Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä noista "avustuksia vähävaraisille" facebook-ryhmistä?

Vierailija
28.09.2016 |

Ehkä olen vähän kyyninen, mutta aika heppoisesti ihmiset avustavat, lähettävät mm. rahaa nyt puhelinlaskuja tms varten. Aika riskaabelia, että menee oikeaan tarkoitukseen?! Mutta hyvä jos menee.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin sortin vedätys tossa käynnissä. Jos on liikaa rahaa voi vaikka pudotella 2e kolikoita jonnekki itiksen tai kontulan ostarin alueelle. Ja jos joku pyytää euron niin annat 50e setelin kun pienempää ei muka ole.

Vierailija
22/60 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikään ei ole muuttunut tässä muutaman kuukauden aikana.

Edelleen samat tyypit kerjäämässä ja yhdistävä tekijä kaikkien kohdalla, varsinkin äidin kohdalla merkittävä ylipaino, vuokrarästit jne. Talouden ja syömisen hallintaa noille pitäisi jonkun opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha korjaa hetkeksi tilanteen. Jos vanhemmat eivät saa apua raha-asioiden hoitoon, niin tilanne jatkuu. Niin se meni lapsuudenkodissanikin.

Vierailija
24/60 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan lähettäisi rahaa.

Ylimääräiseksi jääneitä vaatteita olen lähettänyt joitain kertoja. Jos menivät aitoon tarpeeseen, niin hyvä. Jos eivät, niin sainpahan ainakin lisää tilaa kaappiin.

Vierailija
25/60 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avustanut yhden FB-ryhmän kautta useampia perheitä viemällä heille ruokakasseja kotiin. Osa perheenäideistä on halunnut jutella samalla kanssani ja kertoa enemmän perheen tilanteesta (jotakin on toki kerrottu jo FB-ryhmän esittelysäkin). Valitettavasti näitä perheitä usein yhdistää elämänhallinnan (ei siis pelkästään taloudenhallinnan) puute, joka on usein sekä syy että seuraus perheen pidempiaikaiseen ahdinkoon. Olen aikoja sitten lopettanut uskomasta, että ruokakassini voisivat pelastaa perheen ja heillä olisi valoisampi tulevaisuus odottamassa. Tuntuu, ettei heillä ole työkalupakissaan mitään keinoja muuttaa elämänsä suuntaa (ehkä naiivisti uskon, että keinoja olisi objektiivisesti olemassa, mutta subjektiivisesti nämä ihmiset eivät niitä vain keksi/osaa käyttää). Ruokakassiani enemmän he tarvitsisivat life coachia, joka kädestä pitäen neuvoisi tasapainoisempaan elämään.

Vierailija
26/60 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen hiukan näiden ryhmien tarvetta kun uskon että jokainen löytää kyllä oikeasti apua tarvitsevia ihan itsekin. Minä autan pariakin perhettä aina kun voin ja tiedän että apu menee tarpeeseen ja avuntarve ei ole edes omaa syytä.

Vierailija
27/60 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan silti. Facessa on ollut erilaisia avustusryhmiä jo vuosia. Osa ihan hyvällä asialla, osa taas ei. On ollut mm ryhmä, jonka perusti tekaistulla profiililla vain paria kuukautta aiemmin vankilasta päässyt henkilö. Toinen tekaistu profiili, joka niin ikään oli ryhmän ylläpitäjä, oli myös tämä kyseinen henkilö itse. Aiempi tuomio oli tullut petoksesta eikä ollut ensimmäinen kerta. Avustuksia kerättiin jonkin verran myös oikeille avuntarvitsijoille, mutta suurin osa avustuksista päätyi lopulta ylläpitäjälle sekä hänen kavereilleen. Ryhmän toiminta on jo loppunut ja ylläpitäjä tuomittu ainakin kertaalleen sen jälkeen petoksesta. 

Sitten on näitä, joissa toiminta on enemmän tai vähemmän epäselvää. Kerätty rahaa ilman rahankeräyslupaa ja/tai osa rahoista on päätynyt ylläpitäjän omaan taskuun. Joissain ryhmissä perustajina on ollut henkilöitä, jotka ovat olleet toisessa ryhmässä avun hakijoina ja heillä on mennyt sukset ristiin ko ryhmän ylläpitäjien kanssa. On siis perustettu oma avustusryhmä. 

On ryhmiä, joissa ylläpitäjät pyrkivat tarkistamaan avun tarpeen todenperäisyyden. Tämä on kuitenkin vaikeaa, koska kenenkään kotiin ei voi mennä eikä kenenkään tilitietoja käydä katsomassa. Suurimmaksi osaksi on siis pitänyt luottaa vain hakijan sanaan. Joissain ryhmissä on ollut melko "päteviä" ylläpitäjiä eli ovat tunteneet sote-lainsäädäntöä ja käytäntöjä. Ovat osanneet hakijan kertomuksista päätellä ja laskea, että annetut tiedot eivät nyt täsmää vaan jotain on nyt joko liioiteltu tai jätetty kertomatta. Ovat myös seuranneet muita avustusryhmiä ja huomanneet, jos jokin tarina toisessa ryhmässä kuulostaa kovin samalta kuin omassa ryhmässäkin (vaikka apua saa hakea vain yhdestä ryhmästä kerrallaan). 

Kuulun nykyisin enää muutamaan avustusryhmään ja olen huomannut, ettei näissä ole enää juurikaan ilmoituksia avuntarpeesta. Kohdealueena saattaa olla koko Suomi, mutta ryhmän seinällä vain 3-4 ilmoitusta avuntarpeesta. Sekä avustajat että avun hakijat ovat siirtyneet aktiivisemmin toimiviin ryhmiin. 

Vierailija
28/60 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen hiukan näiden ryhmien tarvetta kun uskon että jokainen löytää kyllä oikeasti apua tarvitsevia ihan itsekin. Minä autan pariakin perhettä aina kun voin ja tiedän että apu menee tarpeeseen ja avuntarve ei ole edes omaa syytä.

Mä taas en halua auttaa samoja ihmisiä montaa kertaa. On nimittäin kokemusta, miten tällaisessa tilanteessa auttamisesta tulee jos ei nyt ihan itsestäänselvyys niin jonkinlainen oletus kuitenkin. Tarkoitan, että jos ja kun auttaa, on autettava vain kyseistä perhettä eikä jotain toista perhettä. Vähän sama tilanne kuin jos lainaat jollekin muutaman kerran rahaa, hän alkaa olettaa, että voi pyytää sinulta jatkossakin rahaa lainaksi. Muutut hänelle pankiksi. Autan mieluiten ihmisiä, joilla avuntarve on vain tilapäinen. Ystäviäni toki autan tarvittaessa useammankin kerran, mutta se on eri asia. 

Vierailija
29/60 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/60 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no tämä "kolmas sektori" on aika mielenkiintoinen otus...  mielestäni on aika hauskaa seurata miten ex-puolisoni työstää sossua ja näitä avustusjärjestöjä oikeen urakalla, tienaamalla sillä ihan kivan elannon itselleen, eikä oikeissa töissä täydy käydä:

- Hän asuu vuokralla Espoossa, Espoon kaupungin kämpässä. Tämän kämpän vuokranmaksuun osallistuvat siis 1) Kaikki espoolaiset kun kyseessä Espoon asunto 2) KELA  (asumistuki) 3) Espoon sossu - (maksaa loput, kun asumistuki ei riitä) 4) minä laskennallisella lapsien osuuksilla vuokrasta elarilaskelmassa 5) Apuna ry joka jo nettisivuillaankin kertoo maksavansa vuokria ja niiden rästejä - tulonsiirtoja tähän vuokraan tulee enemmäin kuin itse vuokra on!

- Lapsien pitää toki harrastaa, esim ratsastusta, sanotaanko 290€/kk. Tähän saa tukea aikuissossusta (400€/vuosi), lastensuojelusta (tarpeen mukaan), apuna ry:stä (ilmeisesti maksoivat nyt koko syksyn kerralla) - ei tarvitse itse laittaa harrastukseen penninjeniä.

- Ruokamenot: tämänhän kattaa tietysti sossu perustoimeentulotukena, mutta päälle toki tulee jonottamalla ruokakasseja, mutta apuna ry kantaa toki myös ruokakasseja kotiin asti, viikoittain - toisinaan Alepan auto tuo kassikaupalla ilmaista ruokaa.

- Sirkushuvit: Lapsilleni ilmestyy jatkuvalla syötöllä lätkämatsilippua Hope ry:ltä (tai joltain heidän käyttämältä kanavalta) - viimekaudella olisi voinut melkeen joka viikko käydä lasten kanssa Jokerimatseissa - ex puoliso ei toki vie, kun ei "ole varaa" ja "hoiti jo liput". Onko näitä määrättömästi, vai eikö kukaan muu halua niitä lippuja kuin minun lapset äidin kautta?

Tähän sitten päälle kaikenlaiset ekstrakivat, tulee myös muiden maksamana - uuden pyörän sai ihan itse valita, muutaman sadan euron lahjakortti premium lihakauppaan, uusi puhelin on aina kiva vaikka edellinen vasta 2kk vanha ja sitä rataa.

Kaikki on tietysti vain plussaa, mutta kyllä tätä vierestä seuranneena ihmetyttää, miten "arpaonni" voi aina osua samaan vähävaraiseen perheeseen. Ei taida esim Apuna Ry pitää kovinkaan tarkkaa kirjaa mistään, ei varmaan kestäisi päivänvaloa että yksi perhe saa satojen eurojen edestä apua kuukaudessa (riittääköhän aina edes sataset) ja moni muu perhe jää täysin ilman. Pärstäkertoimen, kaveruuden jne perusteella taidetaan näitä jaella, omille kavereille...

Mutta on se kiva asua maassa, jossa kaikille saadaan kaikkea kivaa, ei vain välttämättömyyksiä.

Miilloinkohan meillä töissäkäyvillä asuntovelallisellakin olisi moisiin juttuihin varaa?

Vierailija
31/60 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin antaa palveluita, tavaraa ja vaatteita tarvitsevalle, esim.

- menetin omaisuutteni tulipalossa, vesivahingossa, homeongelmassa

- muutto ensikotiin eivätkä omat tutut pysty auttamaan

- ei ole varaa kampaajalle tai muuttoauton vuokraan jne.

- vähävaraisten lasten joululahjakeräys

Rahaa tai ruokaa en mielelläni antaisi.

Suomessa on ruoka-apua saatavilla ja rahan suhteen en luottaisi että menee tarkoitettuun.

Vierailija
32/60 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut Apuna Ry aina samat ihmiset jotkut seinällä jopa 9 kk sitten parin kk päästä uudestaan. Minulla oli tuttu joka pyysi apua ruokaan ja vastaus oli että kyllä sinä pärjäät. Alussa oli ruoka apu nyt ne samat ihmiset ei edes yritä tulla itse toimeen kun laitetaan raha tilille. Jos on toimeentulo asiakas saa maksusitoumuksen apteekin ja sähkö sekä kotivakuutus maksetaan.

Vierailija
33/60 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuna Ry en usko tarinoita ja raha en laittaisi voisin toimittaa ruoka että näkisin että meneekö oikeen tarkoituksen. Suomessa on sosiaaliavustusten hyvä ja ketään ei jätettä pulaan. Aina haukutaan kela. Kela maksa yt tukea siihen asti kun muut tulot on selvitetty ja peri sitten myöhemmin liikamaksun takaisin. Päätös tt tuesta saa 7 arkipäivässä. Tosiaan aina samat ihmiset. Minun mies kuoli ja avuksi oli kela ja täydentava toimeentulotuki. Mies kuoli syöpään ja kaikki lääkkeet oli ilmaisia ja kotihoidosta sain vaipat ja haavanhoidon tarvikkeet. Ketään ei jätettä pulaan. Otetaan vaan velka ja jätetään vuokrat maksamatta. En usko niitä tarinoita

Vierailija
34/60 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huvittavaa löytää tämä vanha ketju jonka taisin itse joskus aloittaa. Olen tainnut tänne kirjoittaa myös joitain hyvin naiiveja kommentteja siitä, miten oikeasti nämä ryhmät ovat hyviä ja tärkeitä ja niissä olevat ihmiset oikeasti aina tosi heikossa asemassa olevia ja rehellisiä.

No kun kokemusta nyt näistä on tullut tuon jälkeen niin voinpa vain todeta miten naiivi olin. Ja että tähänkin ketjuun kirjoitetut kyyniset viestit olivat oikeassa.

Vierailija
36/60 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realisti kirjoitti:

Niin, no tämä "kolmas sektori" on aika mielenkiintoinen otus...  mielestäni on aika hauskaa seurata miten ex-puolisoni työstää sossua ja näitä avustusjärjestöjä oikeen urakalla, tienaamalla sillä ihan kivan elannon itselleen, eikä oikeissa töissä täydy käydä:

- Hän asuu vuokralla Espoossa, Espoon kaupungin kämpässä. Tämän kämpän vuokranmaksuun osallistuvat siis 1) Kaikki espoolaiset kun kyseessä Espoon asunto 2) KELA  (asumistuki) 3) Espoon sossu - (maksaa loput, kun asumistuki ei riitä) 4) minä laskennallisella lapsien osuuksilla vuokrasta elarilaskelmassa 5) Apuna ry joka jo nettisivuillaankin kertoo maksavansa vuokria ja niiden rästejä - tulonsiirtoja tähän vuokraan tulee enemmäin kuin itse vuokra on!

- Lapsien pitää toki harrastaa, esim ratsastusta, sanotaanko 290€/kk. Tähän saa tukea aikuissossusta (400€/vuosi), lastensuojelusta (tarpeen mukaan), apuna ry:stä (ilmeisesti maksoivat nyt koko syksyn kerralla) - ei tarvitse itse laittaa harrastukseen penninjeniä.

- Ruokamenot: tämänhän kattaa tietysti sossu perustoimeentulotukena, mutta päälle toki tulee jonottamalla ruokakasseja, mutta apuna ry kantaa toki myös ruokakasseja kotiin asti, viikoittain - toisinaan Alepan auto tuo kassikaupalla ilmaista ruokaa.

- Sirkushuvit: Lapsilleni ilmestyy jatkuvalla syötöllä lätkämatsilippua Hope ry:ltä (tai joltain heidän käyttämältä kanavalta) - viimekaudella olisi voinut melkeen joka viikko käydä lasten kanssa Jokerimatseissa - ex puoliso ei toki vie, kun ei "ole varaa" ja "hoiti jo liput". Onko näitä määrättömästi, vai eikö kukaan muu halua niitä lippuja kuin minun lapset äidin kautta?

Tähän sitten päälle kaikenlaiset ekstrakivat, tulee myös muiden maksamana - uuden pyörän sai ihan itse valita, muutaman sadan euron lahjakortti premium lihakauppaan, uusi puhelin on aina kiva vaikka edellinen vasta 2kk vanha ja sitä rataa.

Kaikki on tietysti vain plussaa, mutta kyllä tätä vierestä seuranneena ihmetyttää, miten "arpaonni" voi aina osua samaan vähävaraiseen perheeseen. Ei taida esim Apuna Ry pitää kovinkaan tarkkaa kirjaa mistään, ei varmaan kestäisi päivänvaloa että yksi perhe saa satojen eurojen edestä apua kuukaudessa (riittääköhän aina edes sataset) ja moni muu perhe jää täysin ilman. Pärstäkertoimen, kaveruuden jne perusteella taidetaan näitä jaella, omille kavereille...

Mutta on se kiva asua maassa, jossa kaikille saadaan kaikkea kivaa, ei vain välttämättömyyksiä.

Miilloinkohan meillä töissäkäyvillä asuntovelallisellakin olisi moisiin juttuihin varaa?

Olipa jännä lukea tämä vanha viesti, sillä juuri Apuna Ry on tuttu ... Eikä siitä ole hyvää kuvaa, toiminta vaikuttaa juuri tuolta mitä kuvasit.

Ja ei tosiaan taida sataset riittää .... kerran kiinnostuksesta arvioin, kuinka paljon rahaa yksittäinen ilmoitus siellä helposti kerää parissa päivässä. 68 ihmistä oli ilmoittanut lahjoittaneensa rahaa Mobilepaylla. Yleisin summa vaikutti olevan 50€. Mikä tekee 3400€ nettona. Mukava summa kuukaudessa, varsinkin kun saman henkilön avunpyytö uusitaan vähän väliä ja joka kerran kertyy uusi rahapotti. Joka tietysti siirretään Kelalta salatulle tilille, ettei vain vähennä yhteiskunnan tukia.

Vierailija
37/60 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apuna Ry en usko tarinoita ja raha en laittaisi voisin toimittaa ruoka että näkisin että meneekö oikeen tarkoituksen. Suomessa on sosiaaliavustusten hyvä ja ketään ei jätettä pulaan. Aina haukutaan kela. Kela maksa yt tukea siihen asti kun muut tulot on selvitetty ja peri sitten myöhemmin liikamaksun takaisin. Päätös tt tuesta saa 7 arkipäivässä. Tosiaan aina samat ihmiset. Minun mies kuoli ja avuksi oli kela ja täydentava toimeentulotuki. Mies kuoli syöpään ja kaikki lääkkeet oli ilmaisia ja kotihoidosta sain vaipat ja haavanhoidon tarvikkeet. Ketään ei jätettä pulaan. Otetaan vaan velka ja jätetään vuokrat maksamatta. En usko niitä tarinoita

Samaa mieltä Apuna Ry:stä. En usko tarinoita. Ja siellähän eivät ruoka- tai tavaralahjoitukset edes kelpaa, vaikka alussa toiminnan piti olla sitä. Nyt vaaditaan aina vain rahaa.

Vierailija
38/60 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua käsi sydämellä on samalainen ryhmä, raha kelpaa ja tarinat tuulesta temmattuja.

Vierailija
39/60 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa, että tuollainen toiminta edellyttää rahankeräysluvan, muuten se on laitonta ja rangaistavaa.

Vierailija
40/60 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua käsi sydämellä koko suomi ei ole rahankeräyslupaa ja ihmettelen myös apuna ry toimintaa miten toistamiseen on perheet seinällä ja avut aivan uskomattomia ja nyt ei uusia avuntarpeessa olevia hakijoita oteta, vaikka moni perhe ei ole saanut apua mistään. Eikö vähempi riitä näille ketkä on olleet seinällä jo monta kuukautta. Olisi kohtuullista ottaa jo uusia hakijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi