Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"WHO huolestui nyt toden teolla koronaviruksesta – Italia eristi 50 000 ihmistä: 'Mahdollisuudet viruksen hillitsemiseen vähenevät' "
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/68788da2-f05c-4199-8c07-3aa5edd8a52…
"Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sanoo koronaviruksen etenemisen kertovan ”karusti” maailman turvattomuudesta.
”Se, mitä Kiinassa tapahtuu, ei jää Kiinaan. Coronan edessä kannattaa olla nöyrä. Patoamisen osittainen epäonnistuminen kertoo karusti globaalin maailman turvattomuudesta. Korona ei kovin tappava, mutta taudin taloudellinen/poliittinen piirre syvä. Disruption mahdollisuus mittava”, hän tviittasi lauantaina."
Termi "disruptio" ei taida kyllä sopia tähän.
Olkaamme armollisia. Hän luuli sen tarkoittavan märkää pierua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa varaudutaan mahdollisesti sulkemaan kouluja ja työpaikkoja, vaikka vielä ei ole nähty viruksen leviävän paljon.
U.S. health officials on Friday said they are preparing for the possibility of the spread of the new coronavirus through U.S. communities that would force closures of schools and businesses.
https://www.reuters.com/article/us-china-health-usa/u-s-prepares-for-co…
Suomen THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen ei usko karanteeneihin ja kaupunkien sulkemisiin ym. "Ne toimivat korkeintaan jarruna, eivät pysäytä epidemiaa." Lähde: YLE Puhe Maamme-ohjelma 17.2.
Mutta se jarruttaminenhan tässä olisi juuri tärkeää! Pitääkö Suomessa avainhenkilöiden vaihtua vai tulevatko he järkiinsä, että jarruttamista tarvitaan?
Thl ei halua jarruttaa. Se haluaa hyvät markkinat rokotteelle.
Ei ole olemassa rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa varaudutaan mahdollisesti sulkemaan kouluja ja työpaikkoja, vaikka vielä ei ole nähty viruksen leviävän paljon.
U.S. health officials on Friday said they are preparing for the possibility of the spread of the new coronavirus through U.S. communities that would force closures of schools and businesses.
https://www.reuters.com/article/us-china-health-usa/u-s-prepares-for-co…
Suomen THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen ei usko karanteeneihin ja kaupunkien sulkemisiin ym. "Ne toimivat korkeintaan jarruna, eivät pysäytä epidemiaa." Lähde: YLE Puhe Maamme-ohjelma 17.2.
Mutta se jarruttaminenhan tässä olisi juuri tärkeää! Pitääkö Suomessa avainhenkilöiden vaihtua vai tulevatko he järkiinsä, että jarruttamista tarvitaan?
Thl ei halua jarruttaa. Se haluaa hyvät markkinat rokotteelle.
Ei ole olemassa rokotetta.
On mahdollista että rokote kehitetään Coronaan, siihen menee kuitenkin vähintään se jo ilmoitettu 18 kuukautta. Eli sillä on merkitystä vasta sitten myöhemmin jos virus jää kausittaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi hyödyllistä tietoa se minkä ikäisiä Kiinan ulkopuolella kuolleet (17 tällä hetkellä) ovat. Siitä saisi jo vähän osviittaa pitääkö Kiinan tilastot paikkaansa. Koitetaan koota tiedot tänne!
Ei tainnut olla yhtäkään alle 5-kymppistä sen filippiiniläisen lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"TARTUNNAN saaneita yhdistävät viranomaisten mukaan esimerkiksi sama kantabaari tai sama tuttavapiiri. Joidenkin medioiden mukaan tartuntojen levittäjäksi epäillään miestä, joka oli helmikuun alkupuolella syönyt illallista hiljattain Kiinasta palanneen tuttavansa kanssa."
...edelleenkin meille voi kiinalaiset matkailla aivan vapaasti. Pekka Haavisto ministeriöineen ei tietenkään voi suvaita, että kiinalaisten matkustusta voisi rajoittaa Suomeen. Ei tietenkään.Äänestäkää te vaan Pekka Haavistoa puolueineen. Minä en enää pysty !
Voisko nämä puolueöyhötykset jättää pois ketjusta? Näitä mahdollisia pandemiaan liittyviä matkustusrajoituksia yms. ei päätetä poliittisesti vaan virkamiesjohtoisesti.
Ja poliitikot ohjaavat virkamiehiä.
Huoh, joo esim. lainsäädännön kautta mutta nyt on kyse asioista, joiden takana on asiantuntijatahot eikä poliitikot, esim. THL on sosiaali- ja terveysministeriön alaisuudessa toimiva itsenäinen tutkimuslaitos, jonka toimintaohjeet eivät riipu siitä mikä puolue sattuu olemaan hallituksessa.
Yliopistotkin ovat itsenäisiä ja niillä on oma hallinto, mutta se ei ole estänyt esim. opettajankoulutuksen pakkosiirtoa poliittisella päätöksellä sinne, minne maan hallitus on halunnut. Hallitus voi myös halutessaan perustaa uuden vakavien globaalien terveysuhkien koordinointilaitoksen ja siirtää asioita THL:ltä sinne.
Oletko ymmärtynyt väärin? Yliopiston hallitus päättää, ei maamme hallitus.
Itä-Suomen yliopiston hallitus päätti vuonna 2016 opettajankoulutuksen keskittämisestä Joensuuhun, mikä merkitsi käytännössä Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksen (OKL) kampuksen lakkauttamista"
Vierailija kirjoitti:
Millä ostat iteroituja reseptilääkkeitä ?? kirjoitti:
Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerralla, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.
Iterointi liittyy aikaan, kelakorvattavuus on toinen asia. Tyroksiini on halpaa, n 5€ prk
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/53560af6-f5b1-4901-9b8a-91d683c3b610
Tässä todistetusti nainen tartuttanut ihmisiä ilman että hänellä itsellään on ollut oireita. Suomi pitää päänsä maassa kuin strutsi ja piilottelee tietoja voisivat aivan hyvin kertoa: Ovatko Suomeen saapuneet nyt karanteenissa vai ei? Ihan käsittämätöntä menoa kirjoittakaa kansanedustajille, nyt on sen aika.
Aamulehdessä siis sanottiin, että Tays pystyy hoitamaan noin 20 koronapotilasta.
200 000 / 20 = 10 000
Yksi per 10 000 eli 0.01 % saisi siis tarvita sairaalahoitoa Tampereen seudulla...?
Oireeton nainen tartutti koronaviruksen viiteen sukulaiseensa Kiinassa
Naisella ei ollut edes yskää tai kurkkukipua.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/53560af6-f5b1-4901-9b8a-91d683c3b610
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa on ongelmia luvassa paitsi coronan vuoksi, niin sen täytyy varautua myös anarkian kasvuun. Kuukauden päästä Kiinassa on kymmeniä tuhansia yrityksiä, joiden kassa on tyhjä. Kahden kuukauden kuluttua tulee toinen mokoma lisää.
Tämä tarkoittaa sitä, että miljoonat ihmiset jäävät ilman palkkaa, ja siellä päin ei ole sossua joka auttaisi. Kiinan keskusjohdolla on sylissään näin ollen x miljoonaa tyytymätöntä ja nälkäistä ihmistä. Ja mikä johdon kannalta on pahinta, he ovat jo tottuneet tiettyyn elintasoon, eivätkä ole olleet valmiiksi sitä kurjalistoa.Kiinassa voi olla edessä aika rajujakin reaktioita, suoranaista anarkiaa. Kiinan johto voi tukahduttaa väkivaltaisuudet ja kapinan tiettyyn pisteeseen asti. Mutta miljoonia ja miljoonia tyytymättömiä parempaan tottuneita ihmisiä sekään ei voi saada ruotuun. Yksi ihan aiheellinen skenaario on, että vanha valta joutuu väistymään ja edessä voi olla jonkun tason vallankumous.
Yksi skenaario tuokin. Onhan se totta, että alaspäin tuskin kukaan haluaa mennä.
En usko tuohon, kiinalaiset ovat hyvin isänmaarakkaita ja ovat tottuneet työskentelemään sen hyväksi, aluksi pakolla ja kulttuurivallankumouksen jälkeen innoissaan elintason ruvettua nousemaaan.
Katsoin eilen aika tuoretta dokkaria BBC:ltä ja siinä haastateltiin nuoria räppäreitä ja hiphoppareita, sanoivat että heidän musiikin sanoituksensa ovat jollain tavalla muuttuneet, kun Kiinassa ei ole sotaa ja muuta kurjuutta ollut heidän elinaikanaan. No nyt tuli kurjuutta kerrakseen. Mutta uskon, että nousevat tuosta ilman sen kummempia kapinoita, on siellä suurin osa selvinnyt tuostakin viruksesta. Kun suuri määrä ihmisiä pyrkii samaan lopputulokseen, silloin ihmeitäkin tapahtuu. Niinkuin Suomen talvisodassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerrallinena, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.
Kyllä ilman tyroksiinia pidempään sinnittelee. Aiemminhan esim. kilpirauhassyövän radiojodihoidon yhteydessä piti olla aina 4 viikkoa kokonaan ilman tyroksiinia. Itsekin olen ollut kahdesti. Ei ollut erityisen pahoja oireita edes, hieman väsytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on tänään kova tahti. Tänään jo 18 uutta tartuntaa ilmoitettu.
Uuh, viimeisin tilastotieto näyttää, että nyt on kirjattu pelkästään tänään jo 20 uutta tartuntaa siellä. Ei hyvältä näytä nyt kyllä tässä.
Ei hitto soikoon, nyt on ilmoitettu taas lisää. Luku tämän päivän kohdalla on jo 22 uutta tartuntaa. Siellä on nyt 2 tartuntaa per tunti tullut ilmi.
Taitaa olla kirjaimellisesti super tarttuja kyseessä.,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerralla, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.
Iterointi liittyy aikaan, kelakorvattavuus on toinen asia. Tyroksiini on halpaa, n 5€ prk
Jups. Tyroksiini on aika ongelmaton valmiiksi matalan hintansa kanssa. Itsekin sitä syön, eikä mikään instanssi kiellä sitä isompaa satsia kerralla ostamasta. Kelakorvaus siitä on minimaalinen, eli ainakaan sen vuoksi ei kannata jättää putelia apteekkiin jos vähänkään huolettaa saatavuus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
"WHO huolestui nyt toden teolla koronaviruksesta – Italia eristi 50 000 ihmistä: 'Mahdollisuudet viruksen hillitsemiseen vähenevät' "
"Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sanoo koronaviruksen etenemisen kertovan ”karusti” maailman turvattomuudesta.
”Se, mitä Kiinassa tapahtuu, ei jää Kiinaan. Coronan edessä kannattaa olla nöyrä. Patoamisen osittainen epäonnistuminen kertoo karusti globaalin maailman turvattomuudesta. Korona ei kovin tappava, mutta taudin taloudellinen/poliittinen piirre syvä. Disruption mahdollisuus mittava”, hän tviittasi lauantaina."
"Patoamisen osittainen epäonnistuminen" 😲 siis oikeasti?!
Miten ne edes kuvittelivat "patoamisen" onnistuvan kun joka päivä lentää useita tuhansia ihmisiä epidemia-alueilta ympäri maailman. Pato ehkä hiukan pääsi vuotamaan lentoasemilta.
Kiinassa kyllä eristivät porukkaa ihan tosissaan mutta samalla yhteyksien maailmalle piti toimia. Ei se ollut mitään patoamisen osittaista epäonnistumista vaan suoranaista välinpitämättömyyttä.
Eivätkö nämä tyypit näe kokonaisuutta ja sitä miten asiat vaikuttavat toisiinsa. Olen itse lievästi autistinen ja minulle on väitetty että en ymmärrä kokonaisuuksia, mutta nyt tuntuu siltä että ymmärrän se on ihan joku muu kuka ei ymmärrä kokonaisuuksia.
Maallikot ovat täälläkin kovaan ääneen ihmetelleet että miksi lentoliikennettä ei pysäytetty heti alkuunsa kun tilanteen vakavuus huomattiin. Vieläkin lentoliikenne jatkuu ihmisten valituksista huolimatta ja epidemia-alueilta pääsee ihan vapaasti tallustelemaan vaikkapa Helsingin kaduille, kauppoihin ja kahviloihin.
Ja nyt sitten sanotaan, että patoaminen epäonnistui osittain. Ei saatana.
Lähdenkin nyt seuraavaksi täydentämään kotivaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tiedä, että saiko Italiassa potilas koronainfektion sairaalassa?
Jostain italialaisesta paikalliselehdestä espanjankielen perusteella tavasin, että tuo menehtynyt olisi ollut jo kymmenisen päivää sairaalassa muiden vaivojen takia mutta lopun viimein menehtyi koronaan - hän oli ilmeisesti yksi niistä, joiden tapana oli siellä baarissa pelata korttia. Lieneekö sitten saanut sen Koronan siellä baarissa, toiselta noista gubbeista jotka ehkä kävivät häntä sairaalassa tervehtimässä, vaiko sairaalassa - ei varmaan tiedä vielä kukaan.
Tilanteen vakavuus on selvästi erilainen riippuen siitä saiko sieltä baarista vai sairaalasta tartunnan. Jos kyseessä sairaalainfektio niin kuulostaa tosi pahalle. Voi olla sairaalan sisällä hyvin laajalle levinnyt. Sairas henkilökunta levittänyt virusta. Toivotaan, että olisi sieltä baarista.
Olen varautunut mahdolliseen koronaan hankkimalla tavallista enemmän helppotekoisen ruuan aineksia, jos olen kovassa kuumeessa, enkä voi lähteä kauppaan ja alkaa kokkaamaan. Sekä hieman varastoon wc-paperia, saippuaa, desinfiointiainetta. Ostin myös särkylääkettä, nesteliuosjauhetta ja kuumemittarin.
Mites te, oletteko varautuneet jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Patoamisen osittainen epäonnistuminen" 😲 siis oikeasti?!
Miten ne edes kuvittelivat "patoamisen" onnistuvan kun joka päivä lentää useita tuhansia ihmisiä epidemia-alueilta ympäri maailman. Pato ehkä hiukan pääsi vuotamaan lentoasemilta.
Kiinassa kyllä eristivät porukkaa ihan tosissaan mutta samalla yhteyksien maailmalle piti toimia. Ei se ollut mitään patoamisen osittaista epäonnistumista vaan suoranaista välinpitämättömyyttä.
Eivätkö nämä tyypit näe kokonaisuutta ja sitä miten asiat vaikuttavat toisiinsa. Olen itse lievästi autistinen ja minulle on väitetty että en ymmärrä kokonaisuuksia, mutta nyt tuntuu siltä että ymmärrän se on ihan joku muu kuka ei ymmärrä kokonaisuuksia.
Maallikot ovat täälläkin kovaan ääneen ihmetelleet että miksi lentoliikennettä ei pysäytetty heti alkuunsa kun tilanteen vakavuus huomattiin. Vieläkin lentoliikenne jatkuu ihmisten valituksista huolimatta ja epidemia-alueilta pääsee ihan vapaasti tallustelemaan vaikkapa Helsingin kaduille, kauppoihin ja kahviloihin.
Ja nyt sitten sanotaan, että patoaminen epäonnistui osittain. Ei saatana.
Lähdenkin nyt seuraavaksi täydentämään kotivaraa.
Ei tätä voi ymmärtää. Kukaan ei halua ottaa vastuuta rahallisista menetyksistä. Ennemmin otetaan tämä tauti vastaan mahdollisimman pikaisesti. Ennen pitkää se tänne olisi levinnyt joka tapauksessa, mutta jos olisi voinut edes ajankohtaa saada myöhästettyä.
Vierailija kirjoitti:
Eli enemmän huolestunut taloudesta kuin ihmisten terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jups. Tyroksiini on aika ongelmaton valmiiksi matalan hintansa kanssa. Itsekin sitä syön, eikä mikään instanssi kiellä sitä isompaa satsia kerralla ostamasta. Kelakorvaus siitä on minimaalinen, eli ainakaan sen vuoksi ei kannata jättää putelia apteekkiin jos vähänkään huolettaa saatavuus myöhemmin.
Eikö? Olen ollut luulossa, ettei sitä pysty ostamaan kuin reseptin määrän per kk? Eihän lääkkeitä voi ostaa enempää kuin resepti määrää, sv-korvauksesta riippumatta.
Yliopistotkin ovat itsenäisiä ja niillä on oma hallinto, mutta se ei ole estänyt esim. opettajankoulutuksen pakkosiirtoa poliittisella päätöksellä sinne, minne maan hallitus on halunnut. Hallitus voi myös halutessaan perustaa uuden vakavien globaalien terveysuhkien koordinointilaitoksen ja siirtää asioita THL:ltä sinne.