Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
CNN: Etelä-Koreassa 977 tapausta, 10 kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:n terveysjohtajan/komissaarin mielestä pahinta olisi, jos vapaata liikkuvuutta joudutaan rajoittamaan. Mitä kuolleista, kunhan vapaa liikkuvuus.
Mitäpä kuolleista kunhan talous porskuttaisi.
Tämä koronaepidemia on saanut minut ajattelemaan uudella tavalla: en matkusta enää koskaan, protestina globalisaatiolle. Vältän jatkossa kaikenlaista ulkomaisten tuotteiden ostamista.En halua tukea kapitalisteja, jotka eivät ajattele ihmishenkiä.
Talouden porskuttaminrn on kuitenkin jossain määrin edellytys sille, että ihmisillä on töitä, että saadaan ruokaa pöytään ja vaatetta päälle. Ei voi mitään, niin raadollista kuin se onkin.
Syvä taantuma ei ole asia, mitä me haluamme. Usko pois.
Ei kaikki oo sossuasiakkaita.
Kyllä meistä palkansaajistakin erittäin moni vaan joutuu sinne kelan luukulle ja ehkä jopa sossunkin, jos talous romahtaa. Siinä loppuu palkkatulo monelta.
Niinpä, ja sielläkin sossussa on rajattu määrä rahaa, niin väkisin niitä tukia sitten joutuu leikkaamaan. Ruotsissakin jo joka neljäs kunta leikkaa koulumäärärahoista ja vanhustenhoidosta (ei johdu toki koronasta). Kunnat ovat pahassa lirissä meilläkin ja eikun pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee hyvin kuinka erilaisia keinoja ihmisillä on käsitellä vaikeita tilanteita.
Itse olen tehnyt tällaisia huomioita:
Jollakin on tarve etsiä mahdollisimman paljon tietoa asiasta.
Jollakin on tarve vääntää koko asia vitsiksi.
Jollakin on tarve varautua tai suojautua mahdollisimman hyvin.
Jollakin on tarve puhua siitä pelottavasta asiasta.
Jollakin on tarve kieltää koko asian olemassaolo ja hän ahdistuu muiden puheista ja varautumisista.
Jollakin on tarve elää täysillä (kun vielä ehtii).
Jollakin on tarve siirtää huomio johonkin muualle.
Jollakin voi olla joku muu keino. Sellainen jota en osaa edes arvata.Samalla ihmisellä voi olla erilaisia keinoja eri tilanteissa tai samassakin tilanteessa.
Itse elin pari vuotta "täysillä" ja aika holtittomasti kun sairastuin vakavasti.
Nyt olen keskittynyt lähinnä tiedon etsimiseen ja varautumiseen.Muiden ihmisten keinoja pidetään helposti typerinä ja huonoina ja sitä omaa parhaana. Osa jopa suuttuu siitä että kaikki eivät toimi samalla tavalla kuin itse toimii.
Meillä on kaikilla keinomme. Ne lähtevät tunteista ja siksi pidän tärkeänä sitä että jokainen saa käsitellä pelkojaan parhaaksi kokemallaan tavalla.Yksi tapa on toki kieltää koko pelko. Se on Suomessa melko yleinen, sillä se on sosiaalisesti hyväksytyin tapa.
Tällä palstalla on puhumista ja varautumista pidetty jonkin verran hysteriana ja paniikin lietsomisena. Itse taas saan mielenrauhaa kun löydän tietoa ja saan puhua siitä ja olen saanut varautua. Tuntuu oudolta kuulla hyökkääviä kommentteja panikoinnista kun itse kokee saavansa mielenrauhaa ja turvallista oloa.
Omassa perheessäni kohtaa kaksi tapaa.
Minä haen tietoa ja varaudun ja mies haluaa kieltää koko asian.
Olen siksi päätynyt puhumaan asiasta lähinnä somessa ja olen kerännyt kotivara kaikessa hiljaisuudessa jotta en aiheuttaisi miehelle ahdistusta.Tämä nyt meni vähän ohi aiheesta.
Miehet nyt valitettavasti ovat sellaisia herkkiä kukkasia, että eivät kestä mitään normaalielämästä poikkeavaa. Sitten alkaa mökötys tai raivoaminen tai häivytään paikalta. Ryypätään rahat, käydään huorissa ja hypätään junan alle. You name it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Ja niin kuolee esim influenssaankin. Mutta määrät ovat silti todella vähäisiä.
Edelleen joku uskottelee itselleen kausi-influenssan olevan kuolleisuudeltaan perusterveille ja työikäisille vastaavaa luokkaa Covid19-viruksen kanssa. Selvennykseksi, Covid19 on heille n. 35 kertaa suurempi riski tähän astisen tiedon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote valmisteilla. Etsitään kliinisiin testeihin yhteistyökumppaneita. Voi myös toimia infektoituneiden hoidossa. Professori ottanut itse 4 annosta, ei sivuvaikutuksia. Vielä! Vaikka itse olenkin sitä mieltä että rokotteen kehittäminen on ainoa keino saada virus aisoihin pitemmällä tähtäimellä, en tiedä ottaisinko hätäisesti kyhättyä rokotetta kun muistaa sikainfluenssan narkolepsiatapaukset. Mutta jos on mahdollisuus että se suurimmalla osalla toimii ja suojaa, niin se riski on sitten otettava. Joka tapauksessa lupaavia uutisia.
"Chinese university says it has developed vaccine for virus"
https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/25/coronavirus-live-upd…
Näissä uutisissa rokotteesta myös, odotetaan saatavaksi huhtikuussa testattavaksi:
https://www.axios.com/coronavirus-vaccine-human-clinical-trial-ff89108d…
https://www.wsj.com/articles/drugmaker-moderna-delivers-first-coronavir…
No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä. Toinen lukee positiivisen puolen asiasta toinen vain sen harvinaisen poikkeaman ja päättää sen perusteella, että hyi paha rokote, ja en ikinä ota enää mitään rokotetta. Matematiikka- ja tilastolaskennan ymmärrys on aika monelta kadonnut hopeafoliodrinkkien myötä.
Mitään todisteita ei ole, että rokote olisi pelastanut yhtään ketään. Rokotekattavuus jäi kuitenkin varsin matalaksi, eikä olisi riittänyt pysäyttämään tautia. Kyllä se pelastus oli siinä, että virus vaan muuntui vähemmän ärhäkäksi, kuten viruksilla tapana on.
En väheksy rokotteita, en harrasta hopeavettä ja tilastomatematiikkaakin aika monta kurssia di:n opinnoissa tuli laskettua. Se ei poissulje sitä, että possupiikki ei ollut mikään menestystarina.
"Mutku mä tiedän tän eikä asiaa tutkivat asiantuntijat tai kaikenmaailman dosentit". "Minä minä" - taitaa olla yleistäkin diplomi-insinöörien keskuudessa.
Oletpa nokkela.
Ja oikeassa, kun en lähde di-koulutuksella kiistämään lääketieteen ja epidemologian asiantuntijoiden näkemyksiä rokotusten tehokkuudessa. joissain muissa asioissa, oman substanssinsa ulkopuolella, tilanne on sitten toisin.
Jaa.. Ainakin terveyskirjaston artikkelissa puhutaan, että saattoi estää noin 50 kuolemantapausta, mikä sekin on epävarmaa ja sinä puhut sadoista tuhansista.
Mutta ole toki oikeassa, jos se sinut onnelliseksi tekee :D
Puhunko minä sadoista tuhansista vai siitä, miten di-koulutus pätevöittää kommentoimaan rokotuksia?
Pyytäisitkö lääkäriä suunnittelemaan ydinvoimalan? tai edes kesämökkisi rakenteet?
"No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä" luki tuossa kommentissa, jota alunperin kommentoin. Ehkä se et ollut sitten sinä, mutta väite on niin totaalisen absurdi, että jopa DI pystyy sitä kommentoimaan.
Mitään todisteita ei ole, että se pelasti ketään ja asiantuntijoidenkin mukaan vältettiin joitakin kymmeniä kuolemia mahdollisesti. Narkolepsiaan sen sijaan sairastui satoja.
Eli mikään menestystarina tuo piikki ei ollut.
Eikä minulla ole tarvetta tässä syyllistää ketään, kun se kuitenkin seuraavaksi nousee esiin. Päätös rokottaa tehtiin sen hetkisen tiedon varassa ja se, että meni pieleen ei minustakaan ollut kohtuudella ennakoitavissa.
Mitä tulee kysymykseesi ydinvoimaloista jne, niin ei liity mitenkään tähän kontekstiin.
"satoja tuhansia" vs. "ketään" - jokainen oikeasti akateemisen koulutuksensa sisäistänyt tajuaa että diplomi-insinööriltä puuttuu ymmärryksestä nyt suhteellisuuden tajua ja järkevälle, faktapohjaiselle ajattelulle välttämätöntä omassa substanssiosaamisessa pitäytymisen tajua. Mutta DI ei olekaan tieteellinen koulutus, vaan ammattiin johtava.
Älä nyt ole typerä.
Insinöörin ja DI koulutuksessa esim tilastomatematiikka on ihan peruskauraa ja aika paljon vahvemmin hallussa kuin useimmilla. Lisäksi erilainen mallintaminen monilta eri tieteenaloilta kuuluu ihan perusteisiin.
Lisäksi on aika helppoa kaivaa netistä THL raportit, joissa on tuosta rokotekattavuudesta kerrottu ja eri lähteistä hieman referoida näitä "arvioita" kuinka paljon henkiä possurokote pelasti vai pelastiko. Ja tosiaan kyse ei ole isoista määristä edes asiantuntijoiden arvioissa. Mm tosiaan Terveyskirjaston artikkelissa mainitaan luku 50 yhtenä arviona. Onhan sekin toki jotain mutta aika kaukana sadoista tuhansista. Ja se on tosiaan vain arvio, jota jälkeenpäin on aivan mahdotonta todistaa.
CNN juuri päivitti tuoreet vahvistetut luvut.
Yli 80 000 sairastunut koko maailmassa, yli 2700 kuollut. Ainakin 2400 tapausta ja 37 kuolemaa yli 35 maassa Manner-Kiinan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomi jatkaa tällä tavalla löyhästi niin se on sitten Suomi jolle suljetaan rajat, se ei tee hyvää Suomen taloudelle kun Venäjä laittaa rajansa tännepäin säppiin.
On tuurista kiinni jos esim Oulussa ja muualla jossa terveysasemat ja sairaalat tukossa ei ole coronaa, kun ei ole testattu. Oli myös täysin tuurista kiinni että Suomen 1 sairastunut ei levittänyt virusta muihin, sen verran löyhästi suhtauduttiin silloin sen huomasi jo hymyilevästä haastatteluista teeveessä.
Sinä sanot tuuriksi koska haluat mustamaalata, minä suomalaisten ammattihenkilöiden päteväksi toiminnaksi.
Tässä tapauksessa on ollut tuuria esim. siinä, että meille ei ilmaantunut oireettomia levittäjiä. THL noudattaa linjausta, että oireettomia ei testata, vaikka olisi ollut kontaktissa sairastuneeeksi todetun kanssa, poislukien pitkäaikainen läheinen kontakti. Toisaalta maailmalta on kuulunut esim taksikuskien tai samassa ravintolapöydässä istuneiden sairastumista.
Vierailija kirjoitti:
ARGH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko koronavirus lähestymässä käännekohtaansa? Suomalaisprofessori uskoo tämän viikon olevan ratkaiseva
”Sen jälkeenkin, jos katsotaan, että leviämistä ei voida pysyvästi estää, voidaan tehdä asioita leviämisen hidastamiseksi”, zoonoosivirologian professori Olli Vapalahti sanoo.
"THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen kutsuu Italian tilannetta ensimmäisenä EU:n alueella havaittuna ryvästymänä merkittäväksi.
”Ei se tietenkään mikään hyvä merkki sen kannalta ole, että epidemian pysäyttäminen Kiinaan on ollut tavoitteena. Kyllä tässä nyt varmaankin WHO:ssakin pohditaan, että mitä tämä tarkoittaa”, Salminen sanoo.
Jo perjantaina WHO:n pääjohtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus varoitti siitä, että aikaikkuna koronavirustapausten saamiseksi hallintaan on kapenemassa ja jopa sulkeutumassa.
”Meidän täytyy toimia nopeasti, ennen kuin mahdollisuus sulkeutuu kokonaan”, hän sanoi muun muassa yhdysvaltalaislehti The Washington Postin mukaan.
”Jos haaskaamme tämän mahdollisuuden, meillä on käsissämme vakava ongelma.”
Ei ainakaan THL:llä ollut missään vaiheessa tavoitteena ”epidemian pysäyttäminen Kiinaan.”
Ihan raivostuttavaa miten porukkaa on vaan saanut lennellä ja tulla ties mistä tautipesäkkeistä.
THL ja Suomen hallitus ihan sormi suussa ovat ollleet tekemättä mitään!Ainiin, 40 testiä tehty. V***u ne on sekaisin!
Vaahtosit koko ajan, miksi Finnair ei toimi kuin Italia ja lopeta heti lentoja Kiinaan. Ja nyt WHO moittii Italiaa, kun se lopetti lennot Kiinaan ja sitten tultiin kiertotietä ilman kontrollia, eikä perustartuttajaa löydetä.
Minusta on tosi vastenmielistä lukea näitä haukkumisia, kun mitään oikeaa syytä ei ole.
Kyllä se vähentää/ olisi vähentänyt huomattavasti trafiikkia Kiinasta kun suorat Finnairin lennot olisi lopetettu. Monihan on varmasti ostanut lippunsa kuukausia sitten, ei niitä pysty muuttamaan muille lentoyhtiöille.
Mitään oikeaa syytä haukkumiselle ei ole? On aika montakin.
Ensinnäkin, THL:n arviot että viruksen tulo Suomeen on erittäin epätodennäköistä.
Toiseksi, taudin jatkuva vähättely ja vertailu influenssaan.
Sitten vielä sekin, että nämä Wuhanista ja Kiinasta tulleet suomalaiset eivät joutuneet edes karanteeniin!
Erittäin arvelluttavaa on myös se, että kun Suomessa on joku sairastunut jolla on ollut koronan kaltaisia oireita, on vaan kysytty että oletko käynyt Kiinassa. Jos vastaus on ollut ei, mitään testejä ei ole tehty.
Ainiin, paitsi ne 40 testiä. In my a**.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Italiassa kuolleet olleet ikäihmisiä.
Jos sairastut vakavasti, on järkeenkäypää että vanhukset ja pitkäaikaissairaat kuolevat ensin ja perusterveet sinnittelevät pidempään. Siksi pitää seurata "Outcome"-lukuja, jotka kertovat parantuneet ja kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen joku uskottelee itselleen kausi-influenssan olevan kuolleisuudeltaan perusterveille ja työikäisille vastaavaa luokkaa Covid19-viruksen kanssa. Selvennykseksi, Covid19 on heille n. 35 kertaa suurempi riski tähän astisen tiedon mukaan.
En uskottele mitään, tuon vaan esiin sen, että työikäisiä ja perusterveitä valitettavasti silloin tällöin kuolee erilaisiin tauteihin. Syöpään, tai vaikka siihen influenssaan. Ei tämä korona siinä mielessä ole mikään maailmanloppu, vaikka pelottava tauti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee hyvin kuinka erilaisia keinoja ihmisillä on käsitellä vaikeita tilanteita.
Itse olen tehnyt tällaisia huomioita:
Jollakin on tarve etsiä mahdollisimman paljon tietoa asiasta.
Jollakin on tarve vääntää koko asia vitsiksi.
Jollakin on tarve varautua tai suojautua mahdollisimman hyvin.
Jollakin on tarve puhua siitä pelottavasta asiasta.
Jollakin on tarve kieltää koko asian olemassaolo ja hän ahdistuu muiden puheista ja varautumisista.
Jollakin on tarve elää täysillä (kun vielä ehtii).
Jollakin on tarve siirtää huomio johonkin muualle.
Jollakin voi olla joku muu keino. Sellainen jota en osaa edes arvata.Samalla ihmisellä voi olla erilaisia keinoja eri tilanteissa tai samassakin tilanteessa.
Itse elin pari vuotta "täysillä" ja aika holtittomasti kun sairastuin vakavasti.
Nyt olen keskittynyt lähinnä tiedon etsimiseen ja varautumiseen.Muiden ihmisten keinoja pidetään helposti typerinä ja huonoina ja sitä omaa parhaana. Osa jopa suuttuu siitä että kaikki eivät toimi samalla tavalla kuin itse toimii.
Meillä on kaikilla keinomme. Ne lähtevät tunteista ja siksi pidän tärkeänä sitä että jokainen saa käsitellä pelkojaan parhaaksi kokemallaan tavalla.Yksi tapa on toki kieltää koko pelko. Se on Suomessa melko yleinen, sillä se on sosiaalisesti hyväksytyin tapa.
Tällä palstalla on puhumista ja varautumista pidetty jonkin verran hysteriana ja paniikin lietsomisena. Itse taas saan mielenrauhaa kun löydän tietoa ja saan puhua siitä ja olen saanut varautua. Tuntuu oudolta kuulla hyökkääviä kommentteja panikoinnista kun itse kokee saavansa mielenrauhaa ja turvallista oloa.
Omassa perheessäni kohtaa kaksi tapaa.
Minä haen tietoa ja varaudun ja mies haluaa kieltää koko asian.
Olen siksi päätynyt puhumaan asiasta lähinnä somessa ja olen kerännyt kotivara kaikessa hiljaisuudessa jotta en aiheuttaisi miehelle ahdistusta.Tämä nyt meni vähän ohi aiheesta.
Samaa olen huomannut myös kaveripiirissäni ja sukulaisissa. Osa hakee tiedon ja varautuu niin yrityksen osata kuin henkilökohtaisessa elämässä, osa ei halua kuullakkaan ja pitää asiasta uutisointia ja keskustelua turhanpäiväisenä ja liiallisena. Osalla on hälläväliä asenne. Osa kieltää täysin ja pitää kaikkea uutisointia paniikin lietsontana.
Olen ymmärtänyt, että käytännössä kaikkia vähän huolettaa siis suomeksi pelottaa. Suomessa pelon ilmaisua (edes terveen pelon) ilmaisua pidetään epäsopivana kuten muidenkin tunteiden ilmaisua. Käytännössä kaikki nuo käsittelytavat ovat vain erilaisia pelon ja uhkaavan tilanteen käsittelytapoja eikä saisi toista mollata siitä tavasta edes kieltämisestä, kun jokainen tosiaan reagoi eritavalla eikä siihen voi lopulta paljoa itse vaikuttaa. Esim. jos rannalla ollessa tulee tsunami, niin jotkut jähmettyvät paikoillee, jotkut ottavat kameran esiin, osa lähtee karkuun ja kehoittaa muitakin juoksemaan pois rannalta.
Itse olen tiedon etsijä ja haluan ymmärtää, sillä se auttaa hallitsemaan huolenaiheita paremmin. Suurin huoli oli kuitenkin, se, että STM tasolla oltiin pitkään hiljaa ja nyt ovat perustaneet sen työryhmän, niin viimeinenkin huolenaihe katosi. Nyt olemme valmistautuneet sen verran kuin mahdollista, varautuneet ja tiedämme viruksesta sen minkä tiedämme. Nyt toivotaan parasta ja ollaan varauduttu pahimpaan. Olen huomannut, että mon muu on Suomessa vasta nyt herännyt koko asiaan ja kyselevät asioita, mitä selvitin jo kuukausi sitten. Hyvä myöhemmin kuin ei milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla (sairaala): "miksi tämä on niin iso juttu, eikös se ole vähän niin kuin influenssa?".
Tämä ajatus on monella. Johtuu siitä, että THL on vähätellyt alkuun ja media myös kaunistellut. Joka puolella kuulee kuinka influenssa on vaarallisempi ect.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei
Vierailija kirjoitti:
Matkustuskiimaisten=matkustuskieltoa.
Ihmettelen siis että mikä pakko ihmisten liikkua maasta toiseen. Kyllä se pitää voida kieltää.Kuka tällainen kiellon mielestäsi voi antaa koko maailmaan?
Jokainen valtio omille kansalaisilleen.
WHO koko maailmalle.Mikä tässä on epäselvää.
Sulle tässä tuntuu olevan epäselvää paljonkin. WHO ei ole mikään Master of The World.
Eikä valtioilla ole mitään yksimielisyyttä rajoituksista. Harva haluaa olla kuin Pohjois-Korea. Ja harva haluaa maailmantalouden romahtavan yhden viruksen takia, kun se laantuu omia aikojaan.
Kun se ei tule laantumaan, vaan leviää ympäri maailman joka kolkkaan. Romahdus siitäkin seuraa. Hallitumpi romahdus olisi seurannut jos se oltais voitu rajata Kiinaan, mutta myöhäistä se enää on.
Vierailija kirjoitti:
Jos thl sanoo, ettei mielellään jakele matkustussuosituksia ja sanoo sen olevan ulkoministeriön vastuulle. Ja käskee käyttää omaa harkintaa, niin voiko tämän käsittää näin, vai olenko täysin hakoteillä. Oikaiskaa toki:
Thl kannattaa tiukempia kannanottoja ja markustusrajoituksia, mutta ulkoministeriö on kieltänyt (koska haluaa olla ystävällinen kaikille kansoille, vaikkei tässä ole siitä kysymys nyt)
Erityisen mietteliääksi minut saa se, että ulkoministeriö salasi täysin tänne Wuhanista hiljattain evakuointilennolla tulleiden suomalaisten lukumäärän ja sen, ovatko karanteenissa ja mistäpäin ovat kotoisin.
Epäilen, että ulkoministeriö salasi karanteenin siksi, että mitään karanteenia ei heille ole.
(ranska kyllä kertoi ranskalaisten joutuneen karanteeniin. Kertoi ranskalaisten lukumäärän ja tarkalleen, minne ja miten heidät karanteeniin laitetaan.)
Salailu on kaikista pahin tiedottamisen virhe siinä syntyy valtava epäluottamus päättäjiin. 6
Toivottavasti ulkoministeriön tyypit itse sairastuisi koronaan, jotta tajuaisivat jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla (sairaala): "miksi tämä on niin iso juttu, eikös se ole vähän niin kuin influenssa?".
Tämä ajatus on monella. Johtuu siitä, että THL on vähätellyt alkuun ja media myös kaunistellut. Joka puolella kuulee kuinka influenssa on vaarallisempi ect.
Tuo ajatus oli itse asiassa perjantailta, ennen italian outbreakia. Nyt varmaan tietävät paremmin ainakin ne, jotka seuraavat (ulkomaiden) uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Minä olen 18v ja sairastan IBD:tä, mulla on juuri nyt biologinen lääkitys eli voisin hyvinkin kuolla ihan tavalliseenkin flunssaan, mutta koronaan 100% varmasti. Koska olen sairas ihminen niin olen täysin arvoton ja ansaitsen kuolla koronaan? No, kai se sitten on niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus: The lipid envelope of these viruses is relatively sensitive and thus can be destroyed by alcohols such as ethanol or 2-propanol. Enveloped viruses can be killed by disinfectants that are virucidal against enveloped viruses.
Eli viruksen kuorirakenteen vuoksi käsidesit ym. alkoholia sisältävät desinfiointiaineet on tehokkaita koronaviruksen torjunnassa.
eli pestään niitä käsiä ahkeraan saippualla ja käsidesiä vielä kun astuu ovesta ulos ja pullo mukana jos se auttaa mielenrauhaan.
tästä uusi slogan - turvaudu pulloon, saa mielenrauha...
Ihmettelen myös median ja viranomaisten vähättelykampanjaa virusta kohtaan. Ovat oikeassa jos tilanne pysyy Suomessa hyvin hallinnassa, mutta jos tilanne riistäytyy käsistä, niin ovat olleet täysin väärässä ja voivat syyttää asiasta vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus: The lipid envelope of these viruses is relatively sensitive and thus can be destroyed by alcohols such as ethanol or 2-propanol. Enveloped viruses can be killed by disinfectants that are virucidal against enveloped viruses.
Eli viruksen kuorirakenteen vuoksi käsidesit ym. alkoholia sisältävät desinfiointiaineet on tehokkaita koronaviruksen torjunnassa.
eli pestään niitä käsiä ahkeraan saippualla ja käsidesiä vielä kun astuu ovesta ulos ja pullo mukana jos se auttaa mielenrauhaan.
tästä uusi slogan - turvaudu pulloon, saa mielenrauha...
Italiassa kuolleet olleet ikäihmisiä.