Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulehden päivän pääkirjoitus:
"Tampere on valmis koronaviruksen kovaankin iskuun - tartunnan saaneet tunnistetaan pikavauhtia ja hoitoon pääsee nopeasti"
Tykkään Aamulehden tyylistä uutisoida asiasta paljon suoremmin kuin isot valtamediat.
Ja minä tykkään Tampereen tyylistä valmistautua.
Niin minäkin, tamperelainen kun olen. Kävin äsken muuten Taysissa sisätautilääkärin vastaanotolla ja labrassa. Kysyin lääkäriltä koronasta ja kerroin Italian lukuja (siis että 99 on ainakin eilisten tietojen mukaan sairaalassa 219:sta ja 26 teholla) hänelle kun hän ei tiennyt. Ei oikein sanonut mitään, mutta näytti siltä että häntä ei hirveästi korona kiinnostanut, hymähti vain kun kerroin. Hän siis haluaa määrätä minulle biologista lääkettä, mutta ensin tehdään hieman lisää tutkimuksia. Näköjään siis koronatilanne ei vaikuta siihen, alettaisiinko immuunisysteemiäni nyt ajamaan lääkkeellä alas vai ei. Minulle tuli sellainen vaikutelma, että hän ei yhtään tiedä missä tässä mennään. Ja hämmästytti se, että vaikka kerroin Italiassa niin monen olevan teholla ja sairaalassa niin hän ei kantaansa muuttanut vaan edelleen haluaa nuo lääkkeet minulle aloittaa pian.
No, sitten menin labraan. Kysyin sielläkin labratädiltä, onko he saaneet koulutusta koronaan. Eivät ole kuulemma, "ihan normaalisti huolehditaan hygieniasta". Lisäsi perään, että "sehän on lievempi tauti kuin influenssa." No, kerroin hänellekin Italian luvut ja jopa THL:n puheet viime päivinä (että voi olla tulossa pandemia), mutta hän alkoi hymyillä minulle siihen malliin epäuskoisesti, että vaihdoin puheenaihetta sen jälkeen.
Että tällaisia kokemuksia Taysista tänään. Sisätautilääkärikin noin pihalla. Enkä tosiaan ota biologista lääkettä nyt itselleni ainakaan pariin kuukauteen (tilanne ei ole siis kovin paha taudissani, tätä on kestänyt jo pitkään). Menen uudestaan tapaamaan tätä lääkäriä muutaman viikon päästä, ja silloin luultavasti on koronatilanne vieläkin pahempi Euroopassa ja voi olla jopa Suomessakin. Mielessä käy jopa, onko jo Suomessakin siihen mennessä tilanne että näitä ei-kriittisiä lääkärinaikoja jopa perutaan, eli saa nähdä otetaanko minua edes vastaan enää maaliskuun puolivälissä jos sairaalassa aletaan priorisoida.
Mutta kyllä pisti miettimään... Miten voi olla että olen potilaana paljon paremmin perillä tilanteesta kuin noi ammattilaiset (paljon muuten tämän palstan ansiosta, kiitos tietoa lähettäneille). Jopa THL:n Mika ja Taneli on alkaneet olla vähemmän huolettomia kuin noi Taysin ihmiset.
Ainoa positiivinen juttu reissullani sairaalaan oli se, että vessan seinässä sentään oli ohjeet hygieniasta. Käskettiin pestä ja desinfioida kädet, sanottiin että suurin osa pöpöistä tulee käsien kautta, ja että on hyvä ilmoittaa kenelle tahansa (jopa hoitajille/lääkäreille) jos näkee ettei joku putsaa käsiään.
Samaa mietin. Pitäisi reumaan ottaa rituksimabitiputus mutta se romahduttaa immuniteettia useaksi kuukaudeksi. Taidan siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote valmisteilla. Etsitään kliinisiin testeihin yhteistyökumppaneita. Voi myös toimia infektoituneiden hoidossa. Professori ottanut itse 4 annosta, ei sivuvaikutuksia. Vielä! Vaikka itse olenkin sitä mieltä että rokotteen kehittäminen on ainoa keino saada virus aisoihin pitemmällä tähtäimellä, en tiedä ottaisinko hätäisesti kyhättyä rokotetta kun muistaa sikainfluenssan narkolepsiatapaukset. Mutta jos on mahdollisuus että se suurimmalla osalla toimii ja suojaa, niin se riski on sitten otettava. Joka tapauksessa lupaavia uutisia.
"Chinese university says it has developed vaccine for virus"
https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/25/coronavirus-live-upd…
Näissä uutisissa rokotteesta myös, odotetaan saatavaksi huhtikuussa testattavaksi:
https://www.axios.com/coronavirus-vaccine-human-clinical-trial-ff89108d…
https://www.wsj.com/articles/drugmaker-moderna-delivers-first-coronavir…
No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä. Toinen lukee positiivisen puolen asiasta toinen vain sen harvinaisen poikkeaman ja päättää sen perusteella, että hyi paha rokote, ja en ikinä ota enää mitään rokotetta. Matematiikka- ja tilastolaskennan ymmärrys on aika monelta kadonnut hopeafoliodrinkkien myötä.
Mitään todisteita ei ole, että rokote olisi pelastanut yhtään ketään. Rokotekattavuus jäi kuitenkin varsin matalaksi, eikä olisi riittänyt pysäyttämään tautia. Kyllä se pelastus oli siinä, että virus vaan muuntui vähemmän ärhäkäksi, kuten viruksilla tapana on.
En väheksy rokotteita, en harrasta hopeavettä ja tilastomatematiikkaakin aika monta kurssia di:n opinnoissa tuli laskettua. Se ei poissulje sitä, että possupiikki ei ollut mikään menestystarina.
"Mutku mä tiedän tän eikä asiaa tutkivat asiantuntijat tai kaikenmaailman dosentit". "Minä minä" - taitaa olla yleistäkin diplomi-insinöörien keskuudessa.
Oletpa nokkela.
Ja oikeassa, kun en lähde di-koulutuksella kiistämään lääketieteen ja epidemologian asiantuntijoiden näkemyksiä rokotusten tehokkuudessa. joissain muissa asioissa, oman substanssinsa ulkopuolella, tilanne on sitten toisin.
Jaa.. Ainakin terveyskirjaston artikkelissa puhutaan, että saattoi estää noin 50 kuolemantapausta, mikä sekin on epävarmaa ja sinä puhut sadoista tuhansista.
Mutta ole toki oikeassa, jos se sinut onnelliseksi tekee :D
Puhunko minä sadoista tuhansista vai siitä, miten di-koulutus pätevöittää kommentoimaan rokotuksia?
Pyytäisitkö lääkäriä suunnittelemaan ydinvoimalan? tai edes kesämökkisi rakenteet?
"No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä" luki tuossa kommentissa, jota alunperin kommentoin. Ehkä se et ollut sitten sinä, mutta väite on niin totaalisen absurdi, että jopa DI pystyy sitä kommentoimaan.
Mitään todisteita ei ole, että se pelasti ketään ja asiantuntijoidenkin mukaan vältettiin joitakin kymmeniä kuolemia mahdollisesti. Narkolepsiaan sen sijaan sairastui satoja.
Eli mikään menestystarina tuo piikki ei ollut.
Eikä minulla ole tarvetta tässä syyllistää ketään, kun se kuitenkin seuraavaksi nousee esiin. Päätös rokottaa tehtiin sen hetkisen tiedon varassa ja se, että meni pieleen ei minustakaan ollut kohtuudella ennakoitavissa.
Mitä tulee kysymykseesi ydinvoimaloista jne, niin ei liity mitenkään tähän kontekstiin.
En ottanut sikarokotetta ja oli kuume olin jopa petipotilaana. En käynyt lääkärissä. Enkä oo sen jälkeen ollut petipotilaana kuumeesta. En tiedä oliko se sikalunssaa. Tässä oon nyt hyvinvoivana. Aurinko paistaa ja kävelen n 20 min uimahallille.
Vierailija kirjoitti:
Tanelin "Testejä tehdään nyt erittäin matalalla kynnyksellä, niitä on tehty maan laajuisesti jo 40 kpl" kuulostaa samalta kuin armeijasta kerrottaisiin, että olemme varautuneet erittäin hyvin lähestyvään sodanuhkaan ostamalla armeijalle 40 kpl uusia kivääreitä.
Miksi haluat, että rajallisesta määrästä testipaketteja käytettäisiin iso osa tässä vaiheessa, kun tauti ei ole lähelläkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulehden päivän pääkirjoitus:
"Tampere on valmis koronaviruksen kovaankin iskuun - tartunnan saaneet tunnistetaan pikavauhtia ja hoitoon pääsee nopeasti"
Tykkään Aamulehden tyylistä uutisoida asiasta paljon suoremmin kuin isot valtamediat.
Ja minä tykkään Tampereen tyylistä valmistautua.
Niin minäkin, tamperelainen kun olen. Kävin äsken muuten Taysissa sisätautilääkärin vastaanotolla ja labrassa. Kysyin lääkäriltä koronasta ja kerroin Italian lukuja (siis että 99 on ainakin eilisten tietojen mukaan sairaalassa 219:sta ja 26 teholla) hänelle kun hän ei tiennyt. Ei oikein sanonut mitään, mutta näytti siltä että häntä ei hirveästi korona kiinnostanut, hymähti vain kun kerroin. Hän siis haluaa määrätä minulle biologista lääkettä, mutta ensin tehdään hieman lisää tutkimuksia. Näköjään siis koronatilanne ei vaikuta siihen, alettaisiinko immuunisysteemiäni nyt ajamaan lääkkeellä alas vai ei. Minulle tuli sellainen vaikutelma, että hän ei yhtään tiedä missä tässä mennään. Ja hämmästytti se, että vaikka kerroin Italiassa niin monen olevan teholla ja sairaalassa niin hän ei kantaansa muuttanut vaan edelleen haluaa nuo lääkkeet minulle aloittaa pian.
No, sitten menin labraan. Kysyin sielläkin labratädiltä, onko he saaneet koulutusta koronaan. Eivät ole kuulemma, "ihan normaalisti huolehditaan hygieniasta". Lisäsi perään, että "sehän on lievempi tauti kuin influenssa." No, kerroin hänellekin Italian luvut ja jopa THL:n puheet viime päivinä (että voi olla tulossa pandemia), mutta hän alkoi hymyillä minulle siihen malliin epäuskoisesti, että vaihdoin puheenaihetta sen jälkeen.
Että tällaisia kokemuksia Taysista tänään. Sisätautilääkärikin noin pihalla. Enkä tosiaan ota biologista lääkettä nyt itselleni ainakaan pariin kuukauteen (tilanne ei ole siis kovin paha taudissani, tätä on kestänyt jo pitkään). Menen uudestaan tapaamaan tätä lääkäriä muutaman viikon päästä, ja silloin luultavasti on koronatilanne vieläkin pahempi Euroopassa ja voi olla jopa Suomessakin. Mielessä käy jopa, onko jo Suomessakin siihen mennessä tilanne että näitä ei-kriittisiä lääkärinaikoja jopa perutaan, eli saa nähdä otetaanko minua edes vastaan enää maaliskuun puolivälissä jos sairaalassa aletaan priorisoida.
Mutta kyllä pisti miettimään... Miten voi olla että olen potilaana paljon paremmin perillä tilanteesta kuin noi ammattilaiset (paljon muuten tämän palstan ansiosta, kiitos tietoa lähettäneille). Jopa THL:n Mika ja Taneli on alkaneet olla vähemmän huolettomia kuin noi Taysin ihmiset.
Ainoa positiivinen juttu reissullani sairaalaan oli se, että vessan seinässä sentään oli ohjeet hygieniasta. Käskettiin pestä ja desinfioida kädet, sanottiin että suurin osa pöpöistä tulee käsien kautta, ja että on hyvä ilmoittaa kenelle tahansa (jopa hoitajille/lääkäreille) jos näkee ettei joku putsaa käsiään.
Influenssaan kuolee Suomessa n 500.
Maltillisen leviämismallin mukaan Covid19-virukseen kuolee Suomessa n. 85 000. (CDC)
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä käy italialaisia kateeksi, heitä nyt noin 100 000 rajoitusten piirissä. Viikko sitten siellä pohjoisosissa elivät ihan normaalia elämää vielä. Sitten tuli uutiset, kaikki ryntäsivät kauppaan ostamaan sen minkä kykeni, ja nyt joutuvat olemaan kotona ties kuinka kauan eristyksissä.
Mietin vaan, että miltähän se oikeasti näyttäisi, jos Suomessakin tulisi yhtäkkiä tietoon yli 200 tapausta, teho-osastojen paikoista täyttyisi heti suoraan 10 % ja alkaisi tulla useampi kuolema per päivä. Vaikka kuinka moni urhea ihminen silti menisi töihin ja kouluun, niin kyllä se silti jossain näkyisi. Paljon porukkaa jäisi vapaaehtoisesti kotikaranteeniin ja kyllä ne kaupat tyhjentyisivät nopeasti Suomessakin.
Nytkin jo osa porukkaa täällä kertoo kaupoista loppuneen mm. hernekeiton, vaikka vain pieni osa meistä on käynyt sitä vielä ostamassa. Eli tämä varautuminen ei ole paniikkia nähnytkään, odottakaa vaan kun se tauti tulee tänne niin sitten se paniikki vasta tuleekin, kun mm. tämän palstan naureskelijat ryntää naama valkoisena sinne kauppaan (toteamaan, että hyllyt on tyhjät ja on liian myöhäistä tehdä asialle mitään)...
Kuule, myös laskiaispullat on loppuneet kaupoista henarin lisäksi. Osaatko yhdistää?
Voi sinua pikku näennäisfiksua ihmistä. Ei tässä ollut hernekeitosta kyse tietenkään. Jopa Prismassa on useissa säilykkeissä nyt puutteita, ihmiset raportoineet erilasen kuivamuonan loppumista kaupoista jne.
Eli jotain rupeaa jo näkymään, vaikka vasta pieni osa on kotivaraa mennyt hakemaan.
Tarvitsetko vielä ratakiskosta vääntämistä vai ymmärsitkö jo?
Meidän Prismassa ei ollut hyllyt tyhjänä. Oli hernekeittoa, vessapaperia ja käsidesiä ihan normaalit määrät. Corona olut oli sommiteltu ihan hyllynpäätytuotteeksi. Eikä varmasti sattumalta.
Epävirallisen tiedon mukaan riittävä Corona-oluen nauttiminen estää viruksen tartunnan.
Kyllä tästä nyt pitäisi saada tarkat tiedot, että kuinka paljon sitä olutta pitää oikein juoda päivässä. Mielellään millilitran tarkkuudella. Luulen, että pitää ottaa annoksia tasaisin väliajoin, jotta suoja pysyy yllä. Itse olen nyt ottanut yhden pullollisen kahden tunnin välein. Mahtaako riittää?
Minäkin juttelin muutamankin hoitoalan ammattilaisen kanssa tästä koronasta, niin vastaukset oli luokkaa: mitään ei tapahdu ja korona on hyvä peli!!!! Lähdin suoraan kauppaan täydentämään kotivaraa.
Matkanjärjestäjät: "Rahoja ei saa takaisian pelkän pelon vuoksi."
Itse olen edelleen tyytyväinen että otettiin sikainfluenssarokotteet koko perheelle. Tauti jylläsi pari viikkoa myöhemmin lasten päiväkodissa ja oli yhdellä lapsella erityisen vakavana. Hänen keuhkonsa arpeutuivat pysyvästi. Ei hyötyä kannata suhteuttaa vain kuolemantapauksiin.
Toisaalta narkolepsian saaneista moni olisi kuitenkin saanut sen myöhemmin jonkun toisen infektion yhteydessä. Kyse on ennen kaikkea perinnöllisestä alttiudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote valmisteilla. Etsitään kliinisiin testeihin yhteistyökumppaneita. Voi myös toimia infektoituneiden hoidossa. Professori ottanut itse 4 annosta, ei sivuvaikutuksia. Vielä! Vaikka itse olenkin sitä mieltä että rokotteen kehittäminen on ainoa keino saada virus aisoihin pitemmällä tähtäimellä, en tiedä ottaisinko hätäisesti kyhättyä rokotetta kun muistaa sikainfluenssan narkolepsiatapaukset. Mutta jos on mahdollisuus että se suurimmalla osalla toimii ja suojaa, niin se riski on sitten otettava. Joka tapauksessa lupaavia uutisia.
Näissä uutisissa rokotteesta myös, odotetaan saatavaksi huhtikuussa testattavaksi:
No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä. Toinen lukee positiivisen puolen asiasta toinen vain sen harvinaisen poikkeaman ja päättää sen perusteella, että hyi paha rokote, ja en ikinä ota enää mitään rokotetta. Matematiikka- ja tilastolaskennan ymmärrys on aika monelta kadonnut hopeafoliodrinkkien myötä.
Mitään todisteita ei ole, että rokote olisi pelastanut yhtään ketään. Rokotekattavuus jäi kuitenkin varsin matalaksi, eikä olisi riittänyt pysäyttämään tautia. Kyllä se pelastus oli siinä, että virus vaan muuntui vähemmän ärhäkäksi, kuten viruksilla tapana on.
En väheksy rokotteita, en harrasta hopeavettä ja tilastomatematiikkaakin aika monta kurssia di:n opinnoissa tuli laskettua. Se ei poissulje sitä, että possupiikki ei ollut mikään menestystarina.
Työikäisissä rokotekattavuus oli THLn omankin raportin mukaan vain noin 35% mikä ei riitä lähellekään laumasuojaan. Tarvittaisiin yli 80%, mieluummin lähelle 90%, jotta tuollaisia väitteitä että rokote pelasti satoja tuhansia voisi esittää. Kyllä se tauti tosiaan vaan heikkeni vaarattomaksi.
Silloin riskiryhmässä olivat lapset ja raskaana olevat naiset. Vähän turhaan ruvettiin tilaamaan rokotusta koko väestölle ja se myöhästyikin (tämmöisissä maailmalla leviävissä viruksissa aika on hyvin merkittävä tekijä) pari viikkoa ollakseen todella tehokas. Tautihan ei ollut erityisen tappava, mutta rokotuksen hyöty oli se, että esim. USAssa miljoonia sairaalassa hoitopäiviä jäi tarvitsematta. Eikä Suomessakaan kuollut yhtään raskaana olevaa naista.
Mutta aika paljonhan on rokotteita parannettu ja esim. niiden tarvittavien lisäaineiden turvallisuutta parannettu 10 vuodessa. Tietysti kaikki toivomme, että toimiva ja turvallinen rokote tähän tautiin saataisiin.
On arveltu, että 5 -10 vuoden kuluessa saataisiin sellainen yleisrokote (mahdollisesti vain kerran pistettävä), joka suojaisi kaikilta flunssan variaatiolta ja jopa tuleviltakin sellaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin juttelin muutamankin hoitoalan ammattilaisen kanssa tästä koronasta, niin vastaukset oli luokkaa: mitään ei tapahdu ja korona on hyvä peli!!!! Lähdin suoraan kauppaan täydentämään kotivaraa.
Mun työpaikalla (sairaala): "miksi tämä on niin iso juttu, eikös se ole vähän niin kuin influenssa?".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutku mä tiedän tän eikä asiaa tutkivat asiantuntijat tai kaikenmaailman dosentit". "Minä minä" - taitaa olla yleistäkin diplomi-insinöörien keskuudessa.
Oletpa nokkela.
Ja oikeassa, kun en lähde di-koulutuksella kiistämään lääketieteen ja epidemologian asiantuntijoiden näkemyksiä rokotusten tehokkuudessa. joissain muissa asioissa, oman substanssinsa ulkopuolella, tilanne on sitten toisin.
Jaa.. Ainakin terveyskirjaston artikkelissa puhutaan, että saattoi estää noin 50 kuolemantapausta, mikä sekin on epävarmaa ja sinä puhut sadoista tuhansista.
Mutta ole toki oikeassa, jos se sinut onnelliseksi tekee :D
Puhunko minä sadoista tuhansista vai siitä, miten di-koulutus pätevöittää kommentoimaan rokotuksia?
Pyytäisitkö lääkäriä suunnittelemaan ydinvoimalan? tai edes kesämökkisi rakenteet?
"No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä" luki tuossa kommentissa, jota alunperin kommentoin. Ehkä se et ollut sitten sinä, mutta väite on niin totaalisen absurdi, että jopa DI pystyy sitä kommentoimaan.
Mitään todisteita ei ole, että se pelasti ketään ja asiantuntijoidenkin mukaan vältettiin joitakin kymmeniä kuolemia mahdollisesti. Narkolepsiaan sen sijaan sairastui satoja.
Eli mikään menestystarina tuo piikki ei ollut.
Eikä minulla ole tarvetta tässä syyllistää ketään, kun se kuitenkin seuraavaksi nousee esiin. Päätös rokottaa tehtiin sen hetkisen tiedon varassa ja se, että meni pieleen ei minustakaan ollut kohtuudella ennakoitavissa.
Mitä tulee kysymykseesi ydinvoimaloista jne, niin ei liity mitenkään tähän kontekstiin.
"satoja tuhansia" vs. "ketään" - jokainen oikeasti akateemisen koulutuksensa sisäistänyt tajuaa että diplomi-insinööriltä puuttuu ymmärryksestä nyt suhteellisuuden tajua ja järkevälle, faktapohjaiselle ajattelulle välttämätöntä omassa substanssiosaamisessa pitäytymisen tajua. Mutta DI ei olekaan tieteellinen koulutus, vaan ammattiin johtava.
Vierailija kirjoitti:
Matkanjärjestäjät: "Rahoja ei saa takaisian pelkän pelon vuoksi."
Ei tietenkään saa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin varmaan. Vähän uskottavuutta tuohon selitykseen. Kaikki ihan varmasti jo tietävät mistä suurinpiirtein on kyse koronaviruksesta puhuttaessa vaikka suhtautuminen voikin vaihdella.
Vierailija kirjoitti:
Kotivarasta on hyötyä kirjoitti:
Kotivara on ihan hyvä olemassa, vaikka virusta ei olisikaan, tulisikaan... Voi vaikka jalka katketa ja ei pääse kauppaan.
Toki, mutta jos perheessä on kaksi ajokortin omaavaa aikuista, en jaksaisi kauheasti stressata tällä asialla. Kai nyt toinen pääsee kauppaan, jos toinen henkitoreissaan. Jos sattuisi niin ikävästi, että molemmat jouduttaisiin esim. sairaalaan, niin lapset olis sillon mummolassa (tai muun sukulaisen luona, jos mummokin sairaalassa) anyway.
No kukin perhe ja yksilö miettii tämän varmaan omalla kohdallaan. Suosittelen varautumista silti vaikka kaksi aikuista olisikin, koska joskus molemmat voivat tulla yhtäkkiä kipeäksi. Meillä oli paha oksennustauti ja tilanne meni niin huonoksi, että lapsi joutui isän kanssa sairaalaan ja itse oksensin muiden lasten kanssa kotona. Ei siinä kyllä olisi mitenkään päässyt kauppaan. Onneksi oli jotain kotivaroja ja selvittiin siitä. Mummoa tai sukulaisia ei ole mailla eikä halmeilla. Hyvä jos sinulla on.
Suomessa selvittiin sikainfluenssasta vähällä. Eräs syy rokotus, toinen muu hyvä varautuminen kun epidemia ei iskenyt ensimmäisten joukkossa. Mutat joka tapauksessa sekin osoittaa, että suomessa osataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Ja niin kuolee esim influenssaankin. Mutta määrät ovat silti todella vähäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee hyvin kuinka erilaisia keinoja ihmisillä on käsitellä vaikeita tilanteita.
Itse olen tehnyt tällaisia huomioita:
Jollakin on tarve etsiä mahdollisimman paljon tietoa asiasta.
Jollakin on tarve vääntää koko asia vitsiksi.
Jollakin on tarve varautua tai suojautua mahdollisimman hyvin.
Jollakin on tarve puhua siitä pelottavasta asiasta.
Jollakin on tarve kieltää koko asian olemassaolo ja hän ahdistuu muiden puheista ja varautumisista.
Jollakin on tarve elää täysillä (kun vielä ehtii).
Jollakin on tarve siirtää huomio johonkin muualle.
Jollakin voi olla joku muu keino. Sellainen jota en osaa edes arvata.Samalla ihmisellä voi olla erilaisia keinoja eri tilanteissa tai samassakin tilanteessa.
Itse elin pari vuotta "täysillä" ja aika holtittomasti kun sairastuin vakavasti.
Nyt olen keskittynyt lähinnä tiedon etsimiseen ja varautumiseen.Muiden ihmisten keinoja pidetään helposti typerinä ja huonoina ja sitä omaa parhaana. Osa jopa suuttuu siitä että kaikki eivät toimi samalla tavalla kuin itse toimii.
Meillä on kaikilla keinomme. Ne lähtevät tunteista ja siksi pidän tärkeänä sitä että jokainen saa käsitellä pelkojaan parhaaksi kokemallaan tavalla.Yksi tapa on toki kieltää koko pelko. Se on Suomessa melko yleinen, sillä se on sosiaalisesti hyväksytyin tapa.
Tällä palstalla on puhumista ja varautumista pidetty jonkin verran hysteriana ja paniikin lietsomisena. Itse taas saan mielenrauhaa kun löydän tietoa ja saan puhua siitä ja olen saanut varautua. Tuntuu oudolta kuulla hyökkääviä kommentteja panikoinnista kun itse kokee saavansa mielenrauhaa ja turvallista oloa.
Omassa perheessäni kohtaa kaksi tapaa.
Minä haen tietoa ja varaudun ja mies haluaa kieltää koko asian.
Olen siksi päätynyt puhumaan asiasta lähinnä somessa ja olen kerännyt kotivara kaikessa hiljaisuudessa jotta en aiheuttaisi miehelle ahdistusta.Tämä nyt meni vähän ohi aiheesta.
En osaa tällähetkellä pelätä. Kotivara on ja mahdollisuus olla kotona karanteenissa tai lähteä maaseudulle taloon.
Influenssaan kuolee Suomessa n 500.