Narsistien "huvittavimmat" tempaukset
Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.
Kommentit (1968)
Vierailija kirjoitti:
Exäni:
Olimme molemmat kipeitä. Minulla 39 kuumetta ja kova yskä. Exällä oli vähän huono olo tulossa ja ehkä päätä särki. Arvatkaa kumpi lähti kauppaan hakemaan ruokaa? Sattui olemaan talvi ja kova lumipyry. Aura ei ollut käynyt meidän kotikadulla vielä. Pääsin kävellen kauppaan ja tein puolihorroksessa ostokset. Kun lähdin paluumatkalle, soitin exälle että voisiko hän tulla vastaan kun nyt huippaa. Ei päässyt kun just oksetti vähäsen. Naapuri tuli vastaan ja tilasi minulle ambulanssin. Olin kuulemma ollut ihan tulikuuma ja reagoinut hänen puheeseen juuri ja juuri. Sairaalassa todettiin keuhkokuume ja ottivat pariksi päiväksi osastolle. Exä oli kiukkuinen kun en ollut kotona hoitamassa häntä. Naapuri oli sentään vienyt kauppakassin hänelle. Ex ei tuona aikana tullut itse minua katsomaan kertaakaan.
Toinen outous tuosta exästä:
Aina kun olin vessassa lukitsin oven, koska muutoin hän tuli vessaan sillä aikaa myös. Kun ovi olikin lukossa jäi ex oven taakse huuteleen: mikä siellä kestää ja miksu ovi on lukossa. Silloinkin kun meillä oli vieraita. Yleensä olin kuitenkin ihan vaan pissalla. Sinä aikana kun seurustelumme kesti (7 vuotta) minulle kehittyi ns ujo rakko. En voinut pissata edes lasteni seurassa koskaan myöhemminkään. (Silloin kun lapsi oli niin pieni että olisi ollut helpompi ottaa hänet vessaan mukaan kuin jättää oven ulkopuolelle)
Siis eikö sen vertaa ollu omaa tahoa että oisit jättäny menemättä? pizzat saa tilattua kotiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on paljon narsisteja tuntevia vaikka narsismi on harvinaisempi kuin ALS.
Narsisti on osin synonyymi sanoille tyhmä juntti. Vähän kuten entinen kusipää nykyinen narsisti.
Mä tosiaan vähän ihmettelen miten moni nielee vastaväitteet tai puolustautumisen ja tottelee. Rakkaus ei saisi sokaista päätä niin lujaa että mennään aivan rähmälleen.
Terve järki pitäis pysyä mukana...myönnetään, olen itsekin ollut aivan sekaisin rakkaudesta. Mutta kohtuutta kuvioihin. Kaikkea ei tarvi sietää parisuhteessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exäni:
Olimme molemmat kipeitä. Minulla 39 kuumetta ja kova yskä. Exällä oli vähän huono olo tulossa ja ehkä päätä särki. Arvatkaa kumpi lähti kauppaan hakemaan ruokaa? Sattui olemaan talvi ja kova lumipyry. Aura ei ollut käynyt meidän kotikadulla vielä. Pääsin kävellen kauppaan ja tein puolihorroksessa ostokset. Kun lähdin paluumatkalle, soitin exälle että voisiko hän tulla vastaan kun nyt huippaa. Ei päässyt kun just oksetti vähäsen. Naapuri tuli vastaan ja tilasi minulle ambulanssin. Olin kuulemma ollut ihan tulikuuma ja reagoinut hänen puheeseen juuri ja juuri. Sairaalassa todettiin keuhkokuume ja ottivat pariksi päiväksi osastolle. Exä oli kiukkuinen kun en ollut kotona hoitamassa häntä. Naapuri oli sentään vienyt kauppakassin hänelle. Ex ei tuona aikana tullut itse minua katsomaan kertaakaan.
Toinen outous tuosta exästä:
Aina kun olin vessassa lukitsin oven, koska muutoin hän tuli vessaan sillä aikaa myös. Kun ovi olikin lukossa jäi ex oven taakse huuteleen: mikä siellä kestää ja miksu ovi on lukossa. Silloinkin kun meillä oli vieraita. Yleensä olin kuitenkin ihan vaan pissalla. Sinä aikana kun seurustelumme kesti (7 vuotta) minulle kehittyi ns ujo rakko. En voinut pissata edes lasteni seurassa koskaan myöhemminkään. (Silloin kun lapsi oli niin pieni että olisi ollut helpompi ottaa hänet vessaan mukaan kuin jättää oven ulkopuolelle)Siis eikö sen vertaa ollu omaa tahoa että oisit jättäny menemättä? pizzat saa tilattua kotiin tms.
Tapahtuneesta on yli 20 vuotta aikaa. Ei ollut pizzataxeja silloin siellä missä asuttiin. Ja sen verran rankkaa henkistä väkivaltaa oli jo tossa vaiheessa käytetty että ei mulla ollut omaa tahtoa enää. Tuon jälkeen kaverit auttoi eroon exästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on osin synonyymi sanoille tyhmä juntti. Vähän kuten entinen kusipää nykyinen narsisti.
Narsisti on lähes psykopaatti. Kykenee ajattelemaan vain itseään ja omia etujaan. Ne jotka ei näe eroa juntilla ja narsistilla ei ole koskaan joutuneet elämään narsistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tosiaan vähän ihmettelen miten moni nielee vastaväitteet tai puolustautumisen ja tottelee. Rakkaus ei saisi sokaista päätä niin lujaa että mennään aivan rähmälleen.
Terve järki pitäis pysyä mukana...myönnetään, olen itsekin ollut aivan sekaisin rakkaudesta. Mutta kohtuutta kuvioihin. Kaikkea ei tarvi sietää parisuhteessakaan.
Valitettavasti nuo narsistiset piirteet ei yleensä tule suhteen alussa esille. Minunkin tapauksessa ensimmäiset 2 vuotta olivat ihan hyviä. Sitten vasta narsismi pilkisti päätään ja niinhän siinä kävi että sai minut uskomaan että olen syypää kaikkeen pahaan maailmassamme. Jos se olisi tapahtunut nopeasti tai heti suhteen alussa, olisi itsetuntoni ollut niin vahva että olisin eronnut miehestä. Mutta valitettavasti kävi toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti nuo narsistiset piirteet ei yleensä tule suhteen alussa esille. Minunkin tapauksessa ensimmäiset 2 vuotta olivat ihan hyviä. Sitten vasta narsismi pilkisti päätään ja niinhän siinä kävi että sai minut uskomaan että olen syypää kaikkeen pahaan maailmassamme. Jos se olisi tapahtunut nopeasti tai heti suhteen alussa, olisi itsetuntoni ollut niin vahva että olisin eronnut miehestä. Mutta valitettavasti kävi toisin.
Narsismi ei kylläkään ole on tai off, vaan narsisti on narsisti koko ajan. Et vain ole huomannut niitä merkkejä. Tämä siis ihan hyvällä, ymmärrän kyllä ettei niitä merkkejä huomaa.
Shirly ja Eve selviytyjissä, siinä vasta narskumeininkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex oletti jälleen kysymättä ja edes asiasta kertomatta, että lähden käymään hänen sukulaisillaan satojen kilometrien päässä kesken koulua ja muita oleellisia asioita.
Kun tällä kertaa kieltäydyin ex leikki viikon, että isoisänsä on kuollut.Valehteli suvulleen, että olen itsetuhoinen, joten ei voi käydä töissä.
Tutki puoliväkisin läppärini kuva- ja tekstitiedostot, kun pyysin saada katsoa hänen konettaan veti jäätävät kilarit, mutta myöhemmin armeliaasti vilautti nopeasti koneeltaan hänen mielestään "huonoa" kuvaa itsestään.
Exän oman tietokoneen hajotessa latasi omalle koneelleni viruksen "läpällä".
Liimasi tavaroihini nimitarroja, jotka, osoittivat että kyseessä on hänen tavaransa. En olisi saanut esim. Paistaa omalla paistinpannullani tiettyjä ruokia.
Laski ja punnitsi elintarvikkeiden ja taloustavaroiden määriä tietääkseen, etten ole varastunut häneltä. Itse ostamani olivat ilman muuta yhteisiä.
Sain suhteen aikana muutaman lahjan. Yhden lahjani hinnan jouduin maksamaan hänelle takaisin ja loppuja sain vain katsella exän niitä suopeasti esitellessä. Lahjoihini koskeminen tai niiden käyttäminen oli ehdottomasti kiellettyä.
Hankin verhot isoihin sälekaihtimittomiin ikkunoihimme omin päin kun exältä ei saanut vastausta millaiset itse haluaisi. Kun koulun jälkeen palasin kotiin,verhot oli leikelty exän taideprojektiin. Näin kävi systemaattisesti kaikille tavaroille, joita exäni "ei tarvinnut". Makuuhuoneen karvamatto oli kuulema sitä varten, että siihen voi pyyhkiä kuraiset kengät.
Nuoli lautapelin nappuloita ja hajoitti pleikkaohjaimen yms. voittaakseen pelit.
Erään kerran ex palasi naama loistaen kaupasta. Oli ostanut esimmäistä kertaa ikinä minullekin valitsemiaan herkkuja. Tähän asti kuulosti vielä ihan hyvälle. Herkut esiteltyään ex kuitenkin alkoi avata ajatuksiaan tämän jalon teon taustalla. Kyseessä oli hänen kehittämänsä palkkio- ja ehdollistamisjärjestelmä. Kun toimisin odotusten mukaan saisin herkkuja. Toisaalta taas saisin niitä myös silloin kun olin vihainen, jotta oppisin siihen, että aina kun olen vihainen saan herkkuja. Tiedän, ei järjen hiventäkään. Tässä vaiheessa suhteemme oli jo melko lailla loppuun taputeltu.
"nsä palkkio- ja ehdollistamisjärjestelmä. Kun toimisin odotusten mukaan saisin herkkuja. Toisaalta taas saisin niitä myös silloin kun olin vihainen, jotta oppisin siihen, että aina kun olen vihainen saan herkkuja. Tiedän, ei järjen hiventäkään. Tässä vaiheessa suhteemme oli jo melko lailla loppuun taputeltu."
Meillä on voittaja! Mitä ihmettä oikeasti?! Tilanne kuulostaa niin absurdilta, että nauroin ääneen :D
Joo, silloin ei paljoa naurattanut :,D
Tyyppi yrtti soveltaa tätä järjestelmää vielä eron jälkeenkin esim. Keksimällä tehtäviä itseltäni kysymättä, joissa voisin auttaa häntä eroon liittyen ja varaamalla "palkkioksi" pitsaa tms.
Kun en auttanutkaan roudaamalla tavaroitaan ties minne tuli vihaista viestiä perässä, että nyt jäi sitten pitsa saamatta.
Siis multa jäi nyt ymmärtämättä, että mikä logiikka oli siinä, että vihaisena ollessaan saa herkkuja? :D
Narsisti saa elinvoimansa toisen reaktioista. Koska negatiivisia reaktioita on vaikeampi saada esille kuin positiivisia ja ne muutenkin todistavat reagoijan kurjasta olosta, niistä saa paremmat kiksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi ei kylläkään ole on tai off, vaan narsisti on narsisti koko ajan. Et vain ole huomannut niitä merkkejä. Tämä siis ihan hyvällä, ymmärrän kyllä ettei niitä merkkejä huomaa.
Onko sinulle ihan tuntematon ilmiö että ihmiset esittää suhteeseen päästäkseen parempaa kuin ovat? Narsistit ovat siinä erityisen taitavia.
Joo siis ensin hurmataan. Sitten otetaan vähän pois ja annetaan enemmän takaisin. Tätä ees taas huiputusta kunnes kohde on sekaisin kuin seinäkello itsetunto ja kaikki romuna, sitä huonoa on lopulta enemmän kun hyvää ja niitä hyviä hetkiä just sen verran että niitä jaksaa odottaa, eikä enää edes ymmärrä mikä on normaalia ja mikä ei, eikä tajua ettei kaikki ole omaa syytä.
En tiedä oliko exäni narsisti vai omasi vaan todella paljon narsistisia (ja k**ipäisiä) piirteitä. Kun suhteemme alkoi esitti hän jotain maailman täydellisintä miestä. Hän kuulemma tekisi minun vuokseni mitä vaan. Kehui myös, että on tehnyt paljon hyvää sukulaisilleen ja ystävilleen ja on sellainen porukan "tuki ja turva". Ärsyttää, etten herännyt tuohon omakehuun, joka ei edes pitänyt paikkansa. Oli avuksi, jos itse hyötyi siitä jotenkin, esim. sai mainetta ja kunniaa suurena auttajana. Jostain syystä hänen siskonsa ei oikein halunnut tavata, paitsi "pakollisissa" menoissa.
Viimeinen niitti oli, kun lähti ystävänsä kihlajaisiin ilman minua (minut oli kutsuttu) sillä verukkeella, että minun piti laittautua, kuin lähtisin iskemään muita miehiä. Lähti ovesta pihalle, kun kiharsin tukkaani ja lähti juhliin. Minä sitten jäin kotiin. Tuli yöllä taksilla juhlista, kuin mitään ei olisi tapahtunut ja sanoi, että auto pitää hakea juhlapaikalta sitten huomenna. Tämä oli tietysti kokonaan vain ja ainoastaan minun syytäni ja hän toimi, kuten "muutkin miehet olisivat toimineet". Raivostui krapulassa, kun minä en suostunut hakemaan autoa ja käydä samalla kaupassa herralle hakemassa krapulamättöä. Haki auton sitten minua syytellen ja raivoten jonkun ystävänsä kanssa.
Erottiin muutama kuukausi tästä, kun päätin vaan, että nyt riitti. Hän ei tietenkään ymmärtänyt ja tykkäsi eromme jälkeen haukkua minua kaikille ja keksi valheita, että olin mm. pettänyt häntä ja käyttänyt häntä vaan taloudellisesti hyväksi. Tietysti joku aina uskoi, mutta ei kaikki.
Kehuu ja ylistää ja hetken päästä kaikki paska on toisen syytä. Kiukuttelee ja osoittaa mieltä jos jokin asia ei mene kuten n haluaa. Nolaa julkisesti, ystävien ja tuttavien edessä, jopa isoissa juhlissa jossa toinen joutuu olemaan esillä. Vitsailee silleen hauskasti mutta piikitellen niin ettei ketään muuta naurata oikeasti paitsi n. Jos hauskat juhlat tms illanvietto, päättyy se aina siihen että n lähtee riidellen mieltäosoittaen paikalta ja toisen pitäisi juosta perässä lepyttelemään. Jos ei lepyttele kaikki paska on taas toisen syytä ja jäätävä ilmapiiri jatkuu kunnes n päättää hyvitellä. Jos lapsia niin lapset saa saman kohtelun, pienestäkin unohduksesta tai virheestä seuraa nolaaminen ja mollaaminen. Ei ymmärrystä missään vaiheessa. Ja jos uusperhe niin toisen lapsi saa aina pahempaa kohtelua kuin oma. Tuo on se mikä itseni herättäisi lähtemään, ihan vihonviimeistä paskaa.
Ex istui rahojeni päällä. Olin työttömyystuella, hän töissä. Rahoillani maksettii vuokra, vesilasku ym. Ex saattoi aamulla lähteä töihin ja antaa 2 e että ruoki tolla ittes. Kun tuli töistä, kävimme sitten kunnolla kaupassa. Joskus söin pelkkää makaronia kun ei rahaa ollut muuhun. Kun erosimme, sain sosiaalityöntekijän joka oli ihan järkyttynyt että onhan sinulla oltava oikeus omiin rahoihisi! Olin niin lyöty,vertaiskuvallisesti siis että osasin kohauttaa vain olkiani. Kun minulla oli lopulta oma asunto ja oma tili, saatoin ihmetellä tyhjiä kaappeja kun en tajunnut että voin mennä kauppaan ja nostaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa narsistin kumppani on niin uupunut, että helpoin tapa niin sanotusti pärjätä, on antaa periksi. Ohan näistä artikkeleita, liekö tutkimuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. ALS esiintyvyys on jotain 0,000x % väestöstä. Narsistisen pershäiriön on arvioitu olevan n. 1-2% väestössä.
Toki näitä on vaikea verrata, koska useimmat fyysiset tai psyykkisetlään sairaudet tai häiriöt ei aiheuta suuremmin kärsimystä muille kuin henkilölle itselleen. Narsistisen persoonallisuuden kohdalla tilanne on toinen.
Suomessa on n. 60000 narsistia ja palsta on täynnä narsisteja tuntevia.
Jokainen ihminen tuntee vähintään 100-200 ihmistä. Narsistin kanssa tuskin kukaan jaksaa suhteessa yli vuotta, joten esim. yksi 40v narsisti on hyvinkin ehtinyt deittailla 20 ikävuoden jälkeen kymmeniä ihmisiä. Tai parisuhteessa paneskellut siinä sivussa muita. 60000narsistia x 30deittiä/narsisti =1,8 miljoonaa narsistin kanssa treffeillä käynyttä suomalaista.
Tällä palstalla luetuna ne jokka haukkuu muita narsisteiksi vaikuttavat itse usein moisilta.
Mun puoliso on narsisti kun ei tee niinkuin ajattelen!
Vierailija kirjoitti:
Vielä tästä "riitaan tarvitaan kaksi".
Narsistisesti käyttäytyvä ihminen raivoaa väärästä ilmeestä, sanasta, sanomatta jättämisestä, unessa näkemistään asioista, kuvitelmistaan menneisyydestäsi, väärästä tavastasi seisoa tai istua, jos kuivaat itsesi pyyhkeen sijasta kylpytakkiin - ihan mistä vain. Erityisen huomioitavaa on, että jokainen reaktiosi näissä kohtauksissa vain pahentaa tilannetta. Ei sinulla ole mahdollisuuttakaan toimia oikein tai löytää oikeita sanoja. Edes kaiken omituisuuden myöntäminen ei saa raivoa laantumaan.
Olisi korkea aika, että alettaisiin ymmärtää yksin riitelemisen ja konfliktien tyhjästä luomisen mahdollisuus ja niiden tyypillisyys valtaa käyttävissä lähisuhteissa.
Mites sitten sellainen jos huomaa toisen käytöksessä eleitä ja kysyy niistä ilman taka ajatuksia ja se jolta kysytään saa monen tunnin raivarit.
Minä kyllä allekrijoitan tuon että aiankaan riidan ylläpitäminen ei tarvitse kahta.
M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. ALS esiintyvyys on jotain 0,000x % väestöstä. Narsistisen pershäiriön on arvioitu olevan n. 1-2% väestössä.
Toki näitä on vaikea verrata, koska useimmat fyysiset tai psyykkisetlään sairaudet tai häiriöt ei aiheuta suuremmin kärsimystä muille kuin henkilölle itselleen. Narsistisen persoonallisuuden kohdalla tilanne on toinen.
Suomessa on n. 60000 narsistia ja palsta on täynnä narsisteja tuntevia.
Jokainen ihminen tuntee vähintään 100-200 ihmistä. Narsistin kanssa tuskin kukaan jaksaa suhteessa yli vuotta, joten esim. yksi 40v narsisti on hyvinkin ehtinyt deittailla 20 ikävuoden jälkeen kymmeniä ihmisiä. Tai parisuhteessa paneskellut siinä sivussa muita. 60000narsistia x 30deittiä/narsisti =1,8 miljoonaa narsistin kanssa treffeillä käynyttä suomalaista.
Mulla ei ole ollut kuin yksi suhde oikeasti. Samoin vaimollani.
Kumpikin on seurustellut useamman kanssa teininä, mutta niitä ei oikein voi sanoa suteiksi.
Tällainen kuvio on melko normaali tuttava piirissäni.
Eroja 4 noin 30 kymmenestä tuttava pariskunnastamme.
Eli omaelämäsi kokemus saattaa olla hieman liioittelva, kutn minun taas liian turvallinen
M47
Soittaa 10 v eron jälkeen ja pyytää ”lainaa” ja/tai kertoo kuinka tylsää ja ikävää hänellä on.
On siis muuttanu kauas pois, saanu 3 lasta, perinnön, käy töissä, saa naisia helpolla. Minä yksin pelkällä pienellä palkalla. Paljon sairaita juttuja teki myös liiton aikana, etenkin lopussa. Nää on vähän näitä ruusujen sota-juttuja että en oo varma ollaanko psykopaatteja vai onko se jotain muuta...
Tää tyyppi oli kyllä kilahtanu - ja voin kertoo että isä oli ollu lapparissa niin mitten perhe-elämä lapsena ei ollu tasapainoinen. Rahaa kyllä oli (ei mitään multimilj.)
Tunsin ennen naisen, suuri taiteilija ns, joka teki tuon em minun siisti puoli asunnossa miehelleen. Kävin pari kertaa niillä ennen kun tajusin. Ensin hän valehteli mulle et on eronnu. Vasta myöhemmin selvis et mies oli sermin takana. Sillä oli oma kph, keittokomero ja sis. Käynti ja tietty makkari. Heillä iso kämppä. Sai siellä polttaa, dokata ja kusta pöntön viereen. Pistin välit poikki kun tajusin koko homman laajuuden!