Omituisimmat kokemukset kauppareissuilla
Kävin tänään Prismassa ja huomasin, että yksi hyllystä ottamani maitopurkki vuosi. Löysin myyjän, jolle kerroin, että tämä maitopurkki vuotaa, kun en tietenkään halunnut viedä sitä takaisin hyllyyn, josta joku muu olisi sen ottanut.
Tuollainen tilannehan yleensä jatkuu niin, että myyjä ottaa tuotteen ja kiittää vaivannäöstä/pahoittelee tapahtunuttu ja vie tuotteen pois, mutta ei tänään. Myyjä tuijotti koko ajan järkyttyneenä maitopurkkia, eikä sanonut mitään. Ajattelin, että ymmärtääkö hän edes mitä sanoin, ja näytin, että tästä sinetistä tämä vuotaa, tämä on rikki. Myyjä tuijotti vieläkin järkyttynyt ilme kasvoillaan purkkia ja sitten tooooodella hitaasti ojensi kätensä kohti purkkia, aivan kuin ne laiskiaiset siinä lasten Zootropolis-elokuvassa. Hän otti purkin, katse koko ajan tiukasti siinä purkissa ja mutisi, että "no mä voin ottaa sen" ja jäi seisomaan siihen se purkki kädessä ja tuijotti edelleen järkyttyneenä sitä purkkia.
Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni.
Mikä on oudointa, mitä teille on sattunut kauppareissuilla?
Kommentit (1611)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käväsin tuossa erään kaupan puutarhaosastolla, josta ostin kaksi Tuijaa pihaan. Siinä kassalla sitten kysäisin, että kuinkahan syvälle nuo Tuijat on syytä istuttaa?
Nuori puutarhamyyjä katsoi minua hämmästyneenä ja sanoi: Ei mitään hajuu!
Olipa typerä kysymys.
Kasvilajien nimet pienellä alkukirjaimella, kuten myös eläinlajien nimet. Eri juttu, jos sulla on yksi erityinen tuija, jonka olet nimennyt erisnimellä Tuijaksi. Niinpä koira ja kissa, mutta Musti ja Mirri. Siis yuija, mänty, koivu, pihjala, voikukka, niittyleinikki.
Ahaa, nyt huomaan. Palveluja on lisätty näillä Vauva. sivuilla. Nyt opastetaan oikein kirjoitukseen. En vain ymmärrä sen logiikkaa, hyödyllisyttä ja ennenkaikkea taitaa karkottaa pois meidät ei perfektionistit näiltä sivuilta. Jos asiassa ei ole erehtymise
Jatketaan samalla tyylillä. Mitä ovat yuija ja pihjala? Autocorrect voi korjata tuijan Tuijaksi ja jos ei innoissaan tarkasta tekstiä, niin maankattava katastrofi on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä helvatin opetuministerit ovat tuppautuneet tänne neuvomaan sivuille osallistujia. Isoa kirjainta, sanojen merkityksiä, oikein kirjoitusta...Voi vit... jos ymmärtää mitä kirjoittaja tarkoitta jutullaan ja ei ole väärinymmärryksen vaaraa... Pliis...ANTAKAA OLLA. Kielenrikkautta kaikki.
Ei taida oikeinkirjoitus kuulua opetusministerin toimenkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Menin ostamaan perheelle ruokaa, kotimatkalla huomasin että kassit oli täynnä olutta ja yksi näkkileipäpaketti, melko outoa.
Mitä sinä niin paljolla näkkileivällä teit?
Vanha ukko oli laittanut kengät kaupan hyllyltä jalkaansa. Saavuttuaan kassajonoon hän käskytti ohi kulkevaa (kesä)työntekijää: "Sano tuolle kassalle että minulla on jo nämä kengät jalassa".
Kun oli hänen vuoronsa, tuohtui hän suuresti siitä, että ne kengät olisi pitänyt näyttää siinä kassalla viivakoodien/hälyttimien/minkätahansa takia
Olin Prismassa ostoksilla. Englantia puhuva miesasiakas kysyi minulta, voisinko kertoa, mitä hänen osoittamansa tuotteet ovat. Hän osoitti proteiinirahkahyllyä. Yritin selittää englanniksi. Hän kysyi, säilyvätkö ne hyvinä lämpimässä. Sanoin että ei kovin kauaa, kun ovat täällä kaupassakin kylmähyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vein pojan kouluun ja poikkesin lähikauppaan ostoksille. Pullonpalautusautomaatilla yhytin koulun opettajan, joka palautti kaksi tyhjää olutpulloa. Myöhemmin kassalla näin, että kaverin ainoa ostos oli yksi uusi olutpullo. Lueskelin Iltasanomien lööppiä hetken, jotta pääsin pois tilanteesta.:)
Herranjumala! Opettaja ostaa olutta, olisit ilmoittanut koulutoimenjohtajalle, koulun rehtorille tai ainakin paikkakunnan puskaradioon. Joskus opettajakin voi ostaa jopa olutta ilman oppilaiden vanhempien lupaa. Turhaan piilouduit lukemaan lööppejä. Jos kyseessä on isompi koulu eikä opettaja ole lapsesi luokanvalvoja, ei hän välttämättä edes tunnista sinua.
Pari päivää sitten menin lähisupermarketiin. Kaupan pihalla oli iäkäs elämää nähneen näköinen laiha nainen rollaattorin kanssa. Hän kysyi, että jos hän oikein kauniisti pyytää, voisinko viedä hänet erääseen toiseen kauppaan parin kilometrin päähän. Hän ei haissut, eivätkä vaatteet olleet likaiset, niin sanoin, että käyn kaupassa ja jos hän ei ole saanut kyytiä, niin voin viedä. Toivoin tietenkin, että hän saa kyydin joltakin toiselta.
Kaupassa meni puolisen tuntia ja kun tulin kaupasta, nainen oli edelleen pihalla ja tervehti iloisesti. Eipä siinä auttanut muu kuin pyytää tulemaan perässä. Taistelimme rollaattorin autoon ja vein naisen toiselle kaupalle. Hän sanoi, että hänellä on sen toisen kaupan kanssa sopimus, ilmeisesti joku sossun maksusitoumus. Sitten hän kysyi minulta, että onko minulla kymppiä tupakka-askia varten, koska hän ei saa sillä sopimuksella kuin ruokaa. Sattumalta sattui olemaan ja annoin sen hänelle. Hän antoi minulle JuhlaMokka-paketin ja helteessä lämmenneen Poprillipaketin ja kertoi saaneensa ne joltakin naiselta, jolta oli pummannut kymppiä sen marketin pihalla ja naisella ei ollut ollut käteistä. Hän oli antanut kyyditettävälleni ne ja oli kehottanut myymään ne jollekin. Poprillit menivät roskiin, en uskaltanut edes avata lämmennyttä pakettia, mutta kahvi tulee käyttöön. Kahvi oli vielä pannujauhtatusta, jota käytämme mökillä.
Sanotaan näin, että lähimmäistään voi auttaa näinkin. Hieman miehenä aluksi arvelutti, mitä muuta nainen alkaa vaatia, esim. kuskausta kotiinsa jne. Ei vaatinut mitään. Mutta muutaman minuutin matkalla hän kertoi hieman taustojaan ja elämästään. Ihan mielenkiintoinen kohtaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoen Minimanissa olen useampaan kertaan nähnyt aasialasia nuoria miehiä ostamassa kärryn täydeltä keräkaalia. Mihin ihmeeseen niin paljon kaalta tarvitaan?
Kaipa ravintolan menekki on ollut niin suurta, että on pitänyt lähteä täydentämään varastoja. Useimmiten varmaan asioivat kuitenkin tukun kanssa. Kaali on sen verran halpaa kaupassakin, ettei liene suurta väliä, onko se sieltä vai tukusta.
Ohiksena oikaisen harhaluulon, että tukussa olisi Suomessa halvemmat hinnat. Ei ole. Usein Prismasta saa paljon halvemmalla. Tukussa on joissain tuotteissa isommat pakkaukset, mutta suurin syy, miksi pienyrittäjät käyttävät tukkua, on mahdollisuus ostaa tilille.
Joissakin tukuissa on myös niin, jos o
Meillä lähikauppias kävi 1990-luvulla joskus ostamassa Prismasta maitoa kauppaansa. Se oli Prismassa edullisempaa kuin erään nimeltä mainitsemattomassa tukkuliikkeessä.
Setäni oli kyläkauppias. Isompien paikkakuntien marketeissa myytiin esimerkiksi limsaa halvemmalla kuin hinta, jonka setä joutui tukkuliikkeelle maksamaan.
Syvällä Savossa mieheni meni juhannuspäivänä ostamaan maalaiskyläkaupasta maitoa lapsille. Oli saanut purkin ilmaiseksi, koska ei ostanut olutta.
Rutiini ruokaostoksilla rutiinijärjestyksessä kärryihin WC-paperia, Reilu-leipää, sinistä maitoa pari purkkia jne. Olinkohan ottamassa kahvia, niin kun käännyin, niin kärryni olivatkin kauempana ja niistä puuttui WC-paperi. Palasin hakemaan sen.
Palauttaessani kärryt asentamani euron sijaan, kärryistä tyli ruplan kolikko.
Vierailija kirjoitti:
Eilen taisi olla Kelan tukien maksupäivä. Oli nimittäin tavallistakin enemmän epämääräistä porukkaa ja ulkomaalaisia liikenteessä Prismassa ilta-aikaan. Tuntui, että suunnilleen jokainen vastaantulija kuului näistä jompaankumpaan tai molempiin ryhmiin.
Näille tuntuu rahaa riittävän että ranteita pakottaa. Sitten taas rehellisten tavisten, matalapalkkalaisten ja opiskelijoiden tilit syynätään pohjamutia myöten. Onpahan juttuja ollut että kelan tädit kyttäävät ihmisten sosiaaliaalista mediaa. Vaikka vain yhden kerran poimit mustikoita ja myyt tyyliin 10 litraa 10 eurolla niin= tukien katkaisu 1-2 kuukaudeksi!
Mua hämmentää kerrasta toiseen, kuinka aikuiset ihmiset ei osaa lukea. Jos esimerkiksi lapussa lukee isolla "Grillimakkarat -50%" niin ihmetellään ääneen "kuuluukohan siihen jugurtitkin" ja käydään etsimässä myyjä, joka selventäisi tuon mystisen tarjouslapun. Myyjä sitten vahvistaa, että jep vain grillimakkarat. Ja asiakas tuumaa taas, että ihan luuli, että myös jugurtit ja juustot kuuluvat myös. (Ja kyllä, tiedostan että välistä kaupoista löytyy epämääräisiä tarjouksia, joista ei tiedä mitä sisältää)
Tai jos kassalla on plakaatti, missä lukee, että "seuraava kassa kiitos" niin suurin osa tuijottaa sitä hyvän tovin ja jatkaa silti jonottamista. Viimeksi eilen, kun kassan työpäivä tuli päätökseen ja pyysi jonon päässä olevaa asiakasta laittamaan kyltin paikalleen. Itse olin menossa itsepalvelukassalle, mutta kuulin keskustelun, jolloin arviolta 50v pariskunta pohdiskeli onko kassa todella suljettu. Kassamyyjä sieltä sitten huikkaili, että kiitos viereiselle tai itsepalvelulle, jolloin pariskunta hitaasti lähti vaihtamaan kassalinjaa.
Mieleen on jäänyt edellisestä työstä hetki, jolloin olin hyvin varma, että olen piilokamerassa. Meillä oli iso tarjouskampanja porealtaista (tai miksi niitä haluaakaan kutsua) ja tosiaan pelkistä porealtaista, ei siihen kuuluvista tavaroista, kilkkeistä tai mistään muustakaan. Eräs keski-ikäinen, ns. normaalin näköinen miesoletettu pamahti infoon kysymään kuuluuko tarjoukseen myös kaasugrillit. Oli hyvin pettynyt, kun kerroin tarjouksen koskevan vain porealtaita.
Tää sattui kun oli Korona aika ja maskipakko... Lähi kaupassa asijoidessani pisti silmään Mieshenkilö kunnon kasvomaski kera suodattimet paksut ja pitkät kumihaskat yms... Sehän räpläili useita tuotteita ja mikäli valitsi että ostaa niin pinnat käsitteli käsidesillä ennen koriin laittoa jopa hedelmät mitkä osti ennen ja jälkeen punnituksen... 😳😳😳 Kun maksun aika tuli, show alkoi hän vaati ettei kassa saa edes koskea tuotteisiin HÄN kurkottamalla pisti tuotteet viivakoodin lukijan läpi... maksu pisteen hinkkasi myös jopa maksu korttinsa 😳😳😳 Totesin kassalle että kyseisellä henkilöllä joko lääkitys kohdillaan tai unohtunut totaalisesti ottaa lääkkeet... 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vein pojan kouluun ja poikkesin lähikauppaan ostoksille. Pullonpalautusautomaatilla yhytin koulun opettajan, joka palautti kaksi tyhjää olutpulloa. Myöhemmin kassalla näin, että kaverin ainoa ostos oli yksi uusi olutpullo. Lueskelin Iltasanomien lööppiä hetken, jotta pääsin pois tilanteesta.:)
Ei ole alkoholi ongelmaa ainakaan opettajalla, miksi ihmettelit ?
Stalkkeri hyllyn takana. Kaksipuoleinen hylly, käytävät molemmin puolin. Kun vedät siitä paketin kasvojen korkeudelta, toisella puolella tuijottaa naama. Vedät toisen, niin sama naama on sielläkin. Jos haluatte kummitella exillenne, niin jaetaan samalla hyvä vinkki. Säikäyttää oikeasti.
Se tunne, kun kassa jättää kolmatta kertaa peräkkäin alennukset lyömättä kassaan...
Paras oli kyllä muutama kuukausi sitten Lidlissä. Kassa sanoi 1306 euroa, kiitos!
Ostosten arvo oli siinä kympin luokkaa. Hieman kommentoin, niin sitten "oho, mä painoin väärää nappia!"
Itse olen lapannut tavaraa jonkun toisen kärryyn. Ja kerran ottanut väärät kärryt kassalle asti ja alkanut laittamaan tavaroita liukuhihnalle. Sitten huomasin vieraan käsilaukun kärryssä. Omistaja jo siellä hädissään etsi kärryään.
Olen eripari kenkiä ostanut kahdesti. Ekalla kerralla myyjä huomasi, toisella kerralla kotona vasta huomasin.
Eli ihan itse olen aiheuttanut outoja kokemuksia.
Tokmannilla oli esillä kaksi puutarhatuolia ja pöytä ja niiden edessä iso kyltti jossa luki TARJOUS ja sitten se hinta, en muista paljonko se oli. Kyltissä ei lukenut muuta. Menimme kassalle ja sanoimme että ostamme nuo.
Myyjä sanoi että niitä ei voi vielä ostaa kun ensin pitää myydä normaalihintaiset pois ja sitten nuo esittelykappaleet voi myydä tarjoushintaan. Outoa oli se,että kyltissä ei ollut mitään mainintaa siitä ja siitä sai sen kuvan että se setti olisi ollut joka tapauksessa tarjouksessa.
Tein muutama vuosi sitten töitä avustajana. Työtehtäviin kuului kerran viikossa yhden vanhemman rouvan kauppareissuilla avustaminen. Yleensä loppuviikosta, mutta ei mitenkään tiettynä päivänä tai kellon aikana. Joka kerta kaupassa tuli vastaan sama mies, yleensä vähintään kahdesti saman reissun aikana. Ensin luulin, että mies oli joku rouvan tuttu, kun aina tervehti iloisesti ja jutteli jotain. Kerran rouva avautui, että häntä niin ahdistaa kun tuo täysin vieras mies joka kerta seuraa häntä ja juttelee. Kauppa oli yksi Suomen suurimmista kaupoista, joten tuon miehen täytyi viettää tunteja päivittäin kaupassa, jotta osui joka kerta samaan aikaan sinne kuin me. Rupesi jo itseäkin ahdistamaan, että miten monta kertaa se tyyppi tällä kertaa tulee jostain hyllyn päädystä vastaan.
Mulle on viime aikoina käynyt pari kertaa niin, että valkkaan vaikka sukkapaketin itselle. Käytän aikaa, otan just tietyn malliset, tiettyä väriä ja materiaalia yms. Tyytyväisenä kotiin. Sitte kotona huomaan että tuote on eri kokoa tai mallia kuin sen piti olla ja mitä muka just valkkasin hirveällä pieteetillä. Ahdistavaa! Ilmeisesti jotain stressiä on, ei vaan ajatus pysy kasassa.