Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus: The lipid envelope of these viruses is relatively sensitive and thus can be destroyed by alcohols such as ethanol or 2-propanol. Enveloped viruses can be killed by disinfectants that are virucidal against enveloped viruses.
Eli viruksen kuorirakenteen vuoksi käsidesit ym. alkoholia sisältävät desinfiointiaineet on tehokkaita koronaviruksen torjunnassa.
eli pestään niitä käsiä ahkeraan saippualla ja käsidesiä vielä kun astuu ovesta ulos ja pullo mukana jos se auttaa mielenrauhaan.
tästä uusi slogan - turvaudu pulloon, saa mielenrauha...
Vierailija kirjoitti:
THL tutkii vain jos on oireet ja on oleskellut Kiinassa tai labrakokeella varmistetun taudinkantajan lähellä.
Itse matkustan jatkuvasti Italiassa. Taas ensi viikolla sinne lennot. Voun aivan hyvin saada Italiassa tartunnan ja tuoda taudin mukanani mutta Suomessa en pääse edes tutkimuksiin.THLllä on pää taas tapansa mukaan puskissa. Miten tähän meidän terveyslaitokseen saataisiin lisää valveutuneisuutta ja proaktiivisuutta. Tai ainakin tiedotettaisiin perustelut laitoksen passiivisuudesta hämmentyneilke kansalaisille. Hyssyttelyllä, pyhällä hengelläkö ja tuurilla siellä tästä uskotaan selvittävän?
Täytyy valehdella olleensa Kiinassa tai kontaktissa Kiinalaisen kanssa. Mitä vaan, jotta pääsee testeihin
Mitään uutta tai yllättävää ei ole tullut sitten tammikuun puolivälin kun silloin seurasi tilannetta ymmärsi sen. Ihmisillä tapahtuu havahtuminen eri aikaan. Arvioisin vasta murto-osan suomalaisista havahtuneen. Nyt eletään päiviä kun havahtumisten määrä kasvaa kiihtyvästi. Toki keväämmällä osa kouriintuntuvien asioidenkin jälkeen pitää väkisin käsiä vielä silmien edessä ja mölyää ettei vain kuulisi mitään.
Italian luvuista: 232 diagnosoitu, 7 kuollutta, 23 kriittisessä tilassa ja vain 1 täysin parantunut! Onneksi todennäköisesti parantuneita tulee lisää lähiviikkojen aikana.
Iranin luvut täysin omaa luokkaansa: 61 diagnosoitua ja 15 kuollutta, 3 täysin parantunutta.
Epäilen, että yhtä asiaa ei ole euroopassa otettu huomioon, koska liiallinen sinisilmäisyys. On aivan varmaa että näiden auto- ja puukkohullujen aikakaudella löytyy ihmisiä jotka levittää koronaa tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Ja niin kuolee esim influenssaankin. Mutta määrät ovat silti todella vähäisiä.
Edelleen joku uskottelee itselleen kausi-influenssan olevan kuolleisuudeltaan perusterveille ja työikäisille vastaavaa luokkaa Covid19-viruksen kanssa. Selvennykseksi, Covid19 on heille n. 35 kertaa suurempi riski tähän astisen tiedon mukaan.
En uskottele mitään, tuon vaan esiin sen, että työikäisiä ja perusterveitä valitettavasti silloin tällöin kuolee erilaisiin tauteihin. Syöpään, tai vaikka siihen influenssaan. Ei tämä korona siinä mielessä ole mikään maailmanloppu, vaikka pelottava tauti onkin.[/quote
Mitä tekemistä sillä on koko tämän tilanteen kanssa, että perusterveitä kuolee silloin tällöin erilaisiin tauteihin? Ei ne aiheuta ongelmia, vaikka ikäviä tapauksia ovatki. Tässä taudissa 20 % sairastuneista ovat vakavia ja osa kriittisiä ja sairaalahoidosta huolimatta tulee kuolemia. Koska tauti leviää helposti (jopa rajoitustoimista huolimatta), niin on riski, että tulee määrällisesti paljon henkilöitä, jotka tarvitseva sairaalahoitoa, teho-hoitoa ja siitäkin huolimatta osa kuolee myös niitä perusterveitä toki astma nostaa kuolleisuuden jo 6 % ja diabetes 7 %.
Jos influenssaan sairastuisi vaikka 1000 ja kuolleisuus on 1/1000, niin 1 ihminen kuolisi. Koronassa kuoleisuuden sanottiin olevan eilen ylen uutisissi 3,3 %, mutta käytännössä kai vaihtelee 1-6 % lukemissa , keskimäärin 2 %, niin tällöin 1000 sairastuneesta kuolisi 10-60 henkeä sairaalahoitoa tarvitsisi 200.. Astmaatikon osalta tarkoittaisi: 1000 sairastunutta, joista 100:lla astma (astmaa sairastaa km 10% suomalaisista) ja joista 6 kuolisi - diabeteksen osalta vähän sama ja osalla on molemmat. Verenpainetaudin osalta aika sama. Uusi koronavirus leviää myös laajemmin eli sairastuneita tulee enemmän kuin influenssassa. Siksi taudin leviämisen ehkäiseminen on myös tärkeää. Tauti on tappanut myös perusterveitä ja nuoria, mutta riskiryhmässä olevat (ei katso ikää ja riittää astma tai diabetes tai vaikka verenpainetauti) ja iäkkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomi jatkaa tällä tavalla löyhästi niin se on sitten Suomi jolle suljetaan rajat, se ei tee hyvää Suomen taloudelle kun Venäjä laittaa rajansa tännepäin säppiin.
On tuurista kiinni jos esim Oulussa ja muualla jossa terveysasemat ja sairaalat tukossa ei ole coronaa, kun ei ole testattu. Oli myös täysin tuurista kiinni että Suomen 1 sairastunut ei levittänyt virusta muihin, sen verran löyhästi suhtauduttiin silloin sen huomasi jo hymyilevästä haastatteluista teeveessä.
Esimerkiksi Musta surma ja Espanjantauti levisivät tänne Suomen perukoillekin, vaikka matkustelu oli minimissään. Ihan eristyksissä olleessa äidin lapsuudenkylässäkin tauti kävi läpi lähes kaikki perheet.
Itse asiassa Musta surma EI levinnyt Suomessa juuri lainkaan, harvoja kolkkia joka säästyi.
"Kaikkiaan Helsingissä kuoli ruttoon 1 185 ihmistä vuosina 1710 ja 1711. Heistä helsinkiläisiä oli noin 700, siis suunnilleen puolet kaupungin asukkaista. Loput olivat muualta tulleita."
https://seura.fi/ilmiot/historia/rutto-riehui-helsingissa-tappoi-ihmisi…
Puolet Helsinkiläisistä kuoli ruttoon. Eli kyllä se suomeenkin tuli, mutta koska oli melko harvaan asuttua ja kulkeminen oli hidasta, niin ei levinnyt pahasti ympäriinsä. Nyt muutamassa tunnissa kulkee lentämällä maiden halki, joten leviäminen on aivan toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Nimenomaan. Minä olen 18v ja sairastan IBD:tä, mulla on juuri nyt biologinen lääkitys eli voisin hyvinkin kuolla ihan tavalliseenkin flunssaan, mutta koronaan 100% varmasti. Koska olen sairas ihminen niin olen täysin arvoton ja ansaitsen kuolla koronaan? No, kai se sitten on niin.
Julma tosiasia on se että kulunut lause "Heikot sortuu elon tiellä" pitää edelleen paikkansa.
Itse selvisin hengissä Hongkongilaisen influenssapandemian aikana. Vanhempani selvisivät em. lisäksi ns. aasialaisesta pandemiasta.
Isovanhempani selvisivät noiden molempien lisäksi myös espanjantautipandemiasta hengissä ja sekä isovanhempani että vanhempani selvisivät esim. koko lapsuutena ilman mitään nykyaikaisia antibiootteja. Ilman tuota elossapysymisketjua minua ei olisi olemassa.
Ehkä kestän myös koronan. Ehkä en.
Laantuukohan tämä kesään mennessä. Mitenhän käy esim. kesän festareille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Ja niin kuolee esim influenssaankin. Mutta määrät ovat silti todella vähäisiä.
Edelleen joku uskottelee itselleen kausi-influenssan olevan kuolleisuudeltaan perusterveille ja työikäisille vastaavaa luokkaa Covid19-viruksen kanssa. Selvennykseksi, Covid19 on heille n. 35 kertaa suurempi riski tähän astisen tiedon mukaan.
En uskottele mitään, tuon vaan esiin sen, että työikäisiä ja perusterveitä valitettavasti silloin tällöin kuolee erilaisiin tauteihin. Syöpään, tai vaikka siihen influenssaan. Ei tämä korona siinä mielessä ole mikään maailmanloppu, vaikka pelottava tauti onkin.[/quote
Mitä tekemistä sillä on koko tämän tilanteen kanssa, että perusterveitä kuolee silloin tällöin erilaisiin tauteihin? Ei ne aiheuta ongelmia, vaikka ikäviä tapauksia ovatki. Tässä taudissa 20 % sairastuneista ovat vakavia ja osa kriittisiä ja sairaalahoidosta huolimatta tulee kuolemia. Koska tauti leviää helposti (jopa rajoitustoimista huolimatta), niin on riski, että tulee määrällisesti paljon henkilöitä, jotka tarvitseva sairaalahoitoa, teho-hoitoa ja siitäkin huolimatta osa kuolee myös niitä perusterveitä toki astma nostaa kuolleisuuden jo 6 % ja diabetes 7 %.
Jos influenssaan sairastuisi vaikka 1000 ja kuolleisuus on 1/1000, niin 1 ihminen kuolisi. Koronassa kuoleisuuden sanottiin olevan eilen ylen uutisissi 3,3 %, mutta käytännössä kai vaihtelee 1-6 % lukemissa , keskimäärin 2 %, niin tällöin 1000 sairastuneesta kuolisi 10-60 henkeä sairaalahoitoa tarvitsisi 200.. Astmaatikon osalta tarkoittaisi: 1000 sairastunutta, joista 100:lla astma (astmaa sairastaa km 10% suomalaisista) ja joista 6 kuolisi - diabeteksen osalta vähän sama ja osalla on molemmat. Verenpainetaudin osalta aika sama. Uusi koronavirus leviää myös laajemmin eli sairastuneita tulee enemmän kuin influenssassa. Siksi taudin leviämisen ehkäiseminen on myös tärkeää. Tauti on tappanut myös perusterveitä ja nuoria, mutta riskiryhmässä olevat (ei katso ikää ja riittää astma tai diabetes tai vaikka verenpainetauti) ja iäkkäät.
Lisäyksenä: koska korona vie niin paljon resursseja, muihin sairauksiin voi kuolla helpommin, kun ei pääse ajoissa asianmukaiseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
En usko, kevään aikana vain kiihtyy ja kesän tapahtumia joudutaan perumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaako silmälasit yhtään viruksen leviämiseltä kun virus vois siis silmien kautta myös tarttua
Vastatkaa nyt joku??
Yhtä paljon (vähän) kuin kämmenen pitäminen suun tai silmien edessä.
Silmälasit kun harvemmin ovat tiiviisti ihossa kiinni.
Jos ilma kiertää rillien taakse, kiertää koronakin.
Aivan samalla tavalla ikäihmiset ja heikkokuntoiset saattavat kuolla normi-influenssaan, norovirukseen, pneumokokkiin ja niin edelleen. Tämä Kiinan korona ei eroa siis sinänsä monista muista hyväkuntoiselle ihmiselle vaarattomasta taudista. Oleellista on, että virus leviää yllättävän nopeasti, mutta kuten on sanottu, se ei ole erityisen herkästi tarttuva. Ehkäpä nyt näemme globalisaation tuomat haittapuolet tässäkin, kun virus tuli nopeasti Eurooppaan.
Koronaa sairastava on uhka niille heikkokuntoisille. Ihan samalla tavoin kuin influenssaa sairastava on. Voi kun ihmiset tajuaisivat pysytellä kotona ainakin silloin, kun heillä on influenssa. Jos ei ole mahdollista, niin maski suun eteen. Siinä siitä on suurempi hyöty kuin että suurin osa terveistä käyttää ja sairas räkii pinnat pöpöjä täyteen.
Huom. tavallinen flunssakin voi olla riski heikkokuntoisille. Heillä kehittyy muita todennäköisemmin flunssan jälkitautina esim. keuhkokuume, joka on erittäin yleinen kuolinsyy vanhusten keskuudessa. Että eipä mennä sinnne vanhainkotiin mummoa katsomaan, jos ”on vaan pieni nuha”. Ja jos on pakko käydä kaupassa, niin yskiminen hihaan ja nenän niistäminen sit vasta kaupassa käynnin jälkeen tai niistäminen ja käsien desinfiointi sen jälkeen.
Me terveet yritetään kovasti suojautua mutta emme tunnu tajuavan, että sairaana meidän tehtävämme on suojata muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus: The lipid envelope of these viruses is relatively sensitive and thus can be destroyed by alcohols such as ethanol or 2-propanol. Enveloped viruses can be killed by disinfectants that are virucidal against enveloped viruses.
Eli viruksen kuorirakenteen vuoksi käsidesit ym. alkoholia sisältävät desinfiointiaineet on tehokkaita koronaviruksen torjunnassa.
BOOORIIING
Tulit sitten kertomaan ajatuksesi, jonka arvo on 0? Välillä voisi olla ihan hiljaa jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa.
Tuttavapiirissä on muutamia tartuntatautien asiantuntijoita, virustutkijoita yms. Kaikki ovat sitä mieltä että
-Pandemia on väistämätön
-Ei silti syytä paniikkiin, ei tämä mikään ebola ole. Suurin osa tulee sairastamaan lievänä.
-Epidemiaan pitää silti varautua, jo paha kausi-influenssa ruuhkauttaa terveydenhuoltoa ja korona on astetta "tehokkaampi".
Mulla on jo nyt lievää kuumeilua ja kuivaa yskää, ei muita oireita, onkoha koronaa, en mene testattavaks, koska nauraavat kummiski pihalle sieltä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, kevään aikana vain kiihtyy ja kesän tapahtumia joudutaan perumaan.
Päin vastoin. Juuri kesää kohden epidemiat rauhoittuvat. Näin on käynyt edellisillekin. Virukset eivät jostain syystä leviä lämpimällä illalla ja luultavasti ihmiset ovat paremmassa vastustuskyvyssä kesällä. Tämä on nähtävissä vakavissa pandemioissa ja tavallisissa nuhaflunssissa, syksy talvi alkukevät otollisinta aikaa, loppukesästä hiipuu.
Ja siis Kiinassakin on nyt talvi. Miinusasteita. Kun joku IS:n kommenttiketjussa ihmetteli, että Kiinahan on tropiikkia. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomi jatkaa tällä tavalla löyhästi niin se on sitten Suomi jolle suljetaan rajat, se ei tee hyvää Suomen taloudelle kun Venäjä laittaa rajansa tännepäin säppiin.
On tuurista kiinni jos esim Oulussa ja muualla jossa terveysasemat ja sairaalat tukossa ei ole coronaa, kun ei ole testattu. Oli myös täysin tuurista kiinni että Suomen 1 sairastunut ei levittänyt virusta muihin, sen verran löyhästi suhtauduttiin silloin sen huomasi jo hymyilevästä haastatteluista teeveessä.
Esimerkiksi Musta surma ja Espanjantauti levisivät tänne Suomen perukoillekin, vaikka matkustelu oli minimissään. Ihan eristyksissä olleessa äidin lapsuudenkylässäkin tauti kävi läpi lähes kaikki perheet.
Itse asiassa Musta surma EI levinnyt Suomessa juuri lainkaan, harvoja kolkkia joka säästyi.
"Kaikkiaan Helsingissä kuoli ruttoon 1 185 ihmistä vuosina 1710 ja 1711. Heistä helsinkiläisiä oli noin 700, siis suunnilleen puolet kaupungin asukkaista. Loput olivat muualta tulleita."
Puolet Helsinkiläisistä kuoli ruttoon. Eli kyllä se suomeenkin tuli, mutta koska oli melko harvaan asuttua ja kulkeminen oli hidasta, niin ei levinnyt pahasti ympäriinsä. Nyt muutamassa tunnissa kulkee lentämällä maiden halki, joten leviäminen on aivan toista.
Turussa kuoli vielä enemmän, toki se oli paljon Helsinkiä suurempi kaupunki, mutta sisämaahan ei rutto juuri levinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta surma oli 1300-luvulla!
Täällä toinen IBD-kroonisestisairas, 30+ työssäkäyvä opiskelija. Vähän jännittää kyllä tämä korona.