Mikä voisi olla yksin asuvalla hyvä mutta halpa budjetti kuukaudeksi elintarvikkeisiin?
Niin, ettei tarvitsisi nälässä olla ja saa kuitenkin monipuolista ruokaa.
Mikähän olisi realistinen budjetti kuukaudeksi?
Kovat ajat itsellä tulossa. On vaikeaa muuttaa rahakäyttäytymistään mutta yritän. Laskujen mukaan minulle jää kuukaudessa noin 600€ rahaa.
Haluaisin myös säästää tuosta siivun.
Mikä olisi realistinen budjetti mielestäsi?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
50 euroa per viikko.
Okei.
Tässä alan juuri laatimaan ruutuvihkoon menoja ja tuloja.
Etsin netistä esimerkkejä mitä halpaa voisi syödä ja itse tehdä. Onneksi nyt jää kaikki valmisruoat ja suklaat, karkit sekä roskaruoka pois tai ainakin vähemmälle.
Minulla on myös turhia suoratoistopalveluja.
Ne karsin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 euroa per viikko.
Okei.
Tässä alan juuri laatimaan ruutuvihkoon menoja ja tuloja.
Etsin netistä esimerkkejä mitä halpaa voisi syödä ja itse tehdä. Onneksi nyt jää kaikki valmisruoat ja suklaat, karkit sekä roskaruoka pois tai ainakin vähemmälle.
Minulla on myös turhia suoratoistopalveluja.
Ne karsin nyt.
Minä kulutan ruokaan tuon 50 euroa viikossa. Lääkkeet ja muut on sitten toisaalta pois.
200-250 euroa kuussa. Normaalia kotiruokaa, en syö välipaloja paitsi hedelmiä joskus ennen treenejä.
Yksi vinkki ruokaostoksiin! Katso ja vertaa aina tuotteen kilohinta ja tee päätös sen mukaan. Huomaat säästäväsi jonkin verran pitkällä tähtäimellä.
Ruoka kannattaa miettiä kuukaudeksi eteenpäin, jos rahapäivä kerran kuussa.
Minulla ei yleensä mene kahtasataakaan kuussa ruokaan, vaikka en tietoisesti pihistele (olisi siis varaa vähän enemmänkin laittaa, jos haluaisi).
Olen vanhan kansan ihminen (ja oikeastikin vanha), joka tekee vanhoja perinteisiä ruokia. Ne eivät ole kalliita, kun tekee kaiken alusta lähtien itse.
Hernekeittoa kuivatuista herneistä (ei siis mitään valmiita purkkeja), paljon perunoita, juureksia ja muita kasviksia sen mukaan, mikä milloinkin on sesongissa. Uunipuuroa, keittoja, laatikoita. Sieniä ja marjoja. Vähän lihaa, kanaa ja kalaakin. Ruisleipää.
t. Mummo, yksineläjä
Mulla on ruokakauppabudjetti 50 e kuussa, mutta monesti jää alle. Eli siis ruoat, vessapaperit, shampoo, deodorantti ja hoitoaine. Joskus siivousaineita, mutta harvoin täytyy ostaa uusia.
Osa ei kykene syömään samaa ruokaa "joka päivä", mutta itselleni tämä toimii. Inhoan ruoanlaittoa, joten olen päätynyt siihen, että 3-4 viikon välein teen yhtenä päivänä 3-4 eri ruokaa ja pakastan ne sitten annoksina. Yksinasuvalle tämä sopii oikein hyvin. Sitten sitä lämmitettyä ruokaa voi täydentää tuoreilla kasviksilla (tai esim keitetyillä/paistetuilla tms pakastekasviksilla, jotka ovat todella edullisia), raejuustolla.
Pienikokoinen ja istumatyötä tekevä nainen saattaa tarvita vain puolet siitä ruokamäärästä minkä fyysistä työtä tekevä mies, joten sekin hieman vaikuttaa.
Minulle toimii, että tekee ostokset harvoin. Esimerkiksi kerran kahdessa viikossa ja sitten venyttää tätä seuraavaa kauppareissua, kunnes on oikeasti syönyt kaikki ruuat.
Jollekin voi toimia, että käy joka päivä kaupassa ja ostaa vain tarvittavia, mutta minä taas ostan joka kerta jotain heräteostosta, enkä halua joka päivä juosta kaupassa.
Tärkeää, että estää hävikin. Roskiin laitettu ruoka on kaikkein kalleinta. Syö kaapit tyhjäksi ennen kuin ostat lisää. Kaikelle kaapissa pitää olla suunnitelma, jos siellä on puurohiutaleita, syödään puuroa aamulla, eikä osteta leipää. Hätävarana vain sellaista mitä syöt muutenkin, vaikka jos syöt aamuisin sen puuron, niin voi olla toinen pakkaus hiutaleita. Mutta ei mitään sellaista, jota et todennäköisesti syö pois ennen parasta ennen päiväystä. Sama ajatus tarjousten kanssa, puuro tarjouksessa kolme yhden hinnalla, jos et syö puuroa usein älä osta, jos joka päivä, kannattaa ostaa. Aina laske kuinka usein syöt tätä ja tuleeko tämä kaikki syödyksi ajallaan.
Mulla aiheuttaa reuma paljon kuluja. Sormet niin kipeät ja kömpelöt, että täysin mahdoton esim. kuoria ja pilkkoa vihanneksia. En myöskään pysty noukkimaan marjoja. Olen viimeiseen asti pyrkinyt välttämään epäterveellistä ruokaa, mutta nyt en tiedä mitä tehdä. Kaikesta muusta olen säästänyt. Mulle halvin ruokavalio on se, että ostan reikäleipiä, kimpaleen juustoa ja tomaatteja. Niitä syö monta päivää, enkä helposti kyllästy.
Minulla jää vuokran jälkeen noin 300 €. Tuosta sitten pitää maksaa pakolliset eli sähkö, vakuutukset ja niin edelleen. Lopulta siis ruokaan ja kaikkeen muuhun jää noin 200 €. Kaikkea ei voi ruokaan käyttää, koska pitää ostaa esim. hygieniatuotteita ja ehkä kalsaritkin joskus. Olen siis todennut, että en voi ruokaan käyttää kuin korkeintaan 120 € kuukaudessa. Sillä on tultava toimeen.
Ensi vuonna vuokra nousee itselläni kuulemma n. 10 %. Se tarkoittaa siis, että on alettava etsiä uutta asuntoa tai ostettava kuukauden ruoat satasella.
Minulla menee n. 250-300€ riippuen paljonko syön ulkona. Pärjäisin nuukaillen 200€, mutta siinä jää tosiaan kaikki turha herkuttelu sitten pois.
Noin 50-70e riippuu viikoista. Jos ostaa pesuaineita jne, tai tulee vieraita tuo 70 riittää silloinkin. Mutta tuossa se 50 tienoissa per viikko pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ruokakauppabudjetti 50 e kuussa, mutta monesti jää alle. Eli siis ruoat, vessapaperit, shampoo, deodorantti ja hoitoaine. Joskus siivousaineita, mutta harvoin täytyy ostaa uusia.
Osa ei kykene syömään samaa ruokaa "joka päivä", mutta itselleni tämä toimii. Inhoan ruoanlaittoa, joten olen päätynyt siihen, että 3-4 viikon välein teen yhtenä päivänä 3-4 eri ruokaa ja pakastan ne sitten annoksina. Yksinasuvalle tämä sopii oikein hyvin. Sitten sitä lämmitettyä ruokaa voi täydentää tuoreilla kasviksilla (tai esim keitetyillä/paistetuilla tms pakastekasviksilla, jotka ovat todella edullisia), raejuustolla.
Nyt kyllä valehtelet, viidelläkympillä kuussa et noita kaikkia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä valehtelet, viidelläkympillä kuussa et noita kaikkia saa.
Minuakin kiinnostaisi kuulla ihan ostoslista -tasolla miten tämä on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
¨Vaihdat liitiin. 150 eurolla vedät kuukauden kurmeeta.
Juu lidli on kyllä väistämässä halvin kokonaisuudessa, eikä tule ostettua mitään ylikalliita valion tuotteita tai muita tunnettuja suomalaisia elintarvikkeita, kun niissä maksaa nimi eikä se itse tuote.
Ja lidlissä saa niitä hävikkikaseeja 2e:llä. Itsellä tuli ostettua tänään ja siellä oli 3 kesäkurpitsaa, perunapussi, 2 pussia paprikaa, jotain hedelmiä joita en tunnistanut, pussi sipulia ja paketti kirsikkatomaatteja. Yksi kesäkurpitsa on niin nahistunut etten tiedä onko edes käyttökelvollinen, mutta silti nuo loput maksaisi super tuoreena varmaan 8e. Eli ihan hyvä ostos. Tänään siis ruokana paistettua kesäkurpitsaa, sipulia ja paprikaa, siihen vähän kirsikkatomaatteja, keitän nuo perunat ja alessa olevaa kanaa.
No korjaan vielä. Eihän nuo nyt "kovia" aikoja ole mutta muutosta kuitenkin nykyiseen. Kuukaudesta riippuen saattaa jäädä vain 400€ laskujen jälkeen.
Ap