Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
16401/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi taitaa tosiaan olla ainoa maa maailmassa, jonka kansalaiset ovat immuuneja koronavirukselle. Iltasanomat uutisoi tartuntojen määrästä kaikissa maissa, joissa tartuntoja on ollut, niin että kaikkien muiden maiden kohdalla on sana AINAKIN x määrä tartuntoja. Suomen kohdalla listassa lukee 1, ilman sanaa ainakin:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006415930.html

VARMISTETUT TAPAUKSET KIINAN ULKOPUOLELLA

Australia (ainakin 21 tapausta)

Belgia (ainakin 1)

Kambodzha (ainakin 1)

Kanada (ainakin 9)

Egypti (ainakin 1)

Suomi (1)

Ranska (ainakin 12, 1 kuolema)

Saksa (ainakin 16)

Hongkong (ainakin 68, 2 kuolemaa)

Intia (ainakin 3)

Iran (ainakin 18, 4 kuolemaa)

Israel (ainakin 1)

Italia (ainakin 17, 1 kuolema)

Japani (ainakin 738, mukaan lukien 639 jotka liittyvät risteilijään, 3 kuolemaa)

Libanon (ainakin 1)

Macao (ainakin 10)

Malesia (ainakin 22)

Nepal (ainakin 1)

Filippiinit (ainakin 3, 1 kuolema)

Venäjä (ainakin 2)

Singapore (ainakin 86)

Etelä-Korea (ainakin 347, 1 kuolema)

Espanja (ainakin 2)

Sri Lanka (ainakin 1)

Ruotsi (ainakin 1)

Taiwan (ainakin 26, 1 kuolema)

Thaimaa (ainakin 35)

Arabiemiraatit (ainakin 9)

Britannia (ainakin 9)

Yhdysvallat (ainakin 35)

Vietnam (ainakin 16)

Vierailija
16402/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ostat iteroituja reseptilääkkeitä ?? kirjoitti:

Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerrallinena, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.

Kyllä ilman tyroksiinia pidempään sinnittelee. Aiemminhan esim. kilpirauhassyövän radiojodihoidon yhteydessä piti olla aina 4 viikkoa kokonaan ilman tyroksiinia. Itsekin olen ollut kahdesti. Ei ollut erityisen pahoja oireita edes, hieman väsytti.

Radiojodihoito irrottaa kerralla paljon kilpirauhashormonia, joten siksi et silloin saanut lisätyroksiinia.

Ilman yhtään tyroksiinia tuskin pärjää kauan. Minullakin se on kestolääke. Mutta jos tulisi paha saatavuuskriisi, pienentäisin annosta merkittävästi, että kestäisi kauemmin. Voisin siten antaa myös ruuistani suurimman osan lapselle, kun oma aineenvaihdunta hidastuisi. Tosin ajan kuluessa menisi varmaan myös toimintakykykin. Eli just ja just tarpeeksi olisi saatava, että pystyisi toimimaan järkevästi. Olen kokenut lievemmänkin vajaatoiminnankin ja kyllä senkin todella huomasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16403/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikeaa on kirjoittaa korona?

Vierailija
16404/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenlihaa ja raikkaita voileipiä runsaasti pakkaseen niin selviää eristyksestä pitempäänkin. Niin ja bebanthenia lääkekaappiin.

Vierailija
16405/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ostat iteroituja reseptilääkkeitä ?? kirjoitti:

Me, jotka saamme reseptilääkkeemme vain esim. 30 päivän välein, ei ole mitään mahdollisuuksia hakea lääkkeitä ” kuukausiksi” eteenpäin esimerkiksi. Koitin ostaa esim. 3kk thyroxinit kerralla, koska minulla ei enää ole kilpirauhasta, apteekissa valitettiin ettei kela korvaa ym. Minä en siis ilman thyroxinia pysy hengissä kuin max. 2 viikkoa... eli mitäs tässä sitten teet... reseptivapaat lääkkeet olen hakenut tietysti, ja muutenkin kotivaraa. Olen varautunut siihen, että monisairaana korona olisi minulle vaarallinen, mutta samoin on myös tilanne jos en saa elintärkeitä lääkkeitäni.

Iterointi liittyy aikaan, kelakorvattavuus on toinen asia. Tyroksiini on halpaa, n 5€ prk

Jups. Tyroksiini on aika ongelmaton valmiiksi matalan hintansa kanssa. Itsekin sitä syön, eikä mikään instanssi kiellä sitä isompaa satsia kerralla ostamasta. Kelakorvaus siitä on minimaalinen, eli ainakaan sen vuoksi ei kannata jättää putelia apteekkiin jos vähänkään huolettaa saatavuus myöhemmin.

Eikö? Olen ollut luulossa, ettei sitä pysty ostamaan kuin reseptin määrän per kk? Eihän lääkkeitä voi ostaa enempää kuin resepti määrää, sv-korvauksesta riippumatta.

Mulla on resepti aina pidemmäksi aikaa kerrallaan voimassa, ja siihen on merkitty laskennallinen määrä niitä pakkauksia koko sille voimassaoloajalle. Voin hakea pakkaus kerrallaan jos haluan korvaukset kaikista, tai voin ottaa vaikka kaikki pakkaukset kerralla kotiin, tuolloin en tietenkään korvauksia niistä kaikista saa.

Vierailija
16406/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa on tänään kova tahti. Tänään jo 18 uutta tartuntaa ilmoitettu.

Uuh, viimeisin tilastotieto näyttää, että nyt on kirjattu pelkästään tänään jo 20 uutta tartuntaa siellä. Ei hyvältä näytä nyt kyllä tässä.

Ei hitto soikoon, nyt on ilmoitettu taas lisää. Luku tämän päivän kohdalla on jo 22 uutta tartuntaa. Siellä on nyt 2 tartuntaa per tunti tullut ilmi.

Taitaa olla kirjaimellisesti super tarttuja kyseessä.,

Nämä luvut pahimmillaan kuvaavat sitä, mikä Kiinassa on ollut se totuus. Tartuntoja tuli kuin sieniä sateella siellä täällä. Niiden seurauksena kuolemia ja vakavasti sairaita. Niinpä lopulta oli pakko eristää yli 10 miljoonan asukkaan kaupunki.

Edellisen kerran ihmiskunta toimi noin (eristäen ison kaupungin) keski-ajalla, kun rutto kaatoi ihmisiä.

Vierailija
16407/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/53560af6-f5b1-4901-9b8a-91d683c3b610

Tässä todistetusti nainen tartuttanut ihmisiä ilman että hänellä itsellään on ollut oireita. Suomi pitää päänsä maassa kuin strutsi ja piilottelee tietoja voisivat aivan hyvin kertoa: Ovatko Suomeen saapuneet nyt karanteenissa vai ei? Ihan käsittämätöntä menoa kirjoittakaa kansanedustajille, nyt on sen aika.

Juttu osoittaa siis, ettei kukaan voi olla turvassa tartunnalta, koska täysin oireeton ihminen tartuttaa useita ympärillä oleviaan. Tammikuussa ehti miljoonat ihmiset liikkua Kiinan sisällä ja ulkomaille, ennen kuin tajuttiin koronaviruksen ominaisuudet eli tartuttavuus ja taudin kulku. On siis toivotonta yrittää eristää enää, koska tartuttajia on ympäri maailmaa ja osa on ns.supertartuttajia, jotka sairastuttavat isoja määriä ympärillään. Ainoa positiivinen asia tähän mennessä on se, että kuolleisuus on kohtalaisen pieni.

Vierailija
16408/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki joilla on valmiiksi jokin perussairaus tulee kuolemaan, jos tämän koronan saa, sepä kiva, ja suomessahan on puolella kansalaisista jokin sairaus taustalla, diabetes, sepelvaltimo ja sydän vaivoja, astmaa jne.. eli kuolema koittaa heille..

Vierailija
16409/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varautunut mahdolliseen koronaan hankkimalla tavallista enemmän helppotekoisen ruuan aineksia, jos olen kovassa kuumeessa, enkä voi lähteä kauppaan ja alkaa kokkaamaan. Sekä hieman varastoon wc-paperia, saippuaa, desinfiointiainetta. Ostin myös särkylääkettä, nesteliuosjauhetta ja kuumemittarin.

Mites te, oletteko varautuneet jotenkin?

Joo, on panadolit ja Buranat hankittu koko perheelle. Desifiointisineita, yms. Ja hengityssuojaimia ja kumikäsineitä. Ruoka ja vesivarastoa kerätään paraikaa. Etätyömahdollisuuksia kartoitetaan...

Vierailija
16410/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa jo toinen kuollut kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/bf17e49b-a8cc-431e-ad2d-8b04a3307058

Lauantaina aamupäivästä Italiassa vahvistui toinenkin kuolemantapaus, kertoo Reuters. Hän on nainen, joka asuu Lombardian alueella Pohjois-Italiassa.

Miksi mistään ei löydy tietoa, mistä Italialaiset ovat tartunnan saaneet? 

Taitaa olla niin, että Italialaiset ovat ainoita jotka testaavat voimakasoireisia "influenssa" potilaita koronatestillä. 

Suomessa tätä ei haluta tehdä. 

Olen kyllä aika varma, että tauti on ollut jo Suomessakin jonkun aikaa. 

Vasta kun tulee ensimmäisiä tehohoitoon joutuvia joilla ei ole influenssaa, niin sitten testataan. 

Mutta siinä vaiheessa sairaanhoitohenkilökuntakin on jo taudin saanut. 

Onhan kerrottu, että ensimmäinen taudin saanut oli ollut syömässä kiinalaisen ystävänsä kanssa. Hän oli käynyt lääkärissä jo kaksi kertaa, mutta ei ollut kertonut tavanneensa Kiinasta käymässä olevaa ystäväänsä. Siksi häntä ei testattu. Vasta kolmannella kerralla, kun tauti äityi pahemmaksi, hän oli vaimon patisteltua maininnut Kiina-yhteydestä. Kyllä voivat italialaiset syystä syyttää tätä miestä, joka toimi vastuuttomasti.

En tästä saa kyllä sellaista käsitystä edelleenkään että olisi ollut kiinalainen vaan Italiassa syntynyt ja kasvanut ja nimikin ilmeisesti italialainen Lähteet tänne. https://www.corriere.it/cronache/20_febbraio_22/coronavirus-paziente-ze…

Joka tapauksessa tämä mies oli tullut Kiinasta ja sitten tämä eteenpäintartuttaja ei kertonut lääkäreille, että oli tavannut Kiinasta palanneen ystävänsä. Koska ei kertonut tavanneensa, ei häntä testattu.

Ei sillä ainakaan Suomessa olisi mitään merkitystä testaamiseen, vaikka olisi nähnyt miten paljon kiinalaisia. Jos ei ole itse käynyt Kiinassa tai ollut todistettavasti sairaan lähettyvillä. Että näillä mennään. Sama varmaan ollut Italiassa.

Jos juksuttaa lääkäriä kuumehoureissa käyneensä Kiinan matkalla, niin ei liene rangaistava teko. Mutta pitääköhän näyttää lentoliput ja passin leima. Mitä, jos sanoo, että passi hukkui humalassa.

Kertoo vaan panneensa kiinalaisia ilman suojausta viime viikkoina, niin eiköhän homma ole sillä selvä.

Vierailija
16411/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

CNN: Samsung ajaa alas E-Korean tehtaansa toistaiseksi korona viruksen vuoksi. Tulee vaikuttamaan uusien luurien saatavuuteen.

Vierailija
16412/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"WHO huolestui nyt toden teolla koronaviruksesta – Italia eristi 50 000 ihmistä: 'Mahdollisuudet viruksen hillitsemiseen vähenevät' "

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/68788da2-f05c-4199-8c07-3aa5edd8a52…

"Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sanoo koronaviruksen etenemisen kertovan ”karusti” maailman turvattomuudesta.

”Se, mitä Kiinassa tapahtuu, ei jää Kiinaan. Coronan edessä kannattaa olla nöyrä. Patoamisen osittainen epäonnistuminen kertoo karusti globaalin maailman turvattomuudesta. Korona ei kovin tappava, mutta taudin taloudellinen/poliittinen piirre syvä. Disruption mahdollisuus mittava”, hän tviittasi lauantaina."

"Patoamisen osittainen epäonnistuminen" 😲 siis oikeasti?!

Miten ne edes kuvittelivat "patoamisen" onnistuvan kun joka päivä lentää useita tuhansia ihmisiä epidemia-alueilta ympäri maailman. Pato ehkä hiukan pääsi vuotamaan lentoasemilta.

Kiinassa kyllä eristivät porukkaa ihan tosissaan mutta samalla yhteyksien maailmalle piti toimia. Ei se ollut mitään patoamisen osittaista epäonnistumista vaan suoranaista välinpitämättömyyttä.

Eivätkö nämä tyypit näe kokonaisuutta ja sitä miten asiat vaikuttavat toisiinsa. Olen itse lievästi autistinen ja minulle on väitetty että en ymmärrä kokonaisuuksia, mutta nyt tuntuu siltä että ymmärrän se on ihan joku muu kuka ei ymmärrä kokonaisuuksia.

Maallikot ovat täälläkin kovaan ääneen ihmetelleet että miksi lentoliikennettä ei pysäytetty heti alkuunsa kun tilanteen vakavuus huomattiin. Vieläkin lentoliikenne jatkuu ihmisten valituksista huolimatta ja epidemia-alueilta pääsee ihan vapaasti tallustelemaan vaikkapa Helsingin kaduille, kauppoihin ja kahviloihin.

Ja nyt sitten sanotaan, että patoaminen epäonnistui osittain. Ei saatana.

Lähdenkin nyt seuraavaksi täydentämään kotivaraa.

Loistavasti formuloitu kirjoitus. Juu, ei se pato pidä, jos sitä puretaan välillä alas asti ja toivotaan, että ei enää sataisi.

Vierailija
16413/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa on tänään kova tahti. Tänään jo 18 uutta tartuntaa ilmoitettu.

Uuh, viimeisin tilastotieto näyttää, että nyt on kirjattu pelkästään tänään jo 20 uutta tartuntaa siellä. Ei hyvältä näytä nyt kyllä tässä.

Ei hitto soikoon, nyt on ilmoitettu taas lisää. Luku tämän päivän kohdalla on jo 22 uutta tartuntaa. Siellä on nyt 2 tartuntaa per tunti tullut ilmi.

Taitaa olla kirjaimellisesti super tarttuja kyseessä.,

Nämä luvut pahimmillaan kuvaavat sitä, mikä Kiinassa on ollut se totuus. Tartuntoja tuli kuin sieniä sateella siellä täällä. Niiden seurauksena kuolemia ja vakavasti sairaita. Niinpä lopulta oli pakko eristää yli 10 miljoonan asukkaan kaupunki.

Edellisen kerran ihmiskunta toimi noin (eristäen ison kaupungin) keski-ajalla, kun rutto kaatoi ihmisiä.

Koetin lukea espanjaksi ja siinä jutussa kerrottiin, että ei ole varmaa onko tartuttaja ollut se Kiinasta tullut ihminen. Nyt on saattanut käydä se pelottavin, että ei tiedetä, mistä tartunta lähti liikkeelle. Katsokaa El Paisin sivuilta. Jos ei taivu espanja niin kääntäjän avulla.

Vierailija
16414/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kuollut italiassa koronaan, nainen.

Vierailija
16415/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nuo Australian tartunnat, onko siellä joukossa "levinneitä", ei kontakteja Kiinaan tartuntoja jo? Onko kenelläkään tietoa?

Vierailija
16416/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa kaikki kansanedustajillenne, nyt on aika!

Vierailija
16417/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ostaa vara älypuhelin. Kohta niitä ei enää saa mistään...

Vierailija
16418/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"WHO huolestui nyt toden teolla koronaviruksesta – Italia eristi 50 000 ihmistä: 'Mahdollisuudet viruksen hillitsemiseen vähenevät' "

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/68788da2-f05c-4199-8c07-3aa5edd8a52…

"Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sanoo koronaviruksen etenemisen kertovan ”karusti” maailman turvattomuudesta.

”Se, mitä Kiinassa tapahtuu, ei jää Kiinaan. Coronan edessä kannattaa olla nöyrä. Patoamisen osittainen epäonnistuminen kertoo karusti globaalin maailman turvattomuudesta. Korona ei kovin tappava, mutta taudin taloudellinen/poliittinen piirre syvä. Disruption mahdollisuus mittava”, hän tviittasi lauantaina."

"Patoamisen osittainen epäonnistuminen" 😲 siis oikeasti?!

Miten ne edes kuvittelivat "patoamisen" onnistuvan kun joka päivä lentää useita tuhansia ihmisiä epidemia-alueilta ympäri maailman. Pato ehkä hiukan pääsi vuotamaan lentoasemilta.

Kiinassa kyllä eristivät porukkaa ihan tosissaan mutta samalla yhteyksien maailmalle piti toimia. Ei se ollut mitään patoamisen osittaista epäonnistumista vaan suoranaista välinpitämättömyyttä.

Eivätkö nämä tyypit näe kokonaisuutta ja sitä miten asiat vaikuttavat toisiinsa. Olen itse lievästi autistinen ja minulle on väitetty että en ymmärrä kokonaisuuksia, mutta nyt tuntuu siltä että ymmärrän se on ihan joku muu kuka ei ymmärrä kokonaisuuksia.

Maallikot ovat täälläkin kovaan ääneen ihmetelleet että miksi lentoliikennettä ei pysäytetty heti alkuunsa kun tilanteen vakavuus huomattiin. Vieläkin lentoliikenne jatkuu ihmisten valituksista huolimatta ja epidemia-alueilta pääsee ihan vapaasti tallustelemaan vaikkapa Helsingin kaduille, kauppoihin ja kahviloihin.

Ja nyt sitten sanotaan, että patoaminen epäonnistui osittain. Ei saatana.

Lähdenkin nyt seuraavaksi täydentämään kotivaraa.

Ei tätä voi ymmärtää. Kukaan ei halua ottaa vastuuta rahallisista menetyksistä. Ennemmin otetaan tämä tauti vastaan mahdollisimman pikaisesti. Ennen pitkää se tänne olisi levinnyt joka tapauksessa, mutta jos olisi voinut edes ajankohtaa saada myöhästettyä.

No niinpä.

Tuo talouskuviohan sitä lentoliikennettä vieläkin pitää voimissaan. Taloudellista hävitystä tämä tuo tullessaan joka tapauksessa. Eikä varmasti kukaan tiedä kumpi lyö taloutta pahemmin. Se, että pysäytetään lentoliikenne kunnes tilanne on hallinnassa. Vai se, että annetaan viruksen levitä vapaasti ympäri maailman sairastuttaen ja tappaen ihmisiä. Inhimillistä kärsimystä tulee kummassakin tilanteessa.

Ihmishenkiä tietysti säästettäisiin sillä karanteenilla, mutta talouden ehdoillahan isot päätökset aina tehdään.

Aika karua, että kukaan ei halua ottaa vastuuta taloudellista vahingoista, mutta henkilövahingot ja kuolemat ovat täysin hyväksyttäviä.

Vierailija
16419/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vara laturi ja varalataus johto...

Vierailija
16420/176779 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites nuo Australian tartunnat, onko siellä joukossa "levinneitä", ei kontakteja Kiinaan tartuntoja jo? Onko kenelläkään tietoa?

Ausseissa tänään 2 uutta tartuntaa, muuta en tiedä.

Ketju on lukittu.