Miehen omat menot
Olisiko sinusta ok jos puolisollasi olisi vastaavia reissuja kuin minun miehelläni? Tässä olen miettinyt että olenko vain nipo, mutta kun tämä vaan tuntuu niin pirun pahalta ja väärältä minua ja lapsia kohtaan sillä me emme ole käyneet kahdestaan missään 8 vuoteen, perheen kesken kyllä mutta huomattavasti harvemmin kuin mieheni tekee reissuja kavereiden kanssa. Tässä tulevia miesten reissuja:
Huhtikuussa viikko etelässä kavereiden kanssa, siitä kuukauden päästä toisen kaveriporukan kanssa laivalle koko viikonlopuksi, siitä kuukausi eteenpäin ja lähtee jalkapallon Mm-kisoihin, siitä pari viikkoa ja ystäviensä kanssa harrastus reissu joka kestää 4 päivää, siitä pari viikkoa ja jälleen 3pv reissu harrastuksen parissa.
Jos me tehtäisiin enemmän asioita yhdessä niin tämän ehkä vielä sulattaisin mutta nyt tuntuu vaan hemmetin pahalta.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sulattaisi. Sinä jäät jatkuvasti yksinhuoltajan asemaan kun mies heiluu menoissaan. Ja syöhän tuo älyttömästi rahaakin perheeltä..
Ensin pitäsi tietää miten raha-asiat on perheessä jaettu?
Miksi pitäisi? Eikö perheessä ole yksi ja sama elintaso pääsääntöisesti?
Ainakin pitäisi olla.Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu ollut sitten 60-luvun myös naisilla.
Mä olen sun kanssasi eri mieltä. Jos äiti jää esim lapsen kanssa kotiin, niin kyllä pitää olla yhteiset rahat koko perheellä. Sama akoskee, jos isä jää lapsen kanssa kotiin.
Kerroit viihtyväsi paremmin kotona. 8 vuotta sitten lopetit matkojen varaamisen. Nyt miehesi pistäisi katsoa kristallipallosta, että oletkin muuttanut mielesi. Et enää viihdykään kotona vaan haluat reissata. Mitäpä jos alkaisit yhdessä miehesi kanssa suunnitella teille vaikkapa kesälomareissua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sulattaisi. Sinä jäät jatkuvasti yksinhuoltajan asemaan kun mies heiluu menoissaan. Ja syöhän tuo älyttömästi rahaakin perheeltä..
Miten tämä rahanjakoon liittyy? En minäkään saisi olla jatkuvasti pois, vaikka tienaan enemmän. Vastuusta, kotitöistä ja yhteisestä perheajastahan tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Eikö perheessä ole yksi ja sama elintaso pääsääntöisesti?
Ainakin pitäisi olla.Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu ollut sitten 60-luvun myös naisilla.
Selvä. Meillä mies tienaa viisi kertaa enemmän kuin minä, joten elintasot olisivat melko erilaiset. Vaan eipä ole, perheemme on ikäänkuin yhteinen yritys ja kaikilla sama elintaso ja yhteiset rahat. Reissaamme ja harrastamme yhdessä, teemme päätökset hankinnoista yhdessä; olemmehan perhe.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua teidän kanssa. No jos meidän raha asiat noin kovin tähän liittyy niin kyllä, maksan perheen menoista oman osuuteni, tuloihin nähden jopa enemmän kuin mieheni, miehelläni jää huomattavasti enemmän ns omaa rahaa kuin minulla. Että siihen on turha vedota että eläisin miehen siivellä.
Ja se että viihdyn kotona ei tarkoita sitä etten tykkäisi reissata kahdestaan tai perheen kanssa. Mä olen hyvin perhekeskeinen, mä olen lapset tähän maailmaan tehnyt ja ihan siitä syystä että halusin lapsia, haluan viettää aikaa oman perheen kanssa. Opetelkaa lukemaan, kuten aiemmin mainitsin, miehen omat menot olisi täysin ok, mikäli tekisimme asioita myös yhdessä.
-ap
No, ette tee joten mitä ajattelit asialle tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä rahanjakoon liittyy? En minäkään saisi olla jatkuvasti pois, vaikka tienaan enemmän. Vastuusta, kotitöistä ja yhteisestä perheajastahan tässä on kyse.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Kerroit viihtyväsi paremmin kotona. 8 vuotta sitten lopetit matkojen varaamisen. Nyt miehesi pistäisi katsoa kristallipallosta, että oletkin muuttanut mielesi. Et enää viihdykään kotona vaan haluat reissata. Mitäpä jos alkaisit yhdessä miehesi kanssa suunnitella teille vaikkapa kesälomareissua?
Voi kuule olen puhunut, puhunut ja puhunut. En todellakaan odota että miehellä kristallipalloa on, kyllä hän todellakin tietää. Mutta joo, ehkä se sitten on vaan niin että mä olen tässä se paskan ihminen. Ehkä mä sitten alan etsimään itselleni jonkun toisen, jonkun joka pitää minua elämänsä tärkeimpänä asiana. Koska minulle perhe ja parisuhde menee kaiken edelle, ystävät on iso bonus ja tärkeitä hekin, mutta ei ne perheen edelle mene.
-ap
Onko nuo reissut jotain miesten reissuja vai lähteekö sinne muiden kumppaneita myös mukaan? Jos ei ole kyse pelkistä miesten reissuista, niin miksi et ole lähtenyt mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule olen puhunut, puhunut ja puhunut. En todellakaan odota että miehellä kristallipalloa on, kyllä hän todellakin tietää. Mutta joo, ehkä se sitten on vaan niin että mä olen tässä se paskan ihminen. Ehkä mä sitten alan etsimään itselleni jonkun toisen, jonkun joka pitää minua elämänsä tärkeimpänä asiana. Koska minulle perhe ja parisuhde menee kaiken edelle, ystävät on iso bonus ja tärkeitä hekin, mutta ei ne perheen edelle mene.
-ap
Pahinmaksi marttyyriksi heittäytyminen sitten jeesuksen toimiinkin aina. :D
ps. kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että kun olet ottanut miehesi kanssa puheeksi vaikkapa kesälomasuunnitelmat, miehesi on aina kieltäytynyt lähtemästä sun kanssasi yhtään mihinkään? Meillä yhteisistä reissuista sovitaan aina yhdessä. Ihan jo senkin vuoksi, että pitää matkaa varatessa varmistaa, että kummallakin on mahdollisuus pitää lomaa juuri silloin. Kouluikäisten lasten kohdalla taas reissut mieluummin koulujen loma-aikoina, jotta lasten ei tarvitse olla reissun vuoksi pois koulusta. Ei meillä kumpikaan voi mennä yksin varaamaan jotain matkaa ja olettaa, että toinen satavarmasti pystyy lähtemään juuri silloin mukaan. Lisäksi on mukavampaa, että matkakohde on valittu yhdessä kuin että vain toinen päättäisi, mihin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Voi kuule olisiko aika nostaa se katse sinne peiliin ja ottaa vastuuta siitä omastakin elämästä?
Ex-vaimo huomautteli vuosikausia mulle siitä, että kun ei koskaan yhdessä mitään. Yritin ehdottaa kaikenlaisia asioita, mutta aina oli este. Väsytti tai ei halunnutkaan tuhlata vapaata viikonloppua reissaamiseen tai pitikin just silloin hoitaa joku roikkuva juttu tai kahvituttaa anoppi. Sovitutkin menot, simppelitkin, kuten vapaa ilta ravintolassa, leffassa tms, peruuntuivat AINA ja JOKA KERTA vaikka vaan tunteja ennalta. Monen vuoden, ehkä noin kahdeksan, aikana tehtiin perheenä kaksi reissua lähikaupunkeihin hotelliin ja kerran risteilylle yhden tai kahden yön yli. Niistäkin kauhea valitus etukäteen, reissussa ja sen jälkeen, kuinka on rankkaa matkustaa ja lapset kitisee eikä nauti yhtään eikä saa nukuttua vieraissa paikoissa ja plaa plaa. Kahdenkeskiseen reissuun sain hänet vain kerran, kun ostin risteilyliput etukäteen hääpäiväksi ja ilmoitin lähteväni joka tapauksessa, tuleepa hän mukaan tai ei. Sekin oli kauhea show, niin raskasta ja väsyttävää. Kotiin päästyämme hän oli kauhean kiukkuinen ja siitä tuli joku megalomaaninen riita.
Mutta kun itse matkustelin työn takia melko usein (1 krt/kk) ja satunnaisesti muutaman viikonloppureissun vuodessa harrastuksen puitteissa, niin hirveä uhriutuminen tietenkin siitä, että minä voin lähteä koska tahansa mihin tahansa ja on väärin että käyn yksin eikä hän pääse mukaan eikä käy koskaan missään eikä me käydä kahdestaan missään kuten pariskunnan pitäisi. No niin no. Pelkkä valittaminen ei riitä, vaan se oma ahteri oikeasti pitää ihan itse nostaa siitä sohvasta ja lähteä. Nykyään kylläkin saa keksiä toisen syypään saamattomuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo reissut jotain miesten reissuja vai lähteekö sinne muiden kumppaneita myös mukaan? Jos ei ole kyse pelkistä miesten reissuista, niin miksi et ole lähtenyt mukaan?
Ne on miesten reissuja jonne ei vaimot lähde mukaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jos elämäsi on paskaa siitä ei ole vastuussa kuin sinä itse.
Mies ei jostain syystä sitten halua lähteä sinun kanssasi..? Ja tosi on, että pienten lasten kanssa reissaaminen on myös vähän hankalaa, mutta jos teillä olisi mahdollisuus saada lapset jonnekin hoitoon, että pääsisitte molemmat, niin erikoista, ettei mies halua? Meillä ei ole ketään, joka lapsia katsoisi, joten reissaamme kumpikin ystävien kanssa ja toinen jää sitten kotiin lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apSiis ymmärsinkö nyt oikein, että kun olet ottanut miehesi kanssa puheeksi vaikkapa kesälomasuunnitelmat, miehesi on aina kieltäytynyt lähtemästä sun kanssasi yhtään mihinkään? Meillä yhteisistä reissuista sovitaan aina yhdessä. Ihan jo senkin vuoksi, että pitää matkaa varatessa varmistaa, että kummallakin on mahdollisuus pitää lomaa juuri silloin. Kouluikäisten lasten kohdalla taas reissut mieluummin koulujen loma-aikoina, jotta lasten ei tarvitse olla reissun vuoksi pois koulusta. Ei meillä kumpikaan voi mennä yksin varaamaan jotain matkaa ja olettaa, että toinen satavarmasti pystyy lähtemään juuri silloin mukaan. Lisäksi on mukavampaa, että matkakohde on valittu yhdessä kuin että vain toinen päättäisi, mihin mennään.
Perheen kesken tehtävät reissut suunnitellaan aina yhdessä. Itse olen joskus yllättänyt mieheni kahden keskisellä reissulla (yhden yön yli kestävä) ja olisihan se kiva itsekin sellainen kokea, tulisi tunne että minusta oikeasti välitetään.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ja naisenko se pitää AINA olla se joka järjestää yhteistä tekemistä? Mä olin vuosi kausia se joka aina järjesti kahden keskiset reissut, minä selvittelin kuka hoitaa lapset ja kuiskasin lapset mummolaan ja hain heidät myös sieltä (molemmat mummolat kaukana), sillä välin mieheni oli omien harrastusten parissa. 8 vuotta sitten mittani täyttyi ja totesin miehelleni että nyt riittää, minäkin haluan joskus päästä helpolla ja tulla jopa yllätetyksi. Että nyt on välillä sinun vuorosi järjestää yhteinen reissu ja tässä ollaan, 8 vuoteen ei olla käyty missään. Miestä ei selvästikään kiinnosta, mutta mitä tulee kavereiden kanssa tehtyihin reissuihin, niitä on aina innolla järjestämässä.
Ja kyllä, maksan oman osuuteni matkoistamme. Joskus puolet matkan kustannuksista, joskus vain osan, riippuen paljon rahallisesta tilanteestani.
-ap
Minulle reissujen suunnitteleminen on jo itsessään osa matkailun iloa. Tykkään etsiä lentoja ja majoituksia ja tutkia ympäristöä ja tehdä monisivuisia matkasuunnitelmia - ihan riippumatta siitä, toteutetaanko niitä loppujen lopuksi juuri sellaisenaan.
Jos jäisin odottamaan, että puolisoni järjestää matkan, saisin odottaa pitkään. Mukaan hän useimmiten haluaa lähteä, ei aina. Silloin menen yksin. Niin paljon häntä ei kuitenkaan innosta, että hän suunnittelisi ja ostaisi ja varaisi. Kun hän matkustaa ystäviensä kanssa, niin silloin ystävät ovat ne, jotka ovat järjestäneet kaiken.
Minulle tämä on ok. En oikeasti edes haluaisi hänen olevan vastuussa järjestelyistä, koska minulla on tarve joka tapauksessa itse varmistella ja tutkia ja tutustua kohteisiin jne.
Jos sinä haluat matkustaa kahden kesken puolisosi kanssa ja tiedät, ettei hän saa aikaiseksi mitään järjestää, niin minusta olisi paljon järkevämpää suunnitella itse mukava reissu kuin istua kotona katkeroitumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on miesten reissuja jonne ei vaimot lähde mukaan.
-ap
Niin onhan tuollaiset miesten väliset ryyppyreissut paljon hauskempia, kuin perhelomat... Tosin, jos teillä olisi mahdollisuus päästä kahdestaan ja mies ei halua, niin hän pitää seuraasi tylsänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Perhe ja parisuhde menee sinulle kaiken edelle, mutta miehen olisit valmis vaihtamaan ja etsimään itsellesi jonkun toisen tuosta vaan. Mielenkiintoista.
Kyllä! Se järjestää joka haluaa! Sinä haluat, sinä järjestät. Te ette halua samoja asioita nyt. Sinä haluaisit että mies haluaa samaa, mutta se ei halua