Vaativa persoonallisuus - liittyykö tähän usein älykkyyttä?
Minulla on diagnosoitu vaativa persoonallisuus. Olen vaativa erityisesti itselleni. Olen perfektionisti ja haluan tehdä kaiken mahdollisimman hyvin. Välillä ahdistaa, että ihmiset hutiloivat eivätkä anna parastaan. Toisinaan myös ahdistaa ihmisten tyhmyys ja tyhjät puheet. Ihmissuhteissa on ongelmia, koska hermostunut ymmärtämättömien ihmisten kanssa. Pelastukseni on muutamat ystäväni, jotka ovat samalla viivalla kanssani. Joudun usein selittämään ihmisille asioita. Ihmiset tekevät yllättävän hulluja johtopäätöksiä.
Kommentit (73)
Itse asiassa vaativat persoonat usein ovat vähän keskimääräistä älykkäämpiä, mutta eivät kauheasti. Siis siinä 105-115 tienoilla. Tämä saa heidät usein kokemaan olevansa muita älykkäämpiä ja tietämään paremmin ,miten asiat pitäisi hoitaa.
He eivät kuitenkaan ole paljon keskimääräistä älykkäämpiä, että havaitsisivat puutteita omassa ajattelussaan tai osaisivat nähdä meriittejä niiden ajattelussa, jotka ovat itseä älykkäämpiä - ja niitä on tälla tasolla kuitenkin vielä ihan kohtuullinen määrä.
Ylipäätään perhektionismi on sellainen vähän keskivertoa fiksumpien ongelma. TÄysin tavista ei kiinnosta kuten perfektionistia. Todella älykäs taas osaa asettaa asiat tärkeysjärjestykseen ja priorisoida, eikä tarvi viilata joka pilkkua vaan keskittyy vain merkittäviin asioihin ja vie niitä sitäkin pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Älyä on monenlaista.
Voi olla matemaattisesti älykäs, voi olla hyvä hahmottamaan ja visualisoimaan asioita, voi olla erityisen taitava ihmissuhteissa jne.
Sinulla ap voi olla hyvä hahmottamisen ja organisoinnin kyky? Jos taas ärsyynnyt ihmisiin ja selität juurta jaksain miten asia tehdään SINUN tavallasi etkä osaa joustaa niin sosiaalinen älykkyys voi olla heikompaa.
Äly on yleisesti älyä, mikä heijastuu kaikkeen ihmisen tekemiseen. Sinä puhut enemmän lahjakkuuden alalajeista. Niilläkin vaan ne älykkäimmät tuppaavat lopulta nousemaan parhaiten esiin, koska prosessori louhii muita lahjakkaita suuremmin ja lopulta näyttävämmin.
Vaativasta persoonallisuudesta en osaa oikein mitään sanoa. Kaippa äly jotenkin tuohon kytkeytyy, tai muuten on vain rasittava tollo, jota kukaan ei ota tosissaan.
Älykkyys on moniulotteisuus, mutta itse määrittelen älykkyyden siten, että jokin asia hoidetaan siten, että se lopputulokseltaan on mahdollisimman monen mielestä oikea. Vaativa persoonallisuus on ihan OK asia, mutta usein löytää itsensä konfliktista tai erimielisyyksiä tulee tuon tuosta, olen itse juurikin vaativa ja haasteellinen persoona, mutta kun sen tiedostan, valitsen itse missä pöydässä istun ja kenen kanssa, ei kaikkia ole pakko miellyttää. Jos tulee erimielisyyksiä, ne selvitetään ja sitten jatketaan eteenpäin. Onnea matkaan!
Vaativa persoonallisuus ei liity älykkyyteen. Väittäisin että se on pikemminkin merkki useista kognitiivisista vinoumista ilman kykyä huomata niitä itsessään ja toiminnassaan.
- lähes kaikki ihmiset turhautuvat ihmisistä, jotka eivät tunnu ymmärtävän asioita. Tässä ei ole kyse siitä, että ne muut olisivat tyhmempiä, vaan persoonallisuuseroista. Minuakin turhauttaa, kun ihmiset ovat epäloogisia. Mutta ehkä he toimivat omalta kannaltaa loogisesti, ja turhautuvat minuun, joka en ymmärrä heidän loogisuuttaan.
- lähes kaikki ihmiset kuvittelevat olevansa keskivertoa älykkäämpiä. Tunne ei ole minkäänlainen tae älykkyydestä, siihen uskominen on yksi kognitiivisista vinoumista, Dunning-Krueger
- "puhun pelkästään faktoihin pohjaten" ilman kykyä ymmärtää, että harvassa asiassa on olemassa suoria faktoja. Ei elämä ole faktojen heittelemistä. On olemassa useita tapoja toimia ja tehdä asioita, eikä niistä ole tutkimustietoa, mikä on absoluuttisesti paras tapa toimia tai tehdä. Elämä on paljon monimutkaisempaa kuin pelkkiä faktoja.
Kirjoituksistasi huokuu joustamattomuus. Se joustamattomuus on sitä vaativaa persoonallisuutta. Ajatus älykkyydestäsi on normaali, lähes jokaisen ihmisen päässä oleva ajatus. Persoonallisuutesi vain vaikeuttaa näkemään tätä laajemmassa kontekstissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaativa persoonallisuus ei liity älykkyyteen. Väittäisin että se on pikemminkin merkki useista kognitiivisista vinoumista ilman kykyä huomata niitä itsessään ja toiminnassaan.
- lähes kaikki ihmiset turhautuvat ihmisistä, jotka eivät tunnu ymmärtävän asioita. Tässä ei ole kyse siitä, että ne muut olisivat tyhmempiä, vaan persoonallisuuseroista. Minuakin turhauttaa, kun ihmiset ovat epäloogisia. Mutta ehkä he toimivat omalta kannaltaa loogisesti, ja turhautuvat minuun, joka en ymmärrä heidän loogisuuttaan.
- lähes kaikki ihmiset kuvittelevat olevansa keskivertoa älykkäämpiä. Tunne ei ole minkäänlainen tae älykkyydestä, siihen uskominen on yksi kognitiivisista vinoumista, Dunning-Krueger
- "puhun pelkästään faktoihin pohjaten" ilman kykyä ymmärtää, että harvassa asiassa on olemassa suoria faktoja. Ei elämä ole faktojen heittelemistä. On olemassa useita tapoja toimia ja tehdä asioita, eikä niistä ole tutkimustietoa, mikä on absoluuttisesti paras tapa toimia tai tehdä. Elämä on paljon monimutkaisempaa kuin pelkkiä faktoja.
Kirjoituksistasi huokuu joustamattomuus. Se joustamattomuus on sitä vaativaa persoonallisuutta. Ajatus älykkyydestäsi on normaali, lähes jokaisen ihmisen päässä oleva ajatus. Persoonallisuutesi vain vaikeuttaa näkemään tätä laajemmassa kontekstissa.
Siinä missä sinä näet joustamattomuuden, moni muu näkisi jotain muuta. Kannattaisi tarkistaa tönkköjä asenteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet vaan olevasi älykäs. Oikeasti olet niin kapeakatseinen napaasituijottaja ettet edes tajua olevasi outo ja rajoittunut.
En ole missään kohtaa väittänyt olevani älykäs. Kysymykseni siis kuuluu: liittyykö vaativaan persoonallisuuteen älykkyyttä? Jos vaikka jolla kyllä sattuisi olemaan ihan tietoa tästä.
Tämä on muuten juuri tyypillinen tilanne: kysyn ja sanon jotain ja ihmiset vetävät siitä johtopäätöksiä. Pyydän: pysytään faktoissa.
Ap
Kunnon kontrollifriikki. Toivottavasti et ikinä lisäänny.
Ei. V****maonen henkiö on somemkielinen vastine SCIdissä epävakaan dg-kynnyksen ylittäneille.
Hieman älyllisempi epävakaa osaa väistää nuo kysymykset eli olet melko tyhmä.
Olen miettinyt voisiko minulla olla vaativa persoonallisuus. Kuunnelkaapas tätä. Petyn ihmisiin koska he eivät tiedä mitä minä tiedän ja toimi samalla tavalla kuin minä. Ihmiset eivät toimi kuten minä haluaisin. Väsyn ihmisiin koska heidän mieltään ei pysty muuttamaan; kommunikointi surkastuu sarkastiseksi vittuiluksi ja ohipuhumiseksi. Te-toimiston virkailijoiden yhteydenotot tuntuvat ajojahdilta, hekään eivät ymmärrä mistään mitään. En ”halua” mitään. Työurat romahtavat kun en jaksa pitää kulisseja yllä. Katastrofiajattelu, ahdistus, vitutus. Tuntuu kuin minulla ei saisi olla omia ajatuksia ollenkaan. Yhteiskunta on vihamielinen, ihmiset ohjelmoituja ulkoaohjattuja koneita joille kerrotaan mainoksin mitä he haluavat ja sitä he kutsuvat ”elämäksi”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativan persoonallisuuden ongelma taitaa usein olla se, että he vaativat muita tekemään asiat niin
kuin he haluavat. Ja vaikka se vaatijasta onkin älykkäin tapa, voi muilla olla jotkut ihan muut intressit,
joiden mukaisesti asioita hoidetaan.
Tai heidän mielestään jokin muu tapa hoitaa on älykkäämpi.Niin. Toki on olemassa asioita, jotka kannattaa tehdä tietyllä tavalla. Se on järkevää. Monia toimintamalleja nimittäin puoltaa tieteellinen tutkimus. Siis: minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka haluavat toimia tietyllä tavalla, vaikka on todistettu, että toisen tyyppinen toiminta olisi järkevämpää.
Ap
Kai sillä on merkitystä mitä on tekemässä. Eikä kaikkeen eikä muihin voi ottaa määräysvaltaa. Onko perfektionismi itse asian, vai oman neuroosin vaade?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt voisiko minulla olla vaativa persoonallisuus. Kuunnelkaapas tätä. Petyn ihmisiin koska he eivät tiedä mitä minä tiedän ja toimi samalla tavalla kuin minä. Ihmiset eivät toimi kuten minä haluaisin. Väsyn ihmisiin koska heidän mieltään ei pysty muuttamaan; kommunikointi surkastuu sarkastiseksi vittuiluksi ja ohipuhumiseksi. Te-toimiston virkailijoiden yhteydenotot tuntuvat ajojahdilta, hekään eivät ymmärrä mistään mitään. En ”halua” mitään. Työurat romahtavat kun en jaksa pitää kulisseja yllä. Katastrofiajattelu, ahdistus, vitutus. Tuntuu kuin minulla ei saisi olla omia ajatuksia ollenkaan. Yhteiskunta on vihamielinen, ihmiset ohjelmoituja ulkoaohjattuja koneita joille kerrotaan mainoksin mitä he haluavat ja sitä he kutsuvat ”elämäksi”.
Korjaan itse itseäni. Tarkoitinkin eristäytyvää persoonallisuutta. Imekää miinuspeukuttajat paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä missä sinä näet joustamattomuuden, moni muu näkisi jotain muuta. Kannattaisi tarkistaa tönkköjä asenteita.
” Persoonallisuushäiriöt ovat pitkäaikaisia ja joustamattomia ajatus- ja käyttäytymismalleja, jotka aiheuttavat henkilölle haittaa.”
Eiks se joustamattomuus oo meissä pers.häröissä just se vika?
Sanot, ettet väitä olevasi älykäs, mutta avausviestissä kerrot kuinka muiden ymmärtämättömyys ärsyttää, mutta sinulla on onneksi ystäviä, jotka ovat samalla viivalla kanssasi... ja mikähän se viiva on, jos ei kuviteltu älykkyyden viiva tässä tapauksessa.