Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?

Vierailija
28.01.2020 |

Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.

Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.

Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.

Kommentit (1104)

Vierailija
561/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pappi. Koko elämä pyörii työn ympärillä. Iltaisin on aina jollain hengenhätä. Päivät kokouksia, ihmisten tapaamisia, taas kokouksia, kirjoittamista, ideoita pitää keksiä diakoneille jotka eivät saa itse mitään aikaan, rippikoulua koko ajan, lasten kerhoja, kuolemaa, ja kurjuutta pitää ottaa vastaan ja myötäelää. Ja hallinto pitää hoitaa! Tuossa noin aluksi, ja palkka alkaa kakkosella.

Ei ole mitään lisiä ylitöistä, sunnuntaipäivistä, ei jouluvapaita eikä pääsiäisiä perheen kanssa.

Tämän uskon täysin.

Papin työstä luin joskus jonkin verkkotutkimuksen, nimi oli Uudet Ihanteet - Kahden papin tarina, tms.

Siinä kaksi nuorta pappia kertoi työstään kun pyrkivät tekemään työnsä mahdollisimman hyvin. Siitä tajusin, että pappi taitaa olla yksi raskaimmista töistä mitä on.

Vierailija
562/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja, niin kauan kuin vielä jaksan... Syyslomat ja hiihtolomat korjaan kokeita, viikonloput esseitä kun arkena ei aika kerta kaikkiaan riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitoimistossa. 9-10 h / pv / 5 pv viikossa. Lomat parin päivän pätkissä, jopa ns. osa-aikalomana. Tarkoittaa että aamupäivä töissä ja iltapäivä lomalla. Arvaat varmaan, että lomia on jonnii verran pitämättä.

Mutta ei auta, mukavat asiakkaat ja työkaverit.

Vierailija
564/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä lastensuojelun sijaishuollossa. Lounastauosta pidän kiinni, muuten mennään minuuttipelillä ja jo vuosia olen priorisoinut päivittäisistä työtehtävistä ne, joissa jonkun arvelee olevan eniten jonkun akuutin tai kiireellisen avun tarpeessa tai hengenvaarassa.

Kolleega täällä ja ihmettelen miten olet kalenterisi noin muokannut vai mikä on asiakasmääräsi. Itsellä on välillä oikeinkin hyvin aikaa, kun asiakkaat on käyty läpi ja suunnitelmat päivitetty. Toki välillä on täysi kaaos päällä, mutta ei se jatkuvaa ole.

Vierailija
565/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon ammattilainen kirjoitti:

Tilitoimistossa. 9-10 h / pv / 5 pv viikossa. Lomat parin päivän pätkissä, jopa ns. osa-aikalomana. Tarkoittaa että aamupäivä töissä ja iltapäivä lomalla. Arvaat varmaan, että lomia on jonnii verran pitämättä.

Mutta ei auta, mukavat asiakkaat ja työkaverit.

Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä. Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa.

Kannattaa vilauttaa joskus pykäliä työnantajan suuntaan. Luulisi, että juuri tilitoimistossa lakeja kunnioitetaan.

Vierailija
566/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä pitämään taukoja, mutta jokainen tauko pidentää työpäivää, joka on ilman taukojakin ylipitkä. Olen IT-järjestelmien toimittaja jolle vähintään viisi deadlinea painaa koko ajan päälle.

Eikö sinulla ole sovittua työaikaa, johon kuuluu lakisääteiset tauot? Oletko yrittäjä vai palkkatyösuhteessa? Jos palkkatöissä, miksi työnantajasi ei puutu resurssivajeeseen?

Olen palkkatöissä alalla jossa kyllä on TES. Mutta ei sitä asiantuntijatöissä noudateta muuten kuin löyhänä raamina. Resurssivaje on huutava ja silti YT:t jylläävät ja porukkaa vähennetään. Tienaan kohtalaisesti mutta ei se korvaa sitä, että kohta katkean. En ole ainoa, meillä on melkoisen loppuunpalanutta porukkaa töissä ihan yleensäkin.   

Itselleni ei ole asiantuntijatyössä (kolmen eri työpaikan kokemuksella) koskaan maksettu ylityö- ilta- tai viikonloppulisiä, vaikka usein työpäivät venyvät ja töitä on tehtävä iltaisin ja viikonloppuisin kun työaika ei vain riitä. Toki voisi jättää tekemättä, mutta kova kynnys antaa vastuullaan olevien projektien kaatua. Jos kaatuvat ja asiakas lähtee ja yrityksen tulos putoaa, ei siitä kärsi kuitenkaan se huonosti resurssoiva esimies, enkä todennäköisesti edes minä itse, vaan joku vähemmän kriittisessä projektissa työskentelevä oma työkaveri saa kenkää. 

Juuri näin. Ja sitä mukaa kun vanhat työkaverit ympäriltä harvenevat alat itse muuttua yhä korvaamattomammaksi ihmeresurssiksi, "resuksi" näin esimiesten kesken, jolle voi tunkea kaiken vanhan ja uuden ihmeellisen. 

Mitä esimiehenne vastaa, kun toteatte, että uutta projektia ei voida resurssipulasta johtuen aloittaa? Tai että jos aloitetaan, menossa olevat projetit kärsivät tai ne täytyy vastaavasti jopa lopettaa. Vai oletteko ottaneet taskit mukisematta vastaan ja luvanneet hoitaa ne edellisten lisäksi (vaikka tiedätte, että ette ehdi)?

Olen tuo alkuperäinen asiantuntijatyöstä kirjoittanut ja otan säännöllisesti näitä asioita puheeksi esimiehen kanssa. Saan pitkät selitykset siitä kuinka tärkeä uusi projekti on ja kuinka kriittinen on asiakas firman kannalta ja kuinka meillä on huonot ajat edessä jos asiakas lähtee. Ja vääntelyä työmääräarvioista, esimiehen mukaan projektit pystyy aina tekemään puolta nopeammassa ajassa kuin meidän suorittavaa työtä tekevien mielestä, eikä siihen auta vaikka kuinka yritetään asiaa selittää. Sitten ihmetellään ja valitetaan kun taas kerran projekti ei ole valmistunut siinä esimiehen suunnittelemassa epärealistisessa aikataulussa. Joo olen hakemassa uutta työpaikkaa. 

Vierailija
567/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivooja työhöni kuuluu:

4 kerrostaloa yht.32 kerrosta aikaa 3h hissillä pääsee tosin ylös,mattoja 10 kpl imuroitavaksi.

8 saunaa ja 8 pukuhuonetta,4 vessaa,4 pyörävarastoa,4 kylmiötä,4 häkkivarastoa (melko isoja),4 pyykkitupaa ja 8 kuivaushuonetta ynnä kellarikäytävät aikaa 4h

Sopimuksessa ei sanaakaan tauoista pomo tuumasi vaan että joo niissä joustava systeemi pidät minkä kerkiät...

alle kuuden tunnin työpäivään ei kuulu taukoja... muuten kyllä tuo määrä on kohtuuton miköli edellytetään että lopputulos on jotain muuta kuin hyvin hätäinen pintasiivous

Vierailija
568/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava päivä jos veskiin ehtii, kahvikupponen todella ylellisyyttä.

Hammashoitaja

Vierailija
569/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskijana isossa teknologia-alan yrityksessä (n. 700 palkansaajaa). Olet koko henkilöstön neuvoja / tukija ja ”pommitusta” tulee joka suunnalta. Paljon työtä jo pelkästään siinä että saa kaikkien palkat hoidetuksi ajallaan/oikein kerran kuussa. Sitten vastailet jatkuvana virtana tuleviin sähköposteihin, hoidat kela-ilmoitukset äitiyslomiin, pitkiin sairauspoissaoloihin jne. liittyen. Hoidat verokorttipäivitykset, tes-korotukset ja muut palkkaan liittyvät muutokset, lasketat lomarahat... ja tämän lisäksi monen moiset raportoinnit kirjanpidolle ja muille tahoille ja yleensä kireällä aikataululla.

Jatkuva kiire, teet montaa asiaa kerrallaan. Päivän loputtua aivan puhki ja päässä surisee. Palkka ei vastaa työtä (alle 3000,00/kk).

Vierailija
570/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja. Jokaisella oma alue josta vastaa. Työt on mitoitettu esimiehen puolelta. Lakisääteiset tauot ehtii pitää. Joskus täytyy sijaistaa. Silloin asiat tärkeysjärjestykseen. Meillä ainakin muu henkilökunta ymmärtää, ettei aina kaikkea pysty tekemään. Joudumme välillä sijaistamaan keittiössä. Tai lähteä muualle ns. tärkeämpään kohteeseen jossa siivoustaso on tärkeämpi. Esim. hoivakoti. Ennenkuin joku ehtii. Koulusiivooja olen

Vierailija
571/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetkenvieläope kirjoitti:

Opettaja, niin kauan kuin vielä jaksan... Syyslomat ja hiihtolomat korjaan kokeita, viikonloput esseitä kun arkena ei aika kerta kaikkiaan riitä.

Tässä opettajan mielestä opettajilla on liian vähän lomaa. Nyt on kyllä kohtuus hukassa ja pahasti.

Ai taivas.

Vierailija
572/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija vakuutus ja rahoitusalalla. Luppoaikaa ei ole mutta sitä on vaan välillä otettava jotta oma mielenterveys säilyy.

Vierailija
573/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskuspäivystäjä.

Ihmiset soittaa mm. kun eivät saa limsapulloa auki...

574/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa opettajana. Toki työpäivän jälkeen töihin saa jäädä notkumaan vaikka koko illaksi, jos siltä tuntuu. Työaikana on turha haaveilla mistään kahvi- tai teetauoista. Ruokatunnin olen ehtinyt ptiää tämän talven aikana kaksi kertaa. Molemmat olivat henkilökunnan koulutuspäivinä. Normaalitilanne on se, että jos livahdan vessaan, joku jolla on jotakin tärkeää tai "tärkeää" asiaa jaa oven taakse väijymään.  Jatkuva kiire on huomiotu "tosi hyvin" palkassa. Suuri osa valmistuneista opiskelijoista tienaa jo ensimmäisessä työpaikassaan enemmän kuin opettajansa. Paras näkemäni entisen opiskelijan vuosiansio on ollut 15000 euroa omaani isompi.  Ja kyllä: Alan vaihto on mielessä. Tai oikeastan työn alla.

575/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä opettajan mielestä opettajilla on liian vähän lomaa. Nyt on kyllä kohtuus hukassa ja pahasti.

Ai taivas.

Tervemenoa vaan kokeilemaan! Opettajilla ei ole lomaa lainkaan, koska opettajat ja muutamat muut viranhaltijan on erikseen rajattu vuosilomalain ulkopuolelle. Vapaajaksot saa toki käyttää haluamallaan tavalla, mutta käytännössä työnantaja olettaa, että kesäkuun alussa annetut valmistelu- ja suunnittelutehtävät on hoidetttu elokuun ensimmäiseen arkipäivään mennessä. Yleensä nämä edellyttävät jonkin verran konsultaatioita kollegoiltakin, joten työpuhelinta ei oikein voi ennen juhannusta sulkea. Lukujärjestykseen merkityn, sidotun työajan lisäksi on myös sitomatonta työaikaa, jota on esimerkiksi se, kun oppilaan huoltaja soittaa illalla kymmenen jälkeen kertoakseen, että heidän Jarkko-Anneli oli pahoittanut mielensä päivällä opettajan nuhdeltua tekemättömistä kotiläksyistä. Jos vastaat puhelimeen, saat kuunnella syytöksiä ja uhkailuista tunnin verran ja jos et vastaa, rehtori tulee seuraavana päivänä kysymään, että minkähän takia kaupunginjohtajan sihteeri soitti tekemisistäsi.

Vierailija
576/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vinkki kaikille: Pitäkää ne tauot. Ei se ole sen vaikeampaa.

Vierailija
577/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jatkossa asiantuntija tehtäviä tehdään myös vuosilomallakin; jonain päivänä vain ihan vähän, toisena puoli päivää, kolmantena 0 tuntia jne ... koko ajan ollaan töissä. joulunakin

Niin se tullee menemään. Jatkossa moni duuni on joko:

tarvittaessa töihin kutsuttava, alustapalvelun kautta, kevytyrittäjä jne...

tai

asiantuntija työ josta saa kyllä kohtuullista palkkaa+mahd.bonuksia/tulospalkkioita, työterveyshuollon mutta työaika on yleensä yli 7.5 t/pv, ilta- ja viikonloppu palavereja, lomilta töitä välillä enemmän välillä vähemmän, kun ikää on yli 45 alkaa olemaan todellisessa vaaravyöhykkeessä jatkuvissa YT-neuvotteluissa

Vierailija
578/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämän pitäisi olla sellaista että jaksaa muutakin elämää ja muu elämä sellaista että jaksaa työelämää. vielä 80-luvulla asiat olivat enemmän tasapainossa.

Vierailija
579/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoija, asiakkaina isoja julkisen ja yksityisen puolen toimijoita, jatkuva aikapaine ja kiire ja kiukuttelevat esimiehet.

Vierailija
580/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37842 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai taivas.

Tervemenoa vaan kokeilemaan! Opettajilla ei ole lomaa lainkaan, koska opettajat ja muutamat muut viranhaltijan on erikseen rajattu vuosilomalain ulkopuolelle. Vapaajaksot saa toki käyttää haluamallaan tavalla, mutta käytännössä työnantaja olettaa, että kesäkuun alussa annetut valmistelu- ja suunnittelutehtävät on hoidetttu elokuun ensimmäiseen arkipäivään mennessä. Yleensä nämä edellyttävät jonkin verran konsultaatioita kollegoiltakin, joten työpuhelinta ei oikein voi ennen juhannusta sulkea. Lukujärjestykseen merkityn, sidotun työajan lisäksi on myös sitomatonta työaikaa, jota on esimerkiksi se, kun oppilaan huoltaja soittaa illalla kymmenen jälkeen kertoakseen, että heidän Jarkko-Anneli oli pahoittanut mielensä päivällä opettajan nuhdeltua tekemättömistä kotiläksyistä. Jos vastaat puhelimeen, saat kuunnella syytöksiä ja uhkailuista tunnin verran ja jos et vastaa, rehtori tulee seuraavana päivänä kysymään, että minkähän takia kaupunginjohtajan sihteeri soitti tekemisistäsi.

Olen opettaja ja höpöhöpö.