Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
19401/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kiva tuolla Teneriffalla noilla turisteilla olla eristettynä hotelliin. Tästä taitaa taas tulla uusi "laiva" . Montakohan ihmistä tämä italialainen lääkäri on kerennyt tartuttaa lentomatkallaan?

Vierailija
19402/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksi saa influenssan ja toinen ei? Lapsuutesi ensimmäinen tartunta ratkaisee, miten helpolla selviät influenssakaudesta

Immuunijärjestelmällämme on valikoiva muisti: lapsuuden influenssatartunta jää iäksi mieleen mutta lähimuisti ei pelaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11135322

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19403/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi kaikille, käsidesi ei auta virukseen. Eli ainoastaan käsien huolellinen pesu vie viruksia pois käsistä veden mukana.

Älä levitä väärää tietoa! Nimenomaan tähän virukseen käsidesi toimii.

”Esimeriksi rinovirukseen tai norovirukseen käsidesi ei tehoa. Sen sijaan influenssaviruksen ja koronaviruksen pintarakenne on sellainen, että käsidesistä on hyötyä”,

Ja lv-käsidesi tepsii myös noroon👍

Jos haluaa pelata varman päälle, kaksivaiheinen käsidesinfektio; ensin saippua-vesipesu, sitten käsidesi.

Kyllä, tämä on kaikkein paras neuvo 👍

kädet pitää siinä välissä vaan malttaa kuivata huolella (mieluiten käsipaperiin).

No tietenkin pesu ensin jos mahdollista, mutta kaupungilla liikkuessa ei välttämättä aina pääse käsipesulle, siksi käsidesi kassissa on ihan hyvä ja on typerää levittää väitettä että käsidesi ei auta.

Kyllä, näin juuri. Itselläkin pikku lv-käsidesi aina mukana. Yritän vältellä noroa kuin... no noroa 🤢

Vierailija
19404/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epicenter - 24 Hours in Wuhan

Vierailija
19405/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokote valmisteilla. Etsitään kliinisiin testeihin yhteistyökumppaneita. Voi myös toimia infektoituneiden hoidossa. Professori ottanut itse 4 annosta, ei sivuvaikutuksia. Vielä! Vaikka itse olenkin sitä mieltä että rokotteen kehittäminen on ainoa keino saada virus aisoihin pitemmällä tähtäimellä, en tiedä ottaisinko hätäisesti kyhättyä rokotetta kun muistaa sikainfluenssan narkolepsiatapaukset. Mutta jos on mahdollisuus että se suurimmalla osalla toimii ja suojaa, niin se riski on sitten otettava. Joka tapauksessa lupaavia uutisia.

"Chinese university says it has developed vaccine for virus"

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/25/coronavirus-live-upd…

Näissä uutisissa rokotteesta myös, odotetaan saatavaksi huhtikuussa testattavaksi: 

https://www.axios.com/coronavirus-vaccine-human-clinical-trial-ff89108d…

https://www.wsj.com/articles/drugmaker-moderna-delivers-first-coronavir…

No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä. Toinen lukee positiivisen puolen asiasta toinen vain sen harvinaisen poikkeaman ja päättää sen perusteella, että hyi paha rokote, ja en ikinä ota enää mitään rokotetta. Matematiikka- ja tilastolaskennan ymmärrys on aika monelta kadonnut hopeafoliodrinkkien myötä.

Mitään todisteita ei ole, että rokote olisi pelastanut yhtään ketään. Rokotekattavuus jäi kuitenkin varsin matalaksi, eikä olisi riittänyt pysäyttämään tautia. Kyllä se pelastus oli siinä, että virus vaan muuntui vähemmän ärhäkäksi, kuten viruksilla tapana on.

En väheksy rokotteita, en harrasta hopeavettä ja tilastomatematiikkaakin aika monta kurssia di:n opinnoissa tuli laskettua. Se ei poissulje sitä, että possupiikki ei ollut mikään menestystarina.

"Mutku mä tiedän tän eikä asiaa tutkivat asiantuntijat tai kaikenmaailman dosentit". "Minä minä" - taitaa olla yleistäkin diplomi-insinöörien keskuudessa.

Oletpa nokkela.

Ja oikeassa, kun en lähde di-koulutuksella kiistämään lääketieteen ja epidemologian asiantuntijoiden näkemyksiä rokotusten tehokkuudessa. joissain muissa asioissa, oman substanssinsa ulkopuolella, tilanne on sitten toisin.

Jaa.. Ainakin terveyskirjaston artikkelissa puhutaan, että saattoi estää noin 50 kuolemantapausta, mikä sekin on epävarmaa ja sinä puhut sadoista tuhansista.

Mutta ole toki oikeassa, jos se sinut onnelliseksi tekee :D

Puhunko minä sadoista tuhansista vai siitä, miten di-koulutus pätevöittää kommentoimaan rokotuksia?

Pyytäisitkö lääkäriä suunnittelemaan ydinvoimalan? tai edes kesämökkisi rakenteet?

"No sekin sikarokote pelasti satoja tuhansia ihmishenkiä" luki tuossa kommentissa, jota alunperin kommentoin. Ehkä se et ollut sitten sinä, mutta väite on niin totaalisen absurdi, että jopa DI pystyy sitä kommentoimaan.

Mitään todisteita ei ole, että se pelasti ketään ja asiantuntijoidenkin mukaan vältettiin joitakin kymmeniä kuolemia mahdollisesti. Narkolepsiaan sen sijaan sairastui satoja.

Eli mikään menestystarina tuo piikki ei ollut.

Eikä minulla ole tarvetta tässä syyllistää ketään, kun se kuitenkin seuraavaksi nousee esiin. Päätös rokottaa tehtiin sen hetkisen tiedon varassa ja se, että meni pieleen ei minustakaan ollut kohtuudella ennakoitavissa.

Mitä tulee kysymykseesi ydinvoimaloista jne, niin ei liity mitenkään tähän kontekstiin.

Vierailija
19406/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmölä. Still going strong. kirjoitti:

Etelä-Koreassa aikovat testata 200 000 kirkon jäsentä. THL tehnyt 40 testiä.

Säästöä,säästöä....

Raha on tietenkin tärkeämpää kuin ihmishenki. Säästöä tuo myös, kun heikot kuolee pois ja eivät kuormita tulevaisuudessa terveydenhuoltoa.

Vierailija
19407/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bahrainissa todettu 6 uutta tartuntaa.

Vierailija
19408/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä tieto jää kummittelemaan, vaikka se korjataan

Aivomme eivät ole sopeutuneet monimutkaiseen informaatioympäristöön, jossa uutta tietoa satelee jatkuvasti joka suunnasta. Uskomme herkästi ensimmäisen kuulemamme tiedon ja pitäydymme siinä. Tätä kutsutaan uskomusten pysyvyydeksi.

Politiikan tutkija Emily Thorson on kehittänyt uskomuskaiun käsitteen. Uskomuskaiku syntyy, kun ihminen vastaanottaa korjattua tietoa, mutta aiemmin omaksuttu negatiivinen käsitys asiasta tai henkilöstä jää silti hänen mieleensä kummittelemaan.

Ensin kuultu misinformaatio on synnyttänyt negatiivisen tunnereaktion, kun taas oikaisu ei herätä kummoisiakaan tunteita. Uskomuskaiut myös rakentavat syy-seuraussuhteita paikkoihin, joissa niitä ei todellisuudessa ole.

Politiikan tutkijat Brendan Nyhan ja Jason Reifler ovat tutkineet vuosien ajan niin kutsuttua takaiskuefektiä. Se tarkoittaa sitä, että tiedon korjaaminen voi joissain tapauksissa jopa vahvistaa vääriä uskomuksia. Nyhan ja Reifler löysivät efektin muun muassa tutkiessaan yhdysvaltalaisten käsityksiä Irakin joukkotuhoaseista.

Influenssarokotusta käsittelevässä tutkimuksessaan Nyhan ja Reifler havaitsivat, että ihmiset kyllä vastaanottivat korjatun tiedon ja hyväksyivät sen, mutta se ei vaikuttanut heidän päätökseensä olla ottamatta rokotusta.

Viime vuosina takaiskuefektin olemassaolosta on väitelty tutkijoiden keskuudessa vilkkaasti. Useiden tuoreiden tutkimusten mukaan efekti on hyvin harvinainen. Kenties sitä tavataan vain äärimmäisen polarisoivissa eli mielipiteitä jyrkästi jakavissa asioissa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/15/valheenpaljastaja-miksi-uskomm…

Vierailija
19409/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Video joka havainnollistaa miten räjähdysmäisesti Coronavirus on levinnyt verrattuna SARSiin, sikainfluenssaan, MERSiin ja Ebolaan. https://twitter.com/disclosetv/status/1230903473748705280

Vierailija
19410/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilijat, lopettakaa treenaaminen, ei tule mitään Tokion olympialaisia. Ei tule Em-Futista, ei Kalevan Kisoja, ei piirikunnallisia. Kuntosalikävijät, kuntosalit suljetaan. Uimarit, uimahallit suljetaan. Jääkiekkoilijat, jäähallit suoljetaan. Suunnistajat, ei tule Jukolan Viestiä. Musiikinkuuntelijat, ei tule festareita, ei konsertteja. Ravintoloissa kävijät, ravintolat suljetaan. Töissäkävijät, työpaikat suljetaan. Sairaat, sairaaloihin ei pääse.

Tämä. Tästä voi jo ennakoida, niin ei tee vääriä tulevaisuudensuunnitelmia. Tiedotetaan toki medioissa aina hieman ennen kutakin tapahtumaa tms.

Vierailija
19411/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kiva tuolla Teneriffalla noilla turisteilla olla eristettynä hotelliin. Tästä taitaa taas tulla uusi "laiva" . Montakohan ihmistä tämä italialainen lääkäri on kerennyt tartuttaa lentomatkallaan?

Nämä turistit saivatkin vähän pitemmän lomamatkan. Aurinkoa näkevät vähän ikkunasta ja parvekkeelta. Voi pikkuhiljaa muitakin turisteja siellä alkaa kuumottaa milloin oma hotelli karanteenissa. 

Vierailija
19412/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot osaavat hyödyntää vinoumia

Tässä artikkelissa kuvattujen ilmiöiden kaltaisia ajatusvinoumia on tutkittu psykologiassa paljon. Yleisesti tunnetuin niistä on vahvistusharha, eli taipumus omaksua tietoa, joka sopii omaan maailmankatsomukseen. Ilmiön toinen puoli on se, että ihminen myös hylkii tietoa, joka sotii tätä maailmankuvaa vastaan.

Tästä loikataan vielä askelta syvemmälle misinformaation suohon, kun ihminen alkaa käyttää motivoitua päättelyä. Silloin hän alkaa pitää omaa näkemystään tukevia perusteluja vahvempina kuin omia näkemyksiään haastavia perusteluja. Sekä vahvistusharhaan että motivoituun päättelyyn lankeavat tutkimusten mukaan herkimmin ne ihmiset, joilla on sekä paljon tietoa että voimakkaat näkemykset politiikasta. He ovat taitavia etsimään itselleen sopivia argumentteja ja käyttämään niitä hyödykseen.

Liekö siis mikään ihme, että populistipoliitikot ovat oppineet hyödyntämään näitä psykologisia mekanismeja vedotessaan kannattajakuntiinsa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/15/valheenpaljastaja-miksi-uskomm…

Vierailija
19413/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulehden päivän pääkirjoitus:

"Tampere on valmis koronaviruksen kovaankin iskuun - tartunnan saaneet tunnistetaan pikavauhtia ja hoitoon pääsee nopeasti"

Tykkään Aamulehden tyylistä uutisoida asiasta paljon suoremmin kuin isot valtamediat.

Ja minä tykkään Tampereen tyylistä valmistautua.

Niin minäkin, tamperelainen kun olen. Kävin äsken muuten Taysissa sisätautilääkärin vastaanotolla ja labrassa. Kysyin lääkäriltä koronasta ja kerroin Italian lukuja (siis että 99 on ainakin eilisten tietojen mukaan sairaalassa 219:sta ja 26 teholla) hänelle kun hän ei tiennyt. Ei oikein sanonut mitään, mutta näytti siltä että häntä ei hirveästi korona kiinnostanut, hymähti vain kun kerroin. Hän siis haluaa määrätä minulle biologista lääkettä, mutta ensin tehdään hieman lisää tutkimuksia. Näköjään siis koronatilanne ei vaikuta siihen, alettaisiinko immuunisysteemiäni nyt ajamaan lääkkeellä alas vai ei. Minulle tuli sellainen vaikutelma, että hän ei yhtään tiedä missä tässä mennään. Ja hämmästytti se, että vaikka kerroin Italiassa niin monen olevan teholla ja sairaalassa niin hän ei kantaansa muuttanut vaan edelleen haluaa nuo lääkkeet minulle aloittaa pian.

No, sitten menin labraan. Kysyin sielläkin labratädiltä, onko he saaneet koulutusta koronaan. Eivät ole kuulemma, "ihan normaalisti huolehditaan hygieniasta". Lisäsi perään, että "sehän on lievempi tauti kuin influenssa." No, kerroin hänellekin Italian luvut ja jopa THL:n puheet viime päivinä (että voi olla tulossa pandemia), mutta hän alkoi hymyillä minulle siihen malliin epäuskoisesti, että vaihdoin puheenaihetta sen jälkeen.

Että tällaisia kokemuksia Taysista tänään. Sisätautilääkärikin noin pihalla. Enkä tosiaan ota biologista lääkettä nyt itselleni ainakaan pariin kuukauteen (tilanne ei ole siis kovin paha taudissani, tätä on kestänyt jo pitkään). Menen uudestaan tapaamaan tätä lääkäriä muutaman viikon päästä, ja silloin luultavasti on koronatilanne vieläkin pahempi Euroopassa ja voi olla jopa Suomessakin. Mielessä käy jopa, onko jo Suomessakin siihen mennessä tilanne että näitä ei-kriittisiä lääkärinaikoja jopa perutaan, eli saa nähdä otetaanko minua edes vastaan enää maaliskuun puolivälissä jos sairaalassa aletaan priorisoida.

Mutta kyllä pisti miettimään... Miten voi olla että olen potilaana paljon paremmin perillä tilanteesta kuin noi ammattilaiset (paljon muuten tämän palstan ansiosta, kiitos tietoa lähettäneille). Jopa THL:n Mika ja Taneli on alkaneet olla vähemmän huolettomia kuin noi Taysin ihmiset.

Ainoa positiivinen juttu reissullani sairaalaan oli se, että vessan seinässä sentään oli ohjeet hygieniasta. Käskettiin pestä ja desinfioida kädet, sanottiin että suurin osa pöpöistä tulee käsien kautta, ja että on hyvä ilmoittaa kenelle tahansa (jopa hoitajille/lääkäreille) jos näkee ettei joku putsaa käsiään.

Vierailija
19414/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin (Hesari äsken): 

SOSIAALI- ja terveysministeriö (STM) on asettanut työryhmän, jonka tehtävä on ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon varautumista koronavirukseen. Koordinaatioryhmän tehtävä on suunnitella ja tehostaa sosiaali- ja terveydenhuollon varautumista virukseen.

Koordinaatioryhmän alaisuudessa toimii operatiivinen ryhmä. Sen tehtävänä on ylläpitää tilannekuvaa kentällä ja sovittaa yhteen varautumisen toimenpiteitä.

Maailman terveysjärjestä on julkistanut Covid-19-viruksen aiheuttaman epidemian kansainväliseksi kansanterveysuhaksi.

Loistavaa, helpottaa kun ei tarvitse enää huolehtia siitä, että kuka tätä hommaa koordinoi Suomessa.

Tätähän palstalla ehdotettiin jo päiviä sitten, nyt tarttuivat siihen sitten kiinni. Hyvä me! Ei turhaan höyrytty satoja sivuja asian parissa.

Vierailija
19415/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Video joka havainnollistaa miten räjähdysmäisesti Coronavirus on levinnyt verrattuna SARSiin, sikainfluenssaan, MERSiin ja Ebolaan. https://twitter.com/disclosetv/status/1230903473748705280

Huh, aika hurja tämä :/

Vierailija
19416/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia on Teneriffan karanteenihotellissa. Nyt mielenkiinnolla odottelemaan löytyykö sieltä mammaa tänne palstalle antamaan raporttia mitä milloinkin tapahtuu. 

Vierailija
19417/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa hiihtolomalaisista palannut Suomeen ja koulujen penkeille. Nyt tauti itää. Mitä se itämisaika olikaan.  Viikosta kolmeen viikkoon? Kohta rupeaa löytymään Suomesta.

Ei löydy jos ei testata ;) T. Torkku-Taneli

Vierailija
19418/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU:n terveysjohtajan/komissaarin mielestä pahinta olisi, jos vapaata liikkuvuutta joudutaan rajoittamaan. Mitä kuolleista, kunhan vapaa liikkuvuus.

Mitäpä kuolleista kunhan talous porskuttaisi.

Tämä koronaepidemia on saanut minut ajattelemaan uudella tavalla: en matkusta enää koskaan, protestina globalisaatiolle. Vältän jatkossa kaikenlaista ulkomaisten tuotteiden ostamista.

En halua tukea kapitalisteja, jotka eivät ajattele ihmishenkiä.

Talouden porskuttaminrn on kuitenkin jossain määrin edellytys sille, että ihmisillä on töitä, että saadaan ruokaa pöytään ja vaatetta päälle. Ei voi mitään, niin raadollista kuin se onkin.

Syvä taantuma ei ole asia, mitä me haluamme. Usko pois.

Ei kaikki oo sossuasiakkaita.

Kyllä meistä palkansaajistakin erittäin moni vaan joutuu sinne kelan luukulle ja ehkä jopa sossunkin, jos talous romahtaa. Siinä loppuu palkkatulo monelta.

Vierailija
19419/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kun pöpöt pääsee kunnolla vauhtiin Suomessa, niin yksi asia on auringonvarma: Yle alkaa pyörittämään tv-kanavillaan dokumentteja jotka pureutuvat virusepidemioiden ongelmiin ja syy-yhteyksiin paniikinlietsonnassa, keskusteluohjelmia yhteisen rajattomuuden tärkeydesta, vaikka kaikkien muiden maiden rajat ovat jo säpissä, ja siitä ettei estämisessä olisi MITENKÄÄN voitu toimia toisin, ja uutisissa keskitytään kaikkiin pandemiasta juontuviin anarkiatyyppisiin ongelmiin, aivan kuin itse virusepidemialla ei olisi niihin osaa eikä arpaa, vaan juurisyynä on pelkästään hysteeriset VÄÄRÄT ARVOT OMAAVAT IHMISET.

Vierailija
19420/176779 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta näkee hyvin kuinka erilaisia keinoja ihmisillä on käsitellä vaikeita tilanteita.

Itse olen tehnyt tällaisia huomioita:

Jollakin on tarve etsiä mahdollisimman paljon tietoa asiasta.

Jollakin on tarve vääntää koko asia vitsiksi.

Jollakin on tarve varautua tai suojautua mahdollisimman hyvin.

Jollakin on tarve puhua siitä pelottavasta asiasta.

Jollakin on tarve kieltää koko asian olemassaolo ja hän ahdistuu muiden puheista ja varautumisista.

Jollakin on tarve elää täysillä (kun vielä ehtii).

Jollakin on tarve siirtää huomio johonkin muualle.

Jollakin voi olla joku muu keino. Sellainen jota en osaa edes arvata.

Samalla ihmisellä voi olla erilaisia keinoja eri tilanteissa tai samassakin tilanteessa.

Itse elin pari vuotta "täysillä" ja aika holtittomasti kun sairastuin vakavasti.

Nyt olen keskittynyt lähinnä tiedon etsimiseen ja varautumiseen.

Muiden ihmisten keinoja pidetään helposti typerinä ja huonoina ja sitä omaa parhaana. Osa jopa suuttuu siitä että kaikki eivät toimi samalla tavalla kuin itse toimii.

Meillä on kaikilla keinomme. Ne lähtevät tunteista ja siksi pidän tärkeänä sitä että jokainen saa käsitellä pelkojaan parhaaksi kokemallaan tavalla.

Yksi tapa on toki kieltää koko pelko. Se on Suomessa melko yleinen, sillä se on sosiaalisesti hyväksytyin tapa.

Tällä palstalla on puhumista ja varautumista pidetty jonkin verran hysteriana ja paniikin lietsomisena. Itse taas saan mielenrauhaa kun löydän tietoa ja saan puhua siitä ja olen saanut varautua. Tuntuu oudolta kuulla hyökkääviä kommentteja panikoinnista kun itse kokee saavansa mielenrauhaa ja turvallista oloa.

Omassa perheessäni kohtaa kaksi tapaa.

Minä haen tietoa ja varaudun ja mies haluaa kieltää koko asian.

Olen siksi päätynyt puhumaan asiasta lähinnä somessa ja olen kerännyt kotivara kaikessa hiljaisuudessa jotta en aiheuttaisi miehelle ahdistusta.

Tämä nyt meni vähän ohi aiheesta.

Ketju on lukittu.