Vaativa persoonallisuus - liittyykö tähän usein älykkyyttä?
Minulla on diagnosoitu vaativa persoonallisuus. Olen vaativa erityisesti itselleni. Olen perfektionisti ja haluan tehdä kaiken mahdollisimman hyvin. Välillä ahdistaa, että ihmiset hutiloivat eivätkä anna parastaan. Toisinaan myös ahdistaa ihmisten tyhmyys ja tyhjät puheet. Ihmissuhteissa on ongelmia, koska hermostunut ymmärtämättömien ihmisten kanssa. Pelastukseni on muutamat ystäväni, jotka ovat samalla viivalla kanssani. Joudun usein selittämään ihmisille asioita. Ihmiset tekevät yllättävän hulluja johtopäätöksiä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativan persoonallisuuden ongelma taitaa usein olla se, että he vaativat muita tekemään asiat niin
kuin he haluavat. Ja vaikka se vaatijasta onkin älykkäin tapa, voi muilla olla jotkut ihan muut intressit,
joiden mukaisesti asioita hoidetaan.
Tai heidän mielestään jokin muu tapa hoitaa on älykkäämpi.Niin. Toki on olemassa asioita, jotka kannattaa tehdä tietyllä tavalla. Se on järkevää. Monia toimintamalleja nimittäin puoltaa tieteellinen tutkimus. Siis: minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka haluavat toimia tietyllä tavalla, vaikka on todistettu, että toisen tyyppinen toiminta olisi järkevämpää.
Ap
Maailmassa on todella monia asioita, joita voi tehdä monella tavalla. Ja joista on keskenään ristiriitaisia tutkimustuloksia. Mitä erityisesti siis tarkoitat?
Kirjoituksissasi vetoat aika usein kannattavuuteen ja järkevyyteen. Tarkoitatko tällä hyötynäkökohtia., taloudellista kannattavuutta, vai jotain muuta?
Ihmisillä saattaa olla myös muita motivaattoreita, kuin järkevyys ja kannattavuus. Esim. hauskuus, vaihtelevuus,
tunne, kiire jne.
Onko tämäntyyppisten asioiden omaksuminen haasteellista, empatiakyky?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tulee myös sellainen vaikutelma, että et ehkä ilmaise itseäsi niin selvästi ja yksiselitteisesti kuin kuvittelet ilmaisevasi, mistä ymmärrettävästi seuraa väärinkäsityksiä.
Mä taas luulen, että ap odottaa, että muut näkevät mitä hänkin näkee.
On vain yksi totuus, ja se on hänen totuutensa. Jos muut eivät sitä samaa näe (tai sitten hän kuvittelee, että kaikki näkevät juuri sen saman minkä hänkin näkee) niin vika on heissä.
Sitten ihmettelee, kun muut eivät toimi juuri hänen näkemyksensä mukaan.
ZinkZink
Sitten on se vastakkainen puoli. Jotkut alaiset usein esittävät, että miksei näitä hommia tehdä näin ja noin. Olen sanonut, että tulisi melkoinen sekasotku, jos alettaisiin tekemään jokaisen toiveiden mukaan, kun kymmenen keksiikin tehdä asiat aivan erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäskiin ihminen voi ola sokea mikä on inhimilllistä. Useiin esim kun puhutaan rahoista niiin kaikki maksaa ja kaikki liiittyy rahaan mikä ohjailee meitä.
Keräily kulttuurista markkkinatalouden logiikka on tehnyt meistä tälllaisia mitä olemmme. Markkinatalouden pääätepiste on uskonnoista erkaantuneiden ja uskonnoissa säilyvien ja erilaisten uskontooojen kilpajuoksu mikä pääättää ihmiskunnan joko bokemialllisten aseiden käytttöön tai koneiden arsenaaaliin pyykiä ihmiskunta pois planeeetalta.
Minä pidään esiim tämän hetken halllitusta ihanteeellisena siiinä mielessä etttä siinä nuoret naiset ja korostan sanaa naiset pyrkivät luomaaan maailmaa josssa syntyisi enemmän itsenäisiä ajattelijoita ja persooonia.
Minua kiinnostaa tietää miksi asia sinua kiinnostaa?
Ja onko sillä väliä? Koitko niin paljon riittämättömyyden tunteita, että ajatus siitä älykkyydestä hieman laskisi niitä?
Vai miksi kysyt?
Ihminen joka uskoo olevansa älykäs on yleensä kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet vaan olevasi älykäs. Oikeasti olet niin kapeakatseinen napaasituijottaja ettet edes tajua olevasi outo ja rajoittunut.
En ole missään kohtaa väittänyt olevani älykäs. Kysymykseni siis kuuluu: liittyykö vaativaan persoonallisuuteen älykkyyttä? Jos vaikka jolla kyllä sattuisi olemaan ihan tietoa tästä.
Tämä on muuten juuri tyypillinen tilanne: kysyn ja sanon jotain ja ihmiset vetävät siitä johtopäätöksiä. Pyydän: pysytään faktoissa.
Ap
Aloitusviestissäsi sanot: "Toisinaan myös ahdistaa ihmisten tyhmyys ja tyhjät puheet. Ihmissuhteissa on ongelmia, koska hermostunut ymmärtämättömien ihmisten kanssa."
Minusta kirjoittamasi antaa selvästi ymmärtää, että tyhmyys, tyhjät puheet ja ymmärtämättömyys ovat muiden ihmisten ominaisuuksia, eivät sinun. Sain sen vaikutelman, että pidät itseäsi älykkäänä.
Ei se automaattisesti sitä tarkoita, vaikka sellainen mielikuva toki helposti tuleekin. Ihmisten pitäisi keskittyä enemmän lukemaan vain se mikä on kirjoitettu ja tehdä vähemmän johtopäätöksiä, sillä ne eivät suinkaan aina osu oikeaan. Keskustelu on sitä hankalampaa, mitä enemmän mukana on oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativan persoonallisuuden ongelma taitaa usein olla se, että he vaativat muita tekemään asiat niin
kuin he haluavat. Ja vaikka se vaatijasta onkin älykkäin tapa, voi muilla olla jotkut ihan muut intressit,
Tai heidän mielestään jokin muu tapa hoitaa on älykkäämpi.Niin. Toki on olemassa asioita, jotka kannattaa tehdä tietyllä tavalla. Se on järkevää. Monia toimintamalleja nimittäin puoltaa tieteellinen tutkimus. Siis: minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka haluavat toimia tietyllä tavalla, vaikka on todistettu, että toisen tyyppinen toiminta olisi järkevämpää.
Ap
Maailmassa on todella monia asioita, joita voi tehdä monella tavalla. Ja joista on keskenään ristiriitaisia tutkimustuloksia. Mitä erityisesti siis tarkoitat?
Kirjoituksissasi vetoat aika usein kannattavuuteen ja järkevyyteen. Tarkoitatko tällä hyötynäkökohtia., taloudellista kannattavuutta, vai jotain muuta?
Ihmisillä saattaa olla myös muita motivaattoreita, kuin järkevyys ja kannattavuus. Esim. hauskuus, vaihtelevuus,
tunne, kiire jne.
Onko tämäntyyppisten asioiden omaksuminen haasteellista, empatiakyky?
Hmm, väitän olevani tunneälykäs. Jos ihminen esimerkiksi masentunut tiedän, ettei silloin tepsi ”ota itseäsi niskasta kiinni” -puheet. Silloin toimii toisen kuunteleminen ja läsnäolo.
Järkevyys, josta puhun, ei liity rahaan. Enemminkin se liittyy elämänhallintaan, sosiaalisiin suhteisiin, siihen, miten asioita kannattaa lähestyä... Yleensäkin elämänasenteeseen. Toki hauskaa täytyy pitää välillä. Ei kannata kuitenkaan pitää hauskaa esim. oman terveyden kustannuksella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin jämähtänyt sivustolle vuosiksi, älykkyydestä se ei kerro!!
Toistan: pysytään faktoissa.
Fakta on sinulta päässyt unohtumaan, muut kyllä tiedostaa sen. Hohhoijakkaa sanoi akka pikkukylältä ja kellohame heilahti.
Vierailija kirjoitti:
Olenkin aina pitänyt Mensaan kuuluvia vähän yksinkertaisina ;)
Zinccis
Älyä on monenlaista.
Voi olla matemaattisesti älykäs, voi olla hyvä hahmottamaan ja visualisoimaan asioita, voi olla erityisen taitava ihmissuhteissa jne.
Sinulla ap voi olla hyvä hahmottamisen ja organisoinnin kyky? Jos taas ärsyynnyt ihmisiin ja selität juurta jaksain miten asia tehdään SINUN tavallasi etkä osaa joustaa niin sosiaalinen älykkyys voi olla heikompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
tunne, kiire jne.
Onko tämäntyyppisten asioiden omaksuminen haasteellista, empatiakyky?Hmm, väitän olevani tunneälykäs. Jos ihminen esimerkiksi masentunut tiedän, ettei silloin tepsi ”ota itseäsi niskasta kiinni” -puheet. Silloin toimii toisen kuunteleminen ja läsnäolo.
Järkevyys, josta puhun, ei liity rahaan. Enemminkin se liittyy elämänhallintaan, sosiaalisiin suhteisiin, siihen, miten asioita kannattaa lähestyä... Yleensäkin elämänasenteeseen. Toki hauskaa täytyy pitää välillä. Ei kannata kuitenkaan pitää hauskaa esim. oman terveyden kustannuksella.
Ap
That´s the point. Silloin kannattaisi lopettaa linnanmäki ja laskuvarjohypyt, ynnä muu kaikki hauskat. Nyrkkeily, autourheilu, hiihdossakin voi terveys mennä.
Zinccis
Mutta onhan ne kuitenkin aika hauskaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinccis
Mensan jäsenyys korreloi voimakkaasti g-faktorin kanssa. Jos ÄO:si on yli 145, olet oikeutettu dissaamaan Mensaa ja sen vaatimuksia.
Olen minäkin käynyt pilkillä heikoilla jäillä ;)
Kerran jää nousi ja laski aaltojen mukana, kun ulappa oli jo auki.
Se oli jo aika jänskättävää!
Aamulla jää oli kestävää, iltapäivällä olisi varmaan jo pudonnut jäihin.
ZinkZink
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinccis
Mensan jäsenyys korreloi voimakkaasti g-faktorin kanssa. Jos ÄO:si on yli 145, olet oikeutettu dissaamaan Mensaa ja sen vaatimuksia.
Kyseessä on vain ihmisen luoma mittari. Kyseenalaistan mittarin luojan. Mutta se ei liittyne tähän keskusteluun.
Zinccis
Joo, se on todiste älykkyydestä kun pitää muita niin paljon itseä tyhmempinä. 🙄
minulla on myös tuo vaativa persoonallisuus+ adhd, ja olen umpityhmä työtön juoppo
Vierailija kirjoitti:
minulla on myös tuo vaativa persoonallisuus+ adhd, ja olen umpityhmä työtön juoppo
Mutta rehellisenä elin, rehellisenä kuolin.
Noita vuoria en pysty ylittämään. Täällä olen syntynyt, täällä kuolen.
Työpaikallani on eräs rivityöntekijä, joka pitää itseään kovinkin älykkäänä. Koko olemus huokuu sitä, että hän pitää itseään niin paljon muita parempina. Jopa kävelytyyli on yliampuvan sulava. On lisännyt facebookiin kuvia mm. Einsteinin mietteistä. Aivan älyttömän nolo ihminen enkä voi välttyä myötähäpeältä, kun joudun olemaan samassa tilassa hänen kanssaan.
Kuulin, että hän oli halunnut vaihtaa duunarityönsä firmamme suunnitteluosastolle, mutta älynsä ei riittänyt.
No, halu vaikuttaa asioihin lienee älyä. Luovuus vielä niin hyvä ois.