Yli 50-vuotias. Missä törmäsit ensimmäisen kerran sanaan "pizza"?
Kommentit (51)
Veljeni tuli ekaa kertaa tyttöystävänsä kanssa opiskelupaikkakunnalta käymään kotona ja he tekivät sellaista ihmeruokaa kuin pizza. Oudolta maistui. Tämä oli v. 1975 ja itse olen vm. -69.
70-luvulla kävin syömässä aina palkkapäivänä pizzan puoliksi kaverin kanssa. Ekaa kertaa söin ulkona.
En muista. Ihan normaalia sanavarastoa. En myöskään muista milloin kuulin ensi kertaa sanan lentokone tai ooppera. Outo kysymys.
Kotona varmaan, kun äiti teki sitä usein viikonloppuna. Kas kun et kysynyt, törmäsitkö usein lapsena mammuttiin.
No eipä ole jäänyt mieleen.
Olisko 70-luvulla.
Silloin niitä tehtiin kotona: ketsuppia, tölkkitäytteitä, tomaattia, edamjuustoa.
Ensimmäinen matka Italiaan 80-luvulla avasi
pizzojen ihmeellisen maailman.
Einespizzoja oli varmaan jo 80-luvulla.
Semmosia pieniä pehmeitä lättyjä joiden päällä oli tomaatinkaltaista tahnaa.
Kai niitäkin joku söi.
Joskus 70-luvulla Ruotsissa asuva isosiskoni teki meille kesälomalla ollessaan tätä ulkomaan ihmettä.
1970-luvun puolivälissä Oulussa, pizzeriassa. Taisi olla ainut paikkakunnalla silloin, pizzerian nimi muistaakseni Vesuvio.
Olen kyllä vasta 40 v. mutta minulla on keittokirja 50-luvulta ja sielläkin on jo pizzan (tai pitsan) ohje. Vähän erikoislaatuinen, mutta silti.
80-luvun alussa suunnilleen. Kotipaikkakunnalle ravintolaan tuli pizzaa tarjolle, oli se ihmeeellistä kun nenän eteen tuotiin valtava lätty :D. Hyvää oli. Edesmennyt äitini (kuoli 5v sitten) sanoi pizzaa ihan loppuun asti pissaksi :). Olen 52v.
En muista mutta 80-luvun alussa käytiin usein pitseriassa syömässä pizzaa. Ja niitä kaupan roiskeläppäpizzojakin syötiin 80-luvulla.
Meillä äiti teki 80-luvulla pizzaa. Jauhelihaa laittoi. Eli kotona varmaan joskus -83?
Varmaankin kun kaupunkiimme avattiin Rosso 1978.
Olen 57-vuotias. Meillä syötiin äidin tekemää pitsaa jo kun olin lapsi. Tosin se nykypizzoihin verrattuna muistutti enemmän jauhelihapiirakkaa, mutta hyvää se oli.
Lukiossa Pohjois-Karjalassa 80-luvun lopulla tarjottiin kerran. Ekan pizzerian pizzan söin vasta v. 1989! Enkä sitäkään sisällä vaan laatikosta autossa.
En muista tarkalleen, mutta olisikohan joissain lehdissä ollut pizzaohjeita. 70-luvun puolivälin tietämillä kuitenkin meillä kotona tehtiin jauhelihatomaattipzzaa, olikohan muuten leivinjauheella kohotettu se taikina, niin muistelisin.
Miten voi enää muistaa :D
Kyllä meillä lapsena sitä jo joskus tehtiin. Tosin se oli kauhean pullamaista, paksu pohja ja päällä jotain sardiinia...
En muista varmasti, mutta viimeistään Italian-matkalla, joskus 70-luvun alussa (perhereissu, olin itse kai 7 v). Ja 70-luvun loppupuolella oli tapana käydä säännöllisesti pizzalla paikallisessa pizzeriassa.
Joskus lapsena jossain sarjakuvalehdessä (Nakke?) oli jokin eläinhahmo, joka tykkäsi pizzasta. Hahmo oli ehkä jokin isohko ihmismäisesti toimiva kissa/koiraeläin, tarkempaa muistikuvaa ei ole. Pitkään aikaan sen jälkeen en muuta mainintaa muista nähneeni. Olen 60-v
Ap
Äitini teki sitä kotona jo 70-luvun alussa. Siskonsa asui Ruotsissa ja oli siellä oppinut tekemään.