Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen NIIN KYLLÄSTYNYT työtä vieroksuviin ystäviini!

väsynyt ap
22.01.2020 |

Minulla on laaja kaveripiiri ja porukkaan mahtuu aika paljon 20-30 -vuotiaita naisia, jotka eivät ole ikänään tehneet palkkatyötä. Suurimmalta osalta puuttuu myös kunnollinen peruskoulun jälkeinen koulutus ja yhteistä heillä tuntuisi olevan myös ajokortittomuus, sekä puutteellinen osaaminen matematiikassa ja monilla myös englannissa. Myös mt-ongelmat ovat kaveripiirissäni hyvin yleisiä.

En minä vaadi ystäviltäni täydellisyyttä, en ole itsekään. Se, mikä tuntuu kuitenkin erottavan minut lähes kaikista ystävistäni on halu elättää itseni käymällä töissä tekemällä suurin piirtein mitä tahansa hanttihommia puhelinmyynnistä siivoukseen, kaupankassaan, varastohommiin, feissaukseen ja mitä kaikkea tässä nyt on kolmekymppiseksi mennessä ehtinyt tekemään ilman koulutusta. Tätä nykyä minulla on ihan asiallinen vakituinen työpaikka, oma auto ja perhe.

Näin tuossa eilen ikäistäni kaveria, jolla on ollut omat ongelmat elämässä ja ymmärrän, ettei hän ole niitä itselleen valinnut. Kaverini rupesi pohtimaan, josko yrittäisi mennä töihin. Ei kuulemma ole koskaan ollut kuin yhdessä työkokeilussa. Ehdottelin siinä sitten mm. kaupan kassaa ja muita tällaisia perushommia, mutta hän tuumasi, ettei pysty käymään töissä, jotka eivät hänen mielestään ole kivoja ja mistä hän ei nauti. No ei ihme, että ehtinyt kolmekymppiseksi saakka käymättä töissä. Koulujakaan ei ole saanut käytyä loppuun mitään, minkä on aloittanut.

Minulle on ihan ok, että joku on työkyvytön fyysisten tai psyykkisten ongelmiensa takia. Voin ihan mielelläni olla tällaisen ihmisen ystävä. Sen sijaan on alkanut oikeasti veetuttaa tuollaisella diipadaapa-asenteella elävät ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen loisia toisten (esim. minun) tienaamilla verorahoilla vain siksi, ettei heille ole tarjolla jotain KIVAA työtä..!! Eli tuo asenne alkoi ärsyttää ihan sikana, että loisitaan vaikka loppuelämä, jossei päästä suoraan jonnekin unelmaduuniin. Alkoi myös ärsyttää yhteiskunta, mikä mahdollistaisi tällaisen. Mietin tapaamisen jälkeen koko illan, että tuollaisella asenteella oleville ihmisille olisi tervehdyttävää asua muutama vuosi valtiossa, jossa joko käyt töissä tai et saa rahaa.

No.. Jutun pointti oli kuitenkin se, että olen alkanut kunnolla harkitsemaan, että dumppaan tällaiset tyypit suosiolla pois kaveriporukastani. En siis heitä, joilla on asenne kohdillaan, mutta ovat terveytensä vuoksi sairaseläkkeellä, vaan ne, jotka eivtä ...tu VIITSI tehdä mitään perusduunia! Muutenkin todella uuvuttavaa yrittää olla tukena ystävälle, joka vuodesta toiseen feilaa kaiken, eikä mene elämässä eteenpäin ja on asenteella, että toisten pitäisi niinsanotusti heidän pyllynsä pyyhkiä.

Tajusin, että tunnen mm. monta 20-30 -vuotiasta ihmistä, joiden on ylivoimaisen vaikeaa liikkua julkisilla kulkuneuvoilla ilman jonkun kaverin tai vanhemman apua. Ymmärrän vielä pahat paniikki- tai hahmotushäiriöt, mutta monella kaverilla tuo on ihan silkkaa opittua avuttomuutta ja heillä yleensä asenne, ettei heidän tarvitsekaan sitä oppia.

Halusin jakaa tämän tänne, ettei näiden tällä asenteella olevien tarvitse ihmetellä, miksi ystävät kaikkoaa ympäriltä. Itse kaipaan aikuisia ystäviä, jotka osaavat huolehtia itsestään ja haluavat kantaa kortensa kekoon yhteiskunnasa, sekä mennä elämässä eteenpäin. Omissa lapsissa minulla on ihan tarpeeksi holhottavaa, noihin 20-30 -vuotiaisiin aikuisvauvoihin ei enää oma jaksamiseni riitä. Sori.

Kommentit (392)

Vierailija
381/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään menis kaupankassalle töihin, vaikka se olis viimenen työ.

Jotain rajaa sentään!

TROLLOLLOO TROLLOOLOO ONKS KIVA TROLLATA KETJUA VASTAILEMALLE ITSE ITSELEEN!

Vierailija
382/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan miten heuttiaikataululla. Ei tulisi kuuloonkaan, että ykskaks, kun joku kävelee sisään pystyttäisiin pitämään työhaastattelu.

TROLLOLLOO TROLLOOLOO ONKS KIVA TROLLATA KETJUA VASTAILEMALLE ITSE ITSELEEN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

APMODE kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö vieroksuu työtä niin sittenhän se on niin eikä siinä mitkään asennemuutokset auta.

TAAS KOKO KETJU TÄYNNÄ AIVAN SELVÄÄ YLEISTÄVÄÄ JA

MAALITTAVAA VIHAPUHETTA,JOSSA PYRITÄÄN LUOMAAN KUVAA

TYÖTTÖMISTÄ JONAIN PUMMEINA,LOISINA,TYÖNVIEROKSUJINA JNE.

TÄYTTÄ VIHAPUHETTA!

JOS TYÖTÖN SANAN TILALLE LAITETAAN SANA MA..ULKKARI,

NIIN KAIKKI OLISIVAT SITÄ MIELTÄ ETTÄ KYSEESSÄ ON

VIHAPUHE JA RASISMI. MIKSI SAMA SÄÄNTÖ EI PÄDEKÄÄN

KANTASUOMALAISTEN KOHDALLA,PERS..MODE?!

JA JOS PUHUTAAN (TAI ARVOSTELLAAN) TUISTA JOILLA TYÖTÖN, VAIKKAPA JOKU

POSION YLI 50V MUMMO,PYSYY HENGISSÄ JA TULEE TOIMEEN,

NIIN MIKSI EI SITTEN TASA-ARVOISESTI PUHUTA MYÖS

KAIKISTA MUISTA TUISTA JOTKA TASAN TARKKAAN TULEE

SAMASTA VEROSÄKISTÄ. ESIMERKKINÄ MAATALOUSTUET YLI 6MRD

JA YRITYSTUET MYÖS YLI 6MRD PIILOTUET HUOMIOIDEN.

MIKSI VAUVA-PALSTAN PERSU-MODE EI NOUDATA OMAN PALSTANSA

SÄÄNTÖJÄ VAAN TROLLAA PÄIVÄSTÄ TOISEEN NÄITÄ TYÖTTÖMIIN JA

KÖYHIIN KOHDISTUVIA VIHAKETJUJAAN JA SOLVAUKSIAAN.

TÄMÄ PERSU-MODE KÄYTTÄÄ VAUVA-PALSTAA OMAN SAIRAAN AGENDANSA

AJAMISEEN SEKÄ POLIITTISEN IDEOLOGIANSA MARKKINOINTIIN.

SAMALLA TÄMÄ MODE POISTAA ALOITUKSET JA NE KETJUN KOMMENTIT

JOISSA DEMOKRATIAN MUKAISESTI TUODAAN ESILLE MYÖS MUUT TUET.

MIKSI TÄLLAINEN TOIMINTA PERSUMODELTA SALLITAAN?

TÄMÄKÖ ON SANOMA OYN MIELESTÄ DEMOKRATIAA?

EIKÖ SANOMAN KANTTI KESTÄ TUODA ESIIN MUITA TUKIA?!

TÄLLÄINEN VAIN NS. YHDEN "TOTUUDEN" SALLIMINEN ON

KUIN SUORAAN TAANOISESTA NEUVOSTOLIITOSTA JA EDUSTAA

PUHDASTA KOMMUNISMIA,JOSSA MUUT KOMMENTIT JA MIELIPITEET

SENSUROIDAAN. PERSUKOMMUNISMIA.

JOS PALSTAN MODE ON NOIN KATEELLINEN SILLE TT-TUKEA MUUTAMAN

EURON SAAVALLE POSION MUMMOLLE,NIIN MIKSI EI ITSE JÄÄ

TYÖTTÖMÄKSI NAUTTIMAAN SIITÄ HERKUSTA? SEHÄN OLISI

ÄÄRETTÖMÄN HELPPOA. SANOO ITSENSÄ NYT HETI IRTI JA

ILMOITTAUTUU TYÖTTÖMÄKSI. SITTEN VOI OLLA ITSEKIN SE

SOSSUPUMMI JA TYÖNVIEROKSUJA. SO SIMPLY. SITTEN EI TARTTIS

ENÄÄ ITKEÄ PÄIVITTÄIN TÄÄLLÄ KETJUISSA KU NE SAA TUKEA JA

MÄ EN . VAIKKA VANHEMMAT SAAKIN MILLIN MAATALOUSTUKEA

JA YRITYSTUKEA JOKA VUOSI!

VAADIMME ETTÄ SANOMA OY IRTISANOO KAIKKI TÄMÄN PALSTAN

POIKAMODET JA POISTAA NYT JA JATKOSSA TÄMÄN KETJUN JA TYÖTTÖMIIN

SEKÄ KÖYHIIN LIITTYVÄT KETJUT,JOIDEN AINOA TARKOITUS ON VAIN JA AINOASTAAN

TUODA FRAMILLE KO.KOHDERYHMÄÄN KOHDISTUVIA YLEISTYKSIÄ JA SOLVAUKSIA

ELI SELVÄÄ VIHAPUHETTA!

SANOMA OY SAI VASTIKÄÄN 30MILJ MEDIATUEN MEIDÄN VEROVAROISTA.

MIHIN TÄMÄ RAHA MENI? OMISTAJIEN TASKUUN? TOIMITTAJIEN JA TÄMÄN

PALSTAN MODEN PALKAN MAKSUUN! ELI SIIS PALSTAN PERSU-MODET

SAAVAT JOKA KUUKAUSI PALKKANSA MEIDÄN VERONMAKSAJIEN KUKKAROSTA

ELI SIIS PALKKA ON SELVÄÄ SOSSUTUKEA! SEHÄN TULEE SAMASTA VEROSÄKISTÄ

KUIN MUUTKIN TUET!

Vihapuheen sensuroiminen ei ole mielipiteenvapauden rajoittamista,

koska vihapuhe on väkivaltaa, ei mielipide

https://syrjinta.fi/vihapuhe

https://eivihapuheelle.fi/

https://www.koulukino.fi/disinformaatio-vihapuhe-ja-mediakasvatuksen-ke…

https://www.vauva.fi/artikkeli/keskustelualueen-saannot

Samaa mieltä.

Vierailija
384/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tämä ap:n  ja hänen luuseri ystäviensä mystinen harrastus?

Harrastajien keski ikä 20-30 vuotta

On kiva harrastus 

Ei vaadi sääntöjen opiskelua=ei kivaa

Ei vaadi käden taitoja=ei välitöntä palkintoa.

Harrastukseen ei matkusteta julkisilla=kaverit ei uskalla/osaa

Kerro nyt..pakahdun....

Vierailija
385/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tämän ihmistyypin, kaiken pitäisi olla helppoa ja kivaa. Tähän liittyy myös että ruuan pitäisi olla aina hyvää.

Ei ymmärretä, että ei tarvi! Kaiken ei tarvi olla kivaa, se on vaan tehtävä. Ruuan ei aina tarvi olla hyvää, koska silloin painat sen 200kg helposti. Ei meille huvikseen tyrkytetä lautasmallia ja vähäenergistä lisuketta.

Teen aina hyvää ja ravitsevaa (paljon oliiviöljyä) ruokaa ja syön sitä mahani täyteen, sinne ei tosin paljoa mahdu kerralla. Painan 60 kg ja olen vähärasvainen, ikääkin jo 39. Mahalaukkuahan ei tarvitse venyttää sellaiseksi monen litran vetoiseksi säkiksi.

Vierailija
386/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ap:n kavereista osa saattaa olla vaikka työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta eivät ole kertoneet siitä ap:lle, ja sitten vain joutuvat keksimään lennosta kaikenlaisia selityksiä, miksi eivät käy töissä. Eivät kaikki halua kertoa sairauksistaan muille.

En minäkään pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä mielelläni kerro ihmisille, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä saatikka miksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Vierailija
387/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat hyvin ikävältä ihmiseltä. Et taida olla kovin älykäs psykologisesti. Tuohan on selkeä homma, että ystävilläsi on mt-ongelmia, vaikka ei sinulle niistä ollakaan puhuttu. Ehkä asenteesi paistaa naamasta ja ystäväsi eivät pysty avautumaan asioistaan sinulle. Se että sinun kaltaisesi ihmiset hylkäävät työttömät ystävänsä pahentaa tilannetta entisestään ja näistä työttömistä tulee entistä syrjäytyneempiä yhteiskunnasta.

Vierailija
388/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka lla.

Miksi pitäisi maataloutta tukea? Jos kulutus kasvaa => kysyntä kasvaa => tulee pula => hinnat nousevat => tuotanto kannattaa paremmin => tuotanto kasvaa => pula loppuu.

Mihin ihmeeseen niitä tukia oikein muka tarvitaan??? Jos kerran pula on tulossa niin sehän johtaa automaattisesti hintojen nousuun ja kannattavuuden parantumiseen. Mihin niitä tukia vielä sen päälle tarvitaan???

Vai onko niin että sitä pulaa ei olekaan tulossa? Halutaan vaan varmistaa tukien varassa toimiminen?

Harvinaisen tyhmä kirjoitus. Tuella saadaan puoli-ilmaisia elintarvikkeita kaupan hyllylle. Tukien tarkoitus on pitää ruuan hinta halpana.

Vierailija
389/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä vieroksuvatko työnantajat enemmänkin minua, jos kuntoudun työkyvyttömyyden jälkeen ja alan hakea töitä surkealla työhistoriallani. :D 

Vierailija
390/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Aina samaa soopaa matalapalkka-työläisiltä: usko nyt että SINÄ et elätä ketään veroillasi,  tuskin edes riittävät sinun maksuttomiin etuihin. Rikkaat ne on jotka maksaa veroja enemmän kuin itse saavat takaisin.

Vierailija
391/392 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on growth mindset, näillä kavereilla ei. He eivät ole tottuneet ponnistelemaan minkään eteen ja siksi jo ajatus työn teosta uuvuttaa. Et ole heille mitään velkaa, ei ole sun asiasi saada heitä mukaan pyörittämään yhteiskunnan rattaita. Ei tällaisista mitään tule. Koskaan. Kunhan haaveilevat.

Mulla on tällainen läheinen. Hän kyllä välillä yrittää, mutta aina tulee jokin "ulkopuolinen" este, miksi hommat ei onnistu. Oikea syy on se, että veti alkoholia ja aineita 10 vuotta, joten aivot on kärsineet. Ei hänestä ulkopuoliset varmaan mitään huomaa, mutta me tiedetään asia. Joten näihin suuriin suunnitelmiin suhtaudutaan samoin kuin lapsen toiveisiin astronauttiurasta - kannustetaan toki, mutta ei lähdetä mukaan vellomaan näissä pettymyksissä, kun tiedetään aina ennalta, miten nämä menee.

Vierailija
392/392 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole koskaan kuullut defensseistä? Se mikä näyttäytyy ulospäin välinpitämättömyytenä ja vaikuttaa siltä että ”kaveri ei vain VIITSI toimia normaalisti vaikka osaisi ja ihan hyvin voisi tehdä samoja juttuja kun me muutkin” on todellisuudessa usein piilotettua epävarmuutta, elämänhallintaongelmia ym. Toki varmasti osalla on ihan perus realiteetitkin hukassa esim. työn mielekkyyden suhteen, mutta ei kaikki mielenterveysongelmaiset halua tuolla huudella ongelmistaan kaikelle kansalle. Mt-ongelmista on vihapuhetta tämäkin palsta täynnä ja ihmiset kohtelevat eri tavalla jos sanot rehellisesti mistä kärsit. AP:kin kuulostaa ihmiseltä, joka väittää ymmärtävänsä psyykkisiä ongelmia mutta saattaisi todellisuudessa töksäyttää kaverilleen tyyliin ”Ai no mun mielestä sä et kyllä vaikuta masentuneelta, joten et oo oikeasti sairas vaan esität.”

Jos ongelmiinsa ei ole saanut apua eikä osaa itse auttaa itseään, syrjäytyy helpommin. Syrjäytymisvaarassa olevan ihmisen taas on vaikeampi kestää pelkoa/tunnetta siitä että ”olen huonompi kuin muut, en saa elämästä kiinni” jne. joten monen psyyke toimii niin että tiedostamattaan luodaan esim. arvon kieltämisen defenssi. ”En mä olisi halunnutkaan töihin ollenkaan” on PSYYKEELLE helpompi kestää kuin ”haluaisin töihin ja normaalin elämän, mutta en pysty”. Ymmärrätkö? Kaverisi eivät siis tietoisesti valehtele sinulle, vaan yrittävät pitää itsensä kasassa. He eivät myöskään aidosti nauti tilanteesta, jossa ovat muiden armoilla. He saattavat väittää niin ja ovat luoneet erilaisia psyykkisiä selviytymiskeinoja siihen, mutta kukapa ei oikeasti haluaisi olla mielummin terve, osaava ja itsenäinen?

Ap, et ehkä siis ole ihan niin empaattinen luin nyt omasta vinkkelistäsi luulet. Ota etäisyyttä näihin ihmisiin ja keskity omaan jaksamiseesi. Hahmotat maailmaa selvästi nyt vain itsestäsi käsin ja vaadit muilta samaa kuin mitä itse teet, vaikka vaikutat itsekin väsyneeltä ja katkeralta. Pidä itsestäsi huoli ja anna kavereiden tehdä omat valinnat, vaikket ymmärtäisi niitä. Sinun ei tulekaan ymmärtää kaikkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme