Äsh, olo tuntuu huijatulta yhden hyväntekeväisyysjutun takia
Pitäisi olla luotettava järjestö, joka kautta yksityisihmiset voivat auttaa. Olin luvannut lahjoittaa tarvittuja tavaroita, mutta apua tarvitseva henkilö sitten ilmoittikin, että haluaa suoraan rahaa. En sitten enää kehdannut olla auttamatta, kun olin luvannut, joten lahjoitin sitten suoraan tilille rahaa, vaikka siihen minulla ei olisi ollut itselläni varaa.
Äsh, tuntuu jotenkin inhottavalta, kun sovitun auttamisen sijaan minut painostettiinkin antamaan silkkaa rahaa, minkä takia itselläni ovat rahat nyt vähissä. Kun sitä rahaa ei olisi ollut varaa antaa, siksi alunperinkin sanoin, että kykenisin auttamaan tavaroita lahjoittamalla. Nyt sitten korvatakseni tuon summan joudun käyttämään viikonlopun tavaroiden myymiseen nettikirpparilla. Tunnen oloni tosi hölmöksi sekä hyväksikäytetyksi.
Kommentit (99)
oisko aplla heitää parikymppiä? nyt ois kova tarve rahalle. kurkkua kuivaa ja nuhakin pukkaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olin hölmö. Menin hämilleni tilanteessa ja koin syyllisyyttä. On tuolla ryhmällä sentään rahankeräyslupa ja toiminta on vaikuttanut erittäin asialliselta. Hyvä ystäväni minut sinne alunperin kutsui, eli kaikki vaikutti olevan ok, kyseessä - luulin näin - arvokas toiminta kun ihmiset ovat vaikeissa tilanteissa.
Ja joo, jälkikäteen on helppo sanoa, että olin hölmö.
Mutta tilanteessa, jossa suurinpiirtein ilmoitettiin että perhe on lähes kuolemansairas eikä rahaa mihinkään, niin heikossa kunnossa etteivät jaksakaan ottaa vastaan ketään tuomaan lahjoituksia/hakemaan niitä mistään/eikä ole ketään keneltä pyytää apua, tilanne niin akuutti että ei ehdi odottaa lahjakorttia, ja minun lahjoitukseni odotuksen takia muutkaan eivät ole auttaneet, niin en hitto vie halunnut ottaa tuollaista guilt trippiä niskaani.
Nyt tietysti helppo itsekin nähdä miten hölmö olin, mutta tuossa viestipommituksessa ja syyllistämisessä tunteet ottivat vallan. Ja vieläkin mietin, että entä jos tilanne tosiaan oli heillä noin paha? Mutta tuo aggressiivinen rahan vaatiminen heti useassa viestissä oli vain vähän outoa. Kuten koko episodi.
Siksihän minä tänne avauduin, kun harmitti niin kovasti, että olin niin hemmetin hölmö. Onhan se nyt noloakin. No, opinpa siitä .
ap
Kyllä sinua nyt vaan on kusetettu. Mitä ne rahalla tekee jos ei ole voimia siihen että joku kantaa tavarat kotiin.
Anna ryhmä nimi tietoon ettei muita siellä kuseteta.
Onko rahankeräysluvan numero näkyvissä? Oletko käynyt tarkistamassa, että lupa on aito?
Vierailija kirjoitti:
Onko rahankeräysluvan numero näkyvissä? Oletko käynyt tarkistamassa, että lupa on aito?
Itse asiassa kun tsekkasin nyt, niin ei olekaan voimassaolevaa rahankeräyslupaa. On ollut, mutta se on vanhennut eikä uutta vielä ole.
Joo, kusetus oli.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kun tsekkasin nyt, niin ei olekaan voimassaolevaa rahankeräyslupaa. On ollut, mutta se on vanhennut eikä uutta vielä ole.
Joo, kusetus oli.
ap
Aiemmin olivat siis useasti mainostaneet, että luvat on kunnossa.
Näistä ryhmistä on keskusteltu aiemminkin:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2673168/mita-mielta-noista-avustuksia-v…
Minä en vain tajua, miten mikään tällainen ryhmä voisi olla rehellisesti toimiva. Jos kyse on esimerkiksi ruoka-avusta, niin virallisempia toimijoita on vaikka kuinka paljon, joiden kautta saa ruokaa ilmaiseksi. Miten kukaan lähtisi tällaiseen epämääräiseen puuhaan, missä on tosi helppo huijata, varsinkin jos keskeisesti kerätään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kusetus oli.
ap
Tsekkasin myös heidän nettisivunsa, niin ilmoittavat ensisijaisesti keräävänsä rahaa. Ei niinkään tavara- tai ruoka-apua, vaan puhdasta rahaa. Tuohan haisee tosi paljon.
ap
Ähh onpa ihan tosi mälsä homma. Kiitos kun jaoit kokemuksesi, niin osaa itse varoa jos tulee vastaava tilanne eteen. Tunnistan itsessäni sinisilmäisyyttä ja taipumusta suostua kohtuuttomiin pyyntöihin syyllistettäessä.
Tästä on puhuttu mediassakin:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/facebook-hyvantekevaisyydella-haeta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kusetus oli.
ap
Tsekkasin myös heidän nettisivunsa, niin ilmoittavat ensisijaisesti keräävänsä rahaa. Ei niinkään tavara- tai ruoka-apua, vaan puhdasta rahaa. Tuohan haisee tosi paljon.
ap
Silloin kyllä kannattaa tehdä rikosilmoitus, kun kerätään rahaa laittomasti.
Onpa törkeää. Kertoisit tosiaan ryhmän nimet, etteivät muut erehdy.
Todella törkeä tapaus. Ehkä kannattaa tehdä hyväntekeväisyyttä muulla tavalla esimerkiksi lahjoittamalla tavaroita erilaisille hyväntahdon kirpputoreille.
Vierailija kirjoitti:
Noilla ryhmillä on hyvä tarkoitus, mutta niissä on ikävä kyllä paljon huijareita.
Mikä hyvä tarkoitus on, jos ryhmän vetäjä ilmoittaa, että jos jo sovitun tavaralahjoituksen sijasta ”autettava” hoksaavainen vaatia rahaa, niin sitä on annettava? Tarkoitus onkin ilmeisesti huijata hyväuskoisia ja arkoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla ryhmillä on hyvä tarkoitus, mutta niissä on ikävä kyllä paljon huijareita.
Mikä hyvä tarkoitus on, jos ryhmän vetäjä ilmoittaa, että jos jo sovitun tavaralahjoituksen sijasta ”autettava” hoksaavainen vaatia rahaa, niin sitä on annettava? Tarkoitus onkin ilmeisesti huijata hyväuskoisia ja arkoja ihmisiä.
Niin, eikö tuo ole melkein kiristystä? Ap:na tekisin kyllä rikosilmoituksen. Tuossa kerätään rahaa luvattomasti ja käytännössä kiristetään ihmisiltä rahaa. Tuohan vaikuttaa kaikin tavoin laittomalta.
Ymmärsinkö nyt ap:n kertomuksen oikein? On siis jokin "hyväntekeväisyysryhmä" netissä jonka kautta pyydetään apua. Ja kun lupaat lahjoittaa jotain tavaraa, niin sieltä pamahtaakin viestejä sekä ylläpitäjiltä että avun pyytäjiltä, että tässä tilinumero, tänne sun on nyt heti pakko laittaa rahaa.
Tuohan vaikuttaa täysin rikolliselta toiminnalta. Ap, tee rikosilmoitus!
Niin. Se olisi kivaa, kun kaikki on valmiina ja voi vain -pop- tehdä parit tilisiirrot ja tuntea olevansa hyvä.
Tosiasiassa toisten ihmisten auttaminen on vaikeaa ja monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se olisi kivaa, kun kaikki on valmiina ja voi vain -pop- tehdä parit tilisiirrot ja tuntea olevansa hyvä.
Tosiasiassa toisten ihmisten auttaminen on vaikeaa ja monimutkaista.
No miksi sitten kaikki hyväntekeväisyysjärjestöt keskittyvät keräämään rahaa? Oletko sitä mieltä, että nuo kaikki pitäisi kieltää? Eli kaikki rahan kerääminen hyväntekeväisyyteen laittomaksi? Voisihan siinä olla perää – eli vain valtio/kunnat auttaisivat ihmisiä ja keräisivät rahaa veroina.
Ei ole tuo aiemmin mainittu ryhmä. Vaan toinen samantyyppinen.
Ap
Kerro ryhmän nimi, pliis.