Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äsh, olo tuntuu huijatulta yhden hyväntekeväisyysjutun takia

Vierailija
25.01.2020 |

Pitäisi olla luotettava järjestö, joka kautta yksityisihmiset voivat auttaa. Olin luvannut lahjoittaa tarvittuja tavaroita, mutta apua tarvitseva henkilö sitten ilmoittikin, että haluaa suoraan rahaa. En sitten enää kehdannut olla auttamatta, kun olin luvannut, joten lahjoitin sitten suoraan tilille rahaa, vaikka siihen minulla ei olisi ollut itselläni varaa.

Äsh, tuntuu jotenkin inhottavalta, kun sovitun auttamisen sijaan minut painostettiinkin antamaan silkkaa rahaa, minkä takia itselläni ovat rahat nyt vähissä. Kun sitä rahaa ei olisi ollut varaa antaa, siksi alunperinkin sanoin, että kykenisin auttamaan tavaroita lahjoittamalla. Nyt sitten korvatakseni tuon summan joudun käyttämään viikonlopun tavaroiden myymiseen nettikirpparilla. Tunnen oloni tosi hölmöksi sekä hyväksikäytetyksi.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olin hölmö. Menin hämilleni tilanteessa ja koin syyllisyyttä. On tuolla ryhmällä sentään rahankeräyslupa ja toiminta on vaikuttanut erittäin asialliselta. Hyvä ystäväni minut sinne alunperin kutsui, eli kaikki vaikutti olevan ok, kyseessä - luulin näin - arvokas toiminta kun ihmiset ovat vaikeissa tilanteissa.

Ja joo, jälkikäteen on helppo sanoa, että olin hölmö. 

Mutta tilanteessa, jossa suurinpiirtein ilmoitettiin että perhe on lähes kuolemansairas eikä rahaa mihinkään, niin heikossa kunnossa etteivät jaksakaan ottaa vastaan ketään tuomaan lahjoituksia/hakemaan niitä mistään/eikä ole ketään keneltä pyytää apua, tilanne niin akuutti että ei ehdi odottaa lahjakorttia, ja minun lahjoitukseni odotuksen takia muutkaan eivät ole auttaneet, niin en hitto vie halunnut ottaa tuollaista guilt trippiä niskaani.

Nyt tietysti helppo itsekin nähdä miten hölmö olin, mutta tuossa viestipommituksessa ja syyllistämisessä tunteet ottivat vallan. Ja vieläkin mietin, että entä jos tilanne tosiaan oli heillä noin paha? Mutta tuo aggressiivinen rahan vaatiminen heti useassa viestissä oli vain vähän outoa. Kuten koko episodi. 

Siksihän minä tänne avauduin, kun harmitti niin kovasti, että olin niin hemmetin hölmö. Onhan se nyt noloakin. No, opinpa siitä .

ap

Hyvät ystävät eivät lähettele kutsuja tällaisiin ryhmiin.

Alusta loppuun noiden selityksien osalta B U L L S H I T. Jos ovat niin rikkinäisiä ihmisiä, etteivät jaksa muuta kuin rahalahjoituksia, niin miten he jaksavat olla fabossa kertomassa tätä? Toisekseen mitä he tekevät sillä rahalla, koska sen avulla pitää lähteä kauppaan, mutta he eivät kuitenkaan jaksa ottaa vastaan tavaralahjoituksia? Miksi tämä logiikka ontuu nyt hieman. 

Rikosilmoitusta kehiin, tuo ei ole laillista painostaa antamaan rahaa. Nyt kieltäydyt jatkossa kaikesta hyväntekeväisyydestä. 

Vierailija
82/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä summa kyseessä? Voisinko auttaa sinua? Tee rikosilmoitus, kuulostaa laittomalta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olikin pari hyvää viestiä, mutta kertokaa nyt te, jotka esimerkiksi töiden kautta tiedätte enemmän näistä asioista, niin onko se mahdollista, että ihmiset aivan yllättäen jäävät niin rahattomiksi, ettei ole varaa edes ruokaan? Ja eikä silloinkin ole useita tahoja, jotka tarjoavat ilmaista ruoka-apua? Entä tosiaan lääkkeet, sähkö, puhelinlaskut, matkakortti, vuokra … Mitä tapahtuu, jos yhtäkkiä ei ole näihin rahaa? Tai siis jättääkö tämä yhteiskunta tosiaan ihmisiä yllättäen turvaverkkojen ulkopuolelle, niin että ainoa tapa saada apua on kerjätä netissä vierailta ihmisiltä?

Eli voivatko nämä nyyhkytarinat koskaan olla totta?

Vierailija
84/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran avunsaajana ryhmässä, saatiin lähialueelta vaatelahjoitus ja jonkin verran ruokaa. Oli tosi tiukka tilanne silloin, olin yyhoona ja opiskelin, en ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Lapsen tapaturma kuitenkin aiheutti esimerkiksi matkoja sairaalaan ja hoitajaa tarvitsin pienemmille lapsille, sekin maksoi. Oltiin pitkään tiukoilla mutta onneksi siitä selvittiin. Rahaa en olisi pyytänyt. Kyllä tuollaisia tilanteita voi siis tulla, mutta eiköhän auttaa voi muutenkin kuin taloudellisesti.

Vierailija
85/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia juttuja kun on melkoisen usein mediassa:

https://yle.fi/uutiset/3-10612634

Niin mitä näistä nyt sitten pitäisi ajatella? Tuossakin hehkutettiin, miten tuollainen epävirallinen avustaminen oli pelastanut perheen.

Vierailija
86/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ensi kerralla jämäkämpi. Ehkä sinun kannattaa ajatella tästä lähtien ensiksi itseäsi. Rikkaat voivat tehdä hyväntekeväisyyttä. Paljonko sinulta kinuttiin?

Totta, pitää tiedostaa mihin kykenee tai ei.

Erosin jo ryhmästä. On noita Facebookissa olevia ryhmiä. Ryhmän pyörittäjäkin osallistui keskusteluun, sanoi aika suoraan, että kun olin luvannut auttaa, niin pitää tehdä niin. Ja että jos apua pyytävä haluaa rahaa suoraan tililleen sovitun tavaralahjoituksen sijaan, niin pitää silloin antaa sitä rahaa. En viitsi tarkkaa summaa kertoa. Sen verran kuitenkin, että siihen ei olisi ollut varaa, sillä itsellänikin rahat tosi tiukalla. Olisin halunnut auttaa, mutta tapani auttaa ei sitten kelvannut, vaan se muuttui rahan vaatimiseksi.

Eipä tässä muuta kuin ottaa opikseen. Olo vain vähän hölmö sekä hyväksikäytetty, kun ymmärrän, miten kauheaa on kun ei rahat riitä, niin olisi halunnut auttaa tavalla johon kykeni, mutta se sitten yhtäkkiä muuttuikin rahanvaatimistilanteeksi.

Ryhmä nimeltä ”Autetaan kun voidaan”?

Ap jo sanoi ettei ole tämä

Vierailija
87/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kerran avunsaajana ryhmässä, saatiin lähialueelta vaatelahjoitus ja jonkin verran ruokaa. Oli tosi tiukka tilanne silloin, olin yyhoona ja opiskelin, en ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Lapsen tapaturma kuitenkin aiheutti esimerkiksi matkoja sairaalaan ja hoitajaa tarvitsin pienemmille lapsille, sekin maksoi. Oltiin pitkään tiukoilla mutta onneksi siitä selvittiin. Rahaa en olisi pyytänyt. Kyllä tuollaisia tilanteita voi siis tulla, mutta eiköhän auttaa voi muutenkin kuin taloudellisesti.

Kiitos vastauksesta. Noin olen olettanut sen toimivan. Olen ainakin kuvitellut, että tiukassa tilanteessa sekin auttaa, jos joku lahjoittaa vaikka tarvittavia vaatteita, ruokaa, yms. Eli että sekin kelpaa. Kun niinhän tuttavat tekevät toistensakin kanssa, kierrättävät esimerkiksi lasten pieneksi jääneitä vaatteita.

Mutta tässä ryhmässä yllättäen olikin siirrytty rahalahjoitusten vaatimiseen, vaikka ei ole rahankeräyslupaa, minkä huomasin tosin vasta myöhemmin.  Onneksi jollain toisella on ollut samanlainen kokemus, että vaatimus yhtäkkiä muutetaan rahaksi ja vaaditaan, että pakko on antaa kun lupasit alunperin auttaa, ei tunnu niin oudolta oma kokemus. Tosin tuo toinen oli osannut toimia viisaammin

ap

Vierailija
88/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vika linkki ja kertomuksessa oleva vika juttu huuhaata. Kuinka hyväuskoisia, typeriä ja tietämättömiä huijataan.

Sähkölasku ei voi "viime kuulla" jäädä maksamatta siksu, että "viime kuulla" lapsi joutui sairaalaan ja kotiin tarvittiin lääkkeet. Sairaalassa olot sekä terveyskeskuksissa ja poliklinikoilla käynnit maksetaan jälkikäteen tulvista laskuista. Marraskuulla käydystä käynnistä tai oleskellusta sairaalajaksosta lähtee lasku vasta seuraavassa kuussa ja ep on tyypillisesti kuun lopussa. Siten tämä sairastus ei vaikuta sähkölaskuun.

Jos kertoo lääkärissä ettei saa apteekista lapsen lääkkeitä, joka sairaalassa on sosiaalityöntekijöitä mistä apu tähän.

Jos on niin köyhä, yleistasolla saa Kelasta sähkölaskun ja lapsen lääkkeisiin maksusitoumuksen samoin kuin sairaalalaskun.

Myös soittamalla kyseisen kunnan tai sairaanhoitopiirin asiakasmaksuihin voi siirtää niitä poli- tai sairaalalaskuja jopa 6kk. Sähkölaitokselle yhteyttä ottamalla voi siirtää laskujen eräpäivää samoin.

Jollei ole maksanut, kyllä sieltä karhukirjettä tulee ensin. Ei niitä sähköjä heti katkaista. Ei se yllätys ole ja on hyvin aikaa etsiä Kelasta toimeentulotukea.

Kusetusta tuollaiset kuin siinä artikkelin lopussa.

Tärkeää tietoa. Varsinkin kyseinen yhdistys on ollut todella paljon julkisuudessa, keräävät rahalahjoituksia yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä. Tarinoissa toistuvat nuo tuonkaltaiset kokemukset, että yhtäkkinen tapahtuma – kuten tukien viivästyminen – tarkoittaa sitä, ettei ole ruokaa moneen viikkoon eikä mistään saa apua. Siihen sitten kerätään rahaa.

Itselläni ei ainakaan ole tietoa siitä, voisivatko tällaiset tarinat olla totta. Eli onko asioita paremmin tuntevien ihmisen näkemys se, että eivät voi olla totta? Yhdistyksen julkisuuden kertomuksissa toistuu väite, että tällaiset tarinat ovat totta, mutta että suurin osa yhteiskunnasta ei vain tiedä tuosta todellisuudesta.

Tässä vaikkapa esimerkkejä:

Vähävaraisia auttavan Facebook-ryhmän apua kaivataan kipeästi: "Äidit itkevät onnesta, kun jääkaapissa on muutakin kuin valo"

https://yle.fi/uutiset/3-9835633

Espoolainen Merja tietää minkälaista köyhien perheiden arki oikeasti on – auttaa lapsia, joilla ei ole varaa edes seutulippuun: "Kaikki inhimillisyys on kadonnut"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espoolainen-merja-tietaa-minkalaist…

Basam Books –kustantamo lahjoittaa puolet Äiti minulla on nälkä (2019) -kirjan tuotoista Apuna ry:lle. Heidi Jaarin kirjoittama teos kokoaa kansiin vähävaraisten perheiden sekä yksinäisten avuntarvitsijoiden tarinoita ja valottaa yleistilannetta siitä Suomesta, joka suurelle yleisölle on vielä täysin pimennossa.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/puolet-tulevan-aiti-minulla-on-nalka-kir…

Silkkaa kusetusta. Miten kukaan voi olla niin hölmö, että höynähtää tällaiseen?

Vierailija
89/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vika linkki ja kertomuksessa oleva vika juttu huuhaata. Kuinka hyväuskoisia, typeriä ja tietämättömiä huijataan.

Sähkölasku ei voi "viime kuulla" jäädä maksamatta siksu, että "viime kuulla" lapsi joutui sairaalaan ja kotiin tarvittiin lääkkeet. Sairaalassa olot sekä terveyskeskuksissa ja poliklinikoilla käynnit maksetaan jälkikäteen tulvista laskuista. Marraskuulla käydystä käynnistä tai oleskellusta sairaalajaksosta lähtee lasku vasta seuraavassa kuussa ja ep on tyypillisesti kuun lopussa. Siten tämä sairastus ei vaikuta sähkölaskuun.

Jos kertoo lääkärissä ettei saa apteekista lapsen lääkkeitä, joka sairaalassa on sosiaalityöntekijöitä mistä apu tähän.

Jos on niin köyhä, yleistasolla saa Kelasta sähkölaskun ja lapsen lääkkeisiin maksusitoumuksen samoin kuin sairaalalaskun.

Myös soittamalla kyseisen kunnan tai sairaanhoitopiirin asiakasmaksuihin voi siirtää niitä poli- tai sairaalalaskuja jopa 6kk. Sähkölaitokselle yhteyttä ottamalla voi siirtää laskujen eräpäivää samoin.

Jollei ole maksanut, kyllä sieltä karhukirjettä tulee ensin. Ei niitä sähköjä heti katkaista. Ei se yllätys ole ja on hyvin aikaa etsiä Kelasta toimeentulotukea.

Kusetusta tuollaiset kuin siinä artikkelin lopussa.

Tuo sepustus on tosiaan täyttä kusetusta. 

Tunteeko kukaan tuota tuossa mainittua Apuna ry:tä?

Vierailija
90/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ensi kerralla jämäkämpi. Ehkä sinun kannattaa ajatella tästä lähtien ensiksi itseäsi. Rikkaat voivat tehdä hyväntekeväisyyttä. Paljonko sinulta kinuttiin?

Totta, pitää tiedostaa mihin kykenee tai ei.

Erosin jo ryhmästä. On noita Facebookissa olevia ryhmiä. Ryhmän pyörittäjäkin osallistui keskusteluun, sanoi aika suoraan, että kun olin luvannut auttaa, niin pitää tehdä niin. Ja että jos apua pyytävä haluaa rahaa suoraan tililleen sovitun tavaralahjoituksen sijaan, niin pitää silloin antaa sitä rahaa. En viitsi tarkkaa summaa kertoa. Sen verran kuitenkin, että siihen ei olisi ollut varaa, sillä itsellänikin rahat tosi tiukalla. Olisin halunnut auttaa, mutta tapani auttaa ei sitten kelvannut, vaan se muuttui rahan vaatimiseksi.

Eipä tässä muuta kuin ottaa opikseen. Olo vain vähän hölmö sekä hyväksikäytetty, kun ymmärrän, miten kauheaa on kun ei rahat riitä, niin olisi halunnut auttaa tavalla johon kykeni, mutta se sitten yhtäkkiä muuttuikin rahanvaatimistilanteeksi.

Voisitko pyytää kyseisen ryhmän pyörittäjältä, että hän järjestäisi nyt sinulle rahaa vastavuoroisesti, koska sinä joustit niin että omat rahat on nyt lopussa?

Vierailija
91/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitusta tekemään vaan, ihan selvä huiajaus kyseessä. Tuollainen painostus vielä, ei todellakaan ole laillista touhua.  

Vierailija
92/99 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autetaan kun voidaan ryhmän perustaja sai tuomion viime vuonna. Apuna ry:llä on ainakin ollut kai keräyslupa tai ainakin hakeneet.

Vierailija
93/99 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap rikosilmoitusta tekemään, kun on arki.

Vierailija
94/99 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin pitkästä sairastamisesta, työttömyydestä, yksinjäännistä ja kykenemättömyydestä hoitaa asioita sekäavun saamattomuudesta siihen oli toissa syksynä tilanne, pitkään ollut euro lompakossa ja 2 tilillä. Olin 2vkoa Oulun kaupunginsairaalassa. Sieltä dumpattiin pe-iltapäivän alussa viikonlopuksi yhtäkkuä todennäköisen syövän tiedolla yksin aika sokissa tyhjään kotiin tuojottamaan seiniä vailla mitään tukea, numeron numeroa. En saanut edes iltapäiväruokaa syömään jäädä vaikka maksu meni koko päivästä; vastaava hoitaja kuin mikäkin rääkyvä piru ja riivinrauta, kohteli niin kuin olisin jotain pahaa tehnyt. Muut olivat sitä mieltä tottaksi jäädä nyt edes syömään valmis lämmin ateria mutta tuo hirveä ihminen ajoi väkisin pois kuin minusta olisi tarttua jotain. En olisi päässyt kotiin ilman yhteiskunnan taksilappua. Klo 16 jälkeen olisi ollut muutama kymppi rahaa tilillä, mutta kun ajettiin ulos väkisellä sillä taksilapulla aivan liian aikaisin eikä ollut ruokarahaa kun olisi päässyt sillä ksupan kautta. Klo 16 olin kotona jo ollut aikaa eikä minulla ollut enää kyytiä mihinkään seuraavan 10 pv aikana. Muutamalla kympillä ei käydä taksilla itse kaupassa sekä ostella ruokia koska liki kaikki menee jo taksiin, ja jollei muuhun kykene, ollaan sitten kotona ilman ruokaa. Muistelisin että niistä meni sitten jokin lasku jotta jokin järkevä hyöty. Ei ollut keneltä pyytää apua viemään mihinkään. Kaupungin sosiaalitoimi sucks on a major level eikä sieltä saa apua edes tarvitessa muualta anomisiin vaikka miten tarvitsisi, on ainoa mitä siitä jaksaa lyhyesti kuvailla. Kela toimii kuin paratiisi siihen verrattuna ja muutoinkin, tietysti omissa rajoissaan. :(

Ainoa jäljelle jäänyt lähin "omainen" on aina ollut läheissuhdeväkivaltainen. Ei sellaista kukaan kykene kestämään enää saatuaan tuollaisia uutisia. Enkä sivumennen jaksa enää, olen aivan loppu tätä nykyä niin häneen kuin muuhunkin oskaan ja tekisin mitä tahansa päästäkseni kokonaan hänestä nyt eroon. Elämä on muutennin hirveätä mutta joutua vielä kestämään häntä on liikaa. Kun osaisin jostain hakea tukea eroon päästäkseni!

Sieltä sairaalasta suuren leikkaushaavan kanssa päästyä ymmärrettävässä kunnossa ei sitten ollut kaapeissa mitään ns ruoka-ruokaa. Kahvia, teetä, suolaa, sokeria, mausteita, marjoja jäässä ja kuivakaapissa sitä edes mihin niitä keittää (ei edes leipää ja perunoita) millä pärjäsin vajaa 2 viikkoa siihen asti, pääsin uudelleen isompaan sairaalaan leikkaukseen ja sain siellä oloni ja toipumiseni pelastaneen rautatiputuksen ja ruokaa. Sieltä viimein päästyä oli rahaa ruokaan ja kyytiin.

Kyllä täällä melko yksin jää.

Ei mulle ole tullut mieleenkään lähtä mihkään someen käsi ojossa. En olisi edes ymmärtänyt. Se mitä sairaalassa surin oli aivan muut itseni ja nyt edesmenneen rakkaan perheenjäsenen terveydet esim sekä sain juuri silloin tietää entisen pitkäaikaisen johonkin kadonneen ystävän kohtalosta. Oli saanut aivoinfarkteja ja joutunut ikävään tilaan. Itse itkin paljon sitä, en ollut kykenevä mihinkään apuun kuten en edelleenkään koska en pärjää itse mitenkäänpäin enää. Liikun rollalla ulkona ihan vähän ja kepeillä sisällä. Mistään en osaa enkä kykene hankkia apua eikä ole varaa. Kukaan ei ilmaiseksi yleensä auta. Jollet pärjää yksin, siinäpähän olet.

Vierailija
95/99 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin pitkästä sairastamisesta, työttömyydestä, yksinjäännistä ja kykenemättömyydestä hoitaa asioita sekäavun saamattomuudesta siihen oli toissa syksynä tilanne, pitkään ollut euro lompakossa ja 2 tilillä. Olin 2vkoa Oulun kaupunginsairaalassa. Sieltä dumpattiin pe-iltapäivän alussa viikonlopuksi yhtäkkuä todennäköisen syövän tiedolla yksin aika sokissa tyhjään kotiin tuojottamaan seiniä vailla mitään tukea, numeron numeroa. En saanut edes iltapäiväruokaa syömään jäädä vaikka maksu meni koko päivästä; vastaava hoitaja kuin mikäkin rääkyvä piru ja riivinrauta, kohteli niin kuin olisin jotain pahaa tehnyt. Muut olivat sitä mieltä tottaksi jäädä nyt edes syömään valmis lämmin ateria mutta tuo hirveä ihminen ajoi väkisin pois kuin minusta olisi tarttua jotain. En olisi päässyt kotiin ilman yhteiskunnan taksilappua. Klo 16 jälkeen olisi ollut muutama kymppi rahaa tilillä, mutta kun ajettiin ulos väkisellä sillä taksilapulla aivan liian aikaisin eikä ollut ruokarahaa kun olisi päässyt sillä ksupan kautta. Klo 16 olin kotona jo ollut aikaa eikä minulla ollut enää kyytiä mihinkään seuraavan 10 pv aikana. Muutamalla kympillä ei käydä taksilla itse kaupassa sekä ostella ruokia koska liki kaikki menee jo taksiin, ja jollei muuhun kykene, ollaan sitten kotona ilman ruokaa. Muistelisin että niistä meni sitten jokin lasku jotta jokin järkevä hyöty. Ei ollut keneltä pyytää apua viemään mihinkään. Kaupungin sosiaalitoimi sucks on a major level eikä sieltä saa apua edes tarvitessa muualta anomisiin vaikka miten tarvitsisi, on ainoa mitä siitä jaksaa lyhyesti kuvailla. Kela toimii kuin paratiisi siihen verrattuna ja muutoinkin, tietysti omissa rajoissaan. :(

Ainoa jäljelle jäänyt lähin "omainen" on aina ollut läheissuhdeväkivaltainen. Ei sellaista kukaan kykene kestämään enää saatuaan tuollaisia uutisia. Enkä sivumennen jaksa enää, olen aivan loppu tätä nykyä niin häneen kuin muuhunkin oskaan ja tekisin mitä tahansa päästäkseni kokonaan hänestä nyt eroon. Elämä on muutennin hirveätä mutta joutua vielä kestämään häntä on liikaa. Kun osaisin jostain hakea tukea eroon päästäkseni!

Sieltä sairaalasta suuren leikkaushaavan kanssa päästyä ymmärrettävässä kunnossa ei sitten ollut kaapeissa mitään ns ruoka-ruokaa. Kahvia, teetä, suolaa, sokeria, mausteita, marjoja jäässä ja kuivakaapissa sitä edes mihin niitä keittää (ei edes leipää ja perunoita) millä pärjäsin vajaa 2 viikkoa siihen asti, pääsin uudelleen isompaan sairaalaan leikkaukseen ja sain siellä oloni ja toipumiseni pelastaneen rautatiputuksen ja ruokaa. Sieltä viimein päästyä oli rahaa ruokaan ja kyytiin.

Kyllä täällä melko yksin jää.

Ei mulle ole tullut mieleenkään lähtä mihkään someen käsi ojossa. En olisi edes ymmärtänyt. Se mitä sairaalassa surin oli aivan muut itseni ja nyt edesmenneen rakkaan perheenjäsenen terveydet esim sekä sain juuri silloin tietää entisen pitkäaikaisen johonkin kadonneen ystävän kohtalosta. Oli saanut aivoinfarkteja ja joutunut ikävään tilaan. Itse itkin paljon sitä, en ollut kykenevä mihinkään apuun kuten en edelleenkään koska en pärjää itse mitenkäänpäin enää. Liikun rollalla ulkona ihan vähän ja kepeillä sisällä. Mistään en osaa enkä kykene hankkia apua eikä ole varaa. Kukaan ei ilmaiseksi yleensä auta. Jollet pärjää yksin, siinäpähän olet.

No tuossa tilanteessa jos joku olisi tarjoutunut tuomaan kotiovellesi kassillisen ruokaa omalla kustannuksellaan sinun toiveidesi mukaan, tai tilaamaan kaupasta ruokakassin toimituksen, niin olisitko hyväksynyt tuollaisen avun? Vai vaatinut sen sijaan rahaa?

Vierailija
96/99 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nyt kävi ilmi tuolla toisessa ketjussa, mistä ryhmästä on kyse?

Vierailija
97/99 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro.

Vierailija
98/99 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro.

Se on kielletty puheenaihe, yp käy poistattamassa keskustelut. 

Vierailija
99/99 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vanhassa ketjussa taisi sitten olla Apuna ry:stä kyse?