Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äsh, olo tuntuu huijatulta yhden hyväntekeväisyysjutun takia

Vierailija
25.01.2020 |

Pitäisi olla luotettava järjestö, joka kautta yksityisihmiset voivat auttaa. Olin luvannut lahjoittaa tarvittuja tavaroita, mutta apua tarvitseva henkilö sitten ilmoittikin, että haluaa suoraan rahaa. En sitten enää kehdannut olla auttamatta, kun olin luvannut, joten lahjoitin sitten suoraan tilille rahaa, vaikka siihen minulla ei olisi ollut itselläni varaa.

Äsh, tuntuu jotenkin inhottavalta, kun sovitun auttamisen sijaan minut painostettiinkin antamaan silkkaa rahaa, minkä takia itselläni ovat rahat nyt vähissä. Kun sitä rahaa ei olisi ollut varaa antaa, siksi alunperinkin sanoin, että kykenisin auttamaan tavaroita lahjoittamalla. Nyt sitten korvatakseni tuon summan joudun käyttämään viikonlopun tavaroiden myymiseen nettikirpparilla. Tunnen oloni tosi hölmöksi sekä hyväksikäytetyksi.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janita L. rahastaa härskisti syövällään.

Vierailija
62/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Se olisi kivaa, kun kaikki on valmiina ja voi vain -pop- tehdä parit tilisiirrot ja tuntea olevansa hyvä.

Tosiasiassa toisten ihmisten auttaminen on vaikeaa ja monimutkaista.

No miksi sitten kaikki hyväntekeväisyysjärjestöt keskittyvät keräämään rahaa? Oletko sitä mieltä, että nuo kaikki pitäisi kieltää? Eli kaikki rahan kerääminen hyväntekeväisyyteen laittomaksi? Voisihan siinä olla perää – eli vain valtio/kunnat auttaisivat ihmisiä ja keräisivät rahaa veroina.

Vika tässä on se, että muka kaikki hyvä pitää tehdä rahana. Jos yksi puoliso olisi toiselle puolisolle hyvä käytöksessä - mahtavaa. Jos yksi vanhempi oli vähemmän nilkki lastaan kohtaan - mahtavaa. Jos yksi työntekijä perseilisi vähemmän töissä toisten työntekijöiden kustannuksella... Nykyihminen luulee, että kaiken saa rahalla. Nykyihminen hämmästyy, kun ei saakaan. Nykyihminen hakkaa päätään samaan seinään ja perustaa rahaan perustuvia keräyksiä ja projekteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AP:n tavoin liian hyväsydäminen omaksi edukseni, mutta sinun kannattaa AP oikeasti ilmoittaa asiasta poliisille, vaikka asia ei siitä mihinkään etenisikään.  Ymmärrän, jos sinusta tuntuu epämukavalta kertoa täällä huijariryhmän nimi, vaikka se muita auttaisikin olemaan haksahtamatta kyseisen ryhmän huijauksiin. Jos he noin härskisti käyttävät toisten hyväsydämisyyttä hyväkseen, niin saattavat alkaa vaikka vainota tai ties mitä, jos heistä menee "lavertelemaan". Siksi ilmoitus poliisille onkin asiallinen.

Vierailija
64/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näistä ryhmistä ollut paljon julkisuudessa, esimerkiksi tässä yhdestä juttua:

http://kansalaisareena.fi/verkkoareena/apuna-ry-tuo-toivoa-ja-iloa-vaha…

Vierailija
65/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas törkeää toimintaa! Olen pahoillani puolestasi, Ap.

Itsellä ei rahaa ole lahjoitettavaksi mutta lasten tarvikkeita ja urheiluvälineitä olen antanut eteenpäin tarvitseville sitä mukaan kun on omilta lapsilta pieneksi jäänyt. Pari vuotta sitten tutun tuttu keräisi lahjoituksia Viroon maaseudulle lastenkotiin vietäväksi, kaikesta oli pulaa ja kaikki tavara kävi, myös kodintarvikkeet lastenkodista omilleen muuttavia nuoria varten. Keräsimme lähipiirin kesken ison määrän tavaraa ja pakkasimme ne huolella ohjeiden mukaan. Olipa yllätys kun meiltä ”Viroon” lähteneitä tavaroita löytyi parin kuukauden päästä paikalliselta kirpputorilta. Ja kyseessä siis sellaiset tavarat jotka satavarmasti tiedän oman lapseni tavaroiksi.

Vierailija
66/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei rahaa ole lahjoitettavaksi mutta lasten tarvikkeita ja urheiluvälineitä olen antanut eteenpäin tarvitseville sitä mukaan kun on omilta lapsilta pieneksi jäänyt. Pari vuotta sitten tutun tuttu keräisi lahjoituksia Viroon maaseudulle lastenkotiin vietäväksi, kaikesta oli pulaa ja kaikki tavara kävi, myös kodintarvikkeet lastenkodista omilleen muuttavia nuoria varten. Keräsimme lähipiirin kesken ison määrän tavaraa ja pakkasimme ne huolella ohjeiden mukaan. Olipa yllätys kun meiltä ”Viroon” lähteneitä tavaroita löytyi parin kuukauden päästä paikalliselta kirpputorilta. Ja kyseessä siis sellaiset tavarat jotka satavarmasti tiedän oman lapseni tavaroiksi.

Ok. Miksi et tämän sijaan tehnyt 14-tuntisia päiviä ja lähettänyt kaikkea irtoavaa rahaa suoraan jollekuulle muulle? Et siis ole kovin hyvä. Minä nimittäin tein noin. Mitä täällä patsastelet?

Vierailija
67/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmiantaa sellainen huijausryhmä Facebookille ja kertoa siinä, siellä huijataan avustuksia.

Vierailija
68/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Miksi et tämän sijaan tehnyt 14-tuntisia päiviä ja lähettänyt kaikkea irtoavaa rahaa suoraan jollekuulle muulle? Et siis ole kovin hyvä. Minä nimittäin tein noin. Mitä täällä patsastelet?

Mikä sun ongelma oikein on? Mitä saat tuosta trollailusta?

Vierailija
69/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyväntekeväisyyttä olet tehnyt ja miten paljon oikeasti epämukavuuttanut itseäsi? Turhat sädekehäilijät hittoon täältä.

Vierailija
70/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin vika linkki ja kertomuksessa oleva vika juttu huuhaata. Kuinka hyväuskoisia, typeriä ja tietämättömiä huijataan.

Sähkölasku ei voi "viime kuulla" jäädä maksamatta siksu, että "viime kuulla" lapsi joutui sairaalaan ja kotiin tarvittiin lääkkeet. Sairaalassa olot sekä terveyskeskuksissa ja poliklinikoilla käynnit maksetaan jälkikäteen tulvista laskuista. Marraskuulla käydystä käynnistä tai oleskellusta sairaalajaksosta lähtee lasku vasta seuraavassa kuussa ja ep on tyypillisesti kuun lopussa. Siten tämä sairastus ei vaikuta sähkölaskuun.

Jos kertoo lääkärissä ettei saa apteekista lapsen lääkkeitä, joka sairaalassa on sosiaalityöntekijöitä mistä apu tähän.

Jos on niin köyhä, yleistasolla saa Kelasta sähkölaskun ja lapsen lääkkeisiin maksusitoumuksen samoin kuin sairaalalaskun.

Myös soittamalla kyseisen kunnan tai sairaanhoitopiirin asiakasmaksuihin voi siirtää niitä poli- tai sairaalalaskuja jopa 6kk. Sähkölaitokselle yhteyttä ottamalla voi siirtää laskujen eräpäivää samoin.

Jollei ole maksanut, kyllä sieltä karhukirjettä tulee ensin. Ei niitä sähköjä heti katkaista. Ei se yllätys ole ja on hyvin aikaa etsiä Kelasta toimeentulotukea.

Kusetusta tuollaiset kuin siinä artikkelin lopussa.

Vierailija
71/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyväntekeväisyyttä olet tehnyt ja miten paljon oikeasti epämukavuuttanut itseäsi? Turhat sädekehäilijät hittoon täältä.

Mitä sinä sitten teet sekä mitä haluat ihmisten tekevän? Kun raha tai tavara ei mielestäsi auta. 

Sinulla on selvästi valtava tarve nostaa itsesi kaikkein tärkeimmäksi, niin kerro mitä teet sekä millä elät, kun kerran käytät kaiken aikasi muuhun kuin työhön.

Vierailija
72/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vika linkki ja kertomuksessa oleva vika juttu huuhaata. Kuinka hyväuskoisia, typeriä ja tietämättömiä huijataan.

Sähkölasku ei voi "viime kuulla" jäädä maksamatta siksu, että "viime kuulla" lapsi joutui sairaalaan ja kotiin tarvittiin lääkkeet. Sairaalassa olot sekä terveyskeskuksissa ja poliklinikoilla käynnit maksetaan jälkikäteen tulvista laskuista. Marraskuulla käydystä käynnistä tai oleskellusta sairaalajaksosta lähtee lasku vasta seuraavassa kuussa ja ep on tyypillisesti kuun lopussa. Siten tämä sairastus ei vaikuta sähkölaskuun.

Jos kertoo lääkärissä ettei saa apteekista lapsen lääkkeitä, joka sairaalassa on sosiaalityöntekijöitä mistä apu tähän.

Jos on niin köyhä, yleistasolla saa Kelasta sähkölaskun ja lapsen lääkkeisiin maksusitoumuksen samoin kuin sairaalalaskun.

Myös soittamalla kyseisen kunnan tai sairaanhoitopiirin asiakasmaksuihin voi siirtää niitä poli- tai sairaalalaskuja jopa 6kk. Sähkölaitokselle yhteyttä ottamalla voi siirtää laskujen eräpäivää samoin.

Jollei ole maksanut, kyllä sieltä karhukirjettä tulee ensin. Ei niitä sähköjä heti katkaista. Ei se yllätys ole ja on hyvin aikaa etsiä Kelasta toimeentulotukea.

Kiitos tästä asiantuntevasta viestistä.

Vierailija
73/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ensi kerralla jämäkämpi. Ehkä sinun kannattaa ajatella tästä lähtien ensiksi itseäsi. Rikkaat voivat tehdä hyväntekeväisyyttä. Paljonko sinulta kinuttiin?

Totta, pitää tiedostaa mihin kykenee tai ei.

Erosin jo ryhmästä. On noita Facebookissa olevia ryhmiä. Ryhmän pyörittäjäkin osallistui keskusteluun, sanoi aika suoraan, että kun olin luvannut auttaa, niin pitää tehdä niin. Ja että jos apua pyytävä haluaa rahaa suoraan tililleen sovitun tavaralahjoituksen sijaan, niin pitää silloin antaa sitä rahaa. En viitsi tarkkaa summaa kertoa. Sen verran kuitenkin, että siihen ei olisi ollut varaa, sillä itsellänikin rahat tosi tiukalla. Olisin halunnut auttaa, mutta tapani auttaa ei sitten kelvannut, vaan se muuttui rahan vaatimiseksi.

Eipä tässä muuta kuin ottaa opikseen. Olo vain vähän hölmö sekä hyväksikäytetty, kun ymmärrän, miten kauheaa on kun ei rahat riitä, niin olisi halunnut auttaa tavalla johon kykeni, mutta se sitten yhtäkkiä muuttuikin rahanvaatimistilanteeksi.

Ylläpidolta pitää oppia kysymään, että missä ryhmän säännöissä sanotaan, että tavaralahjoittaja on velvollinen antamaan tavaran sijaan rahaa, jos avun tarvitsija niin päättää. Tuota samaa on yritetty tehdä minullekin ja kun pyysin säännöistä tuota kohtaa luettavaksi, kun sitä ei mistään löytynyt, niin sulkivat minut ryhmästä pois.

Vierailija
74/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten teet sekä mitä haluat ihmisten tekevän? Kun raha tai tavara ei mielestäsi auta. 

Sinulla on selvästi valtava tarve nostaa itsesi kaikkein tärkeimmäksi, niin kerro mitä teet sekä millä elät, kun kerran käytät kaiken aikasi muuhun kuin työhön.

What? Käytän kaiken aikani muuhun kuin työhön? Mistähän tietokannasta tarkistit tämän? Oman tietokantani mukaan olen ollut töissä suurimman osan valveillaoloajasta. Mutta totta kai faktat ei ole se nykyajan juttu jaan FIIIIIIIIIIIIIIIILIS.

Vierailija
75/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää tietoa. Varsinkin kyseinen yhdistys on ollut todella paljon julkisuudessa, keräävät rahalahjoituksia yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä. Tarinoissa toistuvat nuo tuonkaltaiset kokemukset, että yhtäkkinen tapahtuma – kuten tukien viivästyminen – tarkoittaa sitä, ettei ole ruokaa moneen viikkoon eikä mistään saa apua. Siihen sitten kerätään rahaa.

Itselläni ei ainakaan ole tietoa siitä, voisivatko tällaiset tarinat olla totta. Eli onko asioita paremmin tuntevien ihmisen näkemys se, että eivät voi olla totta? Yhdistyksen julkisuuden kertomuksissa toistuu väite, että tällaiset tarinat ovat totta, mutta että suurin osa yhteiskunnasta ei vain tiedä tuosta todellisuudesta.

Tässä vaikkapa esimerkkejä:

Vähävaraisia auttavan Facebook-ryhmän apua kaivataan kipeästi: "Äidit itkevät onnesta, kun jääkaapissa on muutakin kuin valo"

https://yle.fi/uutiset/3-9835633

Espoolainen Merja tietää minkälaista köyhien perheiden arki oikeasti on – auttaa lapsia, joilla ei ole varaa edes seutulippuun: "Kaikki inhimillisyys on kadonnut"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espoolainen-merja-tietaa-minkalaist…

Basam Books –kustantamo lahjoittaa puolet Äiti minulla on nälkä (2019) -kirjan tuotoista Apuna ry:lle. Heidi Jaarin kirjoittama teos kokoaa kansiin vähävaraisten perheiden sekä yksinäisten avuntarvitsijoiden tarinoita ja valottaa yleistilannetta siitä Suomesta, joka suurelle yleisölle on vielä täysin pimennossa.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/puolet-tulevan-aiti-minulla-on-nalka-kir…

Vierailija
76/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalasta tai terveyskeskuksestavoi usein myös saada jonkin parin vuorokauden aloituksen verran antibiootteja mikäli ymmärtää sanoa, että ei ole rahaa niihin ja kysyy apua, sosiaalityöntekijää ym. Ketään lasta ei varmasti lääkäri jätä antibiootitta. Näin on ollut niin kauan kuin muistan.

Vierailija
77/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ensi kerralla jämäkämpi. Ehkä sinun kannattaa ajatella tästä lähtien ensiksi itseäsi. Rikkaat voivat tehdä hyväntekeväisyyttä. Paljonko sinulta kinuttiin?

Erosin jo ryhmästä. On noita Facebookissa olevia ryhmiä. Ryhmän pyörittäjäkin osallistui keskusteluun, sanoi aika suoraan, että kun olin luvannut auttaa, niin pitää tehdä niin. Ja että jos apua pyytävä haluaa rahaa suoraan tililleen sovitun tavaralahjoituksen sijaan, niin pitää silloin antaa sitä rahaa. En viitsi tarkkaa summaa kertoa. Sen verran kuitenkin, että siihen ei olisi ollut varaa, sillä itsellänikin rahat tosi tiukalla. Olisin halunnut auttaa, mutta tapani auttaa ei sitten kelvannut, vaan se muuttui rahan vaatimiseksi.

Eipä tässä muuta kuin ottaa opikseen. Olo vain vähän hölmö sekä hyväksikäytetty, kun ymmärrän, miten kauheaa on kun ei rahat riitä, niin olisi halunnut auttaa tavalla johon kykeni, mutta se sitten yhtäkkiä muuttuikin rahanvaatimistilanteeksi.

Ryhmä nimeltä ”Autetaan kun voidaan”?

Vierailija
78/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olin hölmö. Menin hämilleni tilanteessa ja koin syyllisyyttä. On tuolla ryhmällä sentään rahankeräyslupa ja toiminta on vaikuttanut erittäin asialliselta. Hyvä ystäväni minut sinne alunperin kutsui, eli kaikki vaikutti olevan ok, kyseessä - luulin näin - arvokas toiminta kun ihmiset ovat vaikeissa tilanteissa.

Ja joo, jälkikäteen on helppo sanoa, että olin hölmö. 

Mutta tilanteessa, jossa suurinpiirtein ilmoitettiin että perhe on lähes kuolemansairas eikä rahaa mihinkään, niin heikossa kunnossa etteivät jaksakaan ottaa vastaan ketään tuomaan lahjoituksia/hakemaan niitä mistään/eikä ole ketään keneltä pyytää apua, tilanne niin akuutti että ei ehdi odottaa lahjakorttia, ja minun lahjoitukseni odotuksen takia muutkaan eivät ole auttaneet, niin en hitto vie halunnut ottaa tuollaista guilt trippiä niskaani.

Nyt tietysti helppo itsekin nähdä miten hölmö olin, mutta tuossa viestipommituksessa ja syyllistämisessä tunteet ottivat vallan. Ja vieläkin mietin, että entä jos tilanne tosiaan oli heillä noin paha? Mutta tuo aggressiivinen rahan vaatiminen heti useassa viestissä oli vain vähän outoa. Kuten koko episodi. 

Siksihän minä tänne avauduin, kun harmitti niin kovasti, että olin niin hemmetin hölmö. Onhan se nyt noloakin. No, opinpa siitä .

ap

Hyvät ystävät eivät lähettele kutsuja tällaisiin ryhmiin.

Vierailija
79/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa törkeetä. Olisit jo tossa vaiheessa poistunut ryhmästä.

Ei muuten tarvitse auttaa. Hyväntekeväisyys on hyväntekeväisyyttä, eli tapahtuu omasta tahdosta omilla panoksilla, eikä painostamisesta. Mikä ryhmä tällainen on? Onko sinulla kuvankaappauksia? Tekisin rikosilmoituksen ihan siksi, että tuo on jopa laitonta rahankeruuta. Haiskahtaa huijaukselta. 

Vierailija
80/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmä nimeltä ”Autetaan kun voidaan”?

Ei. Toinen, ollut paljon julkisuudessa, erottunut sitäkin kautta ja vaikuttanut asiallisemmalta.