Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
62601/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomi tuntuu olevan ainoa maa jolla testit on näin totaalisen loppu? Miksi esim. Yliopistot eivät ala valmistamaan testejä ja kasvattamaan kapasiteettia? En ymmärrä, valtiohan voisi kehottaa yliopistot täälläkin toimiin niin kuin esimerkiksi Hollannissa ja Italiassa.

Suomalaisia yliopistoja kiinnostaa vain raha. . Saisi Sauli jo ärähtää....

Vierailija
62602/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ala pikkuhiljaa selviämään mitä todella on tapahtunut Kiinassa. 21 miljoonaa suljettua puhelinliittymää sekä se että Kiina palkkaa tehtaisiinsa porukkaa jopa vankiloista kun ei Ile työvoimaa muuten. Arvatkaapa silmänne.

Siellä on varmaankin kuollut miljoonia ihmisiä ja kuolee edelleen. Ihan pee puhetta niiden vakuuttelut siitä, että virusta ei enää ole. Ehkä tilanne Wuhanisss on rauhoittunut mutta mistä me tiedämme mitä se on jossain muualla. Kun virus alkaa tosissaan riehumaan Intiassa, tulee hurjaa jälkeä.

Mä oon just tätä miettinyt, että miten Intiassa on melko vähän sairastuneita. Vähemmän kuin Suomessa, vaikka Intian väkiluku on hieman eri luokkaa. Hygieniatasokin varmasti huonompi.

Intiahan pisti aikalailla heti kun tuli tieto Kiinasta matkustuskiellon Kiinasta ja matkustuskiellon kaikille niille joilla kiinalainen passi. Pelasivat ainakin tällä lisäaikaa.

Voisi kuvitella, että Intiassa ei testata samalla tavalla kuin esimerkiksi Euroopassa. Voisi kuvitella, että tavalliset kansalaiset saatika sitten köyhät, jäisivät pitkälti ilman testejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
62603/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas että on aggressiivinen meno täällä. Ei varmaan mene kauaa ennen kuin alkaa koronspotilaiden massalynkkaus.

Toivottavasti alkaa. Nämä epähygieeniset idiootit tuhosivat Suomen.

Vierailija
62604/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ala pikkuhiljaa selviämään mitä todella on tapahtunut Kiinassa. 21 miljoonaa suljettua puhelinliittymää sekä se että Kiina palkkaa tehtaisiinsa porukkaa jopa vankiloista kun ei Ile työvoimaa muuten. Arvatkaapa silmänne.

Siellä on varmaankin kuollut miljoonia ihmisiä ja kuolee edelleen. Ihan pee puhetta niiden vakuuttelut siitä, että virusta ei enää ole. Ehkä tilanne Wuhanisss on rauhoittunut mutta mistä me tiedämme mitä se on jossain muualla. Kun virus alkaa tosissaan riehumaan Intiassa, tulee hurjaa jälkeä.

Mä oon just tätä miettinyt, että miten Intiassa on melko vähän sairastuneita. Vähemmän kuin Suomessa, vaikka Intian väkiluku on hieman eri luokkaa. Hygieniatasokin varmasti huonompi.

Näitkö sen videon missä intialaiset poliisit hakkasivat kepeillä ulkoilijat ja kookoontujat tiehensä. Vähä eri meininki ku tääl.

Vierailija
62605/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas niin synkkää. Ainakin uni maittaa. Just heräsin tosin aamulla heräsin ja kävin vettä juomassa ja vessassa. Oon eristäytynyt mutta käyn kävelyllä ihmisiä karttaen. Hyvä ettei paista aurinko.

Onko se niin vaikeaa pysyä siellä kotona???

Tottakai voi kävelyllä käydä. Hyvä että käy.

Vierailija
62606/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä33343 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pistää miettimään, miksei kaikkea testauspotentiaalia hyödynnetä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006448832.html

Mielipide|Lukijan mielipide

Yliopistot ja ja tutkimuslaitokset voisivat auttaa koronavirustestauksessa

Pystyisimme melko helposti kaksinkertaistamaan Suomen nykyisen kapasiteetin pelkästään Jyväskylän resursseilla.

Julkaistu: 23.3. 2:00

Jyväskylän yliopiston henkilökunta siirtyi etätöihin 16. maaliskuuta koronaepidemian vuoksi. Mikrobiologian professorina olen käyttänyt suuren osan kotiviikkoa selvittääkseni, tarvitaanko yliopiston tyhjiä turvalaboratorioita, huipputeknologiaa ja osaavaa työvoimaa koronan taltuttamiseen. Tämänkaltainen teknologia on vahvinta osaamisalaamme.

Sain hyödyllisiä neuvoja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä aluehallintoviraston asiantuntijoilta terveydenhuollon byrokratiasta.

Selvitin myös, että IVD-sertifioituja koronakittejä on saatavilla jopa kotimaiselta valmistajalta. Pystyisimme melko helposti kaksinkertaistamaan Suomen nykyisen kapasiteetin pelkästään Jyväskylän resursseilla. Yliopiston johto reagoi myönteisesti siihen, että kantaisimme yhteiskuntavastuuta meitä ravistelevasta katastrofista.

Japani ja Etelä-Korea saivat koronan kuriin aggressiivisella testauksella. Suomessa testauksen ylihinnoittelu vähentää yhteiskunnan testaushaluja, ja byrokratian hitaus estää uusien toimijoiden reagoimisen.

Esimerkiksi sote-puolella Keski-Suomessa on yhden hoitajan testaustulosten odotteluun mennyt kolme päivää, jonka ajan kaikkia samassa työvuorossa työskennelleitä hoitajia on pidetty karanteenissa.

Vanhuksia pääasiallisesti hoitavan sairaalan johtaja taas on kertonut, ettei yhtäkään flunssaista hoitajaa ole testattu koronan varalta, koska näytteenottajat eivät ehdi sairaalalle, eikä sairaalalla ole lupaa itse ottaa näytteitä hoitajista.

Hämmästyin kuultuani palvelua myyvästä laboratoriosta, että testauskapasiteettia on riittävästi ja ettei uusille toimijoille ole tarvetta. Jos kuitenkin on, pyytäisin, että saisimme tiedon noin kolme viikkoa ennen tätä odottamatonta tarvetta.

Yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin rakennetut infrastruktuurit kannattaisi hyödyntää täysimääräisesti. Löytyykö valtioneuvostolta keinoja soveltaa poikkeuslakia Etelä-Korean mallin mukaisen tehokkaan testausverkoston aikaansaamiseksi?

Marja Tiirola

mikrobiologian professori, Petäjävesi

Mutta kun Marin on asian suuruusluokan takia pyytänyt ettei sivusta haitattaisi tärkeää suunnittelutyötä. Pyytää työrauhaa.

Muuten esitetty mahdollisuus otettava pikaiseen käsittelyyn presidentin kanslian kautta.

Eikö mieluummin kannattaisi valjastaa kaikki kansalaisilta löytyvä osaaminen nyt käyttöön?

Voisihan heidän asiantuntija ryhmästä joku ottaa vastaan kansasta nousevia resursseja ja auttamishalua ja valjastaa ne avuksi, eikä torpata.

Tuhoa on hyvä idea!

Vierailija
62607/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua alkaa nyt pikkuhiljaa ärsyttämään. Asun kerrostalossa jossa muutamalla ihmisellä koronavirustartunta. Olen itse myös kipeänä ja oireet täsmäävät koronaan.

Soitin tuonne koronalinjalle ja käskivät tekemään omaoire koronatestin. Tuloksiksi sain kehotuksen hakeutua viipymättä hoitoon. Linjalla kuitenkin sanottiin ettei minua tutkita ikäni takia (liian nuori)

Käskettiin kuitenkin pysytellä kotona. Ongelmana vain on, että esimies on sanonut että vain virallinen koronatulos oikeuttaa kotona makaamiseen. En pysty menettämään työpaikkaa koska jään muuten kodittomaksi ja kuolen nälkään.

Ja ennen kuin kukaan rääpii mulle päätään viruksen tahallisesta levittämisestä, niin älkää viitsikö. Rääpikää mieluummin niille jotka päättää tästä omituisesta testauspolitiikasta jossa vain julkkikset ja harvat ja valitut testataan. :D

Kai sinä nyt kotona saat maata ihan flunssankin takia kunhan vain haet sairaslomatodistuksen terveyskeskuksesta, siihen ei ole työnantajallasi mitään sanomista.

Toisaalta terveyskeskukseen ei pidä mennä, jos epäilee koronaa.

Vierailija
62608/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saksalaiset selviävät? Tuli mieleen jopa heidän perusruoka sauerkraut, hapankaali. Suoliston probiootit kunnossa? Ostin kotivaraan.

Vierailija
62609/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomi tuntuu olevan ainoa maa jolla testit on näin totaalisen loppu? Miksi esim. Yliopistot eivät ala valmistamaan testejä ja kasvattamaan kapasiteettia? En ymmärrä, valtiohan voisi kehottaa yliopistot täälläkin toimiin niin kuin esimerkiksi Hollannissa ja Italiassa.

Hgin yluopisto Viikissä tekee testejä oliko 200 viikossa. Ei sinne mennä noin vaan. Miten en tiedä. En tarvi testejä vielä. Vasta-aine testi jos on ollut jo koronaa. Väsymys.ohimoa särki vähän muutamina päivinä. Yskitti. Löysää 2 x. Aivastuttanut. Kylmän hiki. Alilämpöä. Nyt ok. Alkoi n 3 viikkoa sitten. Eikä oo henkeä ahistellut.

Vierailija
62610/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna toivoo työrauhaa, mutta mitään ei tule valmiiksi? 

Miksi raja edelleen vuotaa ruotsista?

Vierailija
62611/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä viipyvät testit? Onko tilaukset vielä kilpailutuksessa ja tämä tulee yllätyksenä huulipunalle ensiviikolla?

Vierailija
62612/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Ruokavirastokin mainostanut, että heillä on zoonoosien tutkimiseen tarkoitettuja labroja. Testaustaitoista henkilökuntaa, laitteita ym olisi, ja jos kerran olisi testikittejäkin, niin mikä tässä nyt taas maksaa? THL:ko tässä pitää taas odottaa, että he taipuvat?

Ymmärrän kyllä, että siellä kaiken järjen mukaan pitäisi VIRKARIKOSSYYTTEIDEN ja ennennäkemättömien vahingonkorvausvaateiden vuoksi jo useammankin puntti tutista, mutta siksipä kannattaisi nyt kääntää kelkka, ja vähän nopeasti!

Vierailija
62613/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi raja Ruotsiin edelleen vuotaa kuin seula?

Herätys hutisalo ja märin. 

Olisko nyt kuitenkin tämä asia samassa hallituksessa istuvien liikenneministeri Timo Harakan ja puolustusministeri Antti Kaikkosen vastuualuetta.. Toisen vastuualueeseen kuuluu liikenneasiat sekä niiden rajoittaminen ja toisen kansallinen turvallisuus sekä kriisinhallinta. Voisit siis herätellä noita hallituksen miehiä hommiinsa.

Suomessa on vastuut pilkottu liian pieniin. Sen huomaa nyt kriisissä. Mutta joskus ihan arjessa, kun ottaa yhteyttä esim. VR:ään tai johonkin verkkokauppaan: asiakas saa kuulla, että joku toinen vastaakin siitä asiasta, minkä takia asiakas soittaa. Kokonaisuuksien hallinta on hukassa. Ja kriisissä sellaisesta hinta on kova.

Sekin auttaisi paljon, että uskallettaisiin keskustella ja keskusteltaisiin ristiin ja tehtäisiin yhteistyötä eri osa-alueista vastaavien kanssa. Nyt kukaan ei halua eikä edes uskalla ottaa asioita esille, jos ne kuuluvat jonkun toisen vastuualueeseen. Enemmän yhteistyötä, keskustelua ja yhteistä suunnittelua kannustavassa, positiivisessa mielessä. Vähemmän haukkumista, moittimista, omiin poteroihin juuttumisia ja "mitäs sinä tulet tähän puuttumaan" tai "ei kuulu minulle" -asenteita.

Pienet vastuualueet voisivat olla tällä tavalla toimien myös etu, kukaan ei pysty hallitsemaan kaikkea.

Vierailija
62614/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi saksalaiset selviävät? Tuli mieleen jopa heidän perusruoka sauerkraut, hapankaali. Suoliston probiootit kunnossa? Ostin kotivaraan.

Ostin aikoja sitten valkosipulihapankaalta ja laitoin roskiin kun vanheni. 2 x söin lusikallisen. Minkä kanssa tuota syödään. Bratwurstinko? Itse harrastan valkosipulia raakana .ruokiin että tehesekoittimessa jossa on vaikja apoelsiinia tai tomaattia pelkästään. Hunajaa. Vihreetä teetä. Inkivääriä.

Vierailija
62615/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla nyt melkein 750 000 todettua tartuntaa ( ketkä pääsevät testiin) ja koneet lentävät täyttä päätä levittämässä, vieden ihmisiä maasta toiseen.

Vaihteeksi kartta ilmassa olevista lentokoneista:

https://www.flightradar24.com/51.69,13.84/4

Vierailija
62616/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua alkaa nyt pikkuhiljaa ärsyttämään. Asun kerrostalossa jossa muutamalla ihmisellä koronavirustartunta. Olen itse myös kipeänä ja oireet täsmäävät koronaan.

Soitin tuonne koronalinjalle ja käskivät tekemään omaoire koronatestin. Tuloksiksi sain kehotuksen hakeutua viipymättä hoitoon. Linjalla kuitenkin sanottiin ettei minua tutkita ikäni takia (liian nuori)

Käskettiin kuitenkin pysytellä kotona. Ongelmana vain on, että esimies on sanonut että vain virallinen koronatulos oikeuttaa kotona makaamiseen. En pysty menettämään työpaikkaa koska jään muuten kodittomaksi ja kuolen nälkään.

Ja ennen kuin kukaan rääpii mulle päätään viruksen tahallisesta levittämisestä, niin älkää viitsikö. Rääpikää mieluummin niille jotka päättää tästä omituisesta testauspolitiikasta jossa vain julkkikset ja harvat ja valitut testataan. :D

Kai sinä nyt kotona saat maata ihan flunssankin takia kunhan vain haet sairaslomatodistuksen terveyskeskuksesta, siihen ei ole työnantajallasi mitään sanomista.

Toisaalta terveyskeskukseen ei pidä mennä, jos epäilee koronaa.

Ei pidä mennä etukäteen soittamatta siis. Eli luuri käteen, terveyskeskuksesta kertovat miten toimitaan että sen lippulapun työnantajalle saa.

Vierailija
62617/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna toivoo työrauhaa, mutta mitään ei tule valmiiksi? 

Miksi raja edelleen vuotaa ruotsista?

Sanna miettii, miten muotoilla lause tack men nej tack ruotsiksi.

Vierailija
62618/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas niin synkkää. Ainakin uni maittaa. Just heräsin tosin aamulla heräsin ja kävin vettä juomassa ja vessassa. Oon eristäytynyt mutta käyn kävelyllä ihmisiä karttaen. Hyvä ettei paista aurinko.

Sivusta. Kävelyllä ulkoilemassa saa käydä ja pitääkin käydä, jos pystyy välttämään ihmisiä kuten ap tekee. Ei yhtä aikaa ja samoissa paikoissa silloin kun kaikki muut ovat liikkeellä.

Vierailija
62619/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalaisilla meni pitkää, ennen kun menehtyneiden määrä alkoi nousta, kuten muuallakin. Nythän sielläkin tulee päivittäin n. 100 uutta menehtynyttä.

Vierailija
62620/176779 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on kävelyllä reippaan tunnin niin se on vähän. Tässä lähellä hyvä ulkoilumaasto. Näkee kauas jos vastaan tulee ja siirryn hyvissä ajoissa syrjään. Kulkee teitä. Kerrostalossa asun 4 krs n 16 asukasta ja koira. En käytä hissiä vaan viilletän tuubi joka vuorattu yhdellä kk siteellä ja huivi vielä päällä nelos kerroksesta. Ei oo tullut vastaan yhtään ihmistä kun oon kulkenut rapussa. Kaupassa ei tarvi ainakaan kuukauteen ellei halua tuoreita hedelmiä. Viihdyn hyvin kotona ja oon ekstrovertti mutta osan aikaa.

Ketju on lukittu.