Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
8381/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kellään laittaa linkkiä siihen karttaan mistä näkyy tartunnat ympäri palloa? Kerran olen sitä katsonut, semmoinen musta pohjainen

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…

Vierailija
8382/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo avaruuspuvutkin viranomaisilla pitäisi vaihtaa säännöllisesti. Nekin levittävät tautia.

BBC haastatteli sairaanhoitajaa. Pitävät puvun päällä yhden työvuoron, 10 tuntia. Sen aikana ei saa käydä vessassa eikä syödä eikä juoda.

10 tuntia syömättä, juomatta ja vessatauotta tukalan hiostavissa suojavarusteissa.

Ei tarvitse ihmetellä, jos saadaan kuviin lukuisa joukko "suorilta jaloilta kupsahtavia" eli pyörtyileviä hoitajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8383/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, mitä muuta viranomaiset voivat sanoa kansalle kuin, että ei tässä ole hätää. Jos he sanovat, että huonolla tuurilla on koko maa kaaoksessa ja isoa osaa vakavasti sairaita ei voida hoitaa niin paniikki seuraa.

Minua huolettaa tosi paljon, että hiihtolomatuliaisena tämä tauti saapuu moneen paikkaa Suomessa, mutta ei se käytännössä olisi mahdollista estää ihmisiä lähtemästä. Esimerkiksi Thaimaassa pitäisi olla yhtä paha tilanne kuin Kiinassa, jotta viranomaiset tekisivät jotain asian eteen.

Kyllä tässä viikon aikana tilanne vielä muuttuu niin, että ihmiset ymmärtävät jättää Thaimaan-reissut nyt tekemättä. Mä uskon näin.

Sinuna en hirveästi toivoisi tuollaista, koska se merkitsisi, että tilanne olisi pahentunut reilusti ja riskit Suomessakin todella paljon suuremmat.

Sitähän nämä mahdollisimman suurista uhkakuvista intoilijat juuri toivovat.

Innokkaimpien ennustuksissa jo sen yhden Lapissa esiin tulleen tartunnan odotettiin leviävän paitsi kaikkialle Suomeen myös kaikkiin naapurimaihimme. Aikamoinen pettymys on heille ollut tartuntojen kehitys täällä Suomessakin noihin ennustuksiin nähden.

Mutta "odotellaan, odotellaan"

Kukaan ei toivo katastrofia! Olemme tässä ketjussa siksi että kaikin tavoin yrotämme ESTÄÄ SEN

Et kyllä  tässä ketjussa voi estää mitään. Yrität lähinnä lievittää omaa paniikkiasi huutelemalla huolestuneisuuttasi muille. Ja toisaalta jotkut yrittävät lisätä muiden paniikkia mutu-tiedoilla tai omasta päästä keksityillä uhkakuvilla.

Järki käteen ja tilastoja seuraamaan. Sekä loogista päättelyä kehiin. Homma näyttää paljon valoisammalta sen jälkeen.

Sinä olet itse pahanilmanlintu. Minä en. Olen tehnyt kaikkeni pelastaakseni tilannetta ja auttaakseni ihmisiä. Nyt esim pahasti perussairas sukulainen jätti laivamatkan väliin, astmaatikkolapsi jolla astma ollut tähän asti hoitamatta sai lääkkeet astmaan jne. Olen varautunut ja moni muukin on. Kiitos tämän ketjun.

Vierailija
8384/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, mitä muuta viranomaiset voivat sanoa kansalle kuin, että ei tässä ole hätää. Jos he sanovat, että huonolla tuurilla on koko maa kaaoksessa ja isoa osaa vakavasti sairaita ei voida hoitaa niin paniikki seuraa.

Minua huolettaa tosi paljon, että hiihtolomatuliaisena tämä tauti saapuu moneen paikkaa Suomessa, mutta ei se käytännössä olisi mahdollista estää ihmisiä lähtemästä. Esimerkiksi Thaimaassa pitäisi olla yhtä paha tilanne kuin Kiinassa, jotta viranomaiset tekisivät jotain asian eteen.

Kyllä tässä viikon aikana tilanne vielä muuttuu niin, että ihmiset ymmärtävät jättää Thaimaan-reissut nyt tekemättä. Mä uskon näin.

Sinuna en hirveästi toivoisi tuollaista, koska se merkitsisi, että tilanne olisi pahentunut reilusti ja riskit Suomessakin todella paljon suuremmat.

En missään nimessä toivo tätä, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että tartunnat Thaimaassa lisääntyvät kymmenillä tässä lähipäivinä. Josko se havahduttaisi suomalaiset.

Kyllä tämä enemmän on sellaista pahantahtoisuutta. Kiva ajatella, että ihmiset joutuisivat pitkään odotetut ja suunnitellut reissut viime metreillä. Koska nykytiedon valossa ei ole mitään syytä oikeasti matkoja perua. Ainoastaan jos tilanne ihan olennaisesti pahenisi.

Pahantahtoisuutta? Oletko nyt aivan tosissasi? No, menkööt sinne omalla vastuullaan, takaisintulon kanssa voikin olla sitten vähän niin ja näin. Pelkään, että hölmöt lapsiperheet joutuvat siellä karanteeniin tms, sillä tilanne voi oikeasti eskaloitua nopeasti todella pahasti. En myöskään halua taudintartuttajia kouluihin ja päiväkoteihin lomien jälkeen.

Tyhmyydestä kärsii. Venäjä evakoi Thaimaasta, niin johan sekin jotain kertoo!

Lähinnä Venäjän johdon irtopisteiden keruusta.

Vierailija
8385/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaginen luku 2,1 %

Kuolleet/todetut tapaukset Manner-Kiinassa 9.2.

812/37199 = 2,1 %

Noudattaa joka päivä samaa kaavaa.

Se on sataan kertaan selitetty että tuo kuolleisuusluku ei pidä paikkaansa koska osa sairastuneista on sairaana pitkään ennenkuin menehtyy. Sairaus etenee ajan funktiona ja jossain vaiheessa kun tietty aika tulee täyteen (esim 4 vkoa sairastumisesta) tuleekin tilastopiikki.

Oikea tapa olisi ottaa tietyn ajanjakson sairastuneet ja ikäänkuin ”jäädyttää” otos ja tarkastella tutkimusotosjoukkoa vasta esim 5 viikko sairauden puhkeamisen jälkeen.

Aivan ja pitäisi myös tutkia ja tilastoida siihen saakka kunnes jokainen otoksessa on terve tai kuollut, että kuinka paljon niitä sitten todellisuudessa lopulta tulee? Nyt tutkimukset pääosin loppuu aiemmin ja osa on vielä sairaalassa, joten miten ihmeessä todellista kuolintilastoa voitais noista tehdä? Lancetin tutkimuksessa sairaalahoitoon jäi vielä 58% mutta silti voitiin koetilanteen loputtua määrittää kuolleisuus 11% ilman, että kaikki oli parantuneet. Se voi olla myös enemmän. Tilastoja on todella vaikea tehdä tässä vaiheessa.

Lisäksi kiinnostaa miten hyvin toipuvat. Virushan yleensä pahaksi päästyään aiheuttaa vaikka mitä vaivoja ja oireita muualla elimistössä. Niveltulehduksia, sisäelivaurioita, keuhkot kärsii, arpeutuu, diabetes jne. Mutta noita ei ymmärrettävästi ole voitu tutkia, koska sairaus on niin nuori vielä.

Vierailija
8386/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaassa on ihan huippuhyvät terveydenhuollon puitteet vs Suomessa. Resurssit ihan toista luokkaa.

Mieluummin olisin siellä koronaeristyksessä kuin täällä.

Tehdään ”kiinalaiset” ja lähdetään joukolla koronaa ja huonoja sairaanhoitofasiliteetteja pakoon Thaimaahan! Lentoliput varaukseen ennenkuin Thaimaa sulkee ovensa.

Vierailija
8387/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, että suomen kaksi sataa miljardia lasta on myös vaarassa saada tartunnan? Mä varoitin, jo kouluaikoina, että tämä oli tässä.

Totta se on. Jo kauan sitten palstalla osattiin ennustaa, että muutamassa viikossa ainakin 300 miljardia ihmistä tulee maapallollamme sairastumaan.

Vierailija
8388/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te tämän ketjun aktiivit keskustelleet näistä asioista missään ihan omalla nimellä? Onko teidän Facebook-kavereilla esimerkiksi mitään tähän liittyviä päivityksiä? Mun lähes 500 FB-kaverista kukaan ei ole pukahtanut mitään ja minullakin on valtavan suuri kynnys julkaista mitään tähän liittyvää. Tämä on surullista. Siellä tätä pystyisi rummuttamaan tehokkaasti, mutta kukaan ei tee sitä. En edes minä.

Ei valitettavasti ole rohkeutta. Minullakaan.

Koska se olisi typerää rummuttaa asiaa mutuilun pohjalta. On hyvä, että ihmiset harkitsevat ja seuraavat ensin tilannetta, jos mitään vakavaa ei oikeasti ole täällä tapahtunut. Kuka hullu omalla nimellään pelottelisi FB -kavereitaan vakavalla naamalla, ja sitten parin kuukauden päästä koko juttu lässähtäisi.

Vierailija
8389/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUOJAPUVUT TARTUTTAVAT JA LEVITTÄVÄT VIRUSTA. Niitä pitäisi vaihtaa todella usein.

Ihan loogista. Suomessa ei ehkä kukaan suostuisi hoitamaan koronapotilaita, kun jatkuva uhka sairastua itse ja palkka kuulemma huono. Ne mammat terveyskeskusten vastaanotoista jättäisi ihan ensimmäisenä saapumatta töihin. Kommentoikaa hoitoalan ihmiset. Ehkä olen ihan hakoteillä.

Vierailija
8390/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tietoa tuosta Venäjän kansalaisten evakuoimisesta Thaimaasta? En löytänyt.

Vierailija
8391/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään nimessä toivo tätä, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että tartunnat Thaimaassa lisääntyvät kymmenillä tässä lähipäivinä. Josko se havahduttaisi suomalaiset.

Kyllä. Mutta monille raha on tärkeämpää kuin terveys.

Ei. Vaan matkailijat ovat ihan tavallisia ihmisiä. Pariskuntia, perheitä, kaveriporukoita jne.. Monella reissu on pitkäaikainen haave, johon on säästetty. Reissusta on haaveiltu, on paljon suunnitelmia jne. Järjestetty lomat töistä...

Kyllä se menetys on paljon muuta kuin rahaa. Se on helppo huudella, mutta aika harva huutelija oikeasti peruisi tämänhetkisen tiedon valossa matkaansa, jos sellainen olisi varattuna.

Ja ei, minulla ei ole matkasuunnitelmia, mutta myönnän aivan suoraan, että vaikka olen huolissani koronasta, en peruisi näillä tiedoilla mitä nyt on matkaa esim Thaimaahan. Enkä toivo, että muutkaan niin tekevät.

Ei ole pelkästään oikeuksia. On myös vastuu. Naiivia ajattelua, että matkalle on päästävä omien haaveiden takia, vaikka siihen liittyisi isoja riskejä sekä itselle että muille.

Vierailija
8392/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustan Thaimaa-kommenttini laajempaan ajatukseen siitä, että tarttumisriski kätkeytyy niin moneen muuhun kohtaan kuin vain oleskeluun sen yhden hotellin uima-altaalla (joka sekin on jo riski). Siirtymät lentokentillä, pitkät lennot, bussikuljetukset, buffet-ruokailut. Et voi kiistää, että vaaranpaikkoja on paljon. Lapset nuolevat sormiaan, kaivavat nenää ja silmiä, koskevat kaiteisiin, nuolevat ikkunalaseja jne. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa. Itse en lähtisi edes ilmaiselle matkalle.

Jaa, se on sinun ongelmasi.

Me nyt kuitenkin menemme. Asumme omassa huvilassa, emme syö buffeteissa, emme liiku bussilla, emme käy missään massaretkillä. Lento nyt joo jonkinlainen riski, mutta toisaalta tämä lentoyhtiö ei ole viikkoihin enää lentänyt Kiinaan.

Ikävää jos se sinun mielenrauhaasi häiritsee, mutta ei mahda mitään. Kannattaa opetella hyväksymään ne asiat, joita ei voi muuttaa.

Vierailija
8393/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, että suomen kaksi sataa miljardia lasta on myös vaarassa saada tartunnan? Mä varoitin, jo kouluaikoina, että tämä oli tässä.

Totta se on. Jo kauan sitten palstalla osattiin ennustaa, että muutamassa viikossa ainakin 300 miljardia ihmistä tulee maapallollamme sairastumaan.

Kyse oli tilastolaskennasta, kyllä jokainen tietää maapallon väkiluvun. Vain yksinkertainen ei ymmärrä mitä tilastolaskenta on...

Vierailija
8394/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, suomessakin on todella monta raskaana olevaa ja pientä vauvaa (itselläkin pieni vauva). Näitä pitäisi erityisesti suojella, sillä esim raskauden aikaiset vauriot voivat olla pitkäaikaisia ja niiden aiheuttamaa vahinkoa ei tiedetä.

(Ja siis tottakai kaikkia muitakin pitää kokonaisuutena suojella, kohta mielensäpahoittajat syyttävät syrjinnästä, koska jonkun mielestähän satavuotias mummo oli se tärkein suojeltava...)

Kai ne raskaushuuruisetkin osaavat tarvittaessa toimia itse?

Kyllä jos heille KERROTAAN tilanteesta eikä salailla asiaa.

Ei ole sen enempää varmaa kerrottavaa, kuin on kerrottu. Se ei tarkoita salailua. Tilastokäyrien tasaantuminen ja toivottu kääntyminen laskuun voi johtua myös epidemian laajenemisen hidastumisesta ja tasaantumisesta, eikä salailusta. Muun maailman vähäiset tartuntatapaukset voivat johtua siitä, ettei niitä ole enempää, eikä salailusta.

Vierailija
8395/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://bedford.io/blog/contagion/ Joku teki graafit kuvitteellisesta viruksesta jonka R0 oli 2. Kun ensimmäisestä tartunnasta oli 60 päivää, tartuntoja oli jo 100 000 000. Montako päivää nyt on kulunut koronan havaitsemisesta? Voiko R0 tosiaan olla 3 tai yli?

Vierailija
8396/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on tietoa tuosta Venäjän kansalaisten evakuoimisesta Thaimaasta? En löytänyt.

Joku väitti eilen, että Tassin sivuilla olisi lukenut, mutta ei siellä kyllä ollut mitään mainintaa tällaisesta. Eli silkka huhu taas.

Vierailija
8397/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virus mutatoituu herkästi

Koronavirus on niin sanottu rna-virus, joille on ominaista nopea mukautuminen ympäristöön ja nopea mutatoituminen.

Virus on jo mutatoitunut kerran, jotta se on voinut siirtyä eläimistä ihmisiin, ja toisen kerran, jotta se on voinut tarttua ihmisestä toiseen.

Kolmannen, että voi levitä ilmassa monta metriä.

Kyllä tämä alkaa hirvittämään. En ymmärrä, että miksi matkustelua ei nyt kerralla laiteta poikki?

Tämä ominaisuus on ollut siinä todennäköisesti alusta lähtien. Mutaatiot vie virusta heikompaan suuntaan kuten kävi sikainfluenssassa. Voisiko joku biologi tms. selittää tarkemmin.

Tämä virus on vain voimistunut. Vaikka rokote keksitään voi virus olla jo toisenlainen ja uudet tartuntatavat.

Mä kyllä ihmettelen tätä, millä perusteella virus heikentyy levitessään. Nythän se on voimistunut tai mutantoitunut, hypötessään ensin eläimestä eläimeen, eläimestä ihmiseen, ihmisestä toiseen eritteiden kautta ja nyt leviää jo ilmateitse.

Milloin se hiipuu?

Eivät nuo ole uusia tartuntatapoja. Ne on vain havaittu vasta nyt. Ovat olleet koko ajan olemassa, mutta koska virus on "uusi", niin kaikkea ei ole ehditty vielä tutkia.

Vierailija
8398/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän nämä mahdollisimman suurista uhkakuvista intoilijat juuri toivovat.

Innokkaimpien ennustuksissa jo sen yhden Lapissa esiin tulleen tartunnan odotettiin leviävän paitsi kaikkialle Suomeen myös kaikkiin naapurimaihimme. Aikamoinen pettymys on heille ollut tartuntojen kehitys täällä Suomessakin noihin ennustuksiin nähden.

Mutta "odotellaan, odotellaan"

Kukaan ei toivo katastrofia! Olemme tässä ketjussa siksi että kaikin tavoin yrotämme ESTÄÄ SEN

Et kyllä  tässä ketjussa voi estää mitään. Yrität lähinnä lievittää omaa paniikkiasi huutelemalla huolestuneisuuttasi muille. Ja toisaalta jotkut yrittävät lisätä muiden paniikkia mutu-tiedoilla tai omasta päästä keksityillä uhkakuvilla.

Järki käteen ja tilastoja seuraamaan. Sekä loogista päättelyä kehiin. Homma näyttää paljon valoisammalta sen jälkeen.

Sinä olet itse pahanilmanlintu. Minä en. Olen tehnyt kaikkeni pelastaakseni tilannetta ja auttaakseni ihmisiä. Nyt esim pahasti perussairas sukulainen jätti laivamatkan väliin, astmaatikkolapsi jolla astma ollut tähän asti hoitamatta sai lääkkeet astmaan jne. Olen varautunut ja moni muukin on. Kiitos tämän ketjun.

Pidät minua pahanilmanlintuna, koska en edistä agendaasi. Valitan, meillä on myös myös erilaisia mielipiteitä, ja ne perustuvat ihan faktoihin.

Vierailija
8399/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te tämän ketjun aktiivit keskustelleet näistä asioista missään ihan omalla nimellä? Onko teidän Facebook-kavereilla esimerkiksi mitään tähän liittyviä päivityksiä? Mun lähes 500 FB-kaverista kukaan ei ole pukahtanut mitään ja minullakin on valtavan suuri kynnys julkaista mitään tähän liittyvää. Tämä on surullista. Siellä tätä pystyisi rummuttamaan tehokkaasti, mutta kukaan ei tee sitä. En edes minä.

Ei valitettavasti ole rohkeutta. Minullakaan.

Koska se olisi typerää rummuttaa asiaa mutuilun pohjalta. On hyvä, että ihmiset harkitsevat ja seuraavat ensin tilannetta, jos mitään vakavaa ei oikeasti ole täällä tapahtunut. Kuka hullu omalla nimellään pelottelisi FB -kavereitaan vakavalla naamalla, ja sitten parin kuukauden päästä koko juttu lässähtäisi.

Sinulla vissiin pelkkiä savolaisia, suomalaisia Fb-kavereita. Ei koske meitä.

Vierailija
8400/176779 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kellään laittaa linkkiä siihen karttaan mistä näkyy tartunnat ympäri palloa? Kerran olen sitä katsonut, semmoinen musta pohjainen

Tässähän tämä

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda759…

Tässä linkissä on mielenkiintoista se, että sen mukaan Hubein alueella on 780 kuollutta ja n. 1500 täysin parantunutta, mutta muissa Kiinan maakunnissa on vain yksittäisiä kuolintapauksia ja reilusti yli sata parantunutta/maakunta.

Ketju on lukittu.