Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo avaruuspuvutkin viranomaisilla pitäisi vaihtaa säännöllisesti. Nekin levittävät tautia.
BBC haastatteli sairaanhoitajaa. Pitävät puvun päällä yhden työvuoron, 10 tuntia. Sen aikana ei saa käydä vessassa eikä syödä eikä juoda.
Silloin ei liene väliä, vaikka on sama suojapuku, jos hoitaa vain varmasti koronaviruspotilaita erillisellä osastolla, mutta entä ne jotka työskentelee sillä puolella, jossa osa tulee vain epäilyn takia. Vieressä voi olla infektoitunut ja sama hoitaja tutkii toisen, jolla ei vielä ollut infektiota vaan vaikka esimerkiksi ihan perusflunssa. Se hoitaja kyllä tartuttaa omista suojavarusteistaan seuraavaan.
Jep. Ja nämä kiinan ruumiskuskit. Ja ne jotka kiertelee Suojapuvuissa talosta taloon mittaamaan kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, mitä muuta viranomaiset voivat sanoa kansalle kuin, että ei tässä ole hätää. Jos he sanovat, että huonolla tuurilla on koko maa kaaoksessa ja isoa osaa vakavasti sairaita ei voida hoitaa niin paniikki seuraa.
Minua huolettaa tosi paljon, että hiihtolomatuliaisena tämä tauti saapuu moneen paikkaa Suomessa, mutta ei se käytännössä olisi mahdollista estää ihmisiä lähtemästä. Esimerkiksi Thaimaassa pitäisi olla yhtä paha tilanne kuin Kiinassa, jotta viranomaiset tekisivät jotain asian eteen.Kyllä tässä viikon aikana tilanne vielä muuttuu niin, että ihmiset ymmärtävät jättää Thaimaan-reissut nyt tekemättä. Mä uskon näin.
Sinuna en hirveästi toivoisi tuollaista, koska se merkitsisi, että tilanne olisi pahentunut reilusti ja riskit Suomessakin todella paljon suuremmat.
En missään nimessä toivo tätä, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että tartunnat Thaimaassa lisääntyvät kymmenillä tässä lähipäivinä. Josko se havahduttaisi suomalaiset.
Kyllä tämä enemmän on sellaista pahantahtoisuutta. Kiva ajatella, että ihmiset joutuisivat pitkään odotetut ja suunnitellut reissut viime metreillä. Koska nykytiedon valossa ei ole mitään syytä oikeasti matkoja perua. Ainoastaan jos tilanne ihan olennaisesti pahenisi.
Pahantahtoisuutta? Oletko nyt aivan tosissasi? No, menkööt sinne omalla vastuullaan, takaisintulon kanssa voikin olla sitten vähän niin ja näin. Pelkään, että hölmöt lapsiperheet joutuvat siellä karanteeniin tms, sillä tilanne voi oikeasti eskaloitua nopeasti todella pahasti. En myöskään halua taudintartuttajia kouluihin ja päiväkoteihin lomien jälkeen.
Minä, minä ja minä.
Mitä jos sen satavuotiaan mummon verestä saadaan vasta-aine jonka avulla voidaan kehittää rokote? Vanhat ihmiset ovat voineet sairastaa esim. Espanjan taudin ja heillä voi olla veressä parempi vasta-aineiden määrä kuin raskaana olevalla äidillä jolla ei ole käytännössä mitään vastustuskykyä.
Olisi parempi lopettaa tämmöisen epäeettisen vastakkainasettelun heruttelu. Siitä ei ole apua kenellekään.
Tähän uuteen koronaan ei ole kenelläkään vastustuskykyä, elimistö ei tunnista ensialkuun haitalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, mitä muuta viranomaiset voivat sanoa kansalle kuin, että ei tässä ole hätää. Jos he sanovat, että huonolla tuurilla on koko maa kaaoksessa ja isoa osaa vakavasti sairaita ei voida hoitaa niin paniikki seuraa.
Minua huolettaa tosi paljon, että hiihtolomatuliaisena tämä tauti saapuu moneen paikkaa Suomessa, mutta ei se käytännössä olisi mahdollista estää ihmisiä lähtemästä. Esimerkiksi Thaimaassa pitäisi olla yhtä paha tilanne kuin Kiinassa, jotta viranomaiset tekisivät jotain asian eteen.Kyllä tässä viikon aikana tilanne vielä muuttuu niin, että ihmiset ymmärtävät jättää Thaimaan-reissut nyt tekemättä. Mä uskon näin.
Sinuna en hirveästi toivoisi tuollaista, koska se merkitsisi, että tilanne olisi pahentunut reilusti ja riskit Suomessakin todella paljon suuremmat.
En missään nimessä toivo tätä, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että tartunnat Thaimaassa lisääntyvät kymmenillä tässä lähipäivinä. Josko se havahduttaisi suomalaiset.
Kyllä. Mutta monille raha on tärkeämpää kuin terveys.
Ei. Vaan matkailijat ovat ihan tavallisia ihmisiä. Pariskuntia, perheitä, kaveriporukoita jne.. Monella reissu on pitkäaikainen haave, johon on säästetty. Reissusta on haaveiltu, on paljon suunnitelmia jne. Järjestetty lomat töistä...
Kyllä se menetys on paljon muuta kuin rahaa. Se on helppo huudella, mutta aika harva huutelija oikeasti peruisi tämänhetkisen tiedon valossa matkaansa, jos sellainen olisi varattuna.
Ja ei, minulla ei ole matkasuunnitelmia, mutta myönnän aivan suoraan, että vaikka olen huolissani koronasta, en peruisi näillä tiedoilla mitä nyt on matkaa esim Thaimaahan. Enkä toivo, että muutkaan niin tekevät.
Ei ole pelkästään oikeuksia. On myös vastuu. Naiivia ajattelua, että matkalle on päästävä omien haaveiden takia, vaikka siihen liittyisi isoja riskejä sekä itselle että muille.
No väännetään vielä kerran. Nykytiedon valossa Thaimaassa ei ole käytännössä yhtään sen isompi riski kuin täälläkään. Olematon riski ei luo mitään velvollisuuksia. Hysteeristen mielenrauhasta ei voi olla koko kansakunta vastuussa.
Palataan asiaan, jos tilanne esim Thaimaassa jotenkin alkaa olennaisesti näyttää pahemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi kansanedustajia, jotka voisivat selvitellä ja painostaa ministereitä asian osalta. Jos kansalainen lähtee julkisuudessa näitä asioita viemään, leimataan hulluksi. Uskoisin Sebastian Tynkkysen ja Jussi Halla-Ahon olevan tarpeeksi rohkeita asian eteenpäin viemiseksi.
Salli mun nauraa. Näiltä herroilta ei muuta voi odottaa kuin pikkunäppärää räksyttämistä. Kaikki todellinen näyttö asioiden edistämisestä on täysi nolla.
Jep. Kieku ja Kaiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUOJAPUVUT TARTUTTAVAT JA LEVITTÄVÄT VIRUSTA. Niitä pitäisi vaihtaa todella usein.
Ihan loogista. Suomessa ei ehkä kukaan suostuisi hoitamaan koronapotilaita, kun jatkuva uhka sairastua itse ja palkka kuulemma huono. Ne mammat terveyskeskusten vastaanotoista jättäisi ihan ensimmäisenä saapumatta töihin. Kommentoikaa hoitoalan ihmiset. Ehkä olen ihan hakoteillä.
Tässäkin ketjussa yksi hoitaja mainosti alkupäässä, että epidemian rantautuessa Suomeen, hän ei töihin menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä enemmän on sellaista pahantahtoisuutta. Kiva ajatella, että ihmiset joutuisivat pitkään odotetut ja suunnitellut reissut viime metreillä. Koska nykytiedon valossa ei ole mitään syytä oikeasti matkoja perua. Ainoastaan jos tilanne ihan olennaisesti pahenisi.
Pahantahtoisuutta? Oletko nyt aivan tosissasi? No, menkööt sinne omalla vastuullaan, takaisintulon kanssa voikin olla sitten vähän niin ja näin. Pelkään, että hölmöt lapsiperheet joutuvat siellä karanteeniin tms, sillä tilanne voi oikeasti eskaloitua nopeasti todella pahasti. En myöskään halua taudintartuttajia kouluihin ja päiväkoteihin lomien jälkeen.
Minä, minä ja minä.
Mitä jos sen satavuotiaan mummon verestä saadaan vasta-aine jonka avulla voidaan kehittää rokote? Vanhat ihmiset ovat voineet sairastaa esim. Espanjan taudin ja heillä voi olla veressä parempi vasta-aineiden määrä kuin raskaana olevalla äidillä jolla ei ole käytännössä mitään vastustuskykyä.Olisi parempi lopettaa tämmöisen epäeettisen vastakkainasettelun heruttelu. Siitä ei ole apua kenellekään.
Tähän uuteen koronaan ei ole kenelläkään vastustuskykyä, elimistö ei tunnista ensialkuun haitalliseksi.
Itse asiassa koronaviruksia on jatkuvasti liikkeellä. Jos olet hiljattain sairastanut tavallisen koronan aiheuttaman flunssan, on hyvinkin osittaista vastustuskykyä myös tälle, vaikkei täydellistä tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te tämän ketjun aktiivit keskustelleet näistä asioista missään ihan omalla nimellä? Onko teidän Facebook-kavereilla esimerkiksi mitään tähän liittyviä päivityksiä? Mun lähes 500 FB-kaverista kukaan ei ole pukahtanut mitään ja minullakin on valtavan suuri kynnys julkaista mitään tähän liittyvää. Tämä on surullista. Siellä tätä pystyisi rummuttamaan tehokkaasti, mutta kukaan ei tee sitä. En edes minä.
Ei valitettavasti ole rohkeutta. Minullakaan.
Koska se olisi typerää rummuttaa asiaa mutuilun pohjalta. On hyvä, että ihmiset harkitsevat ja seuraavat ensin tilannetta, jos mitään vakavaa ei oikeasti ole täällä tapahtunut. Kuka hullu omalla nimellään pelottelisi FB -kavereitaan vakavalla naamalla, ja sitten parin kuukauden päästä koko juttu lässähtäisi.
Sinulla vissiin pelkkiä savolaisia, suomalaisia Fb-kavereita. Ei koske meitä.
Voit ihan rauhassa alkaa pelottelemaan FBssä. Ne viestit jäävät sinne ikuisiksi ajoiksi ja saat hullun maineen. Onnea yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUOJAPUVUT TARTUTTAVAT JA LEVITTÄVÄT VIRUSTA. Niitä pitäisi vaihtaa todella usein.
Ihan loogista. Suomessa ei ehkä kukaan suostuisi hoitamaan koronapotilaita, kun jatkuva uhka sairastua itse ja palkka kuulemma huono. Ne mammat terveyskeskusten vastaanotoista jättäisi ihan ensimmäisenä saapumatta töihin. Kommentoikaa hoitoalan ihmiset. Ehkä olen ihan hakoteillä.
Kiinassa hoitajat pakotettiin töihin. Ei nekään halua hoitaa eikä ole vapaehtoisia. Pkko on mennä koska kiinan hirmuhallinto kos-taa jos et mene.
Suomessa homma menisi niin että Thl ei uskalla nynnyyksissään määrätä pakkolakia voimaan ja kaikki sairaanhoitajat marssivat saikuttamaan ja valittavat työterveydessä että työnantaja kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, suomessakin on todella monta raskaana olevaa ja pientä vauvaa (itselläkin pieni vauva). Näitä pitäisi erityisesti suojella, sillä esim raskauden aikaiset vauriot voivat olla pitkäaikaisia ja niiden aiheuttamaa vahinkoa ei tiedetä.
(Ja siis tottakai kaikkia muitakin pitää kokonaisuutena suojella, kohta mielensäpahoittajat syyttävät syrjinnästä, koska jonkun mielestähän satavuotias mummo oli se tärkein suojeltava...)Kai ne raskaushuuruisetkin osaavat tarvittaessa toimia itse?
Kyllä jos heille KERROTAAN tilanteesta eikä salailla asiaa.
Ja saavat keskenmenon pelkästä kauhuskenaariosta, kuka siitä sitten vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos hoitaa ainoastaan niitä koronapotilaita, kuten todennäköisesti on? Ei siinä ole enää ketään tartutettavaa paitsi itse hoitaja, ja päällä oleva puku suojaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa on ihan huippuhyvät terveydenhuollon puitteet vs Suomessa. Resurssit ihan toista luokkaa.
Mieluummin olisin siellä koronaeristyksessä kuin täällä.
Ja Pöh. Eikös siellä jätetty suomalainen mies kuolemaan. Siellä on kaikkia resistenttejä bakteereja vaikka muille jakaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan seurannut Saksan tartuntojen uutisointia? Miten siellä menee?
14 tartuntaa, joista 12 Baijerin alueella. Ei kuolleita.
Kyllä Daily Mailissa on lähteet ja ne kannattaa vilkaista. Sitten on tietysti lisäksi noita HI-juttuja, jotka ovat haastatellun omia kokemuksia ja ajatuksia, mitä ei välttämättä ole todennettu. Sensuuri siellä ei niin hyvin toteudu kuin esimerkiksi meillä. Rikollisten kuvatkin nakottaa lehdessä jo ennen oikeudenkäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa yksi hoitaja mainosti alkupäässä, että epidemian rantautuessa Suomeen, hän ei töihin menisi.
Tässä ketjussa on ollut jo valelääkäri ja lähihoitajista on vain haittaa, joten he jäävät muutenkin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa hoitajat pakotettiin töihin. Ei nekään halua hoitaa eikä ole vapaehtoisia. Pkko on mennä koska kiinan hirmuhallinto kos-taa jos et mene.
Suomessa homma menisi niin että Thl ei uskalla nynnyyksissään määrätä pakkolakia voimaan ja kaikki sairaanhoitajat marssivat saikuttamaan ja valittavat työterveydessä että työnantaja kiusaa.
Suomessakin hoitohenkilökunnalla on hoitovelvollisuus ja pahimmassa kriisissä myös alaa vaihtaneet huomaisivat taas olevansa hoitajina. Ei heidän mielipidettä kyseltäisi vaikka tietenkään ei millään Kiinan linjalla voitaisi asioita hoitaa. Tarvittaessa vaikka poliisit tai armeijan väkeä huolehtisi että niin lääkärit kuin hoitajatkin tulisivat töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL ei voi määrää mitään pakkolakia voimaan, se on valtioneuvoston tehtävä ja onnistuu tarvittaessa kädenkäänteessä ilman eduskunnan hyväksyntääkin. Valtioneuvosto on hallitus + presidentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ehdoin tahdoin lähtisi nyt Thaimaaseen lomailemaan. Sen näkee sitten muutamien viikkojen kuluttua onko sieltä tullut coronaa. Ei pidä valittaa jos saa viruksen siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virus mutatoituu herkästi
Koronavirus on niin sanottu rna-virus, joille on ominaista nopea mukautuminen ympäristöön ja nopea mutatoituminen.Virus on jo mutatoitunut kerran, jotta se on voinut siirtyä eläimistä ihmisiin, ja toisen kerran, jotta se on voinut tarttua ihmisestä toiseen.
Kolmannen, että voi levitä ilmassa monta metriä.
Kyllä tämä alkaa hirvittämään. En ymmärrä, että miksi matkustelua ei nyt kerralla laiteta poikki?
Tämä ominaisuus on ollut siinä todennäköisesti alusta lähtien. Mutaatiot vie virusta heikompaan suuntaan kuten kävi sikainfluenssassa. Voisiko joku biologi tms. selittää tarkemmin.
Virukset, joiden isäntä selviää kauemmin hengissä leviää tehokkaammin, kuin virus, jonka isäntä sairastuu ja kuolee niin nopeasti , ettei ehdi levittää virusta tehokkaasti. Ajan kuluessa viruspopulaatiossa on yhä enemmän lievemmän tautimuodon aiheuttajia.
Eli tämä pohjalta voisi olla viisasta eristää oma perhe 1-2 kk ja odottaa taudin laimenemista?
Jos laskennallinen riski aikuisella kuolla olisi 10 %, niin eikö se kahden aikuisen kohdalla ole 20 %. Siis todennäköisyys siihen että jompikumpi kuolee.
Ei sitä kuolleisuusprosenttia osaa vielä kukaan varmuudella sanoa. Kestää varmaan useamman viikon vielä. Varmaan nämä Kiinan ulkopuolella sairastavat auttavat paljon arvion teossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustan Thaimaa-kommenttini laajempaan ajatukseen siitä, että tarttumisriski kätkeytyy niin moneen muuhun kohtaan kuin vain oleskeluun sen yhden hotellin uima-altaalla (joka sekin on jo riski). Siirtymät lentokentillä, pitkät lennot, bussikuljetukset, buffet-ruokailut. Et voi kiistää, että vaaranpaikkoja on paljon. Lapset nuolevat sormiaan, kaivavat nenää ja silmiä, koskevat kaiteisiin, nuolevat ikkunalaseja jne. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa. Itse en lähtisi edes ilmaiselle matkalle.
Jaa, se on sinun ongelmasi.
Me nyt kuitenkin menemme. Asumme omassa huvilassa, emme syö buffeteissa, emme liiku bussilla, emme käy missään massaretkillä. Lento nyt joo jonkinlainen riski, mutta toisaalta tämä lentoyhtiö ei ole viikkoihin enää lentänyt Kiinaan.Ikävää jos se sinun mielenrauhaasi häiritsee, mutta ei mahda mitään. Kannattaa opetella hyväksymään ne asiat, joita ei voi muuttaa.
Se eniten tartuntoja levittänyt thaimaalainen oli taksikuski. Mukavaa lomaa silti, eihän se vielä ole kovin suuri todennäköisyys sairastua, ja jos sairastuukin, niin pieni riski kuolla, hieman suurempi riski on levittää mahdollista lievää tartuntaa sitten kotomaassa kouluihin ja tarhoihin.
Eli tämä pohjalta voisi olla viisasta eristää oma perhe 1-2 kk ja odottaa taudin laimenemista?
Jos laskennallinen riski aikuisella kuolla olisi 10 %, niin eikö se kahden aikuisen kohdalla ole 20 %. Siis todennäköisyys siihen että jompikumpi kuolee.