Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 50-vuotias. Missä törmäsit ensimmäisen kerran sanaan "pizza"?

Vierailija
24.01.2020 |

?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza ja pai outoja vai? oli muistaakseni yksi kappale kotitalouskirjassa peruskoulussa joskus 70-luvun lopussa. Olin kyllä törmännyt pizzaan aiemmin.

Vierailija
42/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini teki sitä kotona jo 70-luvun alussa. Siskonsa asui Ruotsissa ja oli siellä oppinut tekemään.

Epäilen kuitenkin, että teillä tehtiin pitsaa, kuten monessa muussakin suomalaisessa kodissa 70-luvulla, ainakin meillä. Kyseessä siis peltipitsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, kyllä se 70-luvun alkupuolta taisi olla. Silloin - ainakaan meillä - ei ollut tapana syödä ulkona kovinkaan usein. Kerran sitten vanhempani kävivät tuttavapariskunnan kanssa syömässä ja toivat meille lapsille ihmeteltäväksi pitsan viipaleen. Ei se jäähtynyt pitsanrepale kovinkaan herkulliselta näyttänyt. Mutta silloin kuulin ja näin ekan kerran mikä on pitsa. Kotona sitä ei tehty koskaan.

Vierailija
44/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57-vuotias. Meillä syötiin äidin tekemää pitsaa jo kun olin lapsi. Tosin se nykypizzoihin verrattuna muistutti enemmän jauhelihapiirakkaa, mutta hyvää se oli.

Joo, samaa ikäluokkaa ja sama kokemus. Puhuttiin nimenomaan pitsasta, ei pizza.

Ja pitsalla tarkoitetiin yleensä nimenomaan jauhelihatäytettä. Kotitekoiset pitsat oli semmoisia pullasämpylätaikinapohjalle ladottuja, jauhelihapiirakoita.

Bolognesen lisäksi oli tonnikalapitsaa ja quattro stagione. Varmaan myös perus margarita, mutta ei kukaan sellaista syönyt, mistä varsinainen täyte puuttui!

Seitkytluvulla kävin luokkakaverien kanssa reilaamassa Italiassa ja siellä oli sitten pizzaa.

Mun mielestä taas ei ollut, vaan pikemminkin piirakkapohjalle tehtyjä. sämpylätaikinahan vastaa kokolailla ihan tavallista pitsapohjaa ja ainakaan meillä kotona ne ei olleet sellaisia.

Itse teen nykyään usein pitsaa ja nimenomaan pellillisiä, kuten 70-luvullakin, mutta teen ne ihan oikealla pitsataikinalla, eikä ne juurikaan muistuta niitä äitini aikoinaan tekemiä "jauelihapiirakoita", jotka toki oli oikein maistuvia nekin.

Mitä sitten aloittajan kysymykseen tulee, niin varmaan tuohon pizza sanaan olen ensimmäisiä kertoja törmännyt joskus 70-luvun lopulla, kun ensimmäistä kertaa ihan "oikeassa" pizzeriassa kävin syömässä. Tai no kai minä sen sanan olin jo aiemmin jossain mediassa nähnyt, kun osasin sinne pizeriaan mennä. Mutta ne äidin tekeleet siis tosiaan pitsaa, ei missään nimessä pizzaa.

M57

Vierailija
45/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiosta lapsena. Ekan pizzan söin 1983 pizzeriassa. Vm 1965

Vierailija
46/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole jäänyt mieleen.

Olisko 70-luvulla.

Silloin niitä tehtiin kotona: ketsuppia, tölkkitäytteitä, tomaattia, edamjuustoa.

Ensimmäinen matka Italiaan 80-luvulla avasi

pizzojen ihmeellisen maailman.

Einespizzoja oli varmaan jo 80-luvulla.

Semmosia pieniä pehmeitä lättyjä joiden päällä oli tomaatinkaltaista tahnaa.

Kai niitäkin joku söi.

"Ensimmäiset Saarioisten 200-grammaiset pizzat paistettiin vuonna 1981. Täytevaihtoehtoja oli tuolloin kolme: jauheliha, kinkku ja sieni."

Meillä oli ala-asteella noita välipaloina silloin 81-82.

Sitä en muista milloin olen pizzasta kuullut, mutta ei ollut outo ruoka tuolloin. Kasarilla sai joka ikisestä räkälästäkin pizzaa, parhaimmillaan kokkia lainattiin kai naapurikuppilasta jotta asiakas sai lättynsä.

Joo kyllähän pizza oli ihan arkea Suomessa kasarilla. Varsinainen buumi alkoi 70-80-luvun taitteessa ja silloin alkoi pizzeriota nousemaan joka puolelle Suomea. Kasari oli varmaankin sitä suurinta pizzabuumin aikaa. 70-luvulla se oli vielä kuitenkin aika eksoottinen ruoka.

Kasari oli muutenkin ruokakulttuurin kansaivälistymisen aikaa ja ravintoloissa syöminen yleistyi. Tuli mäkkärit, kebabbilat pihviravintolat jne.

Vierailija
47/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako muut Helsingistä Oulunkylästä pizzeria Number Onen? Ah, ne pizzat maalta kaupunkiin muuttaneen suussa maistuivat niin hyviltä. Vieläkin muistan niitä, kun sen rakennuksen ohi kuljen...

Vierailija
48/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza on suomeksi pitsa.

Vierailija
49/51 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako muut Helsingistä Oulunkylästä pizzeria Number Onen? Ah, ne pizzat maalta kaupunkiin muuttaneen suussa maistuivat niin hyviltä. Vieläkin muistan niitä, kun sen rakennuksen ohi kuljen...

Siis jos nyt N:o 1:stä tarkoitat, niin sehän oli maanlaajuinen ketju ja Rabbe Grönholmin perustama. Siis miehen joka perusti myöhemmin Kotipizzan. Itse tuli muutaman kerran käytyä Tampereen N:o 1:ssä, mutta itse pidin enemmän Tavastiasta ja Rossosta, joka silloin vielä oli uusi ja eksoottinen, eikä vielä kirosana kuten tänä päivänä.

Vierailija
50/51 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla joskus 1970-luvun alkupuolella koulun kotitaloustunnilla. Itse tein sitä aika paljon joskus 70-80-lukujen vaihteessa: päälle vain jauhelihaa, juustoraastetta ja tomaattia. Ketsuppia en ole käyttänyt koskaan pizzaan. Ehkä se versio olisi tosiaan nykyään pikemminkin piirakkaa.

Vierailija
51/51 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52.  Olen kotoisin Kotkasta ja muistan että äitini vei meidät paikalliseen pizzeriaan. Olin siinä 9-10 -vuotias eli vuosi oli 1976 tai 1977. Muistan että siellä oli ne tyypilliset punavalkoruutuiset pöytäliinat. Oli jännää. :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi