"Englanniksi en palvele, sillä S-ryhmä ei maksa kielilisää" - sanoo myyjä
PAMin lehdessä. Asiakas kysyy apua englanniksi, myyjä ei vastaa, mutta johdattaa asiakkaan oikealle hyllylle.
Hmm...No, toki on toisaalta niin, että kielilisää pitäisi maksaa kun kerran ulkomaalaisia asiakkaita käy. Mutta toisaalta, eipä sitä makseta monella muullakaan alalla, vaikka ulkomaalaisia asiakkaita käy. En itse kehtaisi jättää vastaamatta, jos joku kysyy minulta jotain englanniksi, kun sitä jonkin verran osaan. Ja olen itsekin palvelualalla, enkä hyväpalkkaisessa työssä.
Kommentit (72)
Hyvä palkka kompensoi kivasti lisien puutteen.
Siitä vaan potkut kyseiselle työntekijälle jos on väittänyt työnhaussa että peruskoulu käyty. Peruskoulu sisältää englannin perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan potkut kyseiselle työntekijälle jos on väittänyt työnhaussa että peruskoulu käyty. Peruskoulu sisältää englannin perusteet.
Ruotsi on ainakin päässyt täysin unohtuun.
En kehtaisi sanoa tuollaista, jos noin ajattelisin niin olisin ainakin visusti hiljaa etten vaikuttaisi nuijalta.
Minäkään en saa kielilisää mutta toki palvelen tarvittaessa kaikilla osaamillani kielillä jos joku apua pyytää.
Entä jos hän ei vaan osannut englantia? Työilmoituksessa tuskin vaadittiin kielitaitoa joten ei ole myyjän vika.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos hän ei vaan osannut englantia? Työilmoituksessa tuskin vaadittiin kielitaitoa joten ei ole myyjän vika.
Miksi myyjä syyttäisi työnantajaa omasta kielitaidottomuudestaan?
Olin pari vuotta kaupassa töissä ja engl. Kielisiä asiakkaita kävi kyllä tosi paljon, ihan päivittäin.
En ole mikään erityisen hyvä enkussa vaikka lukiokin käytynä pitkällä enkulla, mutta aina mä niiden asiakkaiden kanssa pärjäsin enkuksi. Sanoin asiat niinku osasin ja aina viesti meni perille ja asiakkaat oli tyytyväisiä. Engl. Kieliset asiakkaat ovat monesti muuten tosi rentoja ja mukavan oloisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa, niin ei osaa. Se on ok. Mutta muuten kyllä palvelualalla tekee kaikkein että pystyy avustamaan asiakasta, ellei sitten on ihan nuija tai tosi nuja.
No miettikää kun itse menette ulkomailla kauppaan ja jos kukaan ei suostu teitä palvelemaan englanniksi... Onhan se ikävää. Tottakai eri asia jos ei osaa, mutta jos osaa eikä vaan halua niin minusta se on törkeää.
Olisi kiinnostavaa työskennellä työpaikalla, jossa maksetaan kielitaidosta.
Valtaosa nuoremmista ihmisistä puhuu englantia, enemmän tai vähemmän sujuvasti.
Äitini puhui englantia, vaikka hän oli ollut pitkään eläkkeellä, samoin isäpuoli.
Miksi s-ryhmä ei sitten maksa tätä lisää jos työntekijät joutuvat muilla kielillä toimimaan? Veikkaan että niille tuhansille pikkupääliköille ja esimiesten esimiehille på engelska-lisät maksetaan mutta tuolle suorittavalle tasolle ei.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsiksi en palvele itse, englanniksi toki.
Eli et osaa ruotsia. Jos osaisit, totta kai palvelisit ruotsiksikin. Tai sitten olet vain idiootti.
Kielilisä? Hahah. Onkin hirveen suuri vaiva puhua vähän englanta... No, ehkä se on jos ei osaa sitä kuin muutaman sanan ja nekin heikosti. :D
Vierailija kirjoitti:
No miettikää kun itse menette ulkomailla kauppaan ja jos kukaan ei suostu teitä palvelemaan englanniksi... Onhan se ikävää. Tottakai eri asia jos ei osaa, mutta jos osaa eikä vaan halua niin minusta se on törkeää.
No mietinpä. Aika monessa maassa en ole saanut kaupoissa englannin kielistä palvelua. En ole törkeäksi käytöksesi tätä mieltänyt.
Siinä on kyllä alfa myyjä, joka tiedostaa juurensa. Arvostan. Suomessahan me asutaan
Mun mielestä Suomessa pitäisi olla lakiin perustuva oikeus saada asiakaspalvelua Suomen kielellä. Se on jo monessa ravintolassa/baarissa vaikeaa. Potkut kaikille ulkomaalaisille, jotka eivät osaa palvella asiakkaita suomeksi.
Ruotsiksi en palvele itse, englanniksi toki.