkemistä ja nahan parkintaa, ja haluaisin oppia mehiläisten hoitoa sekä radioamatööritaitoja. Lisäksi osaan koodata alkeellisia juttuja sekä korjata joitakin moottoreita. Opetan lapsillleni näitä taitoja, minkä lisäksi he opiskelevat koulussa venäjää, jotta voivat sotatilanteessa toimia tulkkeina tms.
Minulla on kaivollinen, aurinkopaneeleilla varusteltu kesämökki veden äärellä, vanha kaksitahtisella moottorilla ja pienellä purjeella varustettu saaristolaisvene, sekä isompi purjevene johon mahtuu perheeni plus kaksi. Ensimmäistä varten olen varastoinut bensaa sen verran, että kalastus onnistuu yhden talven verran myrskytuulillakin. Purjeveneellä voi tarvittaessa seilata rannikkoja pitkin Välimerelle saakka, missä on lämpimämpää ja helpompi viljellä.
Kirjakokoelmani sisältää opaskirjoja ja ohjeita tarvitsemieni taitojen oppimiseen, ja esim. anatomiakirjoja, kasvioppaita, sanakirjoja ja kemian oppikirjoja.
Olen verkostoitunut niin, että lähipiiriini kuuluu lääkäri, hammaslääkäri, kätilö ja farmaseutti, arkkitehti, rakennusinsinööri ja kirvesmies, kemisti, aseharrastaja ja ompelija. Tärkeää on kuitenkin myös pitää välit kunnossa muutamaan asianajajaan, poliitikkoon ja raharikkaaseen.
Hätävararuokatarpeet, työkalut, aseet, lääkkeet, tulentekovälineet, lämpimät ja sadenkestävät vaatteet ja kengät, stimulantit poikkeustiloissa jaksamiseen ja niin edelleen ovat tietty koossa. Pidän terveydestäni ja kunnostani huolta, ja pesen hampaani aamuin illoin :)
Todellakin, jotkut papupurkkien ja joditablettien varastoimiset ei juurikaan auta pidemmän päälle, jos ihmisellä ei ole selviytymis_taitoja_ ja verkostoja!
Esim. yksinelävänä eristäytyä yksin mökille 6kk+ pidemmäksi ajaksi ei ole erityisen hyvä idea. Koronan myötä on nähty, mitä sosiaalisten kontaktien puute aiheuttaa. Ja jos pitää rakentaa jotain isompaa tms niin helpompaa se on porukassa: siihenhän yhteiskunnat perustuvat!!
Prepperöinti on aidosti ja oikeasti privileged problem. Maapallolla asuu miljoonia, ellei peräti miljardeja ihmisiä, jotka eivät voi valita verorahoilla kotiin ajettua puhdasta kraanavettä, ja silti selviävät.
Mutta koska lukeudun itsekin ”valmistautujiin”, pidän ehdottomasti tärkeimpänä taitona mielenhallintaa ja kykyä löytää sisäinen rauha. Vasta sen jälkeen tulevat vaikkapa verkoilla kalastus tai permakulttuuri, ne ovat käytännön taitoja joita kuka vain oppii pakon edessä. Paniikissa ja lamaannuttavassa stressissä sen sijaan vain kuluttaa voimia, ja ajattelee kapeasti vain tarvittavan selviämisen verran.
Ilmastonmuutoksen ja muiden ekologisten mullerrusten, geopoliittisesti kiristyvien jännitteiden ja sähköriippuvaisen tietoyhteiskunnan takia tulevaisuus tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä tuomaan eteemme katastrofeja. Eikä tosiaan koronaakin pahempia pandemioita voi poissulkea. Ja nämä kriisit voivat kestää vuosikausia.
Mielenhallinta siksi, koska sen avulla pärjää pitkittyneessäkin kriisissä. Isoisäni selvisi seitsemästä rintamavuodesta kristinuskonsa avulla, ystäväni vainosta, kidutuksesta ja pakolaisuudesta runoja kirjoittamalla.
Minulla on lapsia, enkä opettele selviytymistä itseäni varten. Opettelen tätä lapsiani ja heidän jälkeläisiään varten. Haluan siirtää tietotaitoa ja kantavaa elämänasennetta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan pullovesi säilyy juomiskelpoisena?
Viimeinen käyttöpäivä keväällä ostetuissa 5l vesitonkissa oli muistaakseni 6kk päähän. Varastoa pitää siis kierrättää viimeistään puolen vuoden välein.
Itse pullotettu vesi suositellaan vaihdettavaksi selvästi useammin.
En oikeen vielä oo tehny suunnitelmaa. Mielessä siintää varautumisreissu Varustelekaan, haluan sieltä kaikki maailman ylijäämäkamat. Tulee turvallisempi olo :D Tiedän, että vaikutus on vain psykologinen, mutta...
Preppaajille naureskelijat ovat ajatusmalliltaan samaa sakkia niiden kanssa, jotka Titanicilla ja jopa Estoniallakin vielä tosipaikan ollessa kyseessä naureskelivat veneisiin hakeutuville eivätä kyenneet muuhun toimintaan. Ihmismieli pyrkii joillain piilottamaan kaiken pahan ja uskottelemaan että kaikki on hyvin, jatketaan vain normaalisti, ei hätää...
Ihan normaali retkeilyvarusteet kannattaisi jokaisella olla ja harjoitella niiden käyttöä.
Jousiammunta ja onkivehkeet myös, vaikka ei itse tykkäisi kalasta tai olisi allerginen niin sitä kalaa voi vaihtaa johonkin muuhun.
Itse varmaan kokeilisin jotain peuranmetsästystä, koska siitä nyt riittäisi jo hetkeksi lihaa kerralla.
MMS85 kirjoitti:
Ihan normaali retkeilyvarusteet kannattaisi jokaisella olla ja harjoitella niiden käyttöä.
Jousiammunta ja onkivehkeet myös, vaikka ei itse tykkäisi kalasta tai olisi allerginen niin sitä kalaa voi vaihtaa johonkin muuhun.
Itse varmaan kokeilisin jotain peuranmetsästystä, koska siitä nyt riittäisi jo hetkeksi lihaa kerralla.
Jouskari on survivalistille hyvä hankinta: lupavapaa ja monikäyttöinen peli jolla voi metsästää, kalastaa ja vaikka ammuskella kiinnitysköysiä tai harjoittaa viestintää, jos sellaista sattuu tarvitsevansa. Lisäksi ammukset on ainakin teoriassa uudellenkäytettävissä ja niitä voi tehdä itse.
Täältä sensuroitiin mun kommentti Venäjän epävakaasta tulevaisuudesta. Muistutan, että historiankirjoista voi lukea, mitä vallasta kynsin ja hampain kiinni pitävät yksinvaltiaat tuppaavat tekemään.
Ikävä totuus on se, että jos on fyysisesti heikko (esim. ylipainon tähden huonossa kunnossa) tai henkisesti epävakaa (ketjussakin mainittu psykoosilääkitys), niin ei ne tonnikalapurkit hirveästi tiukassa tilanteessa auta.
Suomessa force majoure-tilanteista todennäköisimpiä ovat vientituotteiden loppuminen globaalin kriisin takia, sähköverkon romahdus/alasajo/ydinvoimalaonnettomuus sekä vieraan vallan hyökkäys.
Rukoilkaa, vaalitulos selvillä.
Onko koronaan varaudutu ja varsinkin sen jälkeiseen elämään? Me muutettuin mökille jo maaliskussa ja vielä täällä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Rukoilkaa, vaalitulos selvillä.
Pidän Trumpin voittoa todennäköisenä korkeimmassa oikeusasteessa.
Lähi idän aseellinen konflikti on erittäin todennäköinen.
Retoriikka on vaihtunut maailmalla koronaviruksesta biologiseen uhkaan. Uskon, että olemme pian menossa kohti sellaista keskustelua jossa myönnetään biologinensota.
Tälläinen keskustelu avaa mahdollisuuden sormien osoitteluun ja varsinaisen sodan aloittamiseen ilman suuren massan nurinaa.
Varautukaa ostakaa myös chemsafe pukuja muiden suojavarusteiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko koronaan varaudutu ja varsinkin sen jälkeiseen elämään? Me muutettuin mökille jo maaliskussa ja vielä täällä ollaan.
Suursodat ja pandemiat kulkevat käsikädessä.
Naisprepperi Pirkanmaalta tässä. Opettelen koko ajan paremmin hyödyntämään metsän ja luonnon antimia. Metsästä poimin Jo nyt sieniä, mustikoita, puolukoita, ahomansikoita ja villivadelmia. Osa marjoista menee pakastimeen ja osa heti syötäväksi. Sienet kuivatan tai syön heti.
Nyt opettelen villiyrttien parempaa hyödyntämistä. Kesäkaudella poimin tuoreita voikukan lehtiä ja nokkosen lehtiä. Kuivattuista nokkosista keitän nokkosteetä. voikukan lehtiä syön vaikka leivän päällä tai salaattina. - Ongelma on, miten selviäisi talvikauden. Pitäisi siis poimia ainakin sieniä reserviin paljon, koska ne voi kuivattaa.
Kesällä kasvatan itse kirsikkatomaatit omaan käyttööni. Samoin salaatit, basilikat ja persiljat kasvaa omassa asunnossa. - Pitäisi tietenkin kasvattaa perunaakin jonkin verran omaan käyttöön.
Ruuan suhteen varmaan pärjäisin. Vettä saan järvestä, jonka vesi on toistaiseksi vielä puhdasta.
Aseita minulla ei ole, mutta osaan ampua pistoolilla vihollista. Kotoa löytyy lähinnä keittiöveitsiä aseeksi. Kirves pitäisi ostaa, että saisi takkaan polttopuita kriisissä.