Narsistien "huvittavimmat" tempaukset
Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.
Kommentit (1968)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole silloin riitelyä ellei siihen toinen mene mukaan. Sanakirja käteen. Kiusantekoa ja raivoamista kylläkin.
Minun mielestäni ihmiset tarkoittavat yksin riitelyllä sitä että toinen huutaa vaikka vastaisin ihan normaalilla äänensävyllä takaisin. Tai jos yrität poistua tilanteesta, toinen seuraa perässä.
Kaikki tajuaa tämän paitsi tuo yksi joka varmaankin mietti nyt omia tekemisiään ja yrittää selittää itselleen että kaikki osapuolet ovat yhtä syyllisiä. Tulee jauhamaan aiheesta niin kauan kuin tätä ketjua piisaa.
Juuri nämä ovat sitä mieltä, että riita alkaa siitä, kun toinen ilmoittaa lähtevänsä tilanteesta pois. On kiusaamista ja riitelyä olla sulattamatta toisen tahallista provosointia ja huonoa käytöstä. "Oli tulossa tosi mukava yhteinen ilta ja ajattelin, että onpa minulla ihana vaimo, kunnes sinä yhtäkkiä kilahdit ja päätit jättää minut yksin kotiin!"
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, kun taitaa kaikki nämä tarinat olla miehistä, niin onko narsistisuus pelkästään miesten sairaus? Vai ilmeneekö se jotenkin erilailla naisissa?
Eräs naispuolinen tykkää näpäytellä ja haukkua päin naamaa muka leikillisesti. Oikeasti on miettinyt jo ennen tapaamista, mistä vttuilla. Aina paikalla on muitakin yleisönä. Erittäin kateellinen, pahantahtoinen ja kaksinaamainen. Kaveeraa vain hyödyn vuoksi, jokaisesta saa jotakin hyötyä. Esittää lipevästi mukavaa, mutta todellisuudessa on käärme selän takana. Osaa puhua - valehdella - uskottavasti ja kietoo ensitapaamisella ihmiset sormensa ympärille. Jakaa porukan hyviin ja pahoihin.
Huvittavin tapaus oli, kun oli joulu tulossa ja hän draamaili itsemurhalla. Koko suku piti saada hänen vuokseen varpailleen. Todellisuudessa makoili kotosalla ja surffaili Facebookissa (on hänen lempikenttänsä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole silloin riitelyä ellei siihen toinen mene mukaan. Sanakirja käteen. Kiusantekoa ja raivoamista kylläkin.
Minun mielestäni ihmiset tarkoittavat yksin riitelyllä sitä että toinen huutaa vaikka vastaisin ihan normaalilla äänensävyllä takaisin. Tai jos yrität poistua tilanteesta, toinen seuraa perässä.
Kaikki tajuaa tämän paitsi tuo yksi joka varmaankin mietti nyt omia tekemisiään ja yrittää selittää itselleen että kaikki osapuolet ovat yhtä syyllisiä. Tulee jauhamaan aiheesta niin kauan kuin tätä ketjua piisaa.
Juuri nämä ovat sitä mieltä, että riita alkaa siitä, kun toinen ilmoittaa lähtevänsä tilanteesta pois. On kiusaamista ja riitelyä olla sulattamatta toisen tahallista provosointia ja huonoa käytöstä. "Oli tulossa tosi mukava yhteinen ilta ja ajattelin, että onpa minulla ihana vaimo, kunnes sinä yhtäkkiä kilahdit ja päätit jättää minut yksin kotiin!"
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta epäilen että grandioosi narisisti varsinkaan ei hyvällä katso jos vastapuoli yrittää lähteä tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tulossa baarista ja narsisti olisi halunnut kebabia yöpizzeriasta. Sanoin, että minulla ei ole nälkä, mutta minulle kyllä sopii, että haetaan hänelle. Tästä seurasikin hillitön raivonpurkaus, jonka päätteksi narsku heittäytyi istumaan keskelle tietä, niin kuin joku uhmaikäinen. Jätin hänet siihen ja suuntasin kotiin. Parin tunnin päästä tuli kotiin ja sitten syytteli minua, kuinka olin taas saanut riidan aikaiseksi.
Miehen tai kummankin ollessa humalassa meille tuli aina riitaa. Kerran sitten tein kokeen, päätin etten provosoidu yhtään mistään enkä sano mitään erityistä ja katson tuleeko riita. Mies tuli illalla kaljoissa kotiin, olin itse selvinpäin nukkumaan menossa. Mentiin petiin samaan aikaan ja mies alkoi jankuttaa jostain, vastailin vaan ihan neutraalisti puoliunisena. Kyllä se vaan sai itse psyykkailtua itsensä riitelemään :D
Aika pian tuosta muuttuikin exäksi.
Onkohan tää mun nykyinen, joka ikinen kerta humalassa alkaa samasta asiasta jankuttaminen ja vittuilu. Vaikka en reagoi mitenkään, jatkaa silti siihen asti kunnes sammuu. :D
Hän kysyi seuraksi tapahtumaan, jonne oli saanut ilmaiset liput. Tapahtuma oli avoinna koko viikonlopun pe- su.
Kävikin ilmi, kun olin myöntynyt mukaan, että ainut aika joka hänelle kävi oli sanotaan vaikka perjantaina klo 18- 21. Sanoin, että valitettavasti olin jo ehtinyt aiemmin sopimaan siksi menoa. Kävi siis tässä kohtaa vasta ilmi, että se oli ainut aika, joka hänelle olisi sopinut koko viikonloppuna. Hänen mielestään minun olisi pitänyt perua oma menoni, koska tämä ei ollut hänen mielestään tärkeä. Vielä viimeiseksi yritti syyllistää, kuinka liput menet hukkaan, koska en voi perua menoani.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Sekoitatte monessa tarinassa mustasukkaisuuden ja narsismin.
No eivät sekoita. Narsistin käytökseen kuuluu sairas mustasukkaisuus JOS se uhriin tehoaa. Jos se EI tehoa, etsitään muita keinoja. Esimerkki: Jos olet yksin viihtyvää sorttia ja vihaat ripustautuvia ihmisiä, narsisti roikkuu lahkeessasi eikä anna sekuntiakaan rauhaa, puhelin huutaa ja joka menosi kytätään. Jos oletkin ihminen jolla on hylätyksi tulemisen kammo, sama narsisti onkin nyt etäinen ihminen joka ei koskaan soita oma-aloitteisesti ja uhkaa pysyvällä erolla tämän tästä. Keinot valitaan uhrin mukaan. Narsistilla ei ole mitään omaa, pysyvää persoonaa joten heille tämä käytöksen vaihtaminen uhrin mukaan on helppoa. Mitä vaan tehdään millä saadaan toivottu tulos (eli toinen kärsimään).
Toinen syy miksi narsisti on sairaalloisen mustasukkainen on se että he itse pettävät, ja jos eivät petä niin ainakin suunnittelevat. Narsisti ei voi kuvitella että muut ihmiset ovat täysin erilaisia kuin he itse (empatiakyvyttömyys ja itsekeskeisyys takaa sen) ja ovat varmoja että mitä paskaa he tekevätkin, samaa se puolisokin tekee. On ihme jos ei narskulta löydy ainakin Tinder-profiili tai muu vastaava jossa kalastellaan edes huomiota. Eksäni paneskeli äitin parasta kaveria, eikä varmaan ollut uskollinen päivääkään niistä kolmesta vuodesta jotka sitäkin tunnevammaista yritin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta epäilen että grandioosi narisisti varsinkaan ei hyvällä katso jos vastapuoli yrittää lähteä tilanteesta.
No narsistillehan pahinta onkin huomiotta jättäminen tai hylkääminen.
Vierailija kirjoitti:
Hän kysyi seuraksi tapahtumaan, jonne oli saanut ilmaiset liput. Tapahtuma oli avoinna koko viikonlopun pe- su.
Kävikin ilmi, kun olin myöntynyt mukaan, että ainut aika joka hänelle kävi oli sanotaan vaikka perjantaina klo 18- 21. Sanoin, että valitettavasti olin jo ehtinyt aiemmin sopimaan siksi menoa. Kävi siis tässä kohtaa vasta ilmi, että se oli ainut aika, joka hänelle olisi sopinut koko viikonloppuna. Hänen mielestään minun olisi pitänyt perua oma menoni, koska tämä ei ollut hänen mielestään tärkeä. Vielä viimeiseksi yritti syyllistää, kuinka liput menet hukkaan, koska en voi perua menoani.
Haha, kas kun ei laskuttanut sinua lipusta, jonka itse oli saanut ilmaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpölöpö itsekritiikki puute on yksi narsistisimpia puolia. Jostain syystä tämä itseensä meneminen sattumalta ärsyttää monia jos joku niin tekee.
Kyllä itse tilanteissa joissa olen ollut mietin mitä minä tein väärin, teinkö ja jos niin miten voisin ensikerralla toimia niin ettei tuo toistuisi. Jos mitään ei ole mihin voin käytöksellä toiseen vaikuttaa on parempi ottaa etäisyyttä se on silloin minun valintani jäädä tai lähteä.
On liian helppoa valua siihen että ei näe omassa toiminnassaan mitään väärä, kuitata vain että tuo nyt on tuommoinen paha ja olen tilanteiden uhri. Se ei ole kauhean edistyksellistä.
En kanna vastuuta enää muiden tekosista, mutta omistani kyllä ja tiedän jatkossa varoa itselleni vahingollista ihmistä, aivan turha sitä on jäädä riitelemään tuollaisen kanssa.
En saanut laittaa lasteni vauvauinti kuvia makuuhuoneen seinälle, koska niissä näkyi (ex-)miehen karvainen käsivarsi... käsi oli kyllä vauvauinnin vetäjän, muttei auttanut. Ei saanut silti laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpölöpö itsekritiikki puute on yksi narsistisimpia puolia. Jostain syystä tämä itseensä meneminen sattumalta ärsyttää monia jos joku niin tekee.
Kyllä itse tilanteissa joissa olen ollut mietin mitä minä tein väärin, teinkö ja jos niin miten voisin ensikerralla toimia niin ettei tuo toistuisi. Jos mitään ei ole mihin voin käytöksellä toiseen vaikuttaa on parempi ottaa etäisyyttä se on silloin minun valintani jäädä tai lähteä.
On liian helppoa valua siihen että ei näe omassa toiminnassaan mitään väärä, kuitata vain että tuo nyt on tuommoinen paha ja olen tilanteiden uhri. Se ei ole kauhean edistyksellistä.
En kanna vastuuta enää muiden tekosista, mutta omistani kyllä ja tiedän jatkossa varoa itselleni vahingollista ihmistä, aivan turha sitä on jäädä riitelemään tuollaisen kanssa.
En voi puhua kaikkien puolesta, mutta minä menin itseeni ja syvälle. Mietin mikä minussa on vikana ja mitä voisin tehdä toisin. Kysyin mieheltä ihan suoraan mitä voisin muuttaa käytöksessäni jotta hän hyväksyisi minut. Mutta narsistien kanssa hankalaa on se, että et ole ikinä tarpeeksi hyvä. Sain aina kuulla että minulla pitää olla enemmän kärsivällisyyttä. Minun pitää ymmärtää, kuunnella, tukea. Minä olin paha ihminen koska en suostunut kuuntelemaan hänen raivoamistaan yöt läpeensä.
Tulen todella vanhoillisesta perheestä. Tapasin miehen nuorena, hän oli ensimmäiseni. Ero ei tullut kysymykseenkään koska hän ei ollut fyysisesti väkivaltainen. Kaikki ympärilläni vaikenivat tilanteesta. En oikeasti tiennyt millainen terve parisuhde on.
Eräässä lounais-suomen minnesotamallisessa laitoksessa on läheisterapeutti joka vetää näitä alkoholistien läheisten hoitoja. Hän ei voi sietää itseään kauniimpia potilaita vaan pyrkii heti mitätöimään näitä mm. jättämällä nämä kokonaan huomioimatta, ei reagoi tarinoihin, sivuuttaa vähäpätöisenä jne. Siihen hoitokokonaisuuteen kuuluu oman elämäntarinan kertominen sellaisena kuin se on koettu, ja tätä sitten seuraa "terapeutin" suorittama tarinan purkaminen.
Samainen terapeutti kuuli "potilaansa" koko elämänkaaren muttei silti estänyt häntä aloittamasta seksisuhdetta tämän miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai terveet ihmiset miettii mitä tekivät väärin ja voisivatko ensi kerralla toimia paremmin. Mutta kun koko jutun pointti on se että se on narsistin kanssa turhaa. Ja jos olet ketjua yhtään lukenut niin murskaavassa enemmistössä kertomuksia mies on nykyään ex. Joten löpinäsi on ihan turhaa itsestään selvyyksien hokemista.
Ex-miehen mielestä kuukautiseni eivät saaneet näkyä tai ilmetä niin, että hän olisi ollut niistä tietoinen. Suojat piti kuljettaa yksitellen ulkoroskikseen. Jos otin särkylääkkeen, se piti tehdä niin ettei paketista kuulu rapinaa. Jos hän sattui ehdottamaan kuukautisten aikana seksiä, minun piti sanoa "nyt on punainen valo" ei siis saanut käyttää esim. sanaa menkat tai kuukautiset. Oli jokseenkin hankalaa. Ja auta armias jos kylppäriin jäi 1mm * 1mm veripisara niin laittoi minut jynssäämään koko kylppärin seiniä myöten juuriharjalla.
Olisiko kenelläkään neuvoja siihen, kuinka saisi lastensuojelun työntekijät ja tarvittaessa tuomarinkin näkemään totuuden kaiken takana?
Lapseni isä on patologinen valehtelija, mutta äärimmäisen taitava siinä. Hänen jäljiltään kotini, talouteni ja minuuteni ovat edelleen heikossa kunnossa. Minä olin ja olen kunnollinen, tunnollinen, alkoton ja muutenkin päihteetön, kiltti, herkkä ja empaattinen. Hänellä (reilu 50 v mies) on yli 100 000e ulosotossa, pitkäaikaistyöttömyys, häiriintyneet kertomukset monenmoisista fyysisistä sairauksista, syrjäytyneisyys ja äärimmäisen läheinen riippuvuussuhde elämässään kaiken maksavaan äitiinsä. Hän on kuitenkin kertonut ilman yritystäkään perustella väitteitään olevansa huolissaan lapsen voinnista, koska äiti on henkisesti häiriintynyt. Hänellä on niin kovin iso huoli ja vastuu. Tosiasiassa hän käyttää tätä vain kiusatakseen ja pitääkseen meitä kontrollissa sekä saadakseen koko lastensuojelukoneiston ja kaikki ulkopuoliset hänen puolelleen äitiä vastaan.
Olen yrittänyt puolustautunut kertomalla, että on käsittämätöntä ilman minkäänlaista syyttömyysolettamaa kohdella minua kuin mielenterveyspotilasta vain sillä perusteella mitä tämä mies kertoo. Olen yrittänyt varovasti muotoilla lauseita todistamaan, että mies on epäluotettava ja että on todella raskasta joutua syytteiden uhriksi. Saan osakseni vihaa ja halveksuntaa, kun "haukun" lapsen isää luottotiedottomaksi, pitkäaikaistyöttömäksi, elämänhallinnaltaan epävakaaksi tai väkivaltaiseksi (dokumentointi turvakodista). Näille kaikille seikoille on todisteet olemassa, mutta joka ainoa taho uskoo ainoastaan miestä.
Tällainen yhteiskunta, jossa näitä nars is ti styyppisesti käyttäytyviä ei tunnisteta hajottaa uhrit ja myös heidän lapsiuhrinsa todella vakavasti ja pitkäaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai terveet ihmiset miettii mitä tekivät väärin ja voisivatko ensi kerralla toimia paremmin. Mutta kun koko jutun pointti on se että se on narsistin kanssa turhaa. Ja jos olet ketjua yhtään lukenut niin murskaavassa enemmistössä kertomuksia mies on nykyään ex. Joten löpinäsi on ihan turhaa itsestään selvyyksien hokemista.
Eipä tolla kommentoijalla taida itsellään olla edes kokemusta aiheesta kun ehdottaa ratkaisuksi noinkin helppoa kuin tilanteesta poislähtemistä. Näihin liittyy monesti lapsia/lemmikkejä, kiristyksen ja väkivallan uhkaa, häpeää tilanteen paljastumisesta... jne. Ei sitä aina niin vaan helposti lähdetä mahdollisesti vuosia alistettuna ja nujerrettuna. Sellaisen paineen alla pitkään eläessä ei kyllä muutenkaan se päällimmäinen ajatus ole uhriutuminen, vaan selviytyminen.
Kuuluuko seksuaalinen ahdistelu/väkivalta narsismiin? Elin nuorena 5 vuotta suhteessa, jossa oli alistamista ja pakottamista juurikin tämän asian saralla. Kuukautiset olivat hänelle "myrkkyä". Hän oli raivoissaan aina kun minulla oli ne. Lisäksi ex-poikaystäväni mielialat vaihtuivat sekunnissa hyväntuulisesta ilkeilevään ja vihamieliseen. Jonkinlaiset traumat tämä suhde on jättänyt. :(
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko seksuaalinen ahdistelu/väkivalta narsismiin? Elin nuorena 5 vuotta suhteessa, jossa oli alistamista ja pakottamista juurikin tämän asian saralla. Kuukautiset olivat hänelle "myrkkyä". Hän oli raivoissaan aina kun minulla oli ne. Lisäksi ex-poikaystäväni mielialat vaihtuivat sekunnissa hyväntuulisesta ilkeilevään ja vihamieliseen. Jonkinlaiset traumat tämä suhde on jättänyt. :(
Rajut mielialan vaihtelut kuulostaa epävakaalta enemmän. Olen epäillyt sukulaistani narsistiksi ja hän oli päin vastoin aina viilipytty. Ihmiset ympärillä itkivät mutta hän täyttä teflonia.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä lounais-suomen minnesotamallisessa laitoksessa on läheisterapeutti joka vetää näitä alkoholistien läheisten hoitoja. Hän ei voi sietää itseään kauniimpia potilaita vaan pyrkii heti mitätöimään näitä mm. jättämällä nämä kokonaan huomioimatta, ei reagoi tarinoihin, sivuuttaa vähäpätöisenä jne. Siihen hoitokokonaisuuteen kuuluu oman elämäntarinan kertominen sellaisena kuin se on koettu, ja tätä sitten seuraa "terapeutin" suorittama tarinan purkaminen.
Samainen terapeutti kuuli "potilaansa" koko elämänkaaren muttei silti estänyt häntä aloittamasta seksisuhdetta tämän miehen kanssa.
Nyt on jo melkoista settiä.
Minulle taas ex suuttui siitä, jos näki tv-ohjelmassa jonkun naisen pettävän miestään. Mutisi "tollasia kaikki naiset on" ja mulkoili minua.