Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virus mutatoituu herkästi
Koronavirus on niin sanottu rna-virus, joille on ominaista nopea mukautuminen ympäristöön ja nopea mutatoituminen.Virus on jo mutatoitunut kerran, jotta se on voinut siirtyä eläimistä ihmisiin, ja toisen kerran, jotta se on voinut tarttua ihmisestä toiseen.
Kolmannen, että voi levitä ilmassa monta metriä.
Kyllä tämä alkaa hirvittämään. En ymmärrä, että miksi matkustelua ei nyt kerralla laiteta poikki?
Tämä ominaisuus on ollut siinä todennäköisesti alusta lähtien. Mutaatiot vie virusta heikompaan suuntaan kuten kävi sikainfluenssassa. Voisiko joku biologi tms. selittää tarkemmin.
Tämä virus on vain voimistunut. Vaikka rokote keksitään voi virus olla jo toisenlainen ja uudet tartuntatavat.
Tarkoitatko oireita vai leviämisen tahtia?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään laittaa linkkiä siihen karttaan mistä näkyy tartunnat ympäri palloa? Kerran olen sitä katsonut, semmoinen musta pohjainen
Tottahan toki meillä on linkit. Kannattaa pistää bookmarkit talteen. Näistä näet, että parantumisten määrä jatkaa kasvuaan kiihtyvällä vauhdilla verrattuna kuolemien määrään. Lisäksi uusien tartuntojenkin määrä alkaa vakioitumaan ja jopa hiipumaan. Tätä olen kertonut jo pitkään ja jatkan rauhassa tialnteen seuraamista vailla mitään hätää.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, mitä muuta viranomaiset voivat sanoa kansalle kuin, että ei tässä ole hätää. Jos he sanovat, että huonolla tuurilla on koko maa kaaoksessa ja isoa osaa vakavasti sairaita ei voida hoitaa niin paniikki seuraa.
Minua huolettaa tosi paljon, että hiihtolomatuliaisena tämä tauti saapuu moneen paikkaa Suomessa, mutta ei se käytännössä olisi mahdollista estää ihmisiä lähtemästä. Esimerkiksi Thaimaassa pitäisi olla yhtä paha tilanne kuin Kiinassa, jotta viranomaiset tekisivät jotain asian eteen.Kyllä tässä viikon aikana tilanne vielä muuttuu niin, että ihmiset ymmärtävät jättää Thaimaan-reissut nyt tekemättä. Mä uskon näin.
Sinuna en hirveästi toivoisi tuollaista, koska se merkitsisi, että tilanne olisi pahentunut reilusti ja riskit Suomessakin todella paljon suuremmat.
En missään nimessä toivo tätä, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että tartunnat Thaimaassa lisääntyvät kymmenillä tässä lähipäivinä. Josko se havahduttaisi suomalaiset.
Kyllä tämä enemmän on sellaista pahantahtoisuutta. Kiva ajatella, että ihmiset joutuisivat pitkään odotetut ja suunnitellut reissut viime metreillä. Koska nykytiedon valossa ei ole mitään syytä oikeasti matkoja perua. Ainoastaan jos tilanne ihan olennaisesti pahenisi.
Pahantahtoisuutta? Oletko nyt aivan tosissasi? No, menkööt sinne omalla vastuullaan, takaisintulon kanssa voikin olla sitten vähän niin ja näin. Pelkään, että hölmöt lapsiperheet joutuvat siellä karanteeniin tms, sillä tilanne voi oikeasti eskaloitua nopeasti todella pahasti. En myöskään halua taudintartuttajia kouluihin ja päiväkoteihin lomien jälkeen.
Olen aivan tosissani.
Mieti nyt vähän järjellä.
60 miljoonaa asukasta, 32 tartuntaa, huippuluokan seuranta ja jäljityskoneisto altistuneille. Vs 5 miljoonaa asukasta, 1 tartunta, ja seuranta vähän sinnepäin.
Sanoisin, että Suomessa todennäköisemmin räjähtää iso epidemia kuin Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo avaruuspuvutkin viranomaisilla pitäisi vaihtaa säännöllisesti. Nekin levittävät tautia.
BBC haastatteli sairaanhoitajaa. Pitävät puvun päällä yhden työvuoron, 10 tuntia. Sen aikana ei saa käydä vessassa eikä syödä eikä juoda.
Silloin ei liene väliä, vaikka on sama suojapuku, jos hoitaa vain varmasti koronaviruspotilaita erillisellä osastolla, mutta entä ne jotka työskentelee sillä puolella, jossa osa tulee vain epäilyn takia. Vieressä voi olla infektoitunut ja sama hoitaja tutkii toisen, jolla ei vielä ollut infektiota vaan vaikka esimerkiksi ihan perusflunssa. Se hoitaja kyllä tartuttaa omista suojavarusteistaan seuraavaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te tämän ketjun aktiivit keskustelleet näistä asioista missään ihan omalla nimellä? Onko teidän Facebook-kavereilla esimerkiksi mitään tähän liittyviä päivityksiä? Mun lähes 500 FB-kaverista kukaan ei ole pukahtanut mitään ja minullakin on valtavan suuri kynnys julkaista mitään tähän liittyvää. Tämä on surullista. Siellä tätä pystyisi rummuttamaan tehokkaasti, mutta kukaan ei tee sitä. En edes minä.
Ei valitettavasti ole rohkeutta. Minullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, suomessakin on todella monta raskaana olevaa ja pientä vauvaa (itselläkin pieni vauva). Näitä pitäisi erityisesti suojella, sillä esim raskauden aikaiset vauriot voivat olla pitkäaikaisia ja niiden aiheuttamaa vahinkoa ei tiedetä.
(Ja siis tottakai kaikkia muitakin pitää kokonaisuutena suojella, kohta mielensäpahoittajat syyttävät syrjinnästä, koska jonkun mielestähän satavuotias mummo oli se tärkein suojeltava...)Kai ne raskaushuuruisetkin osaavat tarvittaessa toimia itse?
Kyllä jos heille KERROTAAN tilanteesta eikä salailla asiaa.
Osa asiallisista viesteistä sensuroidaan edelleen tässä ketjussa, miksi? Kannattaa varmaan kuka vain uskaltaa jakaa omissa some-kanavissa tätä ketjua ja pyytää ystäviään lukemaan ja tekemään omat arviot asiasta. Näin saamme painetta päättäjille ja asiat etenemään varautumisen osalta myös valtion taholta. Toivon, että pahimpaan on jo Suomessa varauduttu "piilossa" kriisivalmiuksista vastaavien osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus on niin sanottu rna-virus, joille on ominaista nopea mukautuminen ympäristöön ja nopea mutatoituminen.Virus on jo mutatoitunut kerran, jotta se on voinut siirtyä eläimistä ihmisiin, ja toisen kerran, jotta se on voinut tarttua ihmisestä toiseen.
Kyllä tämä alkaa hirvittämään. En ymmärrä, että miksi matkustelua ei nyt kerralla laiteta poikki?
Tämä ominaisuus on ollut siinä todennäköisesti alusta lähtien. Mutaatiot vie virusta heikompaan suuntaan kuten kävi sikainfluenssassa. Voisiko joku biologi tms. selittää tarkemmin.
Tämä virus on vain voimistunut. Vaikka rokote keksitään voi virus olla jo toisenlainen ja uudet tartuntatavat.
Mä kyllä ihmettelen tätä, millä perusteella virus heikentyy levitessään. Nythän se on voimistunut tai mutantoitunut, hypötessään ensin eläimestä eläimeen, eläimestä ihmiseen, ihmisestä toiseen eritteiden kautta ja nyt leviää jo ilmateitse.
Milloin se hiipuu?
Eikös tuolla heikentymisellä lähinnä tarkoiteta että virus kehittyy vähemmän tappavaksi. Jos virus on liian tappava, kantajat kuo-levat liian nopeasti eikä virus ehdi levitä ja lopulta kuo-lee itsekin sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Viruksen inkubaatioaika on 5 vuorokautta jonka aikana kantaja on täysin oireeton mutta tartuttaa muita.
Keskimääräinen aika tartunnan saamisesta hoitoon hakeutumiseen on 14 vuorokautta.
Nykyisen lentomatkustuksen aikana pandemia saattaa levitä eksponentiaalisesti.
14 vuorokautta oli itämisaika.... me ollaan mennyttä kaikki =C
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, mitä muuta viranomaiset voivat sanoa kansalle kuin, että ei tässä ole hätää. Jos he sanovat, että huonolla tuurilla on koko maa kaaoksessa ja isoa osaa vakavasti sairaita ei voida hoitaa niin paniikki seuraa.
Minua huolettaa tosi paljon, että hiihtolomatuliaisena tämä tauti saapuu moneen paikkaa Suomessa, mutta ei se käytännössä olisi mahdollista estää ihmisiä lähtemästä. Esimerkiksi Thaimaassa pitäisi olla yhtä paha tilanne kuin Kiinassa, jotta viranomaiset tekisivät jotain asian eteen.Kyllä tässä viikon aikana tilanne vielä muuttuu niin, että ihmiset ymmärtävät jättää Thaimaan-reissut nyt tekemättä. Mä uskon näin.
Sinuna en hirveästi toivoisi tuollaista, koska se merkitsisi, että tilanne olisi pahentunut reilusti ja riskit Suomessakin todella paljon suuremmat.
En missään nimessä toivo tätä, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että tartunnat Thaimaassa lisääntyvät kymmenillä tässä lähipäivinä. Josko se havahduttaisi suomalaiset.
Kyllä tämä enemmän on sellaista pahantahtoisuutta. Kiva ajatella, että ihmiset joutuisivat pitkään odotetut ja suunnitellut reissut viime metreillä. Koska nykytiedon valossa ei ole mitään syytä oikeasti matkoja perua. Ainoastaan jos tilanne ihan olennaisesti pahenisi.
Pahantahtoisuutta? Oletko nyt aivan tosissasi? No, menkööt sinne omalla vastuullaan, takaisintulon kanssa voikin olla sitten vähän niin ja näin. Pelkään, että hölmöt lapsiperheet joutuvat siellä karanteeniin tms, sillä tilanne voi oikeasti eskaloitua nopeasti todella pahasti. En myöskään halua taudintartuttajia kouluihin ja päiväkoteihin lomien jälkeen.
Tyhmyydestä kärsii. Venäjä evakoi Thaimaasta, niin johan sekin jotain kertoo!
Venäjää kannattaakin yleisesti ottaen käyttää mallimaana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, minä ja minä.
Mitä jos sen satavuotiaan mummon verestä saadaan vasta-aine jonka avulla voidaan kehittää rokote? Vanhat ihmiset ovat voineet sairastaa esim. Espanjan taudin ja heillä voi olla veressä parempi vasta-aineiden määrä kuin raskaana olevalla äidillä jolla ei ole käytännössä mitään vastustuskykyä.
Öö, vasta-aineita mille? Tälle uudelle koronalle, mutta kun ei ole sukua espanjalaiselle. Ehkä joku lääketiedettä tunteva voi oikaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viruksissa tapahtuu mutaatioita jatkuvasti ja siten virusten evoluutio on nopeaa. Ja viruksillehan ideaalitilanne ei ole tappaa isäntiä liian tehokkaasti ja nopeasti, koska silloin isännät loppuvat ja ovat liian huonokuntoisia levittämään virusta eteenpäin. Esimerkiksi influenssa on niin sitkeä ja kiertää toistuvasti maapallolla, koska tartunnan saaneiden kuolleisuus on suhteellisen pieni, mutta tarttuminen melko tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virukset, joiden isäntä selviää kauemmin hengissä leviää tehokkaammin, kuin virus, jonka isäntä sairastuu ja kuolee niin nopeasti , ettei ehdi levittää virusta tehokkaasti. Ajan kuluessa viruspopulaatiossa on yhä enemmän lievemmän tautimuodon aiheuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään laittaa linkkiä siihen karttaan mistä näkyy tartunnat ympäri palloa? Kerran olen sitä katsonut, semmoinen musta pohjainen
Tottahan toki meillä on linkit. Kannattaa pistää bookmarkit talteen. Näistä näet, että parantumisten määrä jatkaa kasvuaan kiihtyvällä vauhdilla verrattuna kuolemien määrään. Lisäksi uusien tartuntojenkin määrä alkaa vakioitumaan ja jopa hiipumaan. Tätä olen kertonut jo pitkään ja jatkan rauhassa tialnteen seuraamista vailla mitään hätää.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…
Toivottavasti olet oikeassa.
Kiina on kuitenkin ilmoittanut, että testaustatarvikkeet ovat rajalliset. Itse ennustan, että tartunnat laskevat pariintuhanteen päivässä, koska resursseja testata ihmisiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän nämä mahdollisimman suurista uhkakuvista intoilijat juuri toivovat.
Innokkaimpien ennustuksissa jo sen yhden Lapissa esiin tulleen tartunnan odotettiin leviävän paitsi kaikkialle Suomeen myös kaikkiin naapurimaihimme. Aikamoinen pettymys on heille ollut tartuntojen kehitys täällä Suomessakin noihin ennustuksiin nähden.
Mutta "odotellaan, odotellaan"
Kukaan ei toivo katastrofia! Olemme tässä ketjussa siksi että kaikin tavoin yrotämme ESTÄÄ SEN
Et kyllä tässä ketjussa voi estää mitään. Yrität lähinnä lievittää omaa paniikkiasi huutelemalla huolestuneisuuttasi muille. Ja toisaalta jotkut yrittävät lisätä muiden paniikkia mutu-tiedoilla tai omasta päästä keksityillä uhkakuvilla.
Järki käteen ja tilastoja seuraamaan. Sekä loogista päättelyä kehiin. Homma näyttää paljon valoisammalta sen jälkeen.
Perustan Thaimaa-kommenttini laajempaan ajatukseen siitä, että tarttumisriski kätkeytyy niin moneen muuhun kohtaan kuin vain oleskeluun sen yhden hotellin uima-altaalla (joka sekin on jo riski). Siirtymät lentokentillä, pitkät lennot, bussikuljetukset, buffet-ruokailut. Et voi kiistää, että vaaranpaikkoja on paljon. Lapset nuolevat sormiaan, kaivavat nenää ja silmiä, koskevat kaiteisiin, nuolevat ikkunalaseja jne. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa. Itse en lähtisi edes ilmaiselle matkalle.
Onko totta, että suomen kaksi sataa miljardia lasta on myös vaarassa saada tartunnan? Mä varoitin, jo kouluaikoina, että tämä oli tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, minä ja minä.
Mitä jos sen satavuotiaan mummon verestä saadaan vasta-aine jonka avulla voidaan kehittää rokote? Vanhat ihmiset ovat voineet sairastaa esim. Espanjan taudin ja heillä voi olla veressä parempi vasta-aineiden määrä kuin raskaana olevalla äidillä jolla ei ole käytännössä mitään vastustuskykyä.
Raskaana olevia on varmaan joku 25000, miten sun mielestä on ”minäminä” jos on huolissaan heistä? Käsittääkseni tällöin on enemmän ”muutmuut” ihminen.
Ai niin ootkin se satavuotiaan puolustaja jonka mielestä kriisissä tärkeintä on pelastaa ensisijaisesti VANHUSTEN henget ja kaikki muu on turhaa
Thaimaassa on ihan huippuhyvät terveydenhuollon puitteet vs Suomessa. Resurssit ihan toista luokkaa.
Mieluummin olisin siellä koronaeristyksessä kuin täällä.
Tyhmyydestä kärsii. Venäjä evakoi Thaimaasta, niin johan sekin jotain kertoo!