Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukekaa tuo Ylen raportti luisteluvalmentajasta

Vanhemmat yhtä syyllisiä
23.01.2020 |

Siellä teille uhrien haastatteluja.
Kyllä tuollainen HIRVIÖ ei minun lastani valmentaisi enää sekuntiakaan.
Ihmettelen vanhempia, jotka asettavat menestyksen lastensa mielenterveyden edelle puolustaen tätä hirviötä.
Ette ole lapsianne ansainneet.

Kommentit (269)

Vierailija
101/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että nuo adressin allekirjoittaneet vanhemmat ovat luultavasti olleet niitä vanhempia, joiden lapset ovat valmentajan suosiossa? Ja kun määräys on ollut, ettei valmennuksesta puhuta kotona, ja harjoituksia ei saa vanhemmat seurata, ovat varmasti nämä tyytyväisten lasten vanhemmat luulleet, että koko joukkue on tyytyväinen ja että kaikki menee siellä hyvin. Ja että "hän nyt vaan on värikäs persoona ja vaatii paljon, mutta se kuuluu asiaan". Taitoluistelu kuitenkin on yksi niistä lajeista, joissa niellään kyyneleet ja hymyillään kameroille, vaikka olisi kaatunut ohjelmassa 7 kertaa.

Ja myös kiusatuilla luistelijoilla paine pysyä joukossa on suuri, siellä luistelussa on kuitenkin suurin osa elämästä kiinni. Monta tuntia päivässä treenejä samassa yhteisössä: mahdollisesti koko kaveripiiri on siinä joukkueessa. Jos se jäisi yhtäkkiä pois, lähtisi lapselta/nuorelta todella iso osa elämää. Kaikki rutiinit, kaikki kaverit, kaikki ilot (ja myös ne surut) jne. 

En hyväksy, millään tasolla, mutta ymmärrän, että tällaiseen tilanteeseen on päädytty. Useinhan tällaiset tilanteet kehittyvät pikkuhiljaa, jolloin tottuu epäasialliseen käytökseen eikä enää osaa sitä kyseenalaistaa, ennen kuin homma menee liian pitkälle. Joku kesken kaiken mukaan tuleva tai yhtäkkiä kaukalon reunalle ilmaantuva vanhempi saattaisi nähdä asian ihan toisin kuin sellainen, joka on ollut mukana alusta asti.

Niin minäkin ymmärrän. En silti osaa kuvitellakaan kenenkään allekirjoittaneista hyväksyvän narsistisen satuttamisen. Itse oletan, etteivät he nähneet, mitä tapahtuu, ja oma lapsi ei joko kertonut tai ei kärsinyt. Ei sellaisesta pidä tuomita, se on todella julmaa.

Taitaa vain olla niin, että nämä arvostelijat eivät ole koskaan harrastaneet mitään lajia, jossa opettajan/valmentajan kielenkäyttö ei olisi askartelukerho-ohjaajan lepertelyä.

Niin, tästähän luultavasti on kyse. Ei osaa kyseenalaistaa, jos oma lapsi tulee aina tyytyväisenä treeneistä tai tyytyväisen oloisena ainakin. Olihan nämä kiusatutkin osanneet pitää pokerinaaman melkein koko ajan käsittääkseni, saati sitten he, joihin kiusaaminen ei kohdistu.

Jotenkin omaan korvaani vain särähti tuo, ettei treenejä saa seurata. Jäähallissa kuitenkin vanhemmat eivät pääse yleensä edes ihan viereen, vaan korkeintaan katsomoon (harjoitushalleissakin lienee pienet katsomot). Oman tyttöni treenejä (lentopallo) saa valmentajan puolesta aina tulla seuraamaan, sinne koulun kentän seinustalle istuskelemaan. Hyvin pysyy kärryillä siitä, mitä joukkueessa tapahtuu, kun pystyy sivusta seurailemaan.

Vierailija
102/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miru laittaa tuulemaan. Get the fuck out the kitchen if you can't stand the heat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollistat kiusaamisen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin kyseinen valmentaja vaikuttaa ihan narsistilta ja hirveältä, mutta en minä siitä saa hermoromahdusta, jos joku vanhempi ei sitä näe, tai näkee jotain muuta hänessä. Ehkä ne hyvät puolet. Miksei saisi nähdä ja allekirjoitella niin monta addressia kuin haluaa?

Siitä vain, mutta mahdollistat samalla kiusaamisen.

Enhän mahdollista. Luuletko sinä estäneesi sitä, kun haukut vanhmpia, joiden syistä sinulla ei ole hajuakaan, saati addressin laatimisajankohdasta? Hauska. Onpa sulla isot luulot itsestäsi. Minä en hauku vanhempia, minä tuomitsen valmentajan toimet. Miten se mahdollistaa kiusaamisen? Minusta valmentaja vakuttaa narsistilta, eikä sovi hommaansa. Noin. Onko nyt mahdollisesttu kiusaamista?

Ymmärrän. Olet sivan selvästi yksi näistä vanhemmista. No se on ainakin hyvä, että nyt tiedät millainen tuo valmentaja on.

Vierailija
104/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin kyseinen valmentaja vaikuttaa ihan narsistilta ja hirveältä, mutta en minä siitä saa hermoromahdusta, jos joku vanhempi ei sitä näe, tai näkee jotain muuta hänessä. Ehkä ne hyvät puolet. Miksei saisi nähdä ja allekirjoitella niin monta addressia kuin haluaa?

Aika hauska kommentti sinulta, joka itse osallistut näiden vanhempien kiusaamiseen.

Nämä vanhemmat ovat aikuisia, eivät lapsia joihin tämän valmentajan kiusaaminen kohdistui.

Itse kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa, mutta halusin kommentoida tuon.

Lisään vielä, että en nyt näe että tässä vanhempia mitenkään kiusataan.

Ihmetellään vain sitä, miten he ovat valmiita puolustamaan henkilöä joka noin törkeästi on kohdellut heidän lapsiaan.

Vierailija
105/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että nuo adressin allekirjoittaneet vanhemmat ovat luultavasti olleet niitä vanhempia, joiden lapset ovat valmentajan suosiossa? Ja kun määräys on ollut, ettei valmennuksesta puhuta kotona, ja harjoituksia ei saa vanhemmat seurata, ovat varmasti nämä tyytyväisten lasten vanhemmat luulleet, että koko joukkue on tyytyväinen ja että kaikki menee siellä hyvin. Ja että "hän nyt vaan on värikäs persoona ja vaatii paljon, mutta se kuuluu asiaan". Taitoluistelu kuitenkin on yksi niistä lajeista, joissa niellään kyyneleet ja hymyillään kameroille, vaikka olisi kaatunut ohjelmassa 7 kertaa.

Ja myös kiusatuilla luistelijoilla paine pysyä joukossa on suuri, siellä luistelussa on kuitenkin suurin osa elämästä kiinni. Monta tuntia päivässä treenejä samassa yhteisössä: mahdollisesti koko kaveripiiri on siinä joukkueessa. Jos se jäisi yhtäkkiä pois, lähtisi lapselta/nuorelta todella iso osa elämää. Kaikki rutiinit, kaikki kaverit, kaikki ilot (ja myös ne surut) jne. 

En hyväksy, millään tasolla, mutta ymmärrän, että tällaiseen tilanteeseen on päädytty. Useinhan tällaiset tilanteet kehittyvät pikkuhiljaa, jolloin tottuu epäasialliseen käytökseen eikä enää osaa sitä kyseenalaistaa, ennen kuin homma menee liian pitkälle. Joku kesken kaiken mukaan tuleva tai yhtäkkiä kaukalon reunalle ilmaantuva vanhempi saattaisi nähdä asian ihan toisin kuin sellainen, joka on ollut mukana alusta asti.

Niin minäkin ymmärrän. En silti osaa kuvitellakaan kenenkään allekirjoittaneista hyväksyvän narsistisen satuttamisen. Itse oletan, etteivät he nähneet, mitä tapahtuu, ja oma lapsi ei joko kertonut tai ei kärsinyt. Ei sellaisesta pidä tuomita, se on todella julmaa.

Taitaa vain olla niin, että nämä arvostelijat eivät ole koskaan harrastaneet mitään lajia, jossa opettajan/valmentajan kielenkäyttö ei olisi askartelukerho-ohjaajan lepertelyä.

Voi voi. Vuosia jääkiekkokatsomossa, jalkapallokentän tai katsomon reunalla ja voimistelusalinpenkillä olevana kyyditsijävanhempana voin sanoa, että kyllä kuultu on koviakin kommentteja ja oppilaat ottaneet negatiivisenkin palautteen hyvin vastaan. Myös vanhempana, vaikka joskus vähän kirpaisi, oli mukava huomata miten omakin jälkikasvu kesti palautteen ja pystyi siitä nousemaan ja yrittämään uudelleen. Kyllä, tämä vahvisti myös luonnetta.

MUTTA valmentajien palaute oli asiallista, rakentavaa ja tavallaan samalla kannustavaa.

Suosikkeja ei ollut vaan tasapuolista kohtelua kaikille. Tällainen on hyvää valmennusta.

Tuon kyseessä olevan valmentajan valmennustapa kuulostaa jotenkin sadistiselta. Ei todellakaan hyvä.

Vierailija
106/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuultu on, mutta... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi. Vuosia jääkiekkokatsomossa, jalkapallokentän tai katsomon reunalla ja voimistelusalinpenkillä olevana kyyditsijävanhempana voin sanoa, että kyllä kuultu on koviakin kommentteja ja oppilaat ottaneet negatiivisenkin palautteen hyvin vastaan. Myös vanhempana, vaikka joskus vähän kirpaisi, oli mukava huomata miten omakin jälkikasvu kesti palautteen ja pystyi siitä nousemaan ja yrittämään uudelleen. Kyllä, tämä vahvisti myös luonnetta.

MUTTA valmentajien palaute oli asiallista, rakentavaa ja tavallaan samalla kannustavaa.

Suosikkeja ei ollut vaan tasapuolista kohtelua kaikille. Tällainen on hyvää valmennusta.

Tuon kyseessä olevan valmentajan valmennustapa kuulostaa jotenkin sadistiselta. Ei todellakaan hyvä.

Lisään vielä. Joskus päinvastoin esim. jalkapallossa kuulee vanhempien suusta törkeitä kommentteja mitä huikkivat pelaajille. Pari kertaa olen puuttunut tuollaiseen.

T. Edellinen kirjoittaja isä

Vierailija
107/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelolla sitä on ennenkin kansa kurissa pidetty.

Vierailija
108/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun niin moni ihanakin valmentaja saa nyt kuraa niskaansa tuon yhden vuoksi.

Vierailija
109/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmentajan käytös on pahimmillaan johtanut nuorten urheilijoiden mielenterveysongelmiin tai syömishäiriöihin

Vierailija
110/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Valmentajan nuorimmat valmennettavat ovat alle 10-vuotiaita ja koen, että on aikuisten velvollisuus yrittää säästää heidät rajuilta kokemuksilta, Tuula sanoo.

Vierailija
111/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Vapaaohjelman kisaharkan verryttelyssä suurin osa ajasta meni siihen, että istuimme piirissä ja jokaisen piti vuorotellen sanoa mielipiteensä jokaiselle kaatujalle. Toisin sanoen meidät painostettiin haukkumaan ne kaatuneet ihan pystyyn, Maria sanoo.

Haukkujen kohteena olleet luistelijat olivat 16–18-vuotiaita.

– Tilanne oli todella painostava ja ahdistava, sanoo Marian silloinen joukkuekaveri Helena.

– En olisi halunnut haukkua omia kavereita. Mietin myös, miten pahalta tuntuisi, jos olisin itse heidän asemassaan. Tilanteen vuoksi heitä oli pakko haukkua, Helena jatkaa.

Kukaan ei uskaltanut asettua kaatuneiden luistelijoiden puolelle, koska joukkueen jäsenet pelkäsivät valmentajaa.

– Valmentajan mielestä kaatuminen on oma valinta. Hän sanoo, että jos päättää olla kaatumatta, ei kaadu, Maria sanoo.

Vierailija
112/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin sanotut huutoringit ovat olleet tavallisia kyseisen valmentajan valmentamissa joukkueissa. Epäonnistuneet luistelijat joutuvat huutoringin keskelle muun joukkueen haukuttaviksi.

– Me olemme itse sanoneet valmentajalle, ettei huutaminen sovi meille eikä siitä ole mitään hyötyä. Valmentajan mielestä olemme väärässä, Maarit sanoo."

Vierailija
113/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valmentaja on järjestänyt useita kertoja niin sanottuja psyykeharjoituksia, joissa joukkueen jäsenet jaetaan hyviin luistelijoihin ja ihmisiin sekä huonoihin ja saastuneisiin ihmisiin.

– Psyykeharjoitukset kestivät yleensä noin tunnin. Niissä käytiin usein läpi yhden tai useamman ihmisen asioita.

Psyykeharjoituksissa saatettiin itkeä, jolloin valmentaja sanoi, että älä itke. Jos joku ei itkenyt, valmentaja saattoi kysyä, etkö edes itke, sanoo Laura, joka luisteli kyseisen valmentajan valmennuksessa kymmenen vuotta."

Vierailija
114/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Harjoitus pysäytettiin joka kerta siihen, että minä olin “v-tun paska”. Valmentaja huusi kaukalon laidalta kurkku suorana, että “silmät auki v-tun hiiri”, Maarit sanoo.

Joukkuekaveri Leena muistaa tilanteen.

– Valmentaja huusi Maaritille, että sinä näytät ihan kiinalaiselta, Leena sanoo."

Vierailija
115/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yle Urheilun haastattelemien entisten luistelijoiden mukaan kyseisen valmentajan joukkueissa tällainen on tyypillistä. Valmentajan tapana on ollut valita joukkueista suosikit ja syntipukit, jotka joutuvat kuuntelemaan solvauksia muun joukkueen edessä.

Useampi luistelija kertoo, että valmentaja on kehottanut valmennettaviaan tappamaan itsensä."

Vierailija
116/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eräässä kilpailussa joukkueessa oli kaatunut muutama luistelija, mistä valmentaja syytti Liisaa. Liisa ei ollut itse kaatunut kilpailussa, mutta valmentajan mielestä kaatumiset olivat Liisan vika.

– Valmentaja huusi minulle kopissa kaikkien kuullen, että "tapa ittes". Tiedän, ettei tämä ole ensimmäinen tai viimeinen kerta, kun valmentaja on jollekin näin sanonut, Liisa sanoo.

Myös Oona kertoo kuulleensa valmentajalta vastaavan kehotuksen. Oona luisteli kyseisen valmentajan valmennuksessa kolme vuotta.

– Jos jollain on ollut vaikeaa ja jäällä on tullut paljon virheitä, olen kuullut useasti valmentajan sanovan, että "olisi ehkä helpompi, jos sä tappaisit ittes"."

Vierailija
117/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhemmat puolustavat, joiden lapsia ei ole kiusattu.

Monsterilla perinteinen hajota ja hallitse -johto-oppi.

Vaikka omaa lasta ei olisikaan kiusattu niin se riittää, että jotakin toista lasta on kiusattu. Tämän vuoksi en käsitä näitä vanhempia minäkään!

Vierailija
118/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän mahdollista. Luuletko sinä estäneesi sitä, kun haukut vanhmpia, joiden syistä sinulla ei ole hajuakaan, saati addressin laatimisajankohdasta? Hauska. Onpa sulla isot luulot itsestäsi. Minä en hauku vanhempia, minä tuomitsen valmentajan toimet. Miten se mahdollistaa kiusaamisen? Minusta valmentaja vakuttaa narsistilta, eikä sovi hommaansa. Noin. Onko nyt mahdollisesttu kiusaamista?

Ymmärrän. Olet sivan selvästi yksi näistä vanhemmista. No se on ainakin hyvä, että nyt tiedät millainen tuo valmentaja on.

No en todellakaan ole. Onko todellakin niin vaikeaa asettua toisten asemaan? Joo, varmasti kiusatuksitulleista on ikävää lukea, että osa vanhemmista on allekirjoittanut puoltavia addresseja, mutta sekään ei oikeuta haukkumaan niitä vanhempia netissä, jos et edes liity asiaan mitenkään. Koitatko muuten siis lohduttaa niitä kiusattuja haukkumalla muita asiaan liittyviä ihmisiä?

Vierailija
119/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elina joutui valmentajan hampaisiin seniorijoukkueessa kaudella 2006–07. Elina oli silloin vielä alaikäinen.

– Loppusyksystä, ilman mitään edeltävää selittävää tapahtumaa, tuli puskista eräiden treenien yhteydessä tilanne, kun minut nöyryytettiin rajuin sanakääntein koko joukkueen, joukkueenjohtajan ja parin muun valmentajan edessä, Elina kertoo.

– Valmentaja teki selväksi, miten surkea ihminen olen urheilijana, joukkueen jäsenenä, persoonana ja siskona. Tässä tilanteessa hän myös huusi minulle, että “sinä olet nyt hiljaa, sillä sinulla ei ole mitään oikeutta puolustaa itseäsi”.

Näillä tapahtumilla oli kauaskantoiset seuraukset Elinan elämässä. Elinan ja hänen isosiskonsa välit menivät poikki, kun isosisko ei kyennyt puolustamaan häntä valmentajan auktoriteetin edessä.

– Tilanteen myötä ahdistuin, sain paniikkikohtauksia ja ajattelin itsetuhoisesti, Elina sanoo.

Vaikka tapahtuneesta on yli kymmenen vuotta, se vaikuttaa Elinan elämään yhä.

– Paniikki aiheutti vaikeuksia selviytyä normaaleista velvollisuuksista, joita unohtelin. Ihmisten kanssa oleminen pelotti. Ahdistuksen myötä lukiokin jäi kesken joksikin aikaa, Elina kertoo.

– Nykyäänkin saatan joskus nähdä painajaisia luisteluun liittyen.

Vierailija
120/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska kommentti sinulta, joka itse osallistut näiden vanhempien kiusaamiseen.

Nämä vanhemmat ovat aikuisia, eivät lapsia joihin tämän valmentajan kiusaaminen kohdistui.

Itse kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa, mutta halusin kommentoida tuon.

Lisään vielä, että en nyt näe että tässä vanhempia mitenkään kiusataan.

Ihmetellään vain sitä, miten he ovat valmiita puolustamaan henkilöä joka noin törkeästi on kohdellut heidän lapsiaan.

Aika ilkeästi kirjoitellaan heistä, halveksivaan sävyyn. Ei vain ”ihmetellä”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme