Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen NIIN KYLLÄSTYNYT työtä vieroksuviin ystäviini!

väsynyt ap
22.01.2020 |

Minulla on laaja kaveripiiri ja porukkaan mahtuu aika paljon 20-30 -vuotiaita naisia, jotka eivät ole ikänään tehneet palkkatyötä. Suurimmalta osalta puuttuu myös kunnollinen peruskoulun jälkeinen koulutus ja yhteistä heillä tuntuisi olevan myös ajokortittomuus, sekä puutteellinen osaaminen matematiikassa ja monilla myös englannissa. Myös mt-ongelmat ovat kaveripiirissäni hyvin yleisiä.

En minä vaadi ystäviltäni täydellisyyttä, en ole itsekään. Se, mikä tuntuu kuitenkin erottavan minut lähes kaikista ystävistäni on halu elättää itseni käymällä töissä tekemällä suurin piirtein mitä tahansa hanttihommia puhelinmyynnistä siivoukseen, kaupankassaan, varastohommiin, feissaukseen ja mitä kaikkea tässä nyt on kolmekymppiseksi mennessä ehtinyt tekemään ilman koulutusta. Tätä nykyä minulla on ihan asiallinen vakituinen työpaikka, oma auto ja perhe.

Näin tuossa eilen ikäistäni kaveria, jolla on ollut omat ongelmat elämässä ja ymmärrän, ettei hän ole niitä itselleen valinnut. Kaverini rupesi pohtimaan, josko yrittäisi mennä töihin. Ei kuulemma ole koskaan ollut kuin yhdessä työkokeilussa. Ehdottelin siinä sitten mm. kaupan kassaa ja muita tällaisia perushommia, mutta hän tuumasi, ettei pysty käymään töissä, jotka eivät hänen mielestään ole kivoja ja mistä hän ei nauti. No ei ihme, että ehtinyt kolmekymppiseksi saakka käymättä töissä. Koulujakaan ei ole saanut käytyä loppuun mitään, minkä on aloittanut.

Minulle on ihan ok, että joku on työkyvytön fyysisten tai psyykkisten ongelmiensa takia. Voin ihan mielelläni olla tällaisen ihmisen ystävä. Sen sijaan on alkanut oikeasti veetuttaa tuollaisella diipadaapa-asenteella elävät ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen loisia toisten (esim. minun) tienaamilla verorahoilla vain siksi, ettei heille ole tarjolla jotain KIVAA työtä..!! Eli tuo asenne alkoi ärsyttää ihan sikana, että loisitaan vaikka loppuelämä, jossei päästä suoraan jonnekin unelmaduuniin. Alkoi myös ärsyttää yhteiskunta, mikä mahdollistaisi tällaisen. Mietin tapaamisen jälkeen koko illan, että tuollaisella asenteella oleville ihmisille olisi tervehdyttävää asua muutama vuosi valtiossa, jossa joko käyt töissä tai et saa rahaa.

No.. Jutun pointti oli kuitenkin se, että olen alkanut kunnolla harkitsemaan, että dumppaan tällaiset tyypit suosiolla pois kaveriporukastani. En siis heitä, joilla on asenne kohdillaan, mutta ovat terveytensä vuoksi sairaseläkkeellä, vaan ne, jotka eivtä ...tu VIITSI tehdä mitään perusduunia! Muutenkin todella uuvuttavaa yrittää olla tukena ystävälle, joka vuodesta toiseen feilaa kaiken, eikä mene elämässä eteenpäin ja on asenteella, että toisten pitäisi niinsanotusti heidän pyllynsä pyyhkiä.

Tajusin, että tunnen mm. monta 20-30 -vuotiasta ihmistä, joiden on ylivoimaisen vaikeaa liikkua julkisilla kulkuneuvoilla ilman jonkun kaverin tai vanhemman apua. Ymmärrän vielä pahat paniikki- tai hahmotushäiriöt, mutta monella kaverilla tuo on ihan silkkaa opittua avuttomuutta ja heillä yleensä asenne, ettei heidän tarvitsekaan sitä oppia.

Halusin jakaa tämän tänne, ettei näiden tällä asenteella olevien tarvitse ihmetellä, miksi ystävät kaikkoaa ympäriltä. Itse kaipaan aikuisia ystäviä, jotka osaavat huolehtia itsestään ja haluavat kantaa kortensa kekoon yhteiskunnasa, sekä mennä elämässä eteenpäin. Omissa lapsissa minulla on ihan tarpeeksi holhottavaa, noihin 20-30 -vuotiaisiin aikuisvauvoihin ei enää oma jaksamiseni riitä. Sori.

Kommentit (392)

Vierailija
161/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä ja työtä vieroksuvat yhteiskunnan elätit ottavat todella rankasti pannuun. Läheinen sukulaiseni on yksi tyytyväisenä korvauksilla eläjä. Hän tuuppaa lapsia tähän maailmaan urakalla, mutta yhtäkään ei ole puolisonsa kanssa pystynyt elättämään. Lasten isä on pahasti päihdeongelmainen ja hänen korvauksensa menee rai-rai niinkuin raikulipojilla naisiin, lauluun, viinaan ja peleihin. Latiakaan ei tule perheen kuluihin. Rahasta on koko ajan tiukkaa joten vähän väliä kipitetään sossuun ja ollaan mummien, kummien ja kavereiden luona milloin mitäkin itkemässä ja valittamassa, apuja ja `lainoja´ pyytämässä. Onko niitä kakaroita pakko tuupata tulemaan jos ei itseäänkään kykene elättämään? Aikani autoin ja katselin touhuja, mutta sitten laitoin stopin. 

Vierailija
162/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pitkäaikaistyöttömänä halveksittu. Nyt olen töissä mutta edelleen halveksitaan. Koska olen siivooja. Ei kelpaa tämäkään. Tekis mieli heittäytyä työttömäksi taas. 

Vierailija
164/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Mietin vaan, miten nuo kyseiset henkilöt asuvat ja syövät ja rahoittavat elämänsä. Ilmeisesti vanhempiensa kustannuksella elelevät. Hurja määrä 20-30-vuotiaita henkilöitä on jo työkyvyttömyyseläkkeellä.

veronmaksajat maksaa

Vierailija
165/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa naisista elää sossun tai miehen tai sossun ja miehen siivellä. erityisesti hoitajia ei työt kiinnosta, vaikka palkka on paljon suurempi kuin siivoojilla tai kaupan kassoilla

Vierailija
166/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä taas kokoomuksen puoluetoimistosta!

Milloin menee jakeluun, ettei sinne töihin noin vain mennä, etenkään esim. sinne kaupan kassalle. Ja tuollaiset, jotka eivät opi käyttämään julkisia ovat tietenkin kenelle tahansa työnantajalle haluttua työvoimaa?

Kyllä minä vaan aina olen mennyt. Katsellut, mitä on vapaana, tehnyt hyvän työhakemuksen, jossa osoitan lukeneeni, millaista ihmistä vaaditaan ja työhaastattelussa korostanut, miksi juuri minut kannattaa sinne palkata. Toki kaikki työhakemukset ei tuota osumaa, mutta työhaastatteluun päästessäni minulla on yleensä tapana se työpaikka saada.

Kuten toin aloituksessa ilmi, olen tehnyt paljon duuneja, mitä moni ei suostu tekemään, kuten puhelinmyynti ja feissaus. Jopa siivous on monille karmaisevaa. Ja kaupankassalla olo on näille asenneongelmaisille kauhistus, koska hei, siinähän pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä! Ja eivät voi mennä esim. varastohommiin, koska hyi, fyysistä työtä, sama vika varmaan siivouksessakin, jne.

Ja kun ihminen ei osaa kirjoittaa työhakemuksia, etsiä itsenäisesti työpaikkailmoituksia netistä, mennä ajoissa työhaastatteluun ja suoriutua joka päivä säntillisesti töihin niin eihän se sinne töihin myöskään päädy.

Väitän kuitenkin, että jossei nirsoile, niin tekevä, ahkera ihminen normaaleilla kirjoitus- ja kommunikointitaidoilla pääsee kyllä Suomessa töihin, jos on vähänkään järkeä päässä. Vakkariduunit tietty meillä nuorilla naisilla vähän kiven alla. Itsekin sain vakkaripaikan vasta, kun eivät enää raskauteni takia uskaltaneet purkaa työsopimusta tekaistuin perustein koeajalla. Mutta jos tyytyy niihin 4kk työpätkiin ja on valmis tekemään nirsoilematta kaikkea, mihin oma osaaminen koulutuksen puolesta riittää niin kyllä aina pääsee vähintään puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi. Miehillä sitten tuossa vaihtoehtona mm. raksahommat ja muu vähän fyysisempi, mihin ei aina ihan ekana olla naisia palkkaamassa.

No puhelinmyyntiin tai feissaamaan nyt pääseekin kuka tahansa, vaihtuvuus on todella suurta 🤣 Mä luulin, etyä tässä puhutaan kunnollisista työpaikoista.

Ohis

Vierailija
167/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikut oudossa seurassa ap. Kannattaa tutustua ihan tavallisiin ihmisiin ja viettää aikaa heidän kanssaan. Onko joku syy, miksi olet hakeutunut erityisesti kuvailemasi kaltaisten ihmisten seuraan? Seura tekee kaltaisekseen myös, eli saattaa saada vaikutteita.

Vierailija
168/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin menee jakeluun, ettei sinne töihin noin vain mennä, etenkään esim. sinne kaupan kassalle. Ja tuollaiset, jotka eivät opi käyttämään julkisia ovat tietenkin kenelle tahansa työnantajalle haluttua työvoimaa?

Kyllä minä vaan aina olen mennyt. Katsellut, mitä on vapaana, tehnyt hyvän työhakemuksen, jossa osoitan lukeneeni, millaista ihmistä vaaditaan ja työhaastattelussa korostanut, miksi juuri minut kannattaa sinne palkata. Toki kaikki työhakemukset ei tuota osumaa, mutta työhaastatteluun päästessäni minulla on yleensä tapana se työpaikka saada.

Kuten toin aloituksessa ilmi, olen tehnyt paljon duuneja, mitä moni ei suostu tekemään, kuten puhelinmyynti ja feissaus. Jopa siivous on monille karmaisevaa. Ja kaupankassalla olo on näille asenneongelmaisille kauhistus, koska hei, siinähän pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä! Ja eivät voi mennä esim. varastohommiin, koska hyi, fyysistä työtä, sama vika varmaan siivouksessakin, jne.

Ja kun ihminen ei osaa kirjoittaa työhakemuksia, etsiä itsenäisesti työpaikkailmoituksia netistä, mennä ajoissa työhaastatteluun ja suoriutua joka päivä säntillisesti töihin niin eihän se sinne töihin myöskään päädy.

Väitän kuitenkin, että jossei nirsoile, niin tekevä, ahkera ihminen normaaleilla kirjoitus- ja kommunikointitaidoilla pääsee kyllä Suomessa töihin, jos on vähänkään järkeä päässä. Vakkariduunit tietty meillä nuorilla naisilla vähän kiven alla. Itsekin sain vakkaripaikan vasta, kun eivät enää raskauteni takia uskaltaneet purkaa työsopimusta tekaistuin perustein koeajalla. Mutta jos tyytyy niihin 4kk työpätkiin ja on valmis tekemään nirsoilematta kaikkea, mihin oma osaaminen koulutuksen puolesta riittää niin kyllä aina pääsee vähintään puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi. Miehillä sitten tuossa vaihtoehtona mm. raksahommat ja muu vähän fyysisempi, mihin ei aina ihan ekana olla naisia palkkaamassa.

No puhelinmyyntiin tai feissaamaan nyt pääseekin kuka tahansa, vaihtuvuus on todella suurta 🤣 Mä luulin, etyä tässä puhutaan kunnollisista työpaikoista.

Ohis

Ihme kaksinaismoralismia kyllä,kun haukutaan näiden tekijät yleensä lyttyyn ja toivotaan ettei näitä hommia edes olisi.

Silti toivotaan että joku arka työtön menisi kadulle häiriköimään ihmisiä kansion kanssa. Kaikista ei ole myymään. Feissaaminenkin on tavallaan myymistä, yritetään myydä sitä asiaa ja tehdä ihmisille paha mieli että he alkaisivat lahjoittaa. Ei siihen kaikki kykyne ja hommasta saa POTKUT jos ei parin viikon sisään saa lahjoittajaa.

Ei tälläisiä töitä pitäisi heilutella minään "ratkaisuna" työttömyyteen kun vain harvalla on niin kova nahka että sietää sitä verbaalista riepottelua jota puhelinmyynnissäkin kuulee tai ei halua huijata ihmisiä ostamaan jotain turhia sahanpuruvitamiineja.

Vierailija
169/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ihme kaksinaismoralismia kyllä,kun haukutaan näiden tekijät yleensä lyttyyn ja toivotaan ettei näitä hommia edes olisi.

Silti toivotaan että joku arka työtön menisi kadulle häiriköimään ihmisiä kansion kanssa. Kaikista ei ole myymään. Feissaaminenkin on tavallaan myymistä, yritetään myydä sitä asiaa ja tehdä ihmisille paha mieli että he alkaisivat lahjoittaa. Ei siihen kaikki kykyne ja hommasta saa POTKUT jos ei parin viikon sisään saa lahjoittajaa.

Ei tälläisiä töitä pitäisi heilutella minään "ratkaisuna" työttömyyteen kun vain harvalla on niin kova nahka että sietää sitä verbaalista riepottelua jota puhelinmyynnissäkin kuulee tai ei halua huijata ihmisiä ostamaan jotain turhia sahanpuruvitamiineja.

Sekin on kuule työtä. Vai mitä luulet, että autokauppias, kiinteistövälittäjä, myyntiedustaja ym. tekevät? Eivät ne ole  mitään hyväntekijöitä. Taas te haluatte niitä kivoja  työpaikkoja. Mikään työ ei ole  aina kivaa.

Vierailija
170/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Sekin on kuule työtä. Vai mitä luulet, että autokauppias, kiinteistövälittäjä, myyntiedustaja ym. tekevät? Eivät ne ole  mitään hyväntekijöitä. Taas te haluatte niitä kivoja  työpaikkoja. Mikään työ ei ole  aina kivaa.

Nuo on ihan eri kaliiberia kun feissaaminen ja puhelinmyynti. Noiden tekijöitä ei kukaan avoimesti vihaa ja inhoa, tai pidä täysin turhana häiriköintinä. :) ihan turhaan kerrot miten haluan vain kivoja töitä kun olen kyllä tehnyt feissausta. Olen myös siivonnut vessoja ja tiskannut. Joten ihan turhaan minulle tuota sanot.

Vierailija
171/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Taas skitsoeläkkeellä oleva aloittaja-

rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.

Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.

Mahtaa sua työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti

kun kokoajan teet näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita

sitten käsivatkaten kikulifinniäs ja silmät kiiluen suu vaahdossa

trollaatjaspämmäät esiin kokoajan vastailemalla itse itsellesi.

Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!

Vierailija
172/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokijat kertovat: Köyhyys ja mielenterveys

Vierailija
173/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikut oudossa seurassa ap. a vaikutteita.

Lynkataan työtön päivässä

Ajattelitteko lynkata julkisesti työttömän päivässä niin kauan kuin klikkauksia riittää?

Tämä kommenttiosaston kotona  ei ole ymmärtänyt, että mikään ei estä häntä tekemästä niin. Hän voisi irtisanoutua ja antaa työnsä sitä haluavalle, mutta moraalinen ylemmyys ja marttyyriasenne estävät häntä niin tekemästä. Hän ei myöskään ymmärrä, että kun vastikkeellinen sosiaaliturva tulee, niin hänet todennäköisesti tullaan irtisanomaan ja hän voi päätyä tekemään nykyistä työtään ilman palkkaa. Kun uusi työelämäkokeilu otetaan käyttöön, niin sitten ei makseta edes nykyistä yhdeksän euron päivittäistä kulukorvausta.

Saa nähdä kauanko tämä asenteisiin kohdistuva piilovaikuttaminen jatkuu. Luultavasti niin kauan kuin haluttua raivoa saadaan aikaan. Joka tapauksessa nyt on ihmisten päihin iskostettu ideologinen työttömyys, joka oli ensimmäisenä  kirjoittaneen  toimittajan omaa keksintöä.

Työttömien syyttäminen työttömyydestä on yhtä älykästä kuin lattian syyttäminen sen likaisuudesta ja työleiriä kaipaavat eivät tule ajatelleeksi, että he voivat päätyä sinne itse.

Metelin suojassa todelliset yhteisten verovarojen ryövääjät jatkavat tyytyväisinä toimintaansa.

Vierailija
174/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000 euroa ei ollutkaan katto – yli 100 yritystä sai koronatukea ”kahden luukun taktiikalla”

IS laski yhteen Business Finlandin ja ja ely-keskusten myöntämät tuet – katso listaus.

Yli 130 koronatukia saanutta yritystä on saanut koronatukea monella eri syyllä. Hakemalla tukia eri perusteilla yritys on voinut kuitata jopa lähes 200 000 euron tuet.

Katso jutun lopusta yhteensä yli 7 900 yrityksen jättilistaus kaikista tuista.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006484936.html

Vierailija
175/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Työtön! Sinun EI tarvitse alistua tämän ketjun ja foorumin

jatkuvaan vihakampanjaan työttömiä,köyhiä ja pienituloisia

kohtaan.Liity mukaan työttömien elämänlaatua parantavaan

yhdistystoimintaan ja vastustamaan työttömiin kohdistuvaa

yleistävää ja valheellista vihapuhetta.Liity mukaan

työttömien yhdistysten toimintaan:

Työttömien Keskusjärjestö katsoo,

että työtön on aktiivinen yhteiskunnallinen toimija

ja tuottava kansalainen, vaikka hän ei ole ansiotyössä.

Köyhyys, koulutuksen puute ja terveydelliset syyt estävät

työttömän aktiivista kansalaisuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.

Siksi työttömän perusoikeuksista, toimeentulosta,

palveluista ja itsemääräämisoikeudesta tulee pitää kiinni

sekä eettisin että kansantaloudellisin perustein.

Yhdistystemme kautta voit saada ääntäsi kuuluviin

myös valtion hallinnossa ja eduskunnassa.

htps://tyottomat.fi/etusivu/tyottomille/

Vierailija
176/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Milloin näet toiveita että autokauppiaat ja kiintristönvälittäjät pitäisi kieltää lailla? Miten itse suhtaudut feissareihin kadulla? Aivan.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3545409/feissaaminen-pitaisi-kieltaa-la…

Vierailija
177/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

Tiedätkö tyypin, joka käyttää työaikansa hölöttämiseen, netissä surffailuun tai kiireen esittämiseen? Työelämän kireydestä huolimatta jotkut pystyvät lusmuilemaan töissä.

Tietokonealan yrityksessä työskennellyt mies lusmuili luovasti. Mies teki päivän töitä ja videoi ruudunkaappauksen avulla, mitä tietokoneen työpöydällä tapahtui.

– Sen jälkeen hän laittoi videon pyörimään ja räpläili vain puhelintaan, miehen entinen työtoveri kertoo.

– Tätä kesti puolisen vuotta kunnes toinen kollega narautti hänet. Se työsuhde irtisanottiin sitten.

Kuopiolaisen Suora Lähetys Oy:n toimitusjohtaja Markku Kontila tietää tyypin.

Jotkut näyttelevät työn tekoa ja kiireisyyttä.

Yrittäjän kannalta pahimmasta päästä on Kontilan mielestä työntekijä, joka tekee hitaasti, pitää kaikki tauot ja venyttää niitä ja on vielä herkkä sairastumaan. Sairastavuudessa on hänestä yllättävän isot erot. Jotkut eivät sairastu millään ja toiset monta kertaa kuukaudessa.

Siekkisen mukaan moni työnantaja käyttää nykyään työajanseurantaa kaikissa tauoissa. Tupakoinnissa terveyshyötyjen lisäksi tiukempi asenne on reilua muille, kun ylimääräinen taukoaika näkyy omassa liukumassa.

Tietokoneella tehtävä työ voi olla iso ongelma, Suomen pienyrittäjien varapuheenjohtaja Aimo Tasanko sanoo. On erittäin vaikeaa tietää, tekeekö työntekijä töitä vai ei. Hän näyttää ahkeralta, vaikka surffailisi matkasivustoilla tai verkkokaupassa tai hoitaisi lapsensa jalkapallojoukkueen asioita ja maksaisi laskujaan.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005106668.html

Vierailija
178/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutitko hieman totuutta, ehkä oletkin mielenterveyshoitaja jossain asumisyksikössä? Purat nyt väsymystäsi ja ketutustasi,etkä todellakaan ole alalla mihin soveltuisit.

Vierailija
179/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta

Vierailija
180/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tämän ihmistyypin, kaiken pitäisi olla helppoa ja kivaa. Tähän liittyy myös että ruuan pitäisi olla aina hyvää.

Ei ymmärretä, että ei tarvi! Kaiken ei tarvi olla kivaa, se on vaan tehtävä. Ruuan ei aina tarvi olla hyvää, koska silloin painat sen 200kg helposti. Ei meille huvikseen tyrkytetä lautasmallia ja vähäenergistä lisuketta.

Terveellinen ruoka on kyllä hyvää! Ei esim.minua se ruoka lihota, vaan makeat välipalat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi