Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan ainut, jota ei omalta osaltaan huoleta. Olen jo kauan ollut masentunut ja itsetuhoinen, joten minua ei haittaa, jos kuolen. Olen nähnyt elämää jo neljänkymmenen vuoden ajan ja viimeiset kymmenen vuotta istunut yksin kotona ilman töitä. Poltan tupakkaa ja minulla on perussairaus, joten on hyvin todennäköistä, että korona tulee olemaan kohtalokas.
Minä taas olen kymmenen vuotta nuorempi ja kovalla työllä kuntoutunut vaikeasta masennuksesta sekä fyysisestä sairaudesta. Juuri kun tulevaisuus oli alkanut vaikuttaa valoisammalta, nyt sitten tämä :( Fyysisen perussairauteni takia päädyn satavarmasti hautaan, (jos) kun tämä tauti iskee. V*tuttaa ja harmittaa niin paljon, että melkein itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Se on Korona.
Eikä ole. Suomi vaan päättää mielivaltaisesti muokata nimiä - erittäin ärsyttävä tapa.
Se on CORONA. Piste.
Eikö Euroopassa voitaisi lopettaa kaikki lentoliikenne esim. Kahden kuukauden ajaksi? Vain lentokoneet saisivat liikkua oman maan sisällä. Eikö näin saataisi lisäleviäminen pysäytettyä?
Uutislähetys vajaan kuukauden takaa, kun Suomen tapaus oli juuri tullut ilmi.
Tuolloin asenne oli vahvasti se, että altistuneita ehtii hyvin tavoitella seuraavana päivänä, virka-aikaan. Ja heidänkään ei välttämättä tarvitse tehdä muuta kuin ottaa yhteyttä terveydenhoitoon siinä tapauksessa, jos oireita alkaa ilmetä.
https://www.mtv.fi/sarja/kymmenen-uutiset-33001001003/keskiviikko-29-1-…
Vastaisiko joku, miten sopii lääkärin etiikkaan se, että ei saa testata coronan varalta, vaikka potilaan oireet siihen viittaisivat ja lääkärillä on alan tieteellisten julkaisujen pohjalta tietoa asiasta? Potilaan ja yleinen kansanterveys voisivat vaatia testin ottamista. Lääkärikö uskoo yhden viranomaisen ohjeita, viranomaisen, joka omassa tiedotustilaisuudessa ilmoitti, ettei vastaa mistään vaan vastuu on hajautettu kaikille toimijoille. Eli tässä tapauksessa lääkäri vastaa THL:n ohjeistuksen seurauksista, vaikka olisi eri mieltä? Huh huh.
Italiasta huomataan, että mikään teidän ideoistanne meidän turvassa olemiseksemme ei pidä paikkaansa.
Eli näemmä leviää eurooppalaisissa aivan yhtä hyvin kuin aasialaisissa. Ja näemmä leviää myös Euroopan ei niin tiheässä maastossa ja Euroopan kehittyneessä terveydenhuoltojäejestelmässä.
Eli tänne voi tulla sama tilanne kuin Wuhanissa.
Mutta thl ei aio järjestää vakavissakan tilanteissa kaupunkien sulkemisia eikä halua nyt edelleenkään testata kuin vain oireisia Kiinasta tulleita tai vahvistetun tapauksen lähipiiriä.
Voisitteko vaatia kansanedustajiltanne napakampia toimia. Heidän pitää määrätä thl ottamaan jo nyt sopivia oireita koskevilta näytteitä.
Mistä tämä velttous johtuu? Onko kyseessä liika talouden ajattelu terveyden kustannuksella tai liika kohteliaisuus kiinaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki joilla on valmiiksi jokin perussairaus tulee kuolemaan, jos tämän koronan saa, sepä kiva, ja suomessahan on puolella kansalaisista jokin sairaus taustalla, diabetes, sepelvaltimo ja sydän vaivoja, astmaa jne.. eli kuolema koittaa heille..
Ei nyt ihan noinkaan, muös perusterve voi kuolla ja tuskin kaikki perussairaat tai vanhuksetkaan kuolevat. Riski on tietenkin jonkun verran suurempi, kun elimistö ei ole niin hyvässä kunnossa puolustautumaan tautia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan ainut, jota ei omalta osaltaan huoleta. Olen jo kauan ollut masentunut ja itsetuhoinen, joten minua ei haittaa, jos kuolen. Olen nähnyt elämää jo neljänkymmenen vuoden ajan ja viimeiset kymmenen vuotta istunut yksin kotona ilman töitä. Poltan tupakkaa ja minulla on perussairaus, joten on hyvin todennäköistä, että korona tulee olemaan kohtalokas.
Minä taas olen kymmenen vuotta nuorempi ja kovalla työllä kuntoutunut vaikeasta masennuksesta sekä fyysisestä sairaudesta. Juuri kun tulevaisuus oli alkanut vaikuttaa valoisammalta, nyt sitten tämä :( Fyysisen perussairauteni takia päädyn satavarmasti hautaan, (jos) kun tämä tauti iskee. V*tuttaa ja harmittaa niin paljon, että melkein itkettää.
Jos olet noin varma kohtalostasi, niin tee sitten kaikki voitavasi sen eteen, ettet saa tartuntaa. Eristäydy, varaudu, suojaudu jne. Itse en puolestani pelkää, enkä usko saavani tartuntaa, joten todennäköisesti saan sen plajon ennen sinua, ja jopa heitän henkeni. Saattaa siis käydä niin, että sinä jäät henkiin ja minä varomaton en. En vaan jaksa hötkyillä ja jos tulee joku valtava "musta surma", niin sitten tulee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Euroopassa voitaisi lopettaa kaikki lentoliikenne esim. Kahden kuukauden ajaksi? Vain lentokoneet saisivat liikkua oman maan sisällä. Eikö näin saataisi lisäleviäminen pysäytettyä?
Tämä olisi oikein hyvä. Kaikki lentoliikenne seis koko Euroopassa.
Tavarakuljetuksille kai pitäisi sentään antaa mahdollisuus? Mutta henkilökunta ei saisi yöpyä kuin koneessa tai omassa maassaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä viruksen kulku pitäisi noin pysähtyä niissä maissa, joissa ei ole vielä sellainen vaihe menossa, että ei ole levinnyt laajalti, mutta ei kukaan tuollaista päätöstä ala tekemään. Niin se vaan on.
Ihmettelen miten lääkärit ja hoitajat uskaltavat tehdä työtään mahdollisten sairaiden parissa esim terveysasemilla. Luulisi riskien olevan isohkot ja että ihan jo itsensä vuoksi haluaisi suojautua jotenkin.
WHO:n johtaja kertoi tänään twitterissä Lancet-lehdessä julkaistusta artikkelista
"Scientists are sprinting to outpace the novel coronavirus", josta bongasin tämän kohdan:
"On Feb 3, 2020, the only African countries with laboratories that could test for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) were South Africa and Senegal. This scarce capacity was a major concern for a continent bracing for possible infections.
Just a fortnight later, WHO had sent testing kits to 27 countries on the continent, which are already being used. By the end of this week, the number of countries
able to detect COVID-19 is expected to have risen to 40. "
Erittäin hyvä että Afrikkaan on saatu toimitettua käyttöön koronavirustestisettejä. Pelkään silti, että monien Afrikan maiden puutteellinen terveydenhuolto ei pysty juurikaan toimimaan koronavirusepidemian estämiseksi jos ja kun se Afrikassa lähtee leviämään.
Vierailija kirjoitti:
WHO:n johtaja kertoi tänään twitterissä Lancet-lehdessä julkaistusta artikkelista
"Scientists are sprinting to outpace the novel coronavirus", josta bongasin tämän kohdan:"On Feb 3, 2020, the only African countries with laboratories that could test for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) were South Africa and Senegal. This scarce capacity was a major concern for a continent bracing for possible infections.
Just a fortnight later, WHO had sent testing kits to 27 countries on the continent, which are already being used. By the end of this week, the number of countries
able to detect COVID-19 is expected to have risen to 40. "Erittäin hyvä että Afrikkaan on saatu toimitettua käyttöön koronavirustestisettejä. Pelkään silti, että monien Afrikan maiden puutteellinen terveydenhuolto ei pysty juurikaan toimimaan koronavirusepidemian estämiseksi jos ja kun se Afrikassa lähtee leviämään.
Tässä vielä linkki artikkeliin: https://www.thelancet.com/lancet/article/S0140-6736(20)30420-7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on Korona.
Eikä ole. Suomi vaan päättää mielivaltaisesti muokata nimiä - erittäin ärsyttävä tapa.
Se on CORONA. Piste.
Kyse on suomentamisesta. Korona-virus on vanhastaan tunnettu ja nimi on ollut korona. Aiemmat koronat ovat olleet tavallisia flunssia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ostaa vara älypuhelin. Kohta niitä ei enää saa mistään...
Mul ei ole ensimmäistäkään. Älytön luuri riittää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Millä ostat iteroituja reseptilääkkeitä ?? kirjoitti:
Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerralla, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.
entä ne iteroidut lääkkeet? Niitä ei saa ulos apteekista kuin tietyn väliajoin. Ei vaikka sanoisi ettei väliä ettei kela korvaa..
Hae hyvä ihminen lääkkeet ilman kelakorvausta.
Kelakorvauksenkin saat jälkikäteen. Näin kaikki toimivat esim pitkän ulkomaan reissun vuoksi, eikä mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voida.
Laivoissa ja lentokoneissa ilmeisesti leviää ilmanvaihdon kautta ainakin pitkään oltua virus myös terveisiin ihmisiin. Sen prinsessaristeilijän lisäksi on amerikkalaiset tuoneeet evakuoitavia samassa koneessa muiden matkustajien kanssa (vaikka terveysviranomaiset varoittivat) ja ne sairaat oli eristetty joillain plexikuvuilla tai vastaavilla ja nyt on tartuntoja niissäkin terveissä (eihän sitä tietysti tiedä jos niilläkin olisi ollut oireeton tartuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on Korona.
Se on CORONA. Piste.
Kyse on suomentamisesta. Korona-virus on vanhastaan tunnettu ja nimi on ollut korona. Aiemmat koronat ovat olleet tavallisia flunssia.
Ei se kuivakierrekään yleistynyt, vaikka kova oli yritys. Corona on nyt corona, nariskaa vaan rauhassa.
Eiköhän ne tiedä tilanteesta ilman vauvapalstan aktiivejakin.