Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äsh, olo tuntuu huijatulta yhden hyväntekeväisyysjutun takia

Vierailija
25.01.2020 |

Pitäisi olla luotettava järjestö, joka kautta yksityisihmiset voivat auttaa. Olin luvannut lahjoittaa tarvittuja tavaroita, mutta apua tarvitseva henkilö sitten ilmoittikin, että haluaa suoraan rahaa. En sitten enää kehdannut olla auttamatta, kun olin luvannut, joten lahjoitin sitten suoraan tilille rahaa, vaikka siihen minulla ei olisi ollut itselläni varaa.

Äsh, tuntuu jotenkin inhottavalta, kun sovitun auttamisen sijaan minut painostettiinkin antamaan silkkaa rahaa, minkä takia itselläni ovat rahat nyt vähissä. Kun sitä rahaa ei olisi ollut varaa antaa, siksi alunperinkin sanoin, että kykenisin auttamaan tavaroita lahjoittamalla. Nyt sitten korvatakseni tuon summan joudun käyttämään viikonlopun tavaroiden myymiseen nettikirpparilla. Tunnen oloni tosi hölmöksi sekä hyväksikäytetyksi.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ensi kerralla jämäkämpi. Ehkä sinun kannattaa ajatella tästä lähtien ensiksi itseäsi. Rikkaat voivat tehdä hyväntekeväisyyttä. Paljonko sinulta kinuttiin?

Totta, pitää tiedostaa mihin kykenee tai ei.

Erosin jo ryhmästä. On noita Facebookissa olevia ryhmiä. Ryhmän pyörittäjäkin osallistui keskusteluun, sanoi aika suoraan, että kun olin luvannut auttaa, niin pitää tehdä niin. Ja että jos apua pyytävä haluaa rahaa suoraan tililleen sovitun tavaralahjoituksen sijaan, niin pitää silloin antaa sitä rahaa. En viitsi tarkkaa summaa kertoa. Sen verran kuitenkin, että siihen ei olisi ollut varaa, sillä itsellänikin rahat tosi tiukalla. Olisin halunnut auttaa, mutta tapani auttaa ei sitten kelvannut, vaan se muuttui rahan vaatimiseksi.

Eipä tässä muuta kuin ottaa opikseen. Olo vain vähän hölmö sekä hyväksikäytetty, kun ymmärrän, miten kauheaa on kun ei rahat riitä, niin olisi halunnut auttaa tavalla johon kykeni, mutta se sitten yhtäkkiä muuttuikin rahanvaatimistilanteeksi.

Olipa törkeetä. Olisit jo tossa vaiheessa poistunut ryhmästä.

Kyllä. Olisi kannattanut poistaa viestit ja poistua ryhmästä.

Sehän riittää, että pitää kannastaan kiinni. Annan sovitusti tavaraa, that's it. Ei juma kuinka ihmisiä viedään kuin pässiä narussa,

Vierailija
22/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ollut heille mitään velkaa, kun kerran sovittu apu ei kelvannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olin hölmö. Menin hämilleni tilanteessa ja koin syyllisyyttä. On tuolla ryhmällä sentään rahankeräyslupa ja toiminta on vaikuttanut erittäin asialliselta. Hyvä ystäväni minut sinne alunperin kutsui, eli kaikki vaikutti olevan ok, kyseessä - luulin näin - arvokas toiminta kun ihmiset ovat vaikeissa tilanteissa.

Ja joo, jälkikäteen on helppo sanoa, että olin hölmö. 

Mutta tilanteessa, jossa suurinpiirtein ilmoitettiin että perhe on lähes kuolemansairas eikä rahaa mihinkään, niin heikossa kunnossa etteivät jaksakaan ottaa vastaan ketään tuomaan lahjoituksia/hakemaan niitä mistään/eikä ole ketään keneltä pyytää apua, tilanne niin akuutti että ei ehdi odottaa lahjakorttia, ja minun lahjoitukseni odotuksen takia muutkaan eivät ole auttaneet, niin en hitto vie halunnut ottaa tuollaista guilt trippiä niskaani.

Nyt tietysti helppo itsekin nähdä miten hölmö olin, mutta tuossa viestipommituksessa ja syyllistämisessä tunteet ottivat vallan. Ja vieläkin mietin, että entä jos tilanne tosiaan oli heillä noin paha? Mutta tuo aggressiivinen rahan vaatiminen heti useassa viestissä oli vain vähän outoa. Kuten koko episodi. 

Siksihän minä tänne avauduin, kun harmitti niin kovasti, että olin niin hemmetin hölmö. Onhan se nyt noloakin. No, opinpa siitä .

ap

Vierailija
24/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sinä teit toisille hyvän teon. Koitukoon se sinun parhaaksesi. He tässä toimivat väärin.

Vierailija
25/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa. Yleensä noissa ryhmissä on nimen omaan sääntö, että ei rahaa!

Samaa mietin. Noissahan yleensä nimenomaan vain annetaan tavaroita, tilataan vaikka ruokakassi kotiin tai lahjakortti ruokakauppaan. Mutta että jossain ryhmässä siis oikeasti kerätään ihmisille puhdasta rahaa? Miten tuo voi olla edes laillista?

Vierailija
26/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olin hölmö. Menin hämilleni tilanteessa ja koin syyllisyyttä. On tuolla ryhmällä sentään rahankeräyslupa ja toiminta on vaikuttanut erittäin asialliselta. Hyvä ystäväni minut sinne alunperin kutsui, eli kaikki vaikutti olevan ok, kyseessä - luulin näin - arvokas toiminta kun ihmiset ovat vaikeissa tilanteissa.

Ja joo, jälkikäteen on helppo sanoa, että olin hölmö. 

Mutta tilanteessa, jossa suurinpiirtein ilmoitettiin että perhe on lähes kuolemansairas eikä rahaa mihinkään, niin heikossa kunnossa etteivät jaksakaan ottaa vastaan ketään tuomaan lahjoituksia/hakemaan niitä mistään/eikä ole ketään keneltä pyytää apua, tilanne niin akuutti että ei ehdi odottaa lahjakorttia, ja minun lahjoitukseni odotuksen takia muutkaan eivät ole auttaneet, niin en hitto vie halunnut ottaa tuollaista guilt trippiä niskaani.

Nyt tietysti helppo itsekin nähdä miten hölmö olin, mutta tuossa viestipommituksessa ja syyllistämisessä tunteet ottivat vallan. Ja vieläkin mietin, että entä jos tilanne tosiaan oli heillä noin paha? Mutta tuo aggressiivinen rahan vaatiminen heti useassa viestissä oli vain vähän outoa. Kuten koko episodi. 

Siksihän minä tänne avauduin, kun harmitti niin kovasti, että olin niin hemmetin hölmö. Onhan se nyt noloakin. No, opinpa siitä .

ap

Olisit avautunut tänne jo sillon, kun rahaa vaadittiin. Olisit varmasti saanut heti hyviä neuvoja. Nyt taisit kustantaa jonkun perheen vanhempien virvokkeet. Oppia ikä kaikki.

Vierailija
27/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollekin Facebook-ryhmälle on myönnetty rahankeräyslupa? Haiskahtaa...

Vierailija
28/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollekin Facebook-ryhmälle on myönnetty rahankeräyslupa? Haiskahtaa...

Tätä ihmettelen itsekin. Jos tarkoitukseni on siis kerätä rahaa yksityishenkilöiden sponssaukseen. Niin miten tuollaiseen voidaan edes myöntää lupa?

Vierailija
29/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa on taidettu rikkoa lakia.

Rahankeräyksellä kertyvät varat tulee käyttää yleishyödylliseen tarkoitukseen. Rahaa voidaan kerätä vain poikkeuksellisesti esimerkiksi yksittäiselle henkilölle, ja tällöinkin keräys edellyttää rahankeräyslupaa.

https://www.arpajaishallinto.fi/rahankeraykset/rahankeraysluvat/milloin…

Vierailija
30/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että kyseessä on au te taan kun voi daan. (Menee sen suu riin jo koko nimi, kertonee paljon!) Näkyvästi kerätään tavara-avustuksia ja lahjakortteja, mutta yksityisviestitse pyynnöt muuttuvat tilisiirroiksi.

Vierailija
31/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on suora huijaus. Ettei vain olisi ylläpito mukana jutussa?

Vierailija
32/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue kaikki Ap:n kirjotukset. Ylläpitohan lähes kiristää rahaa hölmöiltä. Ryhmästä vois varmaan ilmoittaa poliisille.

Vierailija
33/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakotetaan.

Ilkeydestä myös.

Vierailija
34/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kyseessä on au te taan kun voi daan. (Menee sen suu riin jo koko nimi, kertonee paljon!) Näkyvästi kerätään tavara-avustuksia ja lahjakortteja, mutta yksityisviestitse pyynnöt muuttuvat tilisiirroiksi.

Ryhmän nimen voisi vaihtaa. Auta vaikka et voisikaan. On kyllä törkeetä touhua.

Vierailija
35/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ahdistavalta. :/

Vierailija
36/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aattelisin että jos ei ole varaa auttaa, sen vois ilmoittaa ja siirtyä elämässä eteenpäin. Mutta vahinko on tapahtunut, joten otamme opiksi ja unohdamme jutun, ok?

Vierailija
37/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ensi kerralla jämäkämpi. Ehkä sinun kannattaa ajatella tästä lähtien ensiksi itseäsi. Rikkaat voivat tehdä hyväntekeväisyyttä. Paljonko sinulta kinuttiin?

Totta, pitää tiedostaa mihin kykenee tai ei.

Erosin jo ryhmästä. On noita Facebookissa olevia ryhmiä. Ryhmän pyörittäjäkin osallistui keskusteluun, sanoi aika suoraan, että kun olin luvannut auttaa, niin pitää tehdä niin. Ja että jos apua pyytävä haluaa rahaa suoraan tililleen sovitun tavaralahjoituksen sijaan, niin pitää silloin antaa sitä rahaa. En viitsi tarkkaa summaa kertoa. Sen verran kuitenkin, että siihen ei olisi ollut varaa, sillä itsellänikin rahat tosi tiukalla. Olisin halunnut auttaa, mutta tapani auttaa ei sitten kelvannut, vaan se muuttui rahan vaatimiseksi.

Eipä tässä muuta kuin ottaa opikseen. Olo vain vähän hölmö sekä hyväksikäytetty, kun ymmärrän, miten kauheaa on kun ei rahat riitä, niin olisi halunnut auttaa tavalla johon kykeni, mutta se sitten yhtäkkiä muuttuikin rahanvaatimistilanteeksi.

Jos ne on sinulle tuntemattomia ihmisiä, niin ehkä se on tuo ryhmänvetäjä itse, joka valeprofiileilla huijaa rahaa itselleen ja tukee keksimiään valeprofiileita eli itseään.

Vierailija
38/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri pistänyt välit poikki erääseen hyväntekeväisyysjärjestöön, kun selvisi, että osa tavaroista menee järjestön aktiivien omiin koteihin. Ei se haittaisi jos ostaisivat ne, mutta vievät parhaat tavarat päältä maksamatta. Tieto on luotettava, sillä eräs kirpputoripaikkaa hoitava sanoi suoraan, että älä tuo tavaraa toimitiloihin vaan vie suoraan hinnoiteltuna kirpputoripaikalle, kun ne ei muuten pääse sinne, vaan pari tyyppiä vie parhaat ja maksua ei koskaan kuulu eikä näy. 

Vierailija
39/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti on ylläpito mukana, jos painostaa rahalahjoituksiin eikä muistuta rahan vaatijaa, että alunperin puhuttiin vain tavaroista, joista lahjoittaja voisi luopua.

Kuulostaa ihan Nigerialaiskirjeiden käytännöltä huijata, että saadaan joku suostumaan avun tarjoajaksi, mutta hänen tarjoamansa avun sijaan vaaditaankin puhdasta rahaa painostamalla.

Olisiko poliisitutkinnan paikka?

Vierailija
40/99 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, vaikka joku yrittäisi sinut saada tuntemaan jotakin tunnetta, kuten nyt syyllisyyttä, niin se tunne ei tarkoita että sinulla olisi syytä syyllisyyteen. Kyseessä on usein manipulointi. Joten on tärkeää oppia erottamaan totuus tunteiden takana jo sillä hetkellä kun se tunne tulee esiin.