Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?

Vierailija
28.01.2020 |

Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.

Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.

Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.

Kommentit (1104)

Vierailija
521/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä pitämään taukoja, mutta jokainen tauko pidentää työpäivää, joka on ilman taukojakin ylipitkä. Olen IT-järjestelmien toimittaja jolle vähintään viisi deadlinea painaa koko ajan päälle.

Eikö sinulla ole sovittua työaikaa, johon kuuluu lakisääteiset tauot? Oletko yrittäjä vai palkkatyösuhteessa? Jos palkkatöissä, miksi työnantajasi ei puutu resurssivajeeseen?

Olen palkkatöissä alalla jossa kyllä on TES. Mutta ei sitä asiantuntijatöissä noudateta muuten kuin löyhänä raamina. Resurssivaje on huutava ja silti YT:t jylläävät ja porukkaa vähennetään. Tienaan kohtalaisesti mutta ei se korvaa sitä, että kohta katkean. En ole ainoa, meillä on melkoisen loppuunpalanutta porukkaa töissä ihan yleensäkin.   

Itselleni ei ole asiantuntijatyössä (kolmen eri työpaikan kokemuksella) koskaan maksettu ylityö- ilta- tai viikonloppulisiä, vaikka usein työpäivät venyvät ja töitä on tehtävä iltaisin ja viikonloppuisin kun työaika ei vain riitä. Toki voisi jättää tekemättä, mutta kova kynnys antaa vastuullaan olevien projektien kaatua. Jos kaatuvat ja asiakas lähtee ja yrityksen tulos putoaa, ei siitä kärsi kuitenkaan se huonosti resurssoiva esimies, enkä todennäköisesti edes minä itse, vaan joku vähemmän kriittisessä projektissa työskentelevä oma työkaveri saa kenkää. 

Juuri näin. Ja sitä mukaa kun vanhat työkaverit ympäriltä harvenevat alat itse muuttua yhä korvaamattomammaksi ihmeresurssiksi, "resuksi" näin esimiesten kesken, jolle voi tunkea kaiken vanhan ja uuden ihmeellisen. 

Mitä esimiehenne vastaa, kun toteatte, että uutta projektia ei voida resurssipulasta johtuen aloittaa? Tai että jos aloitetaan, menossa olevat projetit kärsivät tai ne täytyy vastaavasti jopa lopettaa. Vai oletteko ottaneet taskit mukisematta vastaan ja luvanneet hoitaa ne edellisten lisäksi (vaikka tiedätte, että ette ehdi)?

Emme ole lainkaan tuppisuisia tolloja emmekä ota mukisematta vastaan töitä joita emme ehdi tehdä. Esimies vetoaa jatkuvasti kovasti vaikeaan tilanteeseen ja siihen, että pitäisi vielä vähän jaksaa, että rekrylupa/alihankkija/ihme on ihan nurkan takana. Että jos minä en ehdi, laitetaan sitten Kalle, joka joka ei ole eläessään ollut tämän asian kanssa tekemisissä vaan on itse asiassa ihan muun asian osaaja, mutta sinun on sitten oltava "tukena".  Joskus joku jopa rekrytoidaan ja heitetään nuori asiantuntija suoraan tuleen, jota hän ei lopulta kestä. Ja sitten taas tämän lupaavasti rekrytoidun henkilön työt tippuvat jonkun niskaan kuin tuhat salamaa kirkkaalta taivaalta.

Seuraavaksi tietysti sanot että miksi sitten en vaihda työpaikkaa. Minä taas kysyn että miten ihmeessä tämä ala on tällainen?  Ja kyllä, aion vaihtaa työpaikkaa. Itse asiassa aion lopettaa työnteon ihan kokonaan. 

Mainitsemasi resursointiongelmien ratkaiseminen on yksiselitteisesti esimiehesi ja muun johdon vastuulla. On yhdentekevää, mihin tai miten esimies vetoaa, jos työaika ja/tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä vaadittujen tehtävien hoitamiseen.

Se ei ole sinun sen enempää kuin Kallen vika jos talossa ei ole tekijöitä, joilla olisi riittävästi osaamista ja aikaa. Jos aikaa ja osaamista ei ole, esimiehen/johdon tehtävä on järjestää niitä ja tietenkin myös ennakoida mahdollisuuksien mukaan. En sano, että työntekijän pitäisi vaihtaa työpakkkaa, koska ei niitä noin vain ole aina tarjolla. Pointtini on, että palkkatyössä resursointiongelma on aina johdon ongelma, ja työntekijöiden olisi syytä tämä tosiasia pitää rohkeasti ja asiallisesti sillä.

Pitkään jatkuva resurssipula on johdon moka, eikä sitä esimiehen maanittelut muuksi muuta.

Kiitos itsestäänselvyyksien latelemisesta. Niitähän riittää, kun hihaa vähän ravistelee.   

Vierailija
522/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuusompelija

Työaika on taukoamatonta tekemistä. Päivän aikana 2x 12min kahvitauko ja 30min ruokatauko, jotka kellotetaan. (Tauoista en valita.) Mutta työaikana pitää tehdä taukoamatta samoja liikkeitä, jotta pääsee omaan päivätavoitteeseen, tai minimimäärään. Ja koska kaikki eivät siihen pääse, odotetaan nopeimmilta ompelijoilta joka päivältä sitä minimin ylittämää määrää, jotta yhteistavoite tulisi täyteen. Tauoilla saa puhelinta käyttää, mutta työajalla jos käyttää/vilkaisee saa siitä kirjallisen varoituksen, jonka perusteella voidaan irtisanoa. Miinuksena myös että joko teet jatkuvaa aamu- tai iltavuoroa, ei siis vuorottelua työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja vammaisten tehostetussa palveluasumisessa. Päivän työt on aikataulutettu minuutilleen ja lisäksi pitää ehtiä vastaamaan asukkaiden hälytyskelloihin. Ei todellakaan aikaa tauoille, usein syön jotain vasta kun istun autooni työpäivän päätteeksi.

Vierailija
524/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-alalla vanhuspuolella. 

Vierailija
525/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokeripelaaja - kultaajat ovat jo pitkään ohi ja nyt kaikki aika, kun en nuku, mene kannatavien pöytien / pelien etsimiseen ja kyttämiseen. Tulot 6.000 hujakoilla noin 200 tunnilla per kk

Vierailija
526/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja musiikkiopistoissa. Ryhmätunteja lukuunottamatta päivien lukujärjestyksen saa rakentaa niin kuin haluaa. Kuulostaa paremmalta kuin mitä oikeasti on. Varsinkin pienempien oppilaiden kohdalla sopiva aikaikkuna tunnille on usein pieni, vanhemmat pääsevät kuskaamaan oman työpäivänsä jälkeen eikä ekaluokkalaista useissa tapauksissa voi opettaa enää puoli kahdeksan aikaan. Päiviin on haastavaa ajastaa taukoja, pidemmästä ruokatunnista puhumattakaan. 14-21 ei periaatteessa ole pitkä päivä, mutta jos ainoa oikea tauko on vartin hotkaisutauko, niin vähän saattaa illalla väsyttää. Onneksi oppilaista saa energiaa.

Vierailija
527/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anestesiahoitaja leikkaussalissa. Salien läpiviennit on suunniteltu niin tiukaksi että jos oikein kiirehditään niin keretään suunnitellut leikkaukset. Jos ylimääräistä aikaa jää niin heräämössä on yleensä jonkinsortin kaaos, sinne auttamaan. 15min tauon pidän yleensä päivässä

Jep, lukiossa aineenopettajana. Tässä jaksossa 10 x 75 min opetusta / viikko. Tietenkin kaikki suunnittelut ja korjaukset päälle. Mutta ei kaikille opettajille ole ongelmaa ehtiä pitää taukoja. Taitaa olla enemmän alakoulun ongelmia.

Vierailija
528/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anestesiahoitaja leikkaussalissa. Salien läpiviennit on suunniteltu niin tiukaksi että jos oikein kiirehditään niin keretään suunnitellut leikkaukset. Jos ylimääräistä aikaa jää niin heräämössä on yleensä jonkinsortin kaaos, sinne auttamaan. 15min tauon pidän yleensä päivässä

Onnea tauosta! Meillä ei ole minuuttiakaan.

Eihän tuo ole laillista. Yhteys liittoon pikimmiten!

Vierailija
529/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi mielenterveyskeskuksessa. Hyvin harvoin on luppoaikaa töissä. Etukäteen on päivät aina aika tiiviisti aikataulutettu, ja vaikka joku asiakas peruuttaisikin yllättäen/ei tulisi käynnille, niin aina on jotain kirjauksia/lausuntoja/yhteydenottoja eri tahoihin tehtävänä sillekin ajalle.

Vierailija
530/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla. Jatkuva kiire ja kasaantuneet hommat. Laiskat työkaverit.

Laita puukko heilumaan.

You now.

Vierailija
531/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä lastensuojelun sijaishuollossa. Lounastauosta pidän kiinni, muuten mennään minuuttipelillä ja jo vuosia olen priorisoinut päivittäisistä työtehtävistä ne, joissa jonkun arvelee olevan eniten jonkun akuutin tai kiireellisen avun tarpeessa tai hengenvaarassa.

Vierailija
532/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikinopettaja. Jokaisella oppitunnilla kasautuu aina 3-5 asiaa, jotka pitäisi hoitaa seuraavalla välitunnilla. Mutta ei ehdi, kun pitää virittää ja huoltaa soittimia, selvittää oppilaiden välisiä riitoja tai soittaa huoltajalle, kun lapsi ei ole ilmestynyt kouluun tms. Läppärin kannen sisällä on päivän lopuksi noin 20 Post-It-lappua, joissa lukee asioita, jotka olisi pitänyt tehdä pari tuntia sitten.

Vierailija
533/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja

Vierailija
534/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

osastonhoitaja - burn outin partaalla :(

Vierailija
535/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän työehtosopimuksen mukaiset tauot joka päivä, oli kuinka kiire tahansa. Tämä tauko saattaa olla ainoa hetki päivässä kun voi hengähtää, sillä kotonakin on hommia.

Vierailija
536/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tänne valittavia opettajia ettei ehdi pitää taukoja, syömään tai edes vessaan.

Lukiossa tunnit 75 min. Sitten tauko. Tunti. Tauko jne. Hyvin siis ehtii pitää tauot, syödä ja käydä vessassa. Sitä varten ne välitunnit ja ruokatauko nimittäin ovat.

Omaa tyhmyyttä jos niitä ei käytä.

Ei ole taukoja. Piste. Valvot koko ajan.

Vierailija
537/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen opettaja. Päivä on niin hektinen että täytyy olka tenat housuissa, ettei käy vahinkoa kun ei pääse vessaan.

Vierailija
538/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä teillä on? Anteeks onko teillä? Mistä löytyy? Eikö teillä todellakaan ole? Voitko auttaa? Miksi ne ovat siellä? Onko laktoositonta? Onko vegaanista? Gluteenitonta? Munatonta? Mille tämä maistuu? Miksi hinta noussut? Oho hajotin lattialle tämän ja tuon. Tämä ei toimi. Täällä on jonoa. Eikö ole parempia päiväyksiä? Milloin teille tulee?

Siinä se 12minuutin tauko sitten menikin osastojen läpi kävellessä.

Vierailija
539/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tänne valittavia opettajia ettei ehdi pitää taukoja, syömään tai edes vessaan.

Lukiossa tunnit 75 min. Sitten tauko. Tunti. Tauko jne. Hyvin siis ehtii pitää tauot, syödä ja käydä vessassa. Sitä varten ne välitunnit ja ruokatauko nimittäin ovat.

Omaa tyhmyyttä jos niitä ei käytä.

Ei ole taukoja. Piste. Valvot koko ajan.

En tiedä millaisessa koulussa olet töissä, mutta ei kukaan valvo koko ajan.

Itsellä esim. on max yksi valvonta päivässä, eikä joka päivä sitä yhtäkään, koska työt (=valvonnat) on jaettu ison koulun opettajien kesken. Ottakaa yhteys OAJ, onko tuollainen edes laillista.

Vierailija
540/1104 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen lähihoitajana kotihoitodossa. Kiire oli kova ja mummot karjuivat pää punaisena että "olet taas myöhässä," vaikka koko päivän olin juossut henkihieverissä. Työpäivän jälkeen energiaa ei jäänyt mihinkään, en ymmärrä miksi kukaan tuolla palkalla suostuu näännyttämään itseään. Nyt olen sairaanhoitajana psykiatrian puolella, hommaa keksii aina jos tulee luppoaikaa, mutta juosta ei tarvitse.